Kuhmoisten syksy

Morsiussaunan taikaa

37 viestiä aiheessa

Kerätäänpä kunnon ketju aiheenaan: morsius-saunan taikaa

Eli mitä taikoja, miten tehdään ja miksi?

Aloitan

1. Juostaan saunaa ympäri ja pitäkää mahdollisimman kovaa meteliä. Näin ajetaan pahat henget pois liitosta

2. Morsiamen istuinalusta (perinteisesti pillupäre) tuo hyvää naimaonnea kaikille ketkä sillä istahtavat

3. Morsiamen vihtaa taas on varottava, sillä itseään vihtova saa taas vastaavasti huonoa naimaonnea

4. Jauhoilla morsian valkaistaan vanhoista synneistä. Eli morsian "talkitaan" jauhoilla

5. Suolalla pestään morsiamen selkä, jottei vanha suola janottaisi ja entiset heilat kummittelisi

6. Morsian heittää vihdan lopuksi saunan katolle. Tällä mitataan avioliiton kestoa ja ikää. Mitä lähempänä harjaa sitä parempi. Samalla morsian voi myös toivoa jotain avioliittoonsa.

Lisää?? Nämä löysin Yhteishyvä lehdestä 7/07

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla taas on tiedossa vähän erilaisia merkityksiä joillekin noille mainitsemillesi rituaaleille:

- Kuinka vihta tulee kestämään saunottamisen, kertoo tulevan avioliiton lujuudesta.

- Selän jauhottamisella varmistetaan leivän riittävyys.

- Morsiamen päähän rikotaan kanamuna, jota hierotaan kasvoihin, kaulaan ja rintoihin  ::). Tämä tehdään lapsionnen takaamiseksi.

- Morsiamen "tuoliin/istuinalustaan" tulisi piilottaa nokkosia tai muita, jotta morsian muistaisi ettei avioliitto ole pelkkää ruusuilla tanssimista.

- Lisäksi morsiamen kanssa saunassa käyvät ensin naimattomat naiset ja sitten jo rouviintuneet naiset. Naimattomat naiset vihtovat löylyjen lopuksi morsiamen pois porukastaan ja tämän jälkeen morsian siirtyy saunomaan rouvien kanssa, jotka puolestaan tietävät mikä morsiota odottaa ja vihtovat lopuksi morsiamen tervetulleeksi joukkoonsa.

Muistaakseni se mihin suuntaan vihdan oksat osoittavat kun sen lopuksi heittää pois, kertoo onko ensimmäinen lapsi tyttö vai poika. En tosin muista kumpi suunta tarkoitti kumpaa...

Olipas hämmentävästi sepostettu... :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo näitä on hieman erilaisina variaatioina, mutta kerätään yhteen silti.  ;D Tuo nokkospenkki olisi ikävä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omasta morsiussaunasta parin viikon takaa muistuu mieleeni pari lisäystä.

Meillä pillupäreen alla oli kuusenhavuja ja sille ei saanut istua muut kuin minä, morsian. Nuo havut ja koivunoksat vihtaan keräsin kaasoni käskystä matkalla saunaan.

Päähäni hierottiin ensin jauhoja jotta avioliitossa riittäisi leipää, suolaa, jottai vanha suola janottaisi, hunajaa makean elämän pitimeksi ja viimeiseksi lyötiin päähäni kananmuna hedelmällisyyttä tuomaan. Ja viimeiseksi nämä kaikki hierottiin hiuksiini...

Lisäksi saunaa piti juosta myötäpäivään ja huutaa joka kierroksella exän nimi jotta ne unohtuvat ja viimeinen kierros myötäpäivään huutaen mahdollisimman lujaa sulhon nimeä jotta hän on ainoa mies mielessäni loppuelämän ajan.

Ja tällaisen linkin löysin...

http://www25.brinkster.com/jarijakati/morsiustaikoja.htm

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakanafoorumilta löysin seuraavaa:

Morsianta oli pyydetty tuomaan sulhasensa pesemätön paita, joka päällään hän sitten saunoi. Myöhemmin hän kääri paidan lahjapakettiin ja antoi sen takaisin omistajalleen. Ideana oli, että kun parin hiet sekoittuvat, myös heidän kohtalonsa sekoittuvat.

Ennen morsiamen saunaan astumista lauteille asetettiin kukkasia ja nokkosia esittämään avioliiton hyviä ja huonoja puolia.

Löylyttelyn jälkeen morsian kääntyi selkä saunaan päin ja nakkasi vihdan saunankatolle. Jos varsi osoitti ylöspäin tiedossa on poikalapsi, jos alaspäin tyttölapsi.

Yksi perinne muistaakseni on, että saunomisen aikana morsiamen vaatteet käännetään väärinpäin. Jos morsian siitä kovasti suuttuu on se myrskyisän avioliiton merkki, jos taas morsian ei moisesta pahastu on se merkki lempeydestä avioliitossa.

Mä toivon itse saavani morsiussaunan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirjoitelkaahan lisää morsiussaunaideoita morisusaunassa olleet tai sellaista suunnittelevat, perinteiset polttarit eivät täällä suunnalla herätä suurta innostusta, joten ajatuksia vaihtoehdoista kaivataan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli tuosta kukkas- ja nokkoslauteista mieleen sellainen, että morsianta voisi pyytää poimimaan ne yksitellen pois ja samalla miettimään avioliiton hyviä ja huonoja puolia. Nämä huonot voisi sitten polttaa.

Mun piti tehdä omassa morsiussaunassani kaksi vihtaa. Toisella vihdottiin pahat ajatukset pois ja saunan jälkeen se poltettiin nuotiossa. Toisella vihdottiin onnea avioliitossa ja tämä toinen sitten nakattiin saunan katolle.

Suolat ja jauhot ja munat oli mulla kanssa. Itseäni ei haitannut, mutta herkkähipiäinen ei ehkä halua mennä saunaan kananmuna päässä tai halua että rintoihin (tai muuallekaan kosketaan)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musta nää perinteet on ihania. Minä vaadin kaasoltani polttareihin ainoastaan yhtä asiaa ja se oli morsiussauna taikoineen. En ole taikauskoinen, mutta mielestäni ne ovat ihastuttavia tapoja..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ystävän polttareihin saatiin ihan oikea saunottajaeukko jolla oli jos jonkun sorttista taikaa ja loitsua, perinteisiä suomalaisia räävittömyyksiä päästeli mummeli niin että ujompia hirvitti! :lol: Yksi taika oli että kaikkien piti ottaa koivun oksia morsiamen vihtaan hyvän onnen tuomiseksi ja morsiamen itse piti ottaa katajan oksa vihtaan muistuttamaan avioliiton nurjistakin puolista. Ennen kuin vihta laitettiin nippuun, eukko komensi koko akkalauman laiturille ilkosillaan piiskaamaan oksilla vettä jumalattoman äläkän kanssa niin että pahat henget pysyvät pois. Kirkasta viinaa piti ottaa suullinen että pysyy terveenä ja mieli rohkeana ja niin monta kauhallista kun morsian kesti löylyä, oli lapsia tulossa. Tämä eukko oli muuten todella huikea, hauska ja mahtava, oli pukeutunut pellavaiseen perinteiseen saunottajan asuun ja tosiaan taikoja ja loitsuja oli vaikka millä mitalla. Muistaakseni Karstulasta tai jostain niiltä main eukko tilattiin, olisikohan ollut 60 tai 80 euroa matkoineen ja morsiussaunasta tuli semmoinen puolentoistatunnin numero - ja oli TODELLA hauskaa, mielenkiintoista ja erikoista myös morsiamen mielestä. Suosittelen ainakin pohojammaalaisille morsioille!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi kunpa minäkin saisin morsiussaunan, nämä jutut on niin ihania :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on muutamissa polttareissa ollut morsiussaunassa turvesauna. Eli ollaan ostettu itse saunaturvetta luontaistuotekaupasta, suojattu saunan lauteet joko jätesäkeillä tai pellavapyyhkeillä ja tehty kaikki itsellemme kokovartalo-turvenaamio. Hauskaa on ollut, ja näistä saa mielettömiä kuvia, kun jengi näyttää neekereille (jos sallitte tämän kerran termin käytön) lukuunottamatta valkeita silmänalusia. Purkki saunaturvetta maksaa noin 10-15 e, ja siitä riittää helposti kymmenelle ihmiselle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minullakin oli polttareissani morsiussauna. Se tuntui olevan yhdistelmä kaikkea edellä mainittua. Saunottajana toimi yksi kaasoista. Mukavaa oli koko porukalla ja toisaan saunottua tuli tämän ohjelman kera reilu tunti. Yleensä vain pyörähdän lauteilla, mutta nyt kaikkien juoksulenkkien yms ohjelmien jälkeen oli aina kiva palata lauteiden lämpöön, vaikka olikin havuja istuimena.

Suosittelen kaikille!!! :girl_dance:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä vinkeistä. :) itse kaasona tässä suunnittelen morsiammelle saunaa, kun hän sen haluaa ja nämä taijat on vähän hukassa, täältä onneksi saa kivoja vinkkejä. Meillä tosin ongelmana on talvi joten koivuvihtan teko on aika hankalaa, kun ei viitti ihan paljailla koivun risuilla itteään hakata.. B)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tällainen osana polttareita olisi ihan unelma :D Toi saunottajaeukkokin kuullosti tosi veikeeltä.. voivoi :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen kaasona pari kertaa ollut ja molemmilla kerroilla järkkäiltiin myös morsiussauna. Viimeiset polttarit jäivätkin mieleen nimenomaan tästä saunasta, saunottiin savusaunassa n. 3 tuntia ja meillä oli uskomattoman hauskaa! Pidin huolta "taioista" ja nauraa rätkätettiin sekä uitiin ja saunottiin oikein antaumuksella. Taikoja on monenlaisia ja niistä vähän erilaisia versioita, mutta varmaan paras ohjelmanumero oli se, kun morsiamen piti juosta saunaa ympäri alasti ja huutaa entisiä heiloja metsikköön. Eniten meillä oli hauskaa ennen juoksemista, kun mietittiin porukalla kaikki ex-poikaystävät ja ihastukset läpi ja kertoiltiin siinä samalla tarinoita morsiamen nuoruudesta myös näille uusimmille ystäville, jotka eivät olleet tempauksista kuulleetkaan. Oli tosi mukavaa ja semmosta lämminhenkistä.

Mutta siis niitä taikoja, pistän tähän sen listan mitä itse käytin:

Morsiussaunomisen ohjeet:

1. Saunaan mentäessä: ”Leipä se morsiamen tiellä pitää”

Kun morsian kapuaa lauteille ruisleivät kainaloissaan, pysyy hän avioliitossaan kaidalla polulla.

2. Löylyn heitto: häiden jälkeen alkaa kokonaan uusi vaihe nuorenparin elämässä. Jotta morsian ei liiaksi haikailisi menneitä tyttövuosia, heittää hän löylyä olkansa yli selän taakse.

3. ”Löylyä lissää!”

Ennen Suomessa oli tapana, että saunassa, jossa kylvetettiin morsian miehelään, lyötiin löylyä viinalla tai kaljalla. Tämä kiukaalle heitetty alkoholi vaihtuu keveästi helmeileväksi elontieksi, jota uuden avioparin on helppo taivaltaa.

4. ”Löyly kaunistaa, suola, jauhot sovittaa”

Morsiamen selkään hierotaan suolaa, jotta vanha suola ei alkaisi janottaa, ja jauhoja, jotta sopu säilyisi pariskunnalla. (Huom, suosittelen jotain lakanaa ym. lauteille, jotta koko paikka ei ole ihan moskassa ja saa siivottua helpommin)

5. ”Lapslykkyä!”

Lapsionni ja hedelmällisyys varmistetaan pesemällä morsiamen hiukset raa’alla kananmunalla.

6. ”Saunokaa nyt likanne pois, et’ tulevaisuutenne ruusuinen ois!”

Morsiussaunassa vihtominen puhdistaa morsiamen tulevia häitä varten, ja hän on valmis pukeutumaan viattomaan valkoiseen.

7. ”Kylve onni seuraavalle”

Morsiamen vihdottua itsensä saunaväki vihtoo samalla vihdalla, jotta morsianta kohdanneesta onnesta saisivat myös muut osansa.

8. Jokaisen naimattoman kanssasaunojien kannattaa yrittää istahtaa sille paikalle, jolla morsian on lauteilla istunut. Näin hän parantaa omia mahdollisuuksiaan päästä hyviin naimisiin.

9. Vasta viskataan saunomisen jälkeen saunan katolle olan yli, jotta onni taataan tulevassa avioliitossa. Jos vasta jää lehtipuoli ylöspäin on tuleva esikoislapsi tyttö ja jos jää lehdet alaspäin niin poika. Mikäli se jää poikittain niin on tulossa molemmat=)

10. Morsian juoksee alasti saunan ympäri niin monta kertaa kuin on entisiä heiloja. Juostessaan hän huutaa kuuluvalla äänellä kunkin heilan (yksi/kierros) nimeä.

Ainiin, ja itse ainakin ennen saunaan menemistä kuoharilasien ääressä pidin semmoisen "puheen" jossa kerroin morsiussauna perinteestä ja kaikesta siitä mitä oli tulossa, jotta kaikki tiesivät suurin piirtein missä mennään jo ennen koko touhun aloittamista. Näin muutkin olivat mukana ja kenellekään ei tullut isompia yllätyksiä. Mutta suosittelen ehdottomasti ja itse ainakin toivon morsiussaunan polttareissani saavani. Tsemppiä järjestelyihin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kiitos hyvistä vinkeistä. :) itse kaasona tässä suunnittelen morsiammelle saunaa, kun hän sen haluaa ja nämä taijat on vähän hukassa, täältä onneksi saa kivoja vinkkejä. Meillä tosin ongelmana on talvi joten koivuvihtan teko on aika hankalaa, kun ei viitti ihan paljailla koivun risuilla itteään hakata.. B)

Olen kuullut että vihdan voisi myös pakastaa ja käyttää sitten talvella :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa kamun polttarit ens kuussa ja ollaan suunniteltu sinne morsiusauna....

Tässä on jotain mitä ohjelmaa meillä on saunassa, tosin ei vielä ihan valmiina:

- Sauna koristellaan kauniisti ja valaistaan kynttilöillä.

- Morsiamelle rakennetaan oma valtaistuin, johon laitetaan kukkia, lehtiä, mutta myös jotain pistävää, kuten kuusenoksia.

Neulasten pistelystä aiheutuva kipu muistuttaa, että avioliitto ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista, vaan siihen kuuluu toisinaan surua.

- Morsiamen selkää hierotaan suolalla ja jauhoilla.

Jotta vanha suola ei vastaisuudessa janottaisi.

- Saunassa tarjoillaan hyvää juomaa ja ruokaa.

Jotta voitaisiin taata herkkujen riittävyys avioliitossa.

- Sillä aikaa kun morsian istuu lauteilla, kääntää joku hänen vaatteet nurinpäin.

Jos morsian tästä hermostuu, tulee hänestä kiukkuinen ja nalkuttava vaimo

- Saunomisen jälkeen morsian juoksee saunan ympäri ja heittää saunavihdan olkansa yli katolle.

Jotta vauraus ja onni pysyisivät avioliitossa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vinkkejä vähän bongailemassa, kun kaverille pitäisi järjestää polttarit :-X

Kiitos hyvistä ideoista!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle järjestettiin polttareissa myös morsiussauna, josta kuitenkin täytyi toi alasti juokseminen jättää luvuista, ettei saada Tampereen poliiseja perään! :girl_haha: Me ei siis missään korvessa saunottu vaan ihan urbaanissa ympäristössä, joten vähän piti säätää... Myöskään vastaa en voinut heittää katolle saunan jälkeen nähdäkseni kumpi tulee tyttö vai poika. Onneksi meillä on jo lapset ollut tehtynä hyvän aikaa tuossa vaiheessa, joten tämä osuus muutenki voitiin jättää laskuista...

Mutta mulla siis niin, että katajanoksilla vihdottiin, jotta muistaa, ettei avioliitto ole aina ruusuilla tanssimista. Selkään hierottiin suolaa, ettei vanha suola janota ja hunajaa, jotta elämässä on myös makeita hetkiä ja jauhoja, jotta leipä pysyy talossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vinkkejä myös sitten siihen hiustenpesuun, kun sinne hierottu munat ja jauhot......

Olen ollut kaasona häissä joissa näin tehtiin, ja voitte arvata mikä "pullataikina" oli morsi ammen päässä kun oli vielä pitkät hiukset :blush:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No ei kai niitä jauhoja sinne hiuksiin kannata survoa! Jauhot selkään ja kananmuna päähän. Se kananmuna tekee niille hiuksille oikeesti hyvää, jauhoista tulee vaan ihan kamala sotku. Eli jauhot tosiaan selkään, hiuksiin en niitä tosiaankaan suosittele.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään