Maranna

Paljonko polttarit saavat maksaa?

437 viestiä aiheessa

Riippuu tietenkin ohjelmasta ja siitä syödäänkö kunnolla ravintolassa vai jatketaanko ruokailun merkeissä yksityisasunnossa. Periaatteessa hyvän ravintolaillallisen kanssa 80-100e/hkö olisi mielestäni ok mutta vähemmälläkin pärjää jos ilta huipentuu omaan kotiin jossa valmiiksi katettu pöytä ja noutoruoka :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
^ toi on kyllä ihan totta, että kun asia on tiedossa jo hyvissä ajoin etukäteen, niin on helppo säästää etukäteen!

Mä oon järjestämässä siskolleni polttareita, ja olen jo nyt törmännyt siihen, että pari tyyppiä nihkeilee kustannuksista. Vaikka polttareihin on yli 6kk aikaa niin onhan tässä aikaa säästää. Tulossa on melko pienet polttarit, viitisen henkeä. Mä oon valmis maksamaan vaikka 200 euroa, koska kyseessä on kuitenkin rakas siskoni :) Jonkun muun kaverin polttareista voisin maksaa 50e (+omat juomat ja ruoat). Viime kesänä olin ei-niin-läheisen kaverin polttareissa, jossa kustannukset nousivat 75e/hlö, mutta sekään ei tuntunut niin pahalta summalta, koska halusin kuitenkin, että morsiamella on hauska päivä.

Omista polttareista kuulin jälkikäteen, että jotain juttuja jätettiin tekemättä, koska osallistujat eivät halunneet maksaa enää 5 euroa enempää... tuli jotenkin huono fiilis siitä, vaikka oli kyllä silti aivan loistava polttaripäivä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sen perusteella, mitä on näitä viestiketjuja lukenu, niin eniten pahaa mieltä polttarisankareissa on aiheuttanu kyllä joko sellainen tekeminen, mikä ei kuvasta sankarin persoonaa ollenkaan, tai sitten se, että kutsutut eivät tule paikalle liian suurten kustannusten vuoksi. Eli kehottaisin pitämään kustannukset sellaisina, että rahan puute ei ole este osallistumiseen. Varsinaisten polttarikustannusten lisäksi vieraille saattaa kuitenkin aiheutua kustannuksia majoituksesta, matkoista, lapsenvahdeista jne. Ja sama uudestaan heti perään häitä varten.

 

Raja on kullakin henkilökohtainen, mutta mun mielestä sitä pitää kunnioittaa. Musta on kohtuutonta odottaa, että vieraat säästäisivät erityisesti sitä varten, että pääsevät polttareihin. Jos ystäväni pitää säästää, että voi maksaa 100€ polttareista, niin eiköhän sillä ole jotain tärkeämpääkin mihin sen satasen voi laittaa.

 

Ja itse voisin laittaa polttareihin rahaa vähän sen mukaan, kuinka läheinen ihminen on kyseessä. Peruskaverin kohdalla raja menee n. viidessä kympissä, kun taas oman siskoni kohdalla en laskenut kustannuksia (niitä tuli siis yllärinä sen jälkeen kun oltiin jo porukan kanssa sovittu budjetista, enkä jaksanut enää alkaa perimään niiltä näitä yllärimenoja). Parhaan ystäväni polttareissa taas oli eri elämäntilanne. Pulitin kiltisti sen 40€, mutta itkin verta koska siinä meni viikon ruokabudjetti. Kaikki on suhteellista.

 

 

*****

 

Luin ketjua vähän taaksepäin, ja siellä perättiin kovasti, että miten naiset pihistelee vaikka "normaaliin vapaapäivän viettoon menee jo 20€". No, ei kaikilla mene. Ja mun baari-iltaan/shoppailureissuun tms. ei todellakaan mene satasta! Kai mä sitten pihistelen kaikessa. Mutta kun on pienet tulot ja asuntolaina, niin mieluummin pidän menotkin pieninä.

 

Totta kai asioita voi laittaa tärkeysjärjestykseen, ja siksi laitankin itselleni läheisemmän ihmisen polttareihin enemmän kuin sellaisen, joiden polttarikutsusta olen yllättynyt. Mutta mä myös ymmärrän sen, että vaikka mun rahatilanne sallisi sen, että laitan satasen siskoni polttareihin, ja haluan sen laittaa, koska sillä saa asian x, niin muilla ei välttämättä ole sama tilanne. Jos rahaa ei ole, sitä ei ole. Ja kaikille vieraille mun siskoni ei välttämättä ole niin tärkeä kuin mulle, vaan heille ilta on ehkä viidenkympin arvoinen. Yksi kutsuu polttareihinsa vain läheisimmät, toinen huikean paljon jengiä.

 

Ja mitä sillä muutamalla kympillä sitten saa? No, mä ainakin ajattelen, että nää kerättävät kustannukset on niitä, joihin ei voi vaikuttaa. Eli omat syömiset ja juomiset ei kuulu siihen, vaan se raha menee yhteiseen pottiin. Mun polttareissa (jotka oli maailman parhaat!!!) oli esim. yksi luontaishoito (listahinta n. 50€, polttareissa oli osallistujia mun lisäks 6), vaimovalmiustesti (ilmainen), ruokailu ravintolassa (jokainen maksoi omat ruoat paitsi minä) ja illanvietto ja saunominen mökillä, jossa mulle tehtiin vielä yks kisa, perinteiset taiat ja olivatpa vielä tehneet jättimäisen valokuva-albuminkin, jonka selailussa meni pitkä aika ja joka oli niin ihana, että itkin koko illan onnesta. Mökin vuokra oli 100-200€ ja siellä oli iltapala- ja aamupalatarpeet. Arvioisin, että vierailta meni 40-50 euroa, plus omat juomat ja ravintolassa kuluneet rahat. Meillä oli tosi hauskaa ja ehdottomasti kivempaa kuin olis ollu jos ois menty johonkin yökerhoon tms. Eikä todellakaan ollu mitkään köyhäilypolttarit, ainakaan mun mielestä.

 

Joten. Jos polttareihin pyydetään 100-200€ per nenä, niin sillä todellakin pitäisi saada jo jotain. Ja tietysti riippuu ihmisistä, mutta mä en kyllä tunne ketään, jonka ois pakko päästä lentämään pienkoneella tms. polttareissaan. Aina on olemassa edullisempi vaihtoehto, mikäli osallistujilla ei ole varaa.

Muokattu: , käyttäjä: Ebba

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Pitkälti samaa mieltä, surullisinta on, jos vieraat ovat "maksaneet itsensä kipeiksi" aktiviteetista, josta morsian ei edes pidä. Ja varmasti se läheisten poisjääminen surettaa morsianta enemmän kuin benjihypyn poisjääminen (ainakin minua surettaisi). Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että parhaita aktiviteetteja ovat sellaiset, joihin kaikki osallistuvat. Esim. jokin kurssi/tunti, illallinen yms. porukalla VRT morsian yksinään pää-käsi-ripsi-jalkahoidossa ja muut odottaa aulassa.

Ja tällaisesta itsekin olisin valmis enemmän maksamaan, koska tavallaan se raha menee myös itseen ja pääsee kokeilemaan jotain uutta. (disclaimer: Tietysti polttarit on morsiamen juhla ja voi olla ettei itse henk.koht. pidä valitusta yhteistoiminnasta.)  Itse olin juuri ystäväni läksäreissä, joissa yhteisaktiviteetin hinta oli 30e/hlö/2h. Tähän tietysti + matka- ja ruokakulut. Ei ollut minusta paha hinta.

 

Minusta myös ihan hyvä idea (jostain täältä luin) oli sellainen, että pari varaa rahaa polttareihin. Eli että sulhaselta voi pyytää avustusta, jos esim. tarkoituksena on mm. laittaa morsian hyppäämään laskuvarjolla. Itse 100 kertaa mielummin antaisin jonkun verran omaa rahaa miehen polttariporukalle johonkin mieleiseen (extra)aktiviteettiin, jos se tarkoittaisi, että vieraiden kustannukset pysyisivät kohtuullisina (=ei tulisi poisjäämisiä).

