Jump to content
Naimisiin.info

Häät ilman urkumusiikkia..


Guest Anniemal

Recommended Posts

...väistämättömästi urkumusiikista tulee mieleen jotain surullista, joten minun häissäni ei tulla kuulemaan urkuja missään vaiheessa... :o  Onko kukaan muu selvinnyt/aikoo selviytyä kirkkovihkimisestä esim. pienen puhallinorkesterin tms. avulla?

Link to comment
Share on other sites

Puhallinorkesterista ei ole kokemuksia, pienistä jousiorkestereista kylläkin. Eli kyllähän se mahdollista on...

...jos on valmis maksamaan reilusti lisää (ammattitaito maksaa), etsimään nuotit ja mahdollisesti sovittamaankin ne tai etsimään henkilön joka sovittaa kappaleen (sekin maksaa)...

Oletko ihan varma että kaikki urkumusiikki on surullista? Toki orkesterit tms. ovat hyviä vaihtoehtoja, mutta jos tahtoo päästä suhteellisen helpolla, kannattaa kuitenkin harkita niitä urkuja. Ellei sitten kaveripiirissä satu olemaan orkesterillista muusikkoja ;)

Tai jos kirkossa on piano, monissa nimittäin on, voisi miettiä josko häämarssit soitettaisiin sillä?

Link to comment
Share on other sites

Nooh, ehkä olen hieman puolueellinen - olen itse soittanut puhallinorkesterissa 15vuotta... ;D Häissä käydään soittamassa n.5-10 kertaa vuodessa, tietysti pienemmällä kokoonpanolla. Jokaisissa häissä on kuitenkin ollut mukana myös urkumusiikkia, kuten kirkossa yleensäkin, ja kerta kerralta se kuulostaa kamalammalta... :D

Link to comment
Share on other sites

Ja vielä vastaukseksi itselleni sekä muille; käväisin kuuntelemassa muutaman urkubiisin sieltä mainitsemiltanne sivuilta, ja mielipiteeni on, että miksi minun täytyisi pitää urkumusiikista, koska se vain yksinkertaisesti kuulostaa MINUN MIELESTÄNI  kamalalta, ja minunhan ne ovat häät!?!  :D Kiitos kuitenkin linkistä, sain sieltä muita ideoita häitäni ajatellen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meidät vihittiin kappelissa jossa ei urkuja tietenkään ollut :) Sähköpianolla soitti sekä sisääntulo että ulosmeno marssit. Ja todella juhlavalta kuullostaa. Juuri tänään katsoin nimittäin häävideon (joka saatiin vasta toissapäivänä...aika nopea tämä meidän kuvaaja  ;)).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
Guest Linda82(Guest)

Ihanaa löytää joku muukin, joka ei urkumusiikista heitä onnesta voltteja  ;D

Meillä tulee kirkkoon saksofonisti (ja mahdollisesti avuksi myös pianisti), joka hoitaa koko seremonian aikaiset säestykset/musiikkiesitykset :) Yksinkertaisuus kunniaan!

Meille sanottiin kirkosta, että kaikkea muuta saa soittaa paitsi rokkia  ;D

Link to comment
Share on other sites

Guest emmaenkeli

Meille tulee käsikellokuoro soittamaan molemmat marssit (jos tuo sulho nyt antaa siihen luvan..) ja ehkä jotain muuta myös siinä välissä.

Kovin monissa häissä tuskin on ollut käsikelloilla soittetuja marsseja niin tulisi häävieraillekin jotain uutta. Noin olen yrittänyt perustella miehelleni tätä valintaa.

Odotan innolla että pääsisin kuulemaan heidän harjoituksiaan niistä kappaleista..

Link to comment
Share on other sites

Itse opiskelen myös urkujensoittoa, joten omissa häissäni olisi selvää, että niitä myös käytetään... mutta mikäs siinä, näissä asioissa on kyllä lupa käyttää omaa mielikuvitustaan, varsinkin jos kyse on marsseista joille ei ihan niin tiukkaa seulaa yleensä kirkossa tarvitse laittaa kuin lauluille, joiden kyllä tulisi kirkossa olla kirkon tavalla kuten jumalanpalveluksessa eli hengellisillä sanoilla varustettuja.

Ai niin, asiaan takaisin. Monethan saatetaan vihkiä sellaisessa kirkossa tai muussa paikassa, jossa urkuja ei edes ole. Itse olen muutamassa vihkimisessä soittanut baritonitorvella marssit, ja muitakin soittimia/-yhtyeitä luonnollisesti voi käyttää.

Mutta sitten taas jos puhutaan pianosta. Pidän kyllä pianomusiikista, mutta jos kirkossa on suhteellisen pitkä jälkikaiku, ei sitä voi missään nimessä suositella. Sellaisessa pitkässä kirkkoakustiikassa nimenomaan urut pääsevät oikeuksiinsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Piano on ihan ok (ainakin, jos on vireessä  ::)) ja parempi kyllä kuin nauhuri. Itse asiassa nämä suomalaiset marssit (Ruusunen ja Kuula) löytyy ainakin omasta nuottivarastostani nimenomaan pianosovituksina. Kuula kuulostaa mielestäni jopa paremmalta pianolla kuin uruilla. Eihän piano yhtä juhlava ole kuin urut, mutta varsinkin pienessä kappelissa toimii. Kanttorin ammattitaitoa kannattaa käyttää hyödyksi, hän osaa suositella pianolle sopivia kappaleita.

Ja jos haluaa juhlavuutta lisätä, ainahan voi harkita, haluaisiko maksaa esim. jollekin trumpetistille, viulistille tms., pianosäestyksellä voisi kuulostaa hyvinkin hyvältä  ::)

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee luultavasti trio: huilu-alttoviulu-sello. Kavereista koostuva. Itse olen ollut häissä soittamassa lähes samalla kokoonpanolla, ja musta se on aivan ihanan herkkä. Ei sinänsä, urut ovat mahtipontiset, mutta mun mielestä meidän vihkikirkon tunnelmaan sopii paremmin tuollainen hempeys. :) (kirkko siis n. 100 hengen pieni puukirkko)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...