dalvadas

Polttarit toisaalla, osa kavereista toisaalla

22 viestiä aiheessa

Minulla on "ongelma". Asun Espoossa, mutta kaasoni, joka ottaa päävastuun polttareitteni suunnittelusta, asuu Jyväskylässä (itsekin olen sieltä kotoisin) joten sovimme että polttarini pidetään Jyväskylässä. Yllätyksenä eivät siis tule  ::)

Se varsinainen onkelma onkin nyt se, että osa kavereistani asuu täällä Espoossa ja pari asuu vähän kauempana Jyväskylän ulkopuolella. Miten ihmeessä tällaiset järjestetään? Missä porukat majoittuvat ja miten suunnittelut onnistuvat? Hyviä neuvoja otetaan vastaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Arvelisin, että realiteetti on se, että osa jää paikan takia pois. Mutta sellaista se on, ei kannata liikaa stressata asialla  ;).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on monta kertaa tapahtunut niin, että osa polttariporukasta asuu jossakijn kaukana.

Suunnitteluissa ollaan joskus tehty niin, että he eivät osallistu lainkaan suunnitteluihin, vaan esim. maksavat kuluista enemmän. Joskus taas ollaan suunniteltu sähköpostin välityksellä koko juttu. Jos osallistujat ovat olleet tosi innokkaita, he ovat matkustaneet omalla kustannuksellaan suunnittelupalaveriin useitakin kertoja ennen varsinaisia polttareita. Silloin he ovat asuneet jonkun paikallisen polttarijärjestäjän luona. Useimmiten kuitenkin on niin, että he matkustavat vain polttaripäivänä paikkakunnalle. Tämä kannattaa sopia heidän kanssaan.

Polttaripäivä on yleensä järjestetty niin, että suurin osa (ellei kaikki) polttariporukasta menee yhteen ja samaan paikkaan nukkumaan, ja aamulla vielä naureskellaan ja muistellaan edellisen päivän tapahtumia. Syödään oikein hidas ja herkullinen aamupala yhdessä, se jos mikä on mukavaa. Näin toiselta paikkakunnalta tulevat voivat kätevästi nukkua ilman erillisiä kustannuksia polttariporukan kanssa.

Jos yhteinen majoitus ei jostain syystä ole onnistunut, on tehty niin, että toisilta paikkakunnilta tulevat henkilöt majoittuvat eri paikkoihin, polttariporukan jäsenien luo.

Edit. Vielä pitää lisätä, että tuo edellinen kommentti pitää paikkansa. Osa porukasta ei välttämättä viitsi vaivautua paikalle, joten se kannattaa ensin selvittää ennen kuin alkaa miettimään kovin tarkkaan majoituksia yms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en paassyt viime vuonna ystavani polttareihin, koska asun Englannissa, mutta osallistuin silti suunnitteluun emailin valityksella ja jopa jarjestin oman pienen osani hanen polttaripaivastaan - nain olin hengessa mukana, vaikka en paikan paalla ollutkaan.

Omat polttarini taas pidetaan ensi vuonna Englannissa - sovimme jo nain, koska haat ovat Suomessa ja kaikki takalaiset kaverit matkustavat kauas haihin, joten suomalaiset ystavani saavat puolestaan matkustaa Englantiin polttareihin. Meita on tulossa vain suht pieni porukka, mutta kaikki ovat jo nyt innolla mukana ja ovat luvanneet matkustaa (kaaso jarjestaa tietenkin kaiken, mutta ei sita nyt yllarina voi pitaa, kun minunkin pitaa ottaa toista pari paivaa lomaa sita varten). Suomesta tanne tulevat jaavat varmasti minun luokseni yoksi - sulhanen menkoon muualle viikonlopuksi ;D  Eli onko Espoo - Jyvaskyla nyt niin hirvean pitka valimatka?!? Osa jattaa ehka tulematta, mutta ei se mahdotonta ole, todellakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo on kyllä vähän eri juttu, koska ainahan sitä nyt Englantiin mielellään lähtee matkalle ja kun vielä etukäteen on pitkälti sovittu, niin hienolta ja erikoiseltahan se kuulostaa :). Mutta mitä erikoista ja hienoa on matkustamisessa Espoosta Jyväskylään tai Jyväskylästä Espooseen? Pahimmassa tapauksessa tulee vielä kalliimmaksikin kuin halpalennot Englantiin ;).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pahimmassa tapauksessa tulee vielä kalliimmaksikin kuin halpalennot Englantiin

;D ;D

Hehheh, niinhän se saattaa olla  :D

Kiitoksia vastauksista! Auttoi kyllä. Tai ainakin paransi hiukan oloani  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle polttarit eivät ole vielä ajankohtaiset, mutta pohdin silti tätä asiaa. Siskoni asuu Itä-Suomessa ja paras ystäväni Etelä-Suomessa. Minä Tampereella. Tampereelta tunnen vain muutaman ihmisen.

Olisi mukava kuulla kokemuksia siitä, miten polttareiden järjestely on sujunut toisilleen tuntemattomien ihmisten kesken?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensinnäkin polttareita ei TARVITSE suunnitella niin että kaikki olisivat paikalla fyysisesti, ihan älytöntä tuollainen. Nykyisin voi hyödyntää sähköpostia, kännyköitä jne. Tärkeintä on mielestäni on että kaupunki, jossa polttarit järjestetään, mietitään niin että suurimmalle osalle se sopii (ja tietenkin morsiammelle).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tarkoittanut, että polttareita pitäisi järjestää kaikkien ollessa fyysisesti samassa paikassa, toki nykytekniikkaa hyödynnetään. Haluaisin lähinnä kokemuksia siitä, miten toisilleen vieraat ihmiset ovat tulleet toimeen (selvennykseksi: niiden sähköpostien ja puhelimien välityksellä), kun makuja ja ihmisiä on monenlaisia, toiset jopa aika ujoja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luulisin, että vieraiden ihmisten kesken tuo etäsuunnittelu voi olla jopa helpompaa kuin naamatusten istuminen. Sähköpostit voi lukea silloin kuin ehtii, arempi voi rauhassa muotoilla ehdotuksiaan ja suulaampikaan ei varasta koko showta. Polttareissahan hommalla on valmiiksi jo vetäjäkin (kaaso), joka laittaa homman alkuun ja tarvittaessa ohjaa oikeaan suuntaan. Varsinkin nuoremmasta väestä (johon voitaneen lukea kaikki tällä palstalla liikkuvat) suurin osa on sen verran tottuneita internetin käyttäjiä, että mitään ongelmia tuskin tulee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä asun itse Pohjois-Lapissa ja suurin osa ystävistäni asuu Helsingin seudulla ja toisaalta Rovaniemellä. Meinaan itse haluta pitää polttarini Rovaniemellä, joka on helposti saavutettavissa myös etelän ystävilleni. Ne, jotka eivät halua matkustaa tuota väliä, eivät sitten tule paikalle. Heidät näen toivottavasti sitten viimeistään häissäni. Majoituksesta en niin huolehdi, joudunhan itsekin järjestämään itselleni yöpaikan. Uskon, että todelliset ystäväni ovat kyllä valmiita matkustamaan vuokseni tuon matkan. Suunnittelun ja muun kun voi hoitaa ihan sähköisestikin. En ymmärrä, miten Espoon ja Jyväskylän välille voi saada tämmöisestä ongelman.  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yksi hyvä ystäväni asuu pohjoisessa, vähän Oulun yläpuolella, itse olen täältä Lahti-Hämeenlinna lähistöltä...

Minäkin sain kutsun muutama vuosi sitten polttareihin ja tottakai innokkaana olin mukana. Homma toimi hyvin, kaason kanssa soiteltiin ja tekstailtiin, sen kummemmin en ollut suunnittelussa mukana. Polttarit onnistuivat kuitenkin hyvin, yöpaikka löytyi loppujen lopuksi ystäväni luota.  :) Aluksi oli suunniteltu, että olen kaasolla yötä.

Tulihan siinä reissattua parin viikon sisällä. Mutta mitäpä en olisi tehnyt ystäväni vuoksi.  :D Mutta tämäkin on tosiaan siitä kiinni, millainen ihminen on. Meikäläinen kun on tämmöinen jokapaikan höylä ja innolla aina kaikessa mukana, niin mulle ei tuottanu ongelmia lähteä täältä yksin kauemmas, vieraiden ihmisten keskelle (porukasta en tuntenut kuin ystäväni, muut näin polttareissa ekaa kertaa...).  ;D Hauskaa oli!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm ykköskaasoni asuu Helsingissä, kakkoskaasoni Jyväskylässä missä itsekin tällä hetkellä asustelen, tosin muutto Helsinkiin on varmaan ajankohtainen ensi kuussa. En koe asumista eri kaupungeissa mitenkään ongelmana tänä päivänä kun melkein kaikilla on tietokoneet ja meiliosoitteet tai ainakin viimeistään kännykät :D

Yksi ystäväni asuu Göteborgissa, toinen on muuttamassa Kööpenhaminaan, yksi asuu Lahdessa ja loput Jyväskylässä ja silti kaikki ovat jo sanoneet, että ovat tulossa polttareihini olivat ne nyt sitten kummassa kaupungissa tahansa. Ei ainakaan Suomen mantereella nämä etäisyydet oikeasti kuitenkaan päätä huimaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No ei tuo minustakaan ole matka eikä mikään. Yksissä polttareissa yövyimme morsimen kotona (hän ei tieenyt etukäteen mitään) ja sulhanen oli heitetty ulos. Lisäksi kimppakyytejä voi järkätä. Jos teillä on usempia menossa Jyväskylän suuntaan, ei bensatkaan tule älyttömän kalliiksi. Samalla matkalla tutustut muuhun porukkaan jne.

Itse en tuntenut kuin pari tyyppiä ulkonäöltä etukäteen, mutta sikahauskat polttarit olivat. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Asun itse Etelä-Pohjanmaalla. Ystäväni ovat levittäytyneet aika hyvin ympäri Etelä- ja Länsi-Suomea (ainakin Helsinki, Turku, Kustavi, Tampere ja Töysä ovat edustettuna) ja yksi asuu Sveitsissä. Kaksi kaasoani asuvat molemmat eri paikkakunnilla. Luultavasti polttarini tulevat olemaan Tampereella, joka on sopivan matkan päässä kaikkialta.

Lisäksi kaksi kolmasosaa polttareihini kutsuttavista on äitejä, jotka yleensä haluavat yöpyä lastensa kanssa. Tässä onkin kaasoilleni järjestettävää tarpeekseen. En kadehdi. Olen kyllä varautunut siihen, että läheskään kaikki eivät pääse paikalle.

Itse järjestin kaasona polttareita ystävälleni asuen itse eri paikkakunnalla, mutta lähes kaikki muut vieraat asuivat siellä, missä morsiankin, joten vain minä jouduin matkustamaan suunnittelupalavereihin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Minä en edelleenkään ymmärrä miksi näissä suunnittelupalavereisse pitää olla kaikki paikalla? Ihmeen avutonta porukkaa, kun eivät osaa käyttää hyväkseen nykytekniikkaa. MInä en matkustaisi pitkiä matkoja jonkun suunnittelupalavereiden vuoksi. Nytkin olemme suunnittelemassa yhden ystäväni polttareita ja porukka asuu ympäri Suomea. Suunnittelemme ne sähköpostin välityksellä, en usko että tapaan edes kaasoa ennen niitä. Sitten tavataan kaikki polttareissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta on kyllä kiva tavata kasvotusten. Kun ensin sähköposteillaan kaikkien kanssa, niin sitten tavatessa saadaan helposti sovittua asioista. Kaikki ihmiset eivät osaa ilmaista itseään yhtä hyvin kirjallisesti, eikä aina välity se, kuinka tärkeänä joku omaa ideaansa pitää. Ja sellainen ideoiden heittelystä syntyvä synergia jää usein syntymättä sähköpostitse. Eli kyllä minun mielestäni oli hyödyllistä pitää myös ihan suunnittelupalaverikin.

Eihän siellä palaverissa ole pakko kenenkään olla. Ne tulevat, jotka haluavat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse järjestän parhaillaan ystäväni polttareita sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Eipä tässä kummempia ongelmia ole. Pistin ehdotuksen polttareiden rungosta morsiamen antamalle listalle ja pyysin ehdotuksia ja vinkkejä. Hyvin niitä sainkin. Ihan kaikkia osallistujista en tunne, mutta suurimman osan olen tavannut ja osa on myös omia ystäviäni. Silti näiltä tuntemattomiltakin on tullut hyviä kommentteja.

Budjettia pyritään pitämään pienenä, koska suurimmalle osalle tulee matkakuluja polttareihin. Eiköhän pikkurahallakin saada riittävästi hauskaa pidettyä - sille se ainakin nyt vaikuttaisi! Meillä onnena on se, että porukka voi majoittautua samaan paikkaan (periaatteessa vuokratila, mutta meille onneksi ilmainen). Muuten suunnittelu hoidetaan ilman erityisiä palavereita, kun ei niitä kenelläkään ole aikaa organisoida - riittävän vaikeata on löytää yksi yhteinen viikonloppu pitää koko kekkerit.

Eikä tällaiset jutut oikeasti niin vaikeita ole, kun niistä ei tee sellaisia. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Polttarini on tarkoitus nähtävästi joskus tulevaisuudessa pitää entisellä asuinpaikkakunnallani. Ystäväni ovat levittäytyneet ympäri Suomea, mutta muutama ystävä on täältä nykyiseltä asuinpaikkakunnalta, osa kaason asuinpaikkakunnalta ja loput mistä kutkin.

Minulle polttareiden päivämäärä kerrotaan nähtävästi etukäteen, jolloin ei tule ihmeellisiä sattumia, että koulukaverini, jotka eivät koskaan aikaisemmin aikaisemmalla asuinpaikkakunnallani ole käyneetkään, sattuvat kanssani juuri sinä päivänä samaan aikaan junaan. Tällainen paljastava yhteensattuma mielestäni pilaisi enemmän yllätystä, kun jos minulle kerrotaan rehellisesti polttareiden päivämäärä. Nyt voimme sitä paitsi kaikki kaverit täältä mennä yhteiskyydillä vanhalle asuinpaikkakunnalle ja matkustukseen liittyvät menot pienenevät aika lailla.

Kyllähän ne hyvin lutviutuvat nuo matkoihin liittyvät menot ja olen samaa mieltä monen kanssa siitä, että suunnittelu, vaikka se niin kivaa olisikin kasvotusten, hoituu myös hyvin tehokkaasti sähköpostilla tai esimerkiksi messengerin välityksellä. Messengerin tms. kautta jokainen voi vaihtaa ajatuksia reaaliaikaisesti ja "ideoiden heittelystä syntyvä synergia"kin on mahdollista saavuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestä myös suunnittelu onnistuu ihan hyvin sähköisesti, kokemusta on. Mulle käsittämätön idea oli, että jos asuu kaukana ja ei tule palaveriin, niin maksaa polttareista enemmän. Siis miksi? On ihan ymmärrettävää, että ei viitsi maksaa ihan hirveästi, että pääsee samaan pöytään suunnittelemaan. Jos osallistujia on kymmenen, niin ei kaikkia tarvita paikalla. Vraukset jne hoidetaan paikkoihin kuitenkin puhelimella tai sähköisesti.

Kustannukset liittyvät myös polttareihin. Morsian, joka on oikein hyvä ystävä ymmärtää varmasti jos kaikki eivät lähde toiselle puolelle Suomea polttareihin. On kohtuutonta olettaa, että rakaskin ystävä laittaa kuukauden tulonsa matkustamiseen ja tulee vielä pian uudestaan häihin, joilloin taas maksaa suuret kustannukset. On noloa suuttua kaverille, joka vähäisten varojen vuoksi jättää polttarit väliin, sillä se tuskin on helppo päätös kenellekään. Itse ainakin olen onnellisempi, että tällainen henkilö tulee itse hääjuhlaan paikalle. Ei kaikesta voi aina suuttua...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täälä myöskin polttareita suunniteltu sähköisesti. Eikä kukaan tosiaankaan maksa enempää sen vuoksi ettei pääse suunnitelutreffeille... Itse olen kyllä huomannut ettei ne polttaripaikkakunnalla asuvat ota huomioon sitä, että jonkun täytyy ensin matkustaa pitkäkin matka osallistuakseen polttareihin. Tästä syystä joudun esim. jäämään pois kaveri polttariaamupuuhista(koska aamu alkaa aivan liian aikaisin) Toivottavasti morsian tajuaa miksi ilmestyn mukaan vasta kesken päivän :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eihän polttareiden järjestely sähköisesti ole mikään ongelma, harvoin matkakulutkaan nykyään. Olen kaasona ystävälleni, ja meillä molemmat kaasot, bestmanit, morsiuspari sekä hääpaikka ovat eri puolilla Suomea, akselilla Helsinki-Lappeenranta-Mikkeli-Tampere-Oulu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään