Antsa

Onko polttarit aina oltava salaisuus?

159 viestiä aiheessa

Onko yleinen mielipide, että polttareiden pitää olla salaisuus morsiamelta? Kaiken pitää tapahtua yllätyksenä?

Minulla ainakin on sellanen tilanne, että en kertakaikkiaan kerkiä yllätyksiin. Voin sanoa tietyt päivät kun minulle polttarit sopisivat ja toivon, että päivä varataan heti muuten voi tulla hyvin äkkiä muuta ohjelmaa. Ja sittenhän se ei enää ole mikään yllätys!

Painiskelen nyt sellasten propleemien kanssa, että tekis välillä mieli laittaa koko homma jäihin vaan sen takia, että satuin epähuomiossa valitsemaan itselleni moniongelmaisen kaason!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin haluaisin tietää polttaripäivän etukäteen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kanssa tiedän päivän etukäteen... se on edessä nyt lauantaina.  ;)

Mä halusin tietää päivän etukäteen just siks, et tietää omat asiat järjestää mallilleen eikä sovi siihen mitään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ensi kesän kaaso, ja meillä on morsiamen kanssa ainakin vielä tässä vaiheessa se linja että päivä on salainen, mutta polttareihin kutsuttavat ihmiset valittu yhdessä.  Näin lähinnä siksi että varmistutaan ettei polttareihin vahingossa kutsuta sellaisia ystäviä joille ei tule hääkutsuakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle olis sopinut hyvin myös se, että tietäisin päivän etukäteen. Mutta eiväthän nuo kaasot ole sitä kertoneet... enkä ole saanut selville, vaikka olen kovasti yrittänyt saada sitä selville lukemalla mailien rivien väleistä ja puheista  8) mutta eiköhän ne jo tänä viikonloppuna ole, kun alkaa tässä päivät käymään vähän vähiin...  :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onko yleinen mielipide, että polttareiden pitää olla salaisuus morsiamelta? Kaiken pitää tapahtua yllätyksenä?

Nykyään ihmisillä on niin paljon menoja ja sovittuja tapaamisia, että olisi varmasti aika hankala järjestää polttarit täytenä yllärinä - siis päivän valinta. Voihan sitä yllätystä olla monella muulla tavalla: mihin aikaan päivästä 'noutajat' saapuvat, ohjelma, ...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin ei munkaan mielestä polttareiden tarvi olla salaisuus. Itse en edes pidä yllätyksistä...  :-[ Toisaalta eikös sulhaselta aika usein kysellä sopivia päivämääriä, jolloin heillä tai ainakaan morsiammella ei ole mitään menoa? Siis jos halutaan järkätä salassa. Sit tietenkin, jos morsian on kovin kiireinen ja aikataulu uhkaa täyttyä nopeasti, niin olisi mun mielestä ihan korrektiakin kysellä morsiammelta sopivaa päivää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

itseäni ainakin ottaisi päähän...tosi paljon, jos saisin jostain tietää polttariohjelmani ::)

;Dlapsille järkätään kyllä hoitopaikka yms, eli ei tarvi huolehtia itse mistään, sen kun antaa mennä vaan!! ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä tiesin etukäteen polttaripäivän ja osallistujat, mutta en mitään muuta. Oli hyvä, että tiesin päivän, kun häiden alla (ja muutenkin) kaikenlaista rientoa riittää. Ja sainpahan jännittää oikein todenteolla pari edeltävää päivää ja koko sen aamunkin, kun en yhtään tiennyt mihin aikaan mut haetaan (klo 12). Ohjelmaa en olisi halunnutkaan tietää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ainaki juteltu mun kaason kans mitä mä tahtoisin, tosin eihän sen nyt tartte kaikkea noudattaa, mut tahdon ainakin jotain unohtumatonta ja mistä varmasti pidän!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus ei siis ollutkaan, että tietäisin OHJELMAN etukäteen, vaan että tietäisin varata päivän polttariseurueelle. Muuten saattaisi käydä niin, että juhlakalu piipahtaa töissä muutaman tunnin, sykäsee tapaamaan kanttorin ja tilaa hääkakun samana päivänä... Tosiaan alkaa olla häiden alla vähän ahdasta muutenkin näiden tapaamisien, töiden ja koulun kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oman kokemukseni mukaan on ehkä jopa suositeltavaa, että polttarit ovat tiedossa edes jollakin tasolla. (no juu, onhan yllätykset aina kivoja, mutta usein ehkä jopa mahdottomia toteuttaa!).

Omassa lähipiirissäni on ollut tapana "muistuttaa" tai "kutsua" morsian esim. kirjeellä polttareihin. Kerran taisi olla "kiristyskirje" perinteiseen tyyliin eli kirjaimet leikeltynä ja liimattuna. Kirjeessä ilmoitettiin paikka ja aika ja mahdolliset tarvittavat lisävarusteet.

Ihan  kiva on myös perinteinen kutsu polttareihin, mikäli polttareiden luonne sitä vaatii.

Makuja on monia...  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en tiennyt mitään viime lauantaina olleista polttareistani, ei ollut pienintäkään aavistusta! Mutta juttu oli suunniteltu niin hyvin, ja juonessa oli mukana kymmeniä ihmisiä alkaen siipastani, sukulaisistani ja kavereistani työkavereihin, että yllätys oli täydellinen aiheuttamatta mitään ongelmaa. Lauantaille oli sovittu hääpalaveri eri paikkakunnalla asuvien vanhempieni kanssa ja iltapäiväksi yhdet synttäribileet sekä sunnuntaiksi ylitöitä klo 08-14, joten pieneen mieleeni ei juolahtanutkaan polttarien olevan tänä viikonloppuna. Kaikki oli kuitenkin pelkkää hämäystä  :D Ja parasta ainakin mun kohdallani oli täydellinen yllätys (ole siinä sitten järkevä, kun Dingon Pepe seisoo meidän eteisessä lauantai-aamuna klo 08:50 mun ollessa yöpaita päällä tukka likaisena just menossa suihkuun...)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon sopinu morsiamen kanssa etukäteen polttariajankohdan juuri sen takia, koska hänellä on lähes joka viikonloppu jotain menoja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei kai polttoreiden ole mikään PAKKO olla yllätys, mutta minusta se ainakin olis mukavaa.. Yllätystä ollaan siis suunnittelemassa myös ystävälleni, toivottavasti saamme Myrskytuulen kokemuksen tapaan sulhon ja muita ihmisiä juoneen mukaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä haluan itse tehdä listan ihmisistä joita polttareihin pitää kutsua. Minulla kun ei ole varsinaista "kaveripiiriä" vaan kaverini on yksi yhdestä suunnasta ja toinen toisesta, eivätkä kaikki tunne toisiaan. Siinä voisi jäädä moni hyvä kaveri kutsumatta.

Kaasoni kyllä tietävät minkälainen ihminen olen joten luotan siihen että polttarit toteutetaan hyvällä maulla. Yhtä asiaa toivoin, nimittäin karaokea. Minä kun tykkään siitä touhusta tosi paljon niin olis pettymys jos ei pääsis laulaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minä myös haluan tietää ajankohdan ihan jo pelkästään käytännön syistä (eli lähinnä siksi, ettei ole mikään harvinaisuus, jos minut hälytetään töihin viikonloppuna tyyliin tule-heti-tänne) ja myös siksi, että tykkään suunnitella muutenkin KAIKEN enkä ole liian isojen yllätysten ystävä  ;D

Toinen kaasoistani vaan on valitettavan yhteistyöhaluton... Ei vastaa lainkaan toisen kaasoni puheluihin/viesteihin koskien "kaasoilua"/polttarijärjestelyjä jne. ja sivuutta toisesta korvasta sisään toisesta ulos -periaatteella kaikki toivomukseni  :-[(mm. sen, etten halua hänen soittelevan pomolleni ja järjestelevä vapaapäivää minulle tms.)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun kaaso ei ottanut polttareita mitenkään puheeksi, ja aika alkaa kuitenkin olla jo vähissä, mietin, josko hän aikoo järjestää yhtään mitään. Toisaalta tiedän, että kaasoni ei tunne lähellekään kaikkia läheisimpiä ystäviäni, saati, että hänellä olisi kavereitteni yhteystietoja... Luulin, että hänellä mahtaa olla hillitön stressi järjestää minulle polttareita, kun varmasti haluaa tehdä kaiken ihan yllätyksenä, tai...

eli soitin kaasolleni, OIKEASTI siitä syystä, että en kestänyt polttareiden yllätyksellisyyttä, kun kaikki oli niin salaista :D Mitään stressiä hän ei kuulemma kanna, sanoi vaan merkityksellisellä äänellä, että asia on jo kunnossa... eli pilasin itse omat täydellisesti yllätykselliset polttarini, joista minun ei ollut tarkoitus tietää yhtään mitään... nyt vain odottelen, mitä tuleman pitää (perhosia vatsassa ::))

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse annoin kaasoilleni listan polttareihin kutsuttavista ja muutaman minulle sopivan viikonlopun. Olivat järkänneet työpaikkani kanssa kuitenkin niin, että luulin olevani työvuorossa, kun koko porukka tuli minua sieltä hakemaan.

Tosin asia paljastui mulle noin viikkoa ennen polttareita  ::) Piti sitten esittää yllättynyttä, enkä vieläkään ole paljastanut, että tiesin asian kyllä etukäteen. Ja eihän mulla kuitenkaan polttareiden ohjelmasta ollut hajuakaan.

Ja vaikka asian etukäteen tiesinkin, oli silti ihan mahtavat bileet  :D Eli tuskinpa sillä niin suurta merkitystä on, onko se Suuri Salaisuus vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle olisi käytännössä mahdoton järjestää polttarit niin ettei päivää sovittaisi etukäteen, kolmivuorotyö asettaa omat rajoituksensa  ::) Eli päivä on sovittu, kellonaikaa eivät mokomat rontit paljastaneet  ;D Ohjelmaa varten sain esittää toivomuksia mutta yllätyksiä riittää päivän varalle, saas nähdä mitä mun pääni menoksi keksitään  ::)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onko yleinen mielipide, että polttareiden pitää olla salaisuus morsiamelta? Kaiken pitää tapahtua yllätyksenä?

Mielestäni ei. Minä ainakin selvitin morsiamelta aika tarkkaan, että mitä hän ei ainakaan halua. Meinasi tulla hiukan riitaakin morsiamen kanssa kun kysyin eräästä asiasta ja hän sitten suutahti ja sanoi, että voi sitten itse suunnitella koko homman jos tohon linjalle lähdetään. Mutta ymmärsi kyllä sitten polttaripäivänä, että yllätyksiäkin oli jätetty..Selvitin vain esim. sellaisen asian, että haluaako hän ilaan päätteeksi ravinteliin bailaamaan vai nautiskelemaan viiniä tms. jonnekin

Minulla ainakin on sellanen tilanne, että en kertakaikkiaan kerkiä yllätyksiin. Voin sanoa tietyt päivät kun minulle polttarit sopisivat ja toivon, että päivä varataan heti muuten voi tulla hyvin äkkiä muuta ohjelmaa. Ja sittenhän se ei enää ole mikään yllätys!

Mielestäni kuulostaa ihan hyvältä vaikka varata päiväkin etukäteen. Voihan ohjelma sinänsä olla silti yllätys!?? Itse kyllä tein niin, että muuten kiireisen/aikataulunsa tarkkaan suunnittelevan morsion kanssa sovin sille päivälle kahdenkeskistä ohjelmaa. Ja sitten järjestin niin, että lapselle oli hoitopaikka ym. ym. Päivä siis tuli morsiamelle yllätyksenä. Ja sulhaselle samoin.

Painiskelen nyt sellasten propleemien kanssa, että tekis välillä mieli laittaa koko homma jäihin vaan sen takia, että satuin epähuomiossa valitsemaan itselleni moniongelmaisen kaason!

Polttarihomma vai koko häähomma? ;) Vai kaaso? Mikäs ongelma kaasossa on?? *ymmärryshali*  :-X  :-X  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on polttarit nyt siinä vaiheessa että mietitään päivää. Mulle sopii kaikki, mutta kaasolla on vähän hankalaa, joten ilmoitin että mulle sopii vaik elokuussa (häät heinäkuussa), kunhan polttarit pidetään. Annoin listan henkilöistä jotka tahdon polttareihini ja lisäksi pomoni numeron että saavat suunitella ja kenties ilmoittaa että milloin hakevat minut kesken päivän töistä, mikäli sen tekevät.

Mielestäni polttareiden ei tarvitse olla yllätys. Ja mielestäni morsian saa osallistua suunitelmiin ihan vähän. Mutta vain vähän!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan aina pidetty yllaripolttarit. Ma en tajuu miten kukaan voi sanoa, etta on niin vahan "ohjelmattomia" aikoja, etta pakkohan se on tietaa etukateen. Koko yllarijutun jujuhan on se etta joku (usein useampi henkilo tassa mukana) on "varannut" morsiammen kyseiseksi paivaksi. Niin ja kun se paiva on jo lyoty lukkoon, niin morsian ei voinut aavistella mitaan. Usein naissa "valheiden verkoissa" on mukana perhe, sulhanen ja muita ihmisia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Polttarihomma vai koko häähomma? ;) Vai kaaso? Mikäs ongelma kaasossa on?? *ymmärryshali*  :-X  :-X  :-X

koko häähomma.

Jos nyt rupean tilittämään, mikä meni vikaan, niin päivä olis huomisen puolella!  :o

sen lisäksi, että hän onnistui suututtamaan puolet mun ystävistä häihin liittyvien järjestelyjen kanssa, kolaroimaan hääpäivänä auton, unohtamaan mun sukkahousut ja alushameen toisella puolelle kaupunkia, hössöttämään omat aivonsa pellolle hän vielä uhkaili mun hyvää ystävää moottorisahalla...

En oikeen vieläkään ole sujut hänen kanssaan... Kävi maanantaina kylässä ja mulla oli ainakin sellainen ihan "hälläväliä" fiilis ja halusin sen vaan olevan ohi mahdollisimman pian. Siis visiitin...

Onneksi nyt ollaan onnellisesti naimisissa kaasosta huolimatta!   ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä, polttareiden kuuluu olla salaisuus!!

Eihän morsiamen oikeastaan kuuluisi edes tietää onko polttareita vai ei. Vaikka nykyään polttarit tuntuvat kyllä olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

Ideahan on siinä että morsiamen/sulhasen YSTÄVÄT järjestävät jotain kivaa tekemistä juhlakalulle. Eli morsiamen ei kuulu sekaantua koko asiaan eikä stressata polttareiden järjestelystä. Häitä voi hössätä ja järjestää niin paljon kuin sielu sietää, mutta polttareihin ei pidä puuttua, ainakaan jos kaaso/muut ystävät eivät ota niitä puheeksi! Kautta rantain voi tietysti yrittää vinkata, jos ei pidä jostakin (jos kuvittelee että ystävät eivät tunne niin hyvin, että ymmärtäisivät olla teettämällä morsiamella jotain mistä tämä ei pidä), mutta yhtään suurempi ohjelman määrittely pilaa suunnittelu ja järjestelyilon ystäviltä. Suurten odotusten asettaminen pilaa suunnittelu- ja järjestelyilon ystäviltä, kun nämä eivät voi olla varmoja että morsian on tyytyväinen siihen ohjelmaan mitä he ovat keksineet, vaan odottaa jotain suurta ja ihmeellistä.

Toki joissain tapauksissa on ymmärrettävää, että osallistujista voidaan keskustella (jos kaaso ei tunne morsiamen ystäviä/paljon yksittäisiä ystäviä). Itse toimiessani kaasona muutama vuosi takaperin sain sulhaselta vieraslistan ja sulhaselta saatoin myös kysellä, jos en tiennyt onko joku kaveri vai ei.

Aikataulu voi myös olla hieman hankalaa, häiden allahan on jos jonkinlaista kiirettä. Useimmissa polttareissa, joita olen ollut järjestämässä, on polttaripäivästä kuitenkin joko sovittu sulhasen kanssa, niin että tämä voi huolehtia että päivä pysyy vapaana, tai sitten polttaripäiväksi on valittu päivä jolloin hääparin olisi muka tarkoitus tavata vanhemmat/kampaaja/joku muu, ja sitten tämän kolmannen osapuolen kanssa on sovittu, että morsian ryöstetäänkin polttareihin.

Pieni jännitys vain kuuluu asiaan, mutta liikaa ei kannata stressata. Kyllä ystävät ovat jotenkin ne aikatauluasiat sumplineet ja ottaneet huomioon!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään