Laskeutukaa maanpinnalle


AlliB

Recommended Posts

Tiedänpähän parin, joilla oli täysin päinvastoin. Morsiamen läheinen, tiivis ystäväpiiri järkkäsi mahtavat kahden päivä polttarit, jotka maksoivat maltaita, kun taas sulhanen ei saanut muuta kuin normaalin kapakkaillan parin kaverin kanssa. Ei tämä ole sukupuoleen sidottu juttu, vaan ihan siihen millainen kaveriporukka on.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

^Meillä mies ei ainakaan toivo mitään muuta.Juuri itseasiassa tänään aiheesta puhuttiin,kun itse aloin sanomaan,että odotan jännityksellä mitä mulle mahdetaan keksiä.Mies siihen sanoi,että hän ei mitiä erikoisuuksia kaipaa.Sauna-ilta ja tarpeeksi juotavaa/syötävää ystävien kanssa riittää hänelle.Ei edes kuulemma mitään naisstripparia kaipaa,kun sanoi,että voi mennä yhteen baariin millon vaan sitten katsomaan sellaista jos haluaa. :)

Sitten kun tämä aihe alkaa olla likempänä niin kyllä mun täytyy kaasolle antaa kanssa "nimilistaa" ketä toivon tulevan/pääsevän paikalle,koska osa tulee olemaan työkavereita/serkkuja ym joita kaaso ei tiedä kun nimeltä,mutta ei mitään muuta.

Mä ymmärrän sen,että joillain ei välttämättä ole varaa hirveitä summia laittaa likoon,enkä mäkään välttämättä toivo mitään sellaista mihin rahaa hirveesti menis.Semmosta mukavaa yhdessä oloa ja varmaan juuri jotain vähän biletystä. :) Mun polttareihin tod näkösesti olis tulossa n.10henkeä niin tuskin ihan hirveitä summia tarvis porukan laittaa kehiin..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mä olen antanut muutamia ohjeistuksia siitä, mitä en halua tehtävän. Nämä olivat: pukeutua tyyliin huoraksi ja myydä kortsuja kadulla, jalkahoito (mä en haluu et jalkoja hiplataan) ja toiveena oli myös, että mahdollisimman moni pääsis osallistumaan. Tää viiminen tarkottaa sitä, että budjetti on kaikille sopiva. En edes kaipaa hurjaa äksöniä, toki ois hauskaa päästä kokeilee kaikkea hurjaa, mutta en halua että sitä tehdään kenenkään loppu kuun ruokien kustannuksella. Minulle riittää myös tyttöjen ilta, jossa syödään, juodaan, saunotaan ja höpötetään tyttöjuttuja :) Tosta pukeutumisesta sanoin vielä, että joku pukeutumisjuttu voi olla ok, koska osaan toki itelleni nauraa, mut tollasia övereitä en taho. Haluaisin myös olla jollain tapaa kaunis polttareissani, en esim. Uuno Turhapuro, niin kuin joku oli viime kesänä (anteeksi vaan jos tätä luet). Kauneudella viittaan tässä tyttömäisyyteen. Kaasot pyys heti alkajaisiks nimilistaa, ketä haluan polttareihin. Listasta tulee pitkä, mutta tulee ketkä pääsee. Sanoin kaasoille myös, että valkkaavat päivän, joka sopii suurimmalle osalle. Harvoin joku tietty päivä sattuu kaikille. Mitä tahansa tytöt keksiikään, mä olen varma että kivaa on:) Tärkeintä on päästä olee porukalla kamujen kanssa!!!

*muoks* ja miesstripparia en myöskään halunnu. Mua vaan alkais naurattaa, en oikei syty sellasesta...

Muokattu: , käyttäjä: Laru
Link to comment
Share on other sites

Huhhuh.

Surullista on, kuinka polttariseurueet saattavat raivota toisilleen ties kuinka kauan näistä raha-asioista.... Rahasta tulee pahimmat riidat, ei tarvii kuin pari "mä kyllä haluan että kaikki jaetaan aivan pennilleen tasan tarkkaan" ja soppa on valmis. Tarkoitan tällä äärimmäisyyksiin meneviä, kun summat lasketaan kymmenen sentin tarkkuudella ja kaikilla menee aikaa tuhottomasti joihinkin 20 euron ylimääräisten kustannusten räknäämiseen, että ne saadaan aivan tasan jaettua... :girl_impossible:

Oon maksanut polttareista 70€ + ruuat hienossa ravintolassa + junat, mutta en olis jäänyt poiskaan. Kyllähän se kirpasee, mutta pitää olla järki kädessä: ei pääkaupunkiseudulla saa tiloja kovinkaan halvalla (ilman suhteita), jos haluaa koko poppoon yhteen paikkaan. Musta on ihanaa ilahduttaa polttarisankaria - paskamaisinta on, kun ihmiset ei vaan osaa käyttäytyä, vaan pyydettäessä ei anna kaasolle mitään osviittaa toiveista, mutta ohjelman ollessa valmis valittavat kaikesta. Ketjun otsikkoon vastauksena on, että kaveritkin sais laskeutua maan pinnalle: aina löytyy mistä valittaa, jos tarpeeks kauan hakee. Pahinta omissa tulevissa polttareissa olis, jos saisin selville että kaverini olisivat vain tapelleet rahasta ja unohtaneet omat toiveeni siitä, että järkätään sellaista mistä kukaan ei saa liikaa paineita/kuluja. Oon huomannut, että rahasta tapellaan on kyseessä 20 tai 100 euroa.

Toi Macillan kokemus oli... uskomaton. Kyllä me ihmiset ollaan hulluja!!! :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Olen järjestänyt yhdet polttarit ystävälleni, osallistujia 4 ja budjetti noin 20e/nuppi sekä vieraiden omia vaatteita asuiksi ja itse tehtyjä ruokia. Morsian tykkäsi ja ilta meni loistavasti. Miehen polttarit (joihin poikaystäväni osallistui) olivatkin sitten yli 50e/nuppi vaikka osallistujia enemmän. BM oli päättänyt järjestää laskuvarjohypyn sulhaselle kun tämä on sellaisesta joskus haaveillut, ja kellään ei ollut siihen sanomista vaan osallistuttava oli maksamiseen. Tämänkin siis BM päätti, sulhanen ei sitä ollut vaaatinut.

Mun mielestä on odotettavaa jopa että morsian antaa listan kutsuttavista polttareihin. Kaaso ei välttämättä tunne kaikkia hänen ystäviään, ja kaikkia ystäviä ei ole ehkä häihin kutsuttu eikä mielestäni sellaisia jotka ole häihin tulossa kutsuta myöskään polttareihin.

Toisaalta ymmärrän ketjussa olleet mielipiteet kun polttareitten järjestäminen on kallista nykyään, ja tulisi tietty ottaa huomioon ettei kaikkien taloudellinen tilanne ole hyvä. Toisaalta ihmettelen naisten 'marttyyriasennetta' että omaan hauskanpitoon ei raaskita käyttää raahaa kun on laskuja maksettavana. Itsekin myönnän olevani tällainen 'marttyyri', ja nyt jopa ärsyttää että mies menee ja juhlii, ei edes mieti menisikö vaan se on itsestään selvyys että menee kun on kutsuttu, ja itse alan miettimään etteihän mulla ole varaa ja jään pois. Toki ansaitsen paljon vähemmän kuin mieheni mutta meillä on yhteiset rahat, joita en kehtaa itseeni kuitenkaan käyttää..

Olisin toki tyytyväinen omalla kohdallani siihen että kaikilla polttareissa on kivaa ja mahdollisimman monet voivat osallistua myös kustannusten puolesta. Toisaalta ajattelen että miksi polttarit eivät voisi olla jotain erikoisempaa kuin tavallinen tyttöjen ilta? En pysty kuvittelemaan että tulisi jotain muuta tilannetta jossa olisin parhaiden naispuolisten ystävieni kanssa tekemässä jotain erikoista kuin juuri nämä polttarit. Miksei siis kerran elämässä?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

No näin "nykynuorena" itse olen tarjoutunut ostamaan kaikki juomat ja polttaritkin. Toki siinäkin, että jos kaasot päättävät että pitäs lähtee Australiaan harrastamaan kuviokelluntaa, niin sitten en maksaisi. Eli tämän puolesta vähän, ettei morsianrukka joudu hääbudjettia laittamaan polttareihin.

Itse oon sitä mieltä, et tuon voi tehdä vähän samaan tyyliin kuin "nyyttäritkin". Eli kukin osallistujista maksaa osan ja katsotaan mitä sillä tehdään. Eihän kotona tehty ruoka paljoa maksa ja itse oon sitä mieltä, että kustantaisin niota alkomahooleja..en kyllä enää baarissa, mutta muuten. Tuntuu musta vaan hassulta, että muut maksais minun juopottelut ja mun juhlani..itse haluaisin siis myös osallistua maksuihin.

Mulle polttarit on tyttöjen ilta lähimpien kesken, jollekki toiselle se voi olla ihan jotain muuta. Et eipä paljon kannata yleistellä. Mun polttarit ei tulis varmaan maksamaan osallistujille juurikaan, jos eism. ruoka tehdään itse ja ohjelma olisi jotain edullista/ilmaista. Hauskaa kun yleenskin on tyttöporukalla, niin eipä sitä tartte mitään sirkustemppuja keksiä.

Tietty, jos morsian haluaa vaikkapa lähteä sinne Australiaan kuviokelluntaa harjoittamaan, niin sopii itse maksaa kyllä tuosta suurimman hinnan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Aamu_*

Itse kannatan polttareita rentoina ja mukavina juhlina. Ihmetyttää todella vain se että niin moni polttareihin osallistujista oikeasti aloittaa sen ulinan kun maksaa hirveesti ja ei ole mieluiset. Eikös se ole morsiamen polttarit - ja jossain kohtuudessa pitäisi pyrkiä järjestämään hänelle mieluisat eikä sen mukaan mitä ne muut haluaa tehdä (mistä ne muut haluaa maksaa). Menkööt jokainen naimisiin itse niin saavat omalle kohdalleen polttarit. Mutta kyllä morsiamenkin pitää yrittää ymmärtää mihin muilla on varaa ja mihin ei, pitää suhteellisuuden rajat käytäntöön. Omasta mielestäni 50€/naama on ihan tarpeeksi, mutta joo onhan se joillekin elämän tilanteessaan iso raha. Jos olisin morsian voisin todellakin maksaa oman osuuteni ja ekstraakin että summa pysyisi kohtuullisena osallistujille.

Mutta sitten löytyy myös näitä joille se 30-40e/naama on myös ihan liikaa ja ikuisen valituksen aihe koska "ei oo rahaa". Ei ne polttarit yleensä yllätyksenä tule, kyllä euron pari pystyy säästämään sieltä täältä ja varsinkin jos muuten normielämässäön tällä valittajalla on tapana "vaikkei rahaa olisikaan" ostaa monen kympin meikkivoiteita, naamarasvoja jne. kosmetiikkaa (ja kyse ei ole allergiasta) tai paita joka toinen viikko(ja kaapissa on kyllä vaatteita), niin mä en vaan jaksa alkuunkaan kuunnella tollaista ulinaa että sitten kun yhdessä kaveriporukalla mentäisiin syömään tai baariin tai mitä lie niin ei oo varaa. Ja sitten taas viimeistään kahden viikon päästä -arvaa mitä mä ostin? Jättäisi välillä sen uuden paidan tai ripsivärin kauppaan ja käyttäisi olemassa olevia. Joo, mulla on selkeesti hampaankolossa. Mutta onko tuollainen ihminen vaan niin yksinkertainen, huono säästämään, vai eikö se välitä ystävistään sen enempää ettei voi priorisoida rahan käyttöään kun ei niitä tapaamisia/polttareita varsinkaan joka vuosi edes ole. Vai mistä tuollaisia kasvaa? Mun mielestä toi alkaa olemaan vaan osoitus siitä ettei muista välitetä, ja pennikin on liikaa jollei ole mieliksi. No kysyä vaan voi että millaisetkohan on sitten hänen polttarinsa?

Link to comment
Share on other sites

No mä en ite henk.koht. halua mitään kalliita polttareita, vaan rentoa ja mukavaa päivän ja illan viettoa parhaimpien kavereiden kanssa! MULLE RIITTÄÄ ETTÄ NE RAKKAIMMAT YSTÄVÄT ON LÄSNÄ. Se tekee jo mun polttareista täydellisen aivan varmasti :girl_smile:

kaverin polttarit vedettiin juuri sillä tyylillä läpi, että maksaa mitä maksaa! Polttarikassaan kilahti jokaiselta 80e, päälle omat matkat, syötävät, juotavat, baariin sisälle jne... Kalliiksi tuli se ilta ja vielä sivusta seuraajan roolissa. Morsian vielä ite diivaili koko illan siihen malliin, että kyllä alkoi vähemmästäki ärsyttämää! Mikään ei olis näköjään riittänyt. Baarissakin kiersi aina toiselta toiselle ja sanoi, että nyt on sun vuoro tarjota paukku... huoh...

Ehkä juuri tuon edellä mainitun tapauksen vuoksi ite kammoksun "kalliita" polttareita... Mun mielestä tuo 50e per nuppi on raja, siitä enempää en enää kovin mielellään maksa! Kun polttarikustannusten lisäksi itse häihin menee lahjaan rahaa, mahdollisesti omaan pukuun jos vaate varastosta ei just sopivaa kolttua löydy jne... Niin on siinä pienituloiselle ihan tarpeeksi menoerää!

No mutta, tää oli vaan mun mielipide tästä asiasta.. :flirt:

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Salla_*

Pakko laittaa tähän väliin kommentti. Yllättävän monessa on taas tullut maininta siitä ett voi hitsi polttarisummaa, kun meneehän meillä rahaa siihen lahjaan, häihin menemiseen ja pukeutumiseen jne myös. ?? Joo menee kyllä, ja lahja - jokainen määrittää sen itse, pukeutuminen - onko se nyt sen hääparin vika jos kaapissasi ei normina ole päälle laitettavaa, kampaus/meikki - sekään ei ole sen hääpärin vika jos nyt tuota päivää varten et itse osaa laittaa hiuksiasi tai meikkiäsi.. Ihme valitusta. Kyllä se hääpari pistää myös rahaa vaatteisiinsa, kampaukseensa, meikkiin, hankkii ja kustantaa siihen päälle teille vielä ruokailut, bändin, juomat ja ties mitä. Valittaako hääpari yhtä tosissaan että hitto kun pitää nekin kulut kattaa - jos niin sitten kannattaisi miettiä mihin se raha riittää ja pitää sen mukaiset häät/karsia vieraita. Ihan sama vierailla, ei sinne tartte sitten mennä kun tekee niin köyhäksi. Priorisointikysymys. Rahan määrä on kuitenkin vakio, olisi syytä miettiä mistä sen säästää jos kokee häät/polttarit tarpeellisiksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Olen samoilla linjoilla tämän ketjun aloittajan kanssa.

Itse olen tämän kesän kaaso ja pahasti tahtoo tökkiä motivaation kanssa. Mun ja morsiamen arvomaailma ei ehkä kohtaa hirveästi, mua ainakin ärsytti morsiamen tapa ottaa tärkeimpänä asiana esille heti kaasoksi pyytämisen jälkeen polttarit. Hänellä oli jo listat valmiina, ketä kutsutaan ja pieni toivelista mietittynä, minkä tyylistä haluaa polttareilta ja mitä ei. Mua tämä arsytti, koska mun mielestä se on mun ja muiden kaasojen (ja ystävien) vapaaehtoinen asia päättää niistä polttareista. Minusta ne ovat meidän järjestämät ja suunnittelemat juhlat, joilla morsian yllätetään jos niin halutaan. Nykyään ne ovat muuttuneet joksikin ihan muuksi, ne ovat olettamus, tilattavissa oleva asia. Kaasotkin varmaan valitaan sen mukaan, että kuka järkkää parhaat polttarit?

Musta tässä jotenkin pahasti pääsee unohtumaan se itse tarkoitus. Onko naimisiin menon tarkoitus saada vain hirveä spektaakkeli itsensä ympärille polttareiden ja hääjuhlien muodossa? Tilataan polttarit, tilataan häälahjat, tätä se nykymaailma on eikä se musta suinkaan aina ole pelkästään hyvänkuuloinen arvomaailma... (vaikka siihen yleisesti ollaankin jo tottuneita, että näin on).

Mulle itselleni kaasona riittäisi melkein pelkästään häiden aiheuttama stressi. Se on ihan positiivinen stressi sinänsä, tottakai kaasona mieluusti mietin hääohjelmaa ja toimin kaasona sillä rintamalla. Tämä polttarihössötys ei niinkään nappaa ja se on vähän pakkopullaa. Suurempi paine melkein on polttareiden kanssa, että tulee varmasti sitten hyvät polttarit. Muutenhan täällä morsiamet sitten parkuvat palstalla, kun polttarit olivat pettymys. No, tuli ehkä hiukan yleistettyä, eihän kaikki morsiamet tietysti tee näin.

Link to comment
Share on other sites

mua ainakin ärsytti morsiamen tapa ottaa tärkeimpänä asiana esille heti kaasoksi pyytämisen jälkeen polttarit. Hänellä oli jo listat valmiina, ketä kutsutaan ja pieni toivelista mietittynä, minkä tyylistä haluaa polttareilta ja mitä ei. Mua tämä arsytti, koska mun mielestä se on mun ja muiden kaasojen (ja ystävien) vapaaehtoinen asia päättää niistä polttareista. Minusta ne ovat meidän järjestämät ja suunnittelemat juhlat, joilla morsian yllätetään jos niin halutaan.

No, mikset sitten sanonut morsiamelle, että sinua on turha pyytää järjestämään polttareita, kun se kerran on noin vastenmielistä?

Kun pyysin ystävääni ja siskoa kaasoikseni, kerroin heille, mitä odotan heiltä, ja siihen sisältyi myös polttarien järjestäminen. Koska haluaisin, että mulle järjestetään polttarit, niin ilmaisin sen kaasoilleni selväsanaisesti heti ensimmäisten hääjuttujen joukossa. Sanoin, että jos nämä tehtävät kuulostavat liian isolta hommalta, niin kaason pestistä voi myös kieltäytyä ilman, että minä vedän siitä hernettä nenääni. Mä en odota kaasoiltani mitään yli-inhimillistä työsuoritusta - olen pyytänyt polttarit sekä apua hääpaikan koristeluun ja hääpäivän pikkujuttuihin (pukeutuminen yms.) - mutta olisin ymmärtänyt, jos esim. opiskelukiireiden takia he olisivat kokeneet nämä hommat liian kuormittavina.

Niin että totta hemmetissä polttarien järjestäminen on vapaaehtoinen homma, mutta kyllä mä loukkaantuisin, jos niitä ei tulisi, kun olen niitä toivonut. Se on vähän sama kuin jos mua olisi luvattu tulla auttamaan vaikkapa muutossa, mutta sitten ei viitsittykään - olisin pettynyt ystävääni.

En tietysti tiedä, mitä Ninuskin tapauksessa morsiamen toivelistaan on sisältynyt, mutta mun mielestä useimmat morsiamet haluavat auttaa kaasoaan tekemällä pienen listan siitä, minkälaisista jutuista tykkäävät tai eivät tykkää. Mä olen antanut kaasoilleni vapaat kädet, koska haluan tulla yllätetyksi (ja luotan heidän arvostelukykyynsä :grin:), mutta mun mielestä toivelistan laatiminen ei ole sama asia kuin vaatimusten esittäminen tai polttareiden käsittäminen itsestäänselvyydeksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mulla kaasot on onneksi niin tuttuja että tietää tarkalleen ketä voivat sitten kutsua polttareihin ja mitä kaikkea suostun tekemään.(Kaikkeen muuhun suostun paitsi mihinkää TODELLA pervoon xD) TODELLAKAAN en itse haluais omissa polttareissa mitään sellaista että tyypit laskee kuluja puoliksi.. Musta tärkeintä on vaan se että saa viettää kivan tyttöjen illan vaikka saunoten ja syöden :)

Ite järjestin kaverille polttarit vuosi sitten, ja jokaiselle osallistujalle tuli maksettavaa n. 15 €. :) Eli ei mun mielestä paha summa..

Muutama kuukausi sitten tuli yhdeltä tutulta viesti:

"Hei me järkätään tänään X:lle polttarit, jos haluat tulla meidän kans niin viittitkö käydä ostaa limsaa ja sipsiä?"

Ööh, arvatkaapa meninkö tunnin varotusajalla, töistä just päässy väsyneenä.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehheh :D Onpas mielenkiintoisia aatteita taas meistä nykyajan nuorista morsiamista.

Itse aion kaasoilleni antaa listan, ketä toivon polttareihini kutsuttavan. Minulla on ystäviä niin monesta eri piiristä, että eivät varmaan edes tiedä toistensa olemassaolosta. Itse olen kaasoiltani toivonut saunailtaa ja jotain rauhallista menoa. Saapa nähdä mitä tulee. Itse aion maksaa puolet kokonaiskustannuksista ettei tule kohtuuttomia summia vierailla maksettavaksi, mutta tämä on vain yksi tapa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enpähän kyllä nyt tiedä, että olenko juuri aloitusviestissä kuvattu "hirviömorsian" vai en, sillä minä aion kyllä antaa listoja heille, jotka polttarit aikovat järjestää. Mielestäni olisi outoa, jos en antaisi. ja mielestäni en ole kohtuuton, mikäli annan tälle järjestävälle taholle listan henkilöistä, jotka haluan juhliin, ja tapahtumista, joita minulle saa päivän aikana järjestää. Ilman jälkimmäistä listaa menisi mielestäni rahaa ihan hukkaan. Varmaan se, mitä kyseiseltä listalta sitten löytyy, erottelee "kohtuuttomat" vaatimukset asiallisista toiveista.

Polttarit ovat kyllä mielestäni yksi iso murheen kryyni. Ja tätä tarkoitan ihan vain omalla kohdallani. Olen jopa pohtinut kieltäisinkö kavereitani järjestämästä mitään tuollaista vai en. Mieluiten olisin itse mukana järjestämässä polttareita, mutta harvalle se taitaa tulla edes kysymykseen. Kaveripiirini on kuitenkin niin "sirpaleinen", että vaikka kaverini tuntevat toisensa, ei heillä ole mitään yhteistä toistensa kanssa. Kuinka sitten löytää tekemistä, joka olisi kaikkien mielestä - minun kuin kavereidenikin mielestä - hauskaa? Se, että yksi ihminen tai pieni porukka, joka ei tunne koko kaveripiiriäni, sitten suunnittelisi jotain polttereille, saattaisi tuoda päivään kyllästyneitä tai pahimmassa tapauksessa hermostuneita ilmeitä, veisi pohjan minunkin illastani. Ei eiei... :girl_impossible:

No mutta jaa. Tässä kryynissä on kyllä itselleni vielä paljon pohdittavaa, että eiköhän tämä avautuminen riitä tältä erää. :girl_haha: Puolustuksekseni on ehkä silti lisättävä, etten haluaisi mitään "miljoonapippaloita" vaan sellaisen saunomista ja leffankatselua mukavassa hengessä, ja kuluista voin itse maksaa ihan hyvin jonkun x-määrän. :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

Itse toivoin polttareihin mukavaa yhdessäoloa ystävien kanssa ja sitä sain :)

Jos tuleva rouva haluaa jotain tiettyä ja hyvin kallista, on mun mielestä fiksua ilmoittaa polttareita suunnittelevalle, että maksaa suurimman osan tästä kalliista kohdasta.

Tietenkin, meitä on niin moneen junaan, että pakostakin kaikki eivät mene yksiin.

Link to comment
Share on other sites

Guest OutiKaisa

Kyllä minusta on hyvä antaa kaasolle lista kavereista, jotka haluaa polttareihin mukaan. Olisi nolo kutsua mukaan ihmisiä, jotka eivät tule häihin ja yhtä noloa jättää joku kaveri kutsumatta. Tietenkin jos on ikänsä yhdellä kylällä asunut eikä muita tunne, niin silloin varmaan kaasokin tuntee kaikki kaverit, mutta mulla ainakin on paljon hyviä ystäviä, jotka eivät ole koskaan edes nähneet toisiaan.

Aika monia polttareita olen ollut järjestämässä ja ei siitä olisi ollut haittaa, jos morsian olisi jotain vinkkejä antanut, että mitä haluaisi tehdä. Kyllä minä aion muistuttaa, että muistattehan, että minä tykkään erityisesti taiteista, ruoanlaitosta ja hemmottelujutuista enkä uskalla tehdä mitään pelottavia asioita. :D

Link to comment
Share on other sites

Minä eilen kanssa suoraan sanoin kaasolleni (kaksossiskoni), että hänhän sitten järjestää polttarit. Vähän hän mietti miten se tapahtuu niin sanoin suoraan ne vieraat jotka kutsutaan. Toisin sanoen kolme henkilöä jotka tuntevat toisensa ja minut sekä siskoni hyvin. Kaikki kolme ovat parhaimmat ystäväni. Kaikki muut kaverit on sitten sellaisia jotka tuntevat vain minut, ei ketään muita seurueesta. Mietin vain, että pitäisikö heitä silti kutsua? He kyllä varmasti tulevat toimeen keskenään, mutta sitten taas porukasta tulisi aika iso ja en pidä sellaisesta.

Ehkä lentelen siellä pilvissä ja olen määräävä morsian. Mutta mitä sitten? Polttarithan pidetään juuri minun vuokseni, ei vieraiden. Onneksi siskoni tietää mistä pidän ja mistä en. Hän ei koskaan järjestäisi sellaista mikä ei ole minun mieleeni. :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Minä eilen kanssa suoraan sanoin kaasolleni (kaksossiskoni), että hänhän sitten järjestää polttarit. Vähän hän mietti miten se tapahtuu niin sanoin suoraan ne vieraat jotka kutsutaan. Toisin sanoen kolme henkilöä jotka tuntevat toisensa ja minut sekä siskoni hyvin. Kaikki kolme ovat parhaimmat ystäväni. Kaikki muut kaverit on sitten sellaisia jotka tuntevat vain minut, ei ketään muita seurueesta. Mietin vain, että pitäisikö heitä silti kutsua? He kyllä varmasti tulevat toimeen keskenään, mutta sitten taas porukasta tulisi aika iso ja en pidä sellaisesta.

Ehkä lentelen siellä pilvissä ja olen määräävä morsian. Mutta mitä sitten? Polttarithan pidetään juuri minun vuokseni, ei vieraiden. Onneksi siskoni tietää mistä pidän ja mistä en. Hän ei koskaan järjestäisi sellaista mikä ei ole minun mieleeni. :-X

no, sulla on sillai kivasti, että tunnette siskosi kanssa toisenne niin hyvin, että voi ollakin välillä vähän "hirviömorsian" :girl_haha: itseni kohdalla kävi polttareiden suhteen tosi ohraisesti: kaasoni kysyi erään puhelun päätteksi "et kai sä mitään polttareita tahdo". no, en nyt viittinyt ruveta vastaankaan sanomaan siinä, sanoin vaan ettei tarvitse. aikamoinen pettymys se oli, mutta ainakin jää enemmän aikaa ommella noita pöytäliinoja :girl_mad:

Link to comment
Share on other sites

Hui kun täällä käydään kuumana! Itse olen kesän morsian, ja kai sitä voisi sanoa että olen tavallaan polttareihini puuttunut. Mielestäni mulla on kuitenkin ollut ihan kelpo perusteet: en oikeastaan edes halunnut polttareita mutta kaasoni ilmoitti hyvin topakasti että sellaiset hän ainakin järjestää! Kaaso-siskoni ei kuitenkaan läheskään kaikkia kavereitani tunne joten laadin hänelle listan potentiaalisista vieraista yhteystietoineen. Jaoin vielä listan kahteen niin että jos hän haluaa järjestää pienet, on siinä läheisimpien nimet erikseen, mutta myös jokunen kelpo lisänimi jos hän on suunnitellut jotain suurelle porukalle. Koska kaasoni on lisäksi sen verran nuorempi ettei ole vielä itse ollut polttareissa edes vieraana, kerroin hänelle vähän omista polttarikokemuksistani sekä asioista joista niissä pidin ja en pitänyt Tulin samalla maininneeksi pari hauskaa ideaa jotka voisi olla helppo ja hauska toteuttaa jos vaikka sattuu tarvitsemaan. Kyllähän mä silti korostin että hän saa ihan itse päättää mitä sitten järjestää jos järjestää, mä olen oikein onnellinen kaikesta mitä joku vaan viitsii mun hyväksi tehdä! Ei meistä kumpikaan ole pitänyt tätä mitenkään huonona tai röyhkeänä asiana! Päinvastoin, siskoni oli kiitollinen kun sai vähän apuja alkuun, kyllä niistä silti tulee ihan täysi ylläri mulle :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tuonne toiseen ketjuun kirjoittelinkin jo omia ajatuksia polttarihommista, mutta pistänpä lusikkani tähänkin soppaan... ;)

Eli siis, ensinnäkin olen sitä mieltä, että morsiamen tulisi olla hyvin tyytyväinen, jos hänelle polttarit halutaan järjestää. Se ei siis ole mikään perusoikeus, kuten joku aikaisemmin jo kirjoitti, vaan kiinni ystäväpiirin tahdosta. Kuitenkin, jos kaaso ei polttareiden järjestämisestä innostu, mutta morsian polttarit haluaisi, mielestäni on ihan ok joko vaihtaa kaasoa tai antaa polttarijärjestelyt jonkun muun halukkaan ystävän vastuulle.

Mitä taas tulee morsiammen valtaan omia polttareitansa kohtaan, mielestäni jo ihan maalaisjärjellä ajatelutuna on loogista kysyä toivottua vieraslistaa morsiammelta, ja morsian voi sen vallan mainiosti kysymättäkin tehdä. Itseltäni tosin eivät kaasot vieraslistaa kyselleet, vaan sulkiltani - joka sitten kysyi minulta ja vanotti "ettet sitten kerro että kerroin!" :lol: Mutta pääasia on, että kysyttiin - muuten olisi varmaankin tullut muutama "ylimääräinen" mukaan, siis sellainen, jota ei häihin tilasyistä oltu kutsuttu. Ja se taas olisi enemmän kuin noloa.

Olen myös sanonut ehdottomat nounout kaasoilleni: ei minkäänlaista myyntiä, eikä mielellään muutakaan mukahauskaa riehumista kaupungilla typerä naamiaisasu päällä. Tämän he kyllä todennäköisesti tiesivät sanomattakin. Lisäksi olen ohjeistanut, ettei polttareiden tarvitse olla mitään elämää suurempaa, mukava hengailu ja rento oleminen riittää. Toki olisi mukavaa, jos jotain pientä hemmottelua olisi mukana :rolleyes: mutta en ole siitä kaasoille maininnut - haluan, että ohjelma on heidän suunnittelemansa ja sellainen, jonka he haluavat minulle antaa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Niin... Sikäli hieman ihmetyttää nämä kommentit, ettei vaihtoehtoja tunnu olevan kuin se, että kaikki tekeminen on ilmaista tai vaihtoehtoisesti polttarit maksavat jokaiselle osallistujalle sen satkun per nuppi. Itse olen ollut kaksia polttareita järkkäämässä (en siis kaasona, vaan morsianten läheisenä ystävänä) ja molemmilla kerroilla kustannukset ovat jääneet noin viiteenkymppiin tai sen alle. Tällä rahalla on kuitenkin toiselle morseimelle kustannettu polttariasu, päähieronta, selkähieronta, piknik, meikkaus ja tukanlaitto sekä ravintolaruokailu. Toisiin kemuihin saatiin myös polttariasu, saunatila, piknik, vesipyssysota (ja ihan ex-tempore), stand-up-koomikko, ruokaa ja juomaa yllin kyllin, musiikkiesitys, jalkahoito, kynsihoito, meikkaus, tukanlaitto ja päälle baari-ilta. Toki osa ohjelmasta on toteutettu ns. omin voimin (tämä tietenkin riippuu porukasta) ja kivaa on ainakin ymmärtääkseni ollut molemmilla. Itse tekeminen on ehkä se avainsana tässäkin. (Enkä väitä että itse tehden esmes ruuat olisivat ilmaisia!)

Itse odotan polttareita innolla, molemmat kaasot ovat niistä jo puhuneet ja oletan että polttarit tosiaan järkätään. Muutamia reunaehtoja (ei julkista nakuilua) olen kertonut ja ehkä vinkkejä siihen, mistä tykkäisin esim pukeutumisen suhteen, olen kertonut, mutta muuten lähdetään ihan takki auki. Tulee mitä tulee. Molemmat kaasot ja oikeastaan kaikki kenet paikalle haluaisin tuntevat mut sen verran hyvin etten usko mitään övereitä edes suunniteltavan. Osa osallistujista on opiskelijoita, joten toivon heidät otettavan huomioon budjettia suunniteltaessa. En ainakaan haluaisi kenenkään jäävän pois sen takia, ettei ole varaa.

Link to comment
Share on other sites

Aloittajalla on varmasti fiksusti esitettävä ihan hyvä pointti taustalla ajatuksena, mutta kirjoitusasu on hyvin provosoiva ja saa kyllä ajattelemaan että nyt on jollakin turhan paljon hiekkaa pimpissä ja naama norsunvitulla :girl_blum: . Eipä ole tullut vielä muualla vastaan LIIKAA VAATIVIA morsiamia kuin Bridezilla's ohjelmassa, eiköhän jokaisella ole sen verran maalaisjärkeä että tajuaa rahanarvon, varsinkin kun sitä varmasti harvemmalla tällä palstalla kuitenkaan on liikaa..

Link to comment
Share on other sites

Minulla ja miehelläni on häät elokuussa ja ilmoitin kaasolle että pienemmätkin polttarit riittää, ei mitään mahtijuttua, tämä sitten pyysi niiden nimet s-posti osoitteet ja puh.nro jotka polttareihin haluan (kaaso ei tunne kaikkia) minua ei myöskään haittaa vaikka polttareita ei tule ollenkaan.

Olen ollut järjestämässä yksiä polttareita ja sekin tuntui todella koheltamiselta, siksi tulin siihen tulokseen että jos on polttarit, niistä ei tarvii tehdä isoa numeroa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest höpöhöpöhöö

Itse myös hermostun yleistämisestä ja turhasta itkemisestä. Toki niitä bridezilloja on jotka ei muutenkaan elämässä tyydy mihinkään vaan asiat hoidetaan itkupotkuraivareilla, mutta kyllä polttarit kaason/bestmain KUULUU järjestää. Jollei halua järjestää niin pestin voi luovuttaa jollekin toiselle. Raha-asiat sun muut sen sijaan on jokaisen seurueen oma asia, mun puolesta saa käydä vaikka avaruusreissulla ne joilla on varaa ja kiinnostusta, mulle käy ainakin kavereiden kanssa hengailu vain :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...