suvineito

Sotilashäät

34 viestiä aiheessa

Onko muita naikkareita, joille tulossa sotilashäät? Kuuluuko häihin jotain perinteitä ja aiheuttaako miehen laivastopuku jotain vaatimuksia morsiammen pukeutumiseen? Entä sulhon viehe/voiko sellaista laittaa?

Kertokaahan jos teillä on tietoa  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sotilaspuvun kanssa saa käyttää viehettä, tosin en ole koskaan kellään nähnyt. Mun miehelle ei ainakaan tule. Puvun värillä tai mallilla ei ole merkitystä, kunhan puku ulottuu maahan asti.

Mutta ainahan saa tehdä niin kuin haluaa  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun miehelle ei tule viehettä 22:n kanssa. Näyttäisi lähinnä hassulta. Pukuna minulla pitkä ja aika näyttävä puku, minusta sotilaspuvun kanssa voi pukeatua hyvinkin juhlavasti. Vieraista osa tulee sotilaspuvuissa ja suurin osa varmaan ihan tummissa puvuissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen käsittänyt, ettei sotilaspukujen kanssa saa ohjesäännön mukaan käyttää viehettä. Mutta tuskin on kauhean vakavaa, jos haluaa käyttää. Täällä on joskus ollut ketju, jossa keskusteltiin sotilashäiden perinteistä. Taisi löytyä häävalmistelut-osiosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin ajattelin että viehe näyttäisi varmaan typerältä merivoimien juhlapuvun kanssa. Asiasta ei kuitenkaan ole minkäänlaista kokemusta, niin ajattelin varmistaa asian. Oma puku on vielä pahasti harkinnan alla, mutta toiveissa on koristeellinen ja juhlava leveähelmainen laahuspuku. Huntu tulee todennäköisesti samoin kuin tiara. Sotilasperinteetkin olisi todella hienoja hääjuhlassa, esim. miekkakuja, mutta vieraissa taitaa olla vain yksi sotilas (bestman) joten kovin kummoista miekkakujaa ei taida saada aikaan  ;D

Onkohan olemassa sotilasperinteitä, joihin ei tarvitse kovin montaa henkeä?  :-?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos on sotilas BM hän voi pitää sormusta lakin päällä kirkossa ja ojentaa sen sitten sulholle H-hetkellä. Miekkakujaan tarvitsee tosiaan hieman enemmän väkeä. Juhlassa voi olla lasien särkeminen, miekanpoltto ja kakunleikkuu miekalla, eivät vaadi enempää porukkaa. Morsiamen ryöstö on alunperin sotilashäiden perinne ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä myös mahdollisuus sotilashäihin. Tosin ei olla vielä päätetty. Kuinka tökeröä teistä olisi morsiamella lyhyt polviin saakka ylettyvä puku sulhasen sotilasasun rinnalla? En haluasisi millään pitkää mekkoa.. Muita sotilaita kutsuttaviksi tulosa vain muutama, enkä usko että ei-sotilaat ystävämme ja sukulaisemme kauhistelisivat tätä mahdollista etikettivirhettä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhaseni on merivoimien upseeri ja nyt kysyisinkin, onko sulhasen pakko pukeutua häissä suureen juhlapukuun (sotilashäät) vai onko muita mahdollisuuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen ollut useissa sotilashäissä ja luulin itsekin saavani joskus sellaiset, mutta toisin kävi (maistraattiin päädytään). Se mitä sotilaan pukeutumisohjesääntö sanoo pukeutumisesta omassa vihkitilanteessa on ns. suuri juhlapuku. Eli meillä merivoimissa messipuku liiveineen. Myös bestmanillä/kaasolla kuuluu olla sama asu tai vastaava aselajista riippuen.

Muilla häihin osallistuvilla sotilailla pitää/saa olla Kavaiji (vast.) Uskoisin että että morsiamen pukeutumiseen ei ole erityistä ohjesääntöä  esim. helman pituuteen, mutta tottahan siinä kannattaa käyttää "maalaisjärkeä" että puku on yhtä juhlava.

Me harkitsemme vihkipaikasta johtuen että mies laittaa Kavaijin tai (siviili)tumman puvun ja minulla olisi ihan yksinkertainen mutta juhlava asu.

Joskus leikittelin mielikuvalla että meillä molemmilla olisi vihittäessä messipuku (naisilla siihen kuuluu hieno nilkkapituinen hame), mutta lopuksi ajattelin sen näyttävän ehkä naurettavalta.

Se kannattaa muistaa että sotilaspuvun kantamiseen liittyy juhlatilanteessa kaikenlaisia velvoitteita (enemmän kylläkin koskien hautajaisia). Lakin mukana raahaaminen ja mielellään ei saisi esiintyä asussa juopuneena. Tätä viimeistä ei kyllä kukaan noudata enää hääjuhlan pikkutunneilla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei tässäpä kysmä:

Kun sulholla on kadettipuku ja BM ei ole kadetti, tuleeko tällöin BM:llä olla smokki? Kun kadettien juhlapukuhan on se kaikista juhlavin, mitä käytetään esim. linnanjuhlissa, niin eikös siivileillä siihen verrattava puku ole smokki? Ei kuitenkaan ole varmasti kovin suuri virhe jos BM:llä ja appiukoilla on tavallinen tumma puku? :-?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hei tässäpä kysmä:

Kun sulholla on kadettipuku ja BM ei ole kadetti, tuleeko tällöin BM:llä olla smokki? Kun kadettien juhlapukuhan on se kaikista juhlavin, mitä käytetään esim. linnanjuhlissa, niin eikös siivileillä siihen verrattava puku ole smokki? Ei kuitenkaan ole varmasti kovin suuri virhe jos BM:llä ja appiukoilla on tavallinen tumma puku? :-?

Olen ollut häissä, joissa on ollu sekä kadetti BM ja ns "siviili" BM. Tällä siviili BM:llä oli juhlissa shaketti, eli kai se on BM:n itse pätettävissä, kuinka juhlavaa haluaa päälleen panna. Ja mitä vanhempiin tulee, meillä ei kummankaan isät paa tummaa pukua hienompaa, koska ei haluttu, että vieraat pukeutuu turhan hienosti. Kyseessä on kuitenkin pitkä päivä ja se on kurjaa, jos vaatteet on epämukavat. Eli meillä ainoot ns. juhlapuvut tulee olemaan kadeteilla ja yhellä upseerivieraalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin ajattelin kyllä tuota, ettei ole kiva velvoittaa lähimpiäkään sukulaisia vuokraamaan tai hankkimaan hienoja pukuja vain meidän häiden takia. Enkä ainakaan itse ole mitään etikettispesialisti, joten ei mua haittaa jos jollain ei ole hienoimmat vetimet päällään. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei vaan!

Meillä on ensi kesänä sotilashäät tiedossa. Sulhanen on rajavartija ja pukeutuu rajavartioston juhlapukuun. Itselleni tulee täysin perinteinen valkoinen pitkä hääpuku. BM (ei ole rajavartija/muu sotilas) saa laittaa ihan tavallisen tumman puvun, samoin muutkin vieraat (paitsi tietenkin sotilaat eli sulhasen työkaverit).

Meille tulee perinteistä miekkakuja (6 sotilasta), miekan poltto + kakun leikkuu miekalla, morsiamen malja sekä sitten jos muut niin järjestävät sulhasen/morsiamen ryöstö. Olen ollut ennenkin sotilashäissä ja siellä on ollut vierailla (paitsi jälleen sotilailla) ihan tavallisia tummia pukuja ja vaatteita joita laitettaisiin "tavallisiin" häihinkin.

Tuota viehe asiaa en ole aiemmin miettinyt... Täytyypä kaivella kuvia sotilashäistä joissa olemme olleet ja katsoa onko sulhasella viehettä. Mitenhän sitten jos ei ole? Pitäisiköhän bestmanilla silti olla viehe, kun hänellä ei ole sitä sotilaspukua? Auttakaa! Kaasoilleni olin ajatellut kukkaset ranteeseen mutta täytyisi kai bestmanillakin olla joku tunnus sitten?!? Kertokaa joku joka tietää!

:flirt:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hei vaan!

Meillä on ensi kesänä sotilashäät tiedossa. Sulhanen on rajavartija ja pukeutuu rajavartioston juhlapukuun. Itselleni tulee täysin perinteinen valkoinen pitkä hääpuku. BM (ei ole rajavartija/muu sotilas) saa laittaa ihan tavallisen tumman puvun, samoin muutkin vieraat (paitsi tietenkin sotilaat eli sulhasen työkaverit).

Meille tulee perinteistä miekkakuja (6 sotilasta), miekan poltto + kakun leikkuu miekalla, morsiamen malja sekä sitten jos muut niin järjestävät sulhasen/morsiamen ryöstö. Olen ollut ennenkin sotilashäissä ja siellä on ollut vierailla (paitsi jälleen sotilailla) ihan tavallisia tummia pukuja ja vaatteita joita laitettaisiin "tavallisiin" häihinkin.

hei, vähän jännää! törmään nyt täällä ekan kerran toiseen rajavartijan morsioon. meillä asia on vielä niin tuore, että mies on vielä koulussa mutta valmistuu tuossa ennen joulua. nyt syksyllä kuulin et tuota niiden juhlapukuahan voi pitää häissä ja mietinkin (sulhasen puolesta;)) että jos hän laittais sit sen puvun, mut en oo hoksannukkaan et me voitais ottaa jotain muita sotilashääperinteitä siihen hääjuhlaan :) en ole ikinä ollut sotilashäissä (enkä sen puoleen monissa muissakaan häissä) niin että käsitteenä tuo on ihan vieras. kiinnostaisi tietää enemmänkin rajavartijahäiden järjestelyistä, pidätkö päikkyä? meillä häitä juhlitaan kesällä 2011.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hei vaan!

Meillä on ensi kesänä sotilashäät tiedossa. Sulhanen on rajavartija ja pukeutuu rajavartioston juhlapukuun. Itselleni tulee täysin perinteinen valkoinen pitkä hääpuku. BM (ei ole rajavartija/muu sotilas) saa laittaa ihan tavallisen tumman puvun, samoin muutkin vieraat (paitsi tietenkin sotilaat eli sulhasen työkaverit).

Meille tulee perinteistä miekkakuja (6 sotilasta), miekan poltto + kakun leikkuu miekalla, morsiamen malja sekä sitten jos muut niin järjestävät sulhasen/morsiamen ryöstö. Olen ollut ennenkin sotilashäissä ja siellä on ollut vierailla (paitsi jälleen sotilailla) ihan tavallisia tummia pukuja ja vaatteita joita laitettaisiin "tavallisiin" häihinkin.

hei, vähän jännää! törmään nyt täällä ekan kerran toiseen rajavartijan morsioon. meillä asia on vielä niin tuore, että mies on vielä koulussa mutta valmistuu tuossa ennen joulua. nyt syksyllä kuulin et tuota niiden juhlapukuahan voi pitää häissä ja mietinkin (sulhasen puolesta;)) että jos hän laittais sit sen puvun, mut en oo hoksannukkaan et me voitais ottaa jotain muita sotilashääperinteitä siihen hääjuhlaan :) en ole ikinä ollut sotilashäissä (enkä sen puoleen monissa muissakaan häissä) niin että käsitteenä tuo on ihan vieras. kiinnostaisi tietää enemmänkin rajavartijahäiden järjestelyistä, pidätkö päikkyä? meillä häitä juhlitaan kesällä 2011.

Heippa vaan toinen rajavartijan morsian =). En pidä päikkyä, mutta voin kyllä tässä kertoa niistä häistä missä olen itse ollut ja jollaiset meillekin tulee ensi kesänä. Luulen, että muillakin sotilailla on samoja perinteitä kuin rajavartijoilla, mutta kerron nyt kuitenkin niistä mitä itse tiedän. Eli ekaksikin sulhaselle tulee siis rajavartioston puku (lakkiakin voi varmasti halutessaan pitää esim. kuvissa mut kirkkoon se ei sisälle tietenkään käy). Minun sulho tuskin juuri käyttää lakkia jos ei sitten kuvissa ihan rekvisiittana jossain pöydällä tms.

Kirkossa olevia perinteitä seuraavaksi: Kun vihkitilaisuus alkaa, kävelevät vieraina olevat sotilaat pareittain kirkkoon ja jäävät kunniavartioon(?) kirkon etuosaan käytävälle niin, että katseet ovat alttaria kohti ja että morsiuspari sopii sitten kävelemään heidän välistään. Olen nähnyt usein tehtävän niin, että miehet seisovat penkkirivien kohdilla.

Nyt en millään muista, että kun vihkiminen kirkossa päättyylähtevätkö sotilaat heti morsiusparin perään?!? Mutta sulhasesi työpaikalla joku varmasti osaa vastata siihen. Jokatapauksessa sotilaat muodostavat kirkon ulkopuolelle pareittain miekkakujan jossa he kalisuttelevat miekkoja vastakkain ja jonka läpi morsiuspari sitten kulkee. Me ei olla vielä päätetty tuleeko lisäksi esim saippuakuplia vai mennäänkö ihan pelkällä miekkakujalla.

Juhlapaikalla olevia perinteitä ovat siis morsiamen malja, jossa jokaisella sotilashenkilölle on varattu esim. snapsi, jonka he juovat kerralla morsiamen edessä ensin kohotettuaan maljaa norsiamelle ja kumartavat sitten morsiamelle. Tämän jälkeen lasi rikotaan (meille tulee saavi, jonka pohjalla on kiviä rikkomista varten, jotteivät lasinsirut lentele ympäriinsä). Jokainen sotilashenkilö tekee tämän vuorollaan ja lopuksi katsotaan sirpaleiden määrää; se kertoo pariskunnan tulevien lasten määrän =D. En tiedä onko kukaan vielä koskaan tehnyt semmoista määrää lapsia. Heh.

Lisäksi perinteenä on sulhasen syntien poltto miekan päällä ennen kakun leikkuuta. Miekan päälle laitetaan jotain palavaa ainetta ja mitä kauemmin tuli palaa, sitä enemmän sulhasella on ollut syntejä. Tämän jälkeen kakku leikataan yhdessä miekalla.

Usein sotilashäissä on myös morsiamen/sulhasen ryöstö, jonka sotilaat hoitavat. Kun toinen on ryöstettynä, on usein ollut tapana, että sotilashenkilöt keräävät miekkoihinsa lunnaita (setelirahoja) juhlavierailta. Onpa joskus miekassa nähty luottokorttikin =). Rahat menenvät sitten morsiusparille esim. häämatkaa varten.

Nämä ovat toki kaikki sellaisia, että olisi oltava ainakin yksi (ja miekkakujaan useita) sulhasen työkavereita häissä. Meillä on kutsuttuna 6 työkaveria, joista yhden olemme pyytäneet huolehtimaan näiden sotilasohjelmien järjestelyistä. Miekkakujaa, morsiamenmaljaa ja kakun leikkuuta miekalla ajattelimme pyytää häneltä ohjelmaan, mutta morsiamen/sulhasen ryöstö tulee sitten jos on tullakseen, emme halua itse etukäteen tietää :girl_haha: .

Toivottavasti tästä oli jotain apua. Se on vieläkin meillä ratkaisematta, että tuleeko sulhaselle viehettä ja miten sitten käy bestmanin vieheen (hän ei ole sotilas) jos sulhaselle ei semmoista laiteta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hei vaan!

Meillä on ensi kesänä sotilashäät tiedossa. Sulhanen on rajavartija ja pukeutuu rajavartioston juhlapukuun. Itselleni tulee täysin perinteinen valkoinen pitkä hääpuku. BM (ei ole rajavartija/muu sotilas) saa laittaa ihan tavallisen tumman puvun, samoin muutkin vieraat (paitsi tietenkin sotilaat eli sulhasen työkaverit).

Meille tulee perinteistä miekkakuja (6 sotilasta), miekan poltto + kakun leikkuu miekalla, morsiamen malja sekä sitten jos muut niin järjestävät sulhasen/morsiamen ryöstö. Olen ollut ennenkin sotilashäissä ja siellä on ollut vierailla (paitsi jälleen sotilailla) ihan tavallisia tummia pukuja ja vaatteita joita laitettaisiin "tavallisiin" häihinkin.

hei, vähän jännää! törmään nyt täällä ekan kerran toiseen rajavartijan morsioon. meillä asia on vielä niin tuore, että mies on vielä