 

Samoilla linjoilla muiden kanssa, voisin maksaa 100e hujakoille ystävän polttareista, mutta tähän vaikuttaisi myös oma mielipiteeni hinta-laatu-suhteesta. Eli kyllä pitkin hampain maksaisin vastustaisin, jos esim. tietäisin ettei tule olemaan morsiamelle mieleistä/yksi jyrännyt järjestelyt, tai jos on otettu kallein (muka paras) vaihtoehto, kun halvemmallakin saisi toteutettua (suunnilleen) saman. muoks. ehkä olen sitten pihistelijä, mutta muutenkin pyrin ostamaan vain tarpeellista ja sekin hintavertailun jälkeen

 

Sinänsä hankalaa tietysti olla järjestäjänäkin, jos haluaa yllätyksenä polttarit pitää eikä siksi halua alkaa morsiolle selittelemään, että se ja se ei tule jos tätä, joten käykö sauna teillä? Eikö toisen taloudellista tilannetta voi noin vain sanoa.. Voipi olla että samassa kaupungissa asuvalta äityislomalaiselta holahtaa helpommin 50e kuin pitkämatkalaiselta kokopäivätössä käyvältä asuntovelalliselta. Jopa kahdesta samassa taloustilanteessa olevista toinen käyttäisi 100e tekoripsiin huoletta, kun se on toisen koko kauneusbudjetti vuodelle. jne. Hankalaa   :girl_sigh: 

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

100€ on aika sopiva summa kaksipäiväisistä polttareista. Tietenkin jos mennään kylpylään tms. niin hinta saattaa nousta, mutta siinä vaiheessa pitäisi kyllä kysyä asiasta kaikilta osallistujilta, jottei kukaan jää pois pelkästään hinnan takia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oon huomannu sen, että naiset laittavat polttareihin rahaa n.30€ ja miehet taas puolestaan 100-200€. Itsestäni on järetöntä laittaa polttareihin monta sataa euroa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu osallistujien taloudellisesta tilanteesta ja rahalla saatavista aktiviteeteista, millainen summa on kohtuullinen.

 

Opiskelijalta tai työttömältä en nyhtäisi kenenkään polttareihin rahaa, vaan mieluummin maksaisin itse enemmän, jos olisin järjestämässä polttareita.

 

On myös eri asia, käytetäänkö rahat turhanpäiväiseen hömppään vai ostetaanko kolehdilla esimerkiksi ruokaa piknikille. Jälkimmäisessä tapauksessa todennäköisesti kaikille tulee rahankäytöstä jotain hyvää mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ranjun kanssa samoilla linjoilla,kotiäitinä olisi tehnyt tiukkaa jo 50e,työssäkäyvänä taas voisi laittaa vähän enemmänkin.Myös suhde morsiameen vaikuttaa,jos ei ole erityisen läheinen niin tuskin olisin valmis hirveästi rahaa laittamaan.Läheisen ystävän polttareihin taas mielellään laittaa enemmän.En kuitenkaan usko että satasta laittaisin kenenkään polttareihin enkä halua että omatkaan polttarit maksaisivat noin paljon per osallistuja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

On tosi hankalaa kun osa polttariporukasta on valmiita laittaan vaikka 200 e yhteen päivään ja osalle 80 e on liikaa. Hyvän kaverini polttarit ovat mielestäni aika hintavat, kun kaasot saivat budjetiksi 170e/naama (osallistujia 11 hlöä) ja meinasivat vielä itse näiden lisäksi kustantaa limusiinin ja hotelliyön morsiamelle. Yhdet polttarit menivät melkein pieleen kun rahasta alettiin tapella ja ihmisiä jätti tulematta liian kalliin osallistumismaksun takia, en usko että yksikään morsian haluaa sellaista polttareiltaan. Itse annoin kaasojeni käyttöön 100e polttareitani varten ettei minun polttareissani tullut riitaa rahasta tai kukaan jättänyt tulematta sen takia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä kuuluuko tämä tähän ketjuun, mutta mitä miltä olette jos polttarien järjestämisessä tulee jotain ongelmia niin tarviiko morsiammen/sulhasen tietää tästä?
Omat polttarit edessäpäin vielä, mutta kaaso ilmoitti viikolla että yks polttariseurueen jäsen perui osallistumisen ja olisiko minulla antaa jotain korvaavaa henkilöä tilalle. Ja kun ilmoitin ettei ole, niin kaaso ilmoitti minulle että tämä pois jäänyt jäsen saa sitten maksaa vaikka ei osallistu.
Itseäni alkoi tuo vaan niin ärsyttämään. Vaikka en tiedä onko summassa kyse 20€ vai 100€ /hlö, mutta itse ajattelin ettei koko asia edes tavallaan kuulu minulle.
Ja olisihan minulla ollut muutama kaveri, jotka ehkä oisin voinu koittaa saada korvaajiksi mutta toisaalta onko kiva jos henkilö saa tietää että onkin hätävara ja otettu vain kustannusten minimoimiseksi..Itse en ainakaan haluaisi olla hätävara parin viikon varoitusajalla ja ainoana jota ei sitten häihin ole kutsuttu...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä on hankala aihe, kun elämäntilanteet saattavat olla niin erilaisia polttareihin osallistuvilla. Itselläni ei ole mahdollista laittaa 150 euroa polttareihin. Kurjaa, että joidenkin täytyy jättää polttarit väliin rahan takia. Olo on kuin puun ja kuoren välissä, koska morsianhan ei polttarien kustannuksista tiedä eikä näin ollen tiedä syytä miksi osa hänen toivomistaan henkilöistä ei voi osallistua. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä kuuluuko tämä tähän ketjuun, mutta mitä miltä olette jos polttarien järjestämisessä tulee jotain ongelmia niin tarviiko morsiammen/sulhasen tietää tästä?

Omat polttarit edessäpäin vielä, mutta kaaso ilmoitti viikolla että yks polttariseurueen jäsen perui osallistumisen ja olisiko minulla antaa jotain korvaavaa henkilöä tilalle. Ja kun ilmoitin ettei ole, niin kaaso ilmoitti minulle että tämä pois jäänyt jäsen saa sitten maksaa vaikka ei osallistu.

Itseäni alkoi tuo vaan niin ärsyttämään. Vaikka en tiedä onko summassa kyse 20€ vai 100€ /hlö, mutta itse ajattelin ettei koko asia edes tavallaan kuulu minulle.

Ja olisihan minulla ollut muutama kaveri, jotka ehkä oisin voinu koittaa saada korvaajiksi mutta toisaalta onko kiva jos henkilö saa tietää että onkin hätävara ja otettu vain kustannusten minimoimiseksi..Itse en ainakaan haluaisi olla hätävara parin viikon varoitusajalla ja ainoana jota ei sitten häihin ole kutsuttu...

 

Mielestäni tämä ehdottomasti ei kuulu morsiamelle, vaan kaason pitäisi pystyä hoitamaan tällaiset asiat mahdollisimman diplomaattisesti muiden polttarivieraiden kanssa. Tiedän, että se on vaikeaa, mutta mahdollista. Olen osallistunut viime vuonna kolme kertaa polttareihin, joista yksissä oli diplomaattinen kaikesta selviytyvä kaaso ja kaksissa polttareissa tuli enemmän tai vähemmän sanomista ja kyräilyä, mutta ei kertaakaan morsiamelle saakka. Budjetti ja ohjelma pitäisi laatia sellaiseksi, että se kestää pienet takaiskut, kuten yhden ystävän poissaolon. Luulen, että jos olet tehnyt polttarivieraslistan itse niistä tärkeistä ystävistäsi, jotka olet myös kutsunut häihin, sinua voi morsiamena surettaa jo se, etteivät kaikki ystävät ole läsnä polttareissa. Hätävaravieraita tai häihin kutsumattomia vieraita ei pidä alkaa viime hetkellä haalia. Vielä harmillisempaa, jos morsian tietää, että järjestelyissä on ollut ongelmia. Toivottavasti polttareistasi kuitenkin tulee mukavat!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

OT: Mielestäni ihmisen taloudellinen tilanne ei ole missään yhteydessä ihmisen tärkeyteen/mukavuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsenä kun polttareita järjestin niin kaasokollegani oli sitä mieltä että 50€/lärvi on ihan liikaa, mutta samaan lauseeseen ehdotti ohjelmanumeroksi laskuvarjohyppyä...

+ suuri osa polttariväestä ei ollut koskaan ollut polttareissa (muuta kuin ehkä omissaan), joten eivät tienneet alkuunkaan mitä edes tehdä tai mitä milläkin rahalla saa...

Mun fiilis oli aika tarkkaan tää; :girl_cray2:

Muutenkin nämä polttarit ovat itselleni hieman mysteeri, olivat täysin päinvastaiset kuin mitä itselläni oli alunperin mielessä.

Ilmeisesti en sitten tuntenut morsiantani hyvin jos ne olivat hänen unelmapolttarinsa.. :girl_mad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

OT: Mielestäni ihmisen taloudellinen tilanne ei ole missään yhteydessä ihmisen tärkeyteen/mukavuuteen.

Mihin kommenttiin tama liittyi, jos saa kysya?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mannika, no olivatko morsiamen unelmapolttarit? (ymmärsin, että ne on jo pidetty) Mietin vaan, kun tuolla pettynyt polttareihin -ketjussa on surullisia tarinoita morsiamilta, jotka ihmettelevät, eivätkö ole ystävilleen edes sen arvoisia, että saisivat kivat polttarit.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo on pidetty jo aikoja sitten, en tiedä oliko unelmat. Päällisin puolin vaikutti tyytyväiseltä mutta harva paikan päällä alkaisikaan urputtamaan. Jälkeenpäin asiasta ei olekkaan kauheasti juteltu..

Tässä kävi niin että morsiamen sisko (yksi kaasoista) ystävänsä kanssa päätti mitä polttareissa tehdään. Eivät kaivanneet muilta apuja ja heidän suunnitelmat olivat ihan jotain muuta kuin mikä on mun ajatus kivasta päivästä mutta itse morsiamen olin tuntenut vain muutaman vuoden joten ajattelin että kai he sukulaisina tietävät... 

+ en jaksanut alkaa taistelemaan kun muutenkin koko polttareiden suunnittelu sapetti.. Kovalla höökillä yritin saada ihmisiä kasaan ja keksiä jotain mutta kun muut eivät olleet kovin aktiivisia... Muuta kuin marisemaan  :skilletgirl:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pari asiaa kannattaa ottaa huomioon. Jos häättarjoilut ja -ohjelma ovat hienot, saavat polttaritkin maksaa enemmän. Toiseksi varsinkin vanhemmalla iällä naimisiin mennessä ei kuluilla ole niin paljon väliä. Suurimmalle osalle raha ei ole kysymys, vaan lastenvahdin saaminen. Kaikkein pahinta on pitää tylsät polttarit tai polttarit joissa kerjätään rahaa ulkopuolisilta.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on tapana viettää polttarit ennen häitä..

Itse nyt kolmet polttarit tänä vuonna läpikäyneenä haluaisin myös kommentoida tätä ketjua.

Olen aika kypsä tähän ajattelumalliin että kaikki mikä liittyy häihin saa maksaa maltaita. Polttarit pitää sisältää miljoonaa erilaista aktiviteettia, on oltava hemmottelua ja kymmenen lajin illallisia.

Jep, olen se nihkeä ihmistyyppi joka ei halua maksaa 100€ polttareista. Minusta se on vain aika hullua ja jopa typerää. Itse järjestin kaverin polttarit joiden kustannukset tuli olemaan 25€ per nuppi ( sis. kaikkien ruuat ), ja rahaa jäi vielä kuvakirjaan tekoon polttareista.

Meillä oli yksi maksullinen tapahtuma koko porukalle ja vuorokauden vuokraus saunasta, loput päivän hommat tehtiin talkoilla. Oli valjastettu pari ystävää, aviomiehiä ja omaa hikeä että saatiin vauhdikas päivä.

Morsian oli todella onnellinen päivästä, ja niin tuntui olevan seuruekin.

Ehkä tärkeintä tässä oli se että yhdessä sovittiin jo monta kuukautta aikaisemmin päivän budjetti, ja lähdettiin sen mukaan rakentamaan ohjelmaa.

Rahallakaan kun ei aina saa kaikkea, hyvä fiilis ja reipas meno on kiinni ihan jostain muusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehkä tärkeintä tässä oli se että yhdessä sovittiin jo monta kuukautta aikaisemmin päivän budjetti, ja lähdettiin sen mukaan rakentamaan ohjelmaa.

Rahallakaan kun ei aina saa kaikkea, hyvä fiilis ja reipas meno on kiinni ihan jostain muusta.

 

Toihan onkin järkevä lähtökohta! Jottei tule mitään ylilyöntejä ja kaikki pystyvät osallistumaan, olisi varmasti parempi aloittaa siitä budjetista eikä niinkään siitä, että mitäs kaikkea keksittäis. Jos raha ei ole vielä ollenkaan porukan mielessä, niin voi tulla ikäviä yllätyksiä ja suunnitelmat mennä moneen kertaan uusiksi.

 

Mä olen ollut kaksissa polttareissa. Kumpiki makso n. 50 euroa, mutta toisessa mulle ois tullu ihan mielettömät kustannukset, kun haluttiin niin luksusta... Kaasot eivät kysyneet mitään muilta vierailta, vaan olivat itse päättäneet kaiken ja sitten vaihtoehtoina oli vaan, että ota tai jätä. Me ei sitten toisen kaverini kanssa pystytty ihan kustannussyistä osallistumaan koko päivään. Tuo puolikas päiväkin tuli maksamaan morsiamen osuuden lisäksi toiset 50 euroa. Jos oltais osallistuttu koko päivään, oltais saatu maksaa vielä 100 euroa lisäksi... Opiskelijataloudessa ei tollaseen vaan ole rahaa. Ja mun mielestä on ihan naurettava ajatus, että kaverin polttareita varten tarttisi säästää!

 

Mä olen antanu mun omalle kaasolle ohjeeksi, että tota 50 euroa ei saa ylittää ja mielellään sen sais alittaa. Mä en välitä mistään luksuksesta polttareissa. Mä haluaisin kivan päivän kavereiden kanssa, niin että on jotain mukavaa puuhaa, mutta myös aikaa vaan jutella ja istuskellaki.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä haluan luksus polttarit - ja maksan kaikki omat JA kaason kulut itse. Muut saavat maksaa oman osallistumisensa sen mukaan, mitä syö + juo päivän aikana. 

 

En ole yhtään sellanen tyyppi, että haluan, että kukaan toinen järkkää mitään mun puolesta mulle. Nirso ja hankala :( en tykkäis kuitenkaan. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

goldilocks, mun mielestä olet tosi reilu, kun et vaadi muita järjestämään ja maksamaan omasta pussistaan luksuspolttareita. Kukin tyylillään. Jos tiedät mitä haluat, niin tämähän on ihan ok. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

goldilocks, mun mielestä olet tosi reilu, kun et vaadi muita järjestämään ja maksamaan omasta pussistaan luksuspolttareita. Kukin tyylillään. Jos tiedät mitä haluat, niin tämähän on ihan ok. :)

 

Niin, mutta se itsejärkkääminen vaan on vähän etiketin vastaista kyllä, mikä vaivaa itseä :( mutta on tietty itsestäänselvää ettei muita voi vaatia maksamaan mitään erikoisuuksia.

Muokattu: , käyttäjä: goldilocks

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mies palaa tanaan polttareista Ibizalta, meni torstaina. Aika paljon varmasti meni rahaa. Han on aiemminkin ollut polttareissa ulkomailla. Itsekin olen ollut polttareissa kahdesti ulkomailla. Tama kustannuskysymys on niin tapauskohtaista, en osaisi maaritella mita polttarit saavat maksaa. Mun polttarit oli asuinmaassani, ja muutama ystava tuli Suomesta. Muutenkin polttarini uskoakseni maksoivat kohtalaisen paljon, vaikka en toki tiedakaan kuinka paljon, mutta polttarini olivat perjantaista sunnuntaihin, ja matkustimme junalla, ja viela viikonloppuna, jota seuraavana maanantaina oli kansallinen vapaa, joten junaliputkin todennakoisesti maksoivat enemman kuin yleensa. Lisaksi kavimme ratsastamassa, ja kylpylassa hoidoissa yms. Plus yopyminen B&B:ssa, syomiset ja juomiset. Minun ei annettu maksaa mitaan. Olen ihan superkiitollinen, en olisi osannut odottaa niin paljoa  :-X

 

Polttarien jarjestamisessa mielestani tarkeinta olisi koittaa jarjestaa ne niin, etta kaikki tarkeat paasevat osallistumaan. Mutta tamakin on tapauskohtaista. Mina ulkosuomalaisena tiesin, etta kaikki suomalaiset ystavani eivat voi tulla polttareihini, koska heilla on pienia lapsia, ja lennot pelkastaan oli liian kalliit osalle, joka on taysin ymmarrettavaa. Halusin kuitenkin polttarini olevan asuinmaassani, koska haamme oli Suomessa, enka halunnut 'velvoittaa' takalaisia ystaviani matkustamaan Suomeen kahdesti.

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään