fantti1

äänentoisto juhlapaikalla..?

15 viestiä aiheessa

Hei,

osaisikohan joku auttaa seuraavanlaisessa pulmassa...

meidän juhlapaikalla ei ole mitään äänentoistolaitteita talon puolesta (ainoastaan keskusradio  :) ), tarkoituksena olisi kuitenkin hoitaa itse kaikki musiikit kannettavalta..

eli osaako joku sanoa kuinka kannattaa äänentoisto hoitaa..? voiko jostain vuokrata laitteita ja kuinka kallista se mahtaa olla? entä kotikutoiset viritelmät? meillä on ihan hyviä kajareita olemassa ja yksi pienehkö bassovahvistin, voikohan niistä virittää jotain..? hyviä neuvoja kaipaillaan sillä budjetti on pieni...

kiitos avusta jo etukäteen...  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa etsiä yrityksiä vaikka googlesta esimerkiks hakusanalla äänentoisto. Itse kyselin kesällä yrityksistä noita laitteita, perusvehkeet musiikin soittoon ja ohjelman pitoon (semmoseen noin 100 ihmistä vetävään huoneeseen) maksoi muistaakseni noin 200-300 euroa. Meillä kuitenkin toteutetaan tuo äänentoistopuoli todennäkösesti pääasiallisesti omilla ja miehen kaverin laitteilla. Puuttuvat laitteet sitten vuokrataan. Sopivista laitteista en sen kummemmin osaa kuitenkaan kertoa, koska mä en harrasta noita hifijuttuja, toisin kuin mun mies.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa myös kysellä paikkakuntasi musiikkiliikkeistä, sekä tietysti paikkakuntasi bändeiltä. Niillähän niitä äänentoistolaitteita piisaa.

Paikkakuntasi/lähialueen bändejä löydät esim. http://www.keikalle.net istä.

Bassovahvistimen kanssa ei kyllä saa oikein kunnolla musiikkia kuulumaan, vaan pitää olla ns. PA-laitteisto. Bändiltä jos vuokraa, niin hintataso on siinä 200 euron molemmin puolin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vielä yksi paikka, josta äänentoistolaiteet voi saada vuokralle kohtuuhinnalla, on oman paikkakuntasi elävän musiikin yhdistys.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kiitos hurjasti nopeista vastauksista  :)

täytyykö mun nyt todella uskoa, että on pakko lähteä vuokraamaan välineitä...  :-?

olisi kiva kuulla kommentteja ihmisiltä, jotka ovat hoitaneet kotikoneilla ja -laitteilla äänentoiston tai olleet juhlissa joissa näin on tehty.. oliko se ihan pieleenmennyt juttu? siis jos ei ole mikään hifistelijä ja riittää että biisit suurinpiirtein kuulostaa oikeilta....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse hoidin veljeni häissä n. 10-vuotta sitten musan soiton koti-hifi -laitteilla Tuusulan Krapihovissa. Yläkerran huoneet oli pienet ja neljä kaiutinta jykevällä vahvarilla toimi ihan ok. Silti se on huono ratkaisu. Isompaan tilaan tuo ei yksinkertaisesti riitä. Lisäksi saa varoa ettei laitteet ota naarmuja yms, jotka harmittaa sitten kotona aivan perkeleesti.

Läppärin kautta toi voisi onnistua häätilanteessa, jos omistaa/lainaa/vuokraa aktiivikajarit (keikkakäyttöön). Sopivalla piuhalla saat ne yhteen ja homma pelittää ilman sen isompaa rautaa. Tosin, suosittelen kunnon laitteita, koska hyvä ja hyvin soiva musiikki on kertakaikkiaan vaan niin paljon parempi ratkaisu kuin joku kotikutoinen purkkaviritys. Perusmankasta tulee semmosta hirveetä keskialueen pölinää, ettei tahdo enää omia ajatuksia kuulla kun mankkaa luukuttaa (vertaa tv:n omat kajarit ja kotiteatteri).

Olen kokenut myös cd-soitin & kitaravahvistin -yhdistelmän ja se oli aivan kauheaa, joten unohda se bassovahvistin heti alkumetreillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä mennään nyt vähän perse edellä puuhun. Ei niitä kilowatin laitteita kannata raahata 50 hengelle jonnekin kartanon nurkkaan soittamaan kevyttä jatsia. Eli kerroppa nyt ensin, minkä kokoisesta paikasta on kyse, millaista musaa olit ajatellut soittaa ja paljonko tulee väkeä. Tai tuossa väkimäärässäkin on oleellista se, paljonko on väkeä paikalla silloin kun/jos tarttis aloittaa kunnon jytinä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oliskos oheisen linkin kamat mitään. Voihan näihin tietysti cd:n tai kannettavankin liittää, vaikka ovat myös bändin äänentoistoon sopivia. Toisaalta, kun mikitkin kuuluu hintaan, hoituu näillä sitten ne spiikkauksetkin niin, että kaikki varmasti kuulevat.

Noilla näkyy olevan kolme valmista pakettia eri tarpeisiin.

http://www.rapsodiamusiikki.com/pakamat/

t. tumppi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kiitos taas vastauksista!  :)

OK:lle: paikka on siis yksi korkeahko sali joka vetää n. 100 henkeä syömään.. aluksi olisi siis ideana soittaa hiljaisella taustamusaa ja sitten myöhemmin illalla muutama valssi ja sen jälkeen vähän menevämpää musiikkia kovemmalla volyymilla.. alkujuhlista porukkaa on paikalla varmaan 80-90 ja loppuillasta (kun volyymitason on tarkoitus nousta) ehkä alle 40 hlö.  nyt varmaan asiantuntijat toteavat, että olen hullu kun ajattelin edes kotivehkeillä musiikin soittoa..?  :)

mulle tuli hullu idea... voisikohan keskusradion kautta soittaa musiikkia, siis laittaa kannettavan ja kajarit soittamaan musiikkia keskusradion mikrofonin ääreen ja keskusradio päälle.. tämä taitaa olla tuhoon tuomittu idea jo syntyessään..?  :)

kiitos tumpille linkistä! myös muita linkkejä olisi kiva saada tähän ketjuun.. olisi varmaan muillekin hyödyksi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Unohda keskusradio, unohda kotivehkeet. VUOKRAA jostain asialliset kamat, niin et pety.  ;)

Tämä on puolueeton kantani, tarkoitus ei ole tuhlata rahojasi, vaan ainoastaan saada teille hyvät pirskeet, joissa ei tarvitse hävetä musiikintoistoa.

Tämä vinkki on ilmainen  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

:)

ok, kai mun täytyy sitten vaan hyväksyä tämä armoton rahanmeno..  :)

elikkä hyviä vinkkejä ja linkkejä kehiin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostelen ylös, josko olisi lisää aiheesta kokemuksia :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me vuokrataan aivan nimellistä korvausta vastaan 7kpl PA-kaiuttimia paikalliselta nuorisotalolta. 3 sisälle ja 4 ulos. Myös vahvistin saadaan sieltä. Kuulemma siihen on helppo liittää kannettava tai cd-soitin, piuha maksaa korkeintaan pari euroa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

onko joku kokeillut kannettavan kautta kun siihen liittää kajarit, et miten se musa kuuluu? läppäri on mut jostain tarviis saada kajareita. meillä on sellanen 50 hengen paikka, et mitä sinne tarviis?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mies kommentoi sen verran, että läppärin ja kajareiden välissä olisi hyvä olla jonkinlainen mikseri. Suorassa yhteydessä läppärin kaikenlaiset ruksutukset, hurinat ym. kuuluvat musiikin läpi ikävästi. Ne eivät yleensä häiritse omassa kuuntelussa, mutta isommassa äänentoistossa niiden voimakkuuskin nousee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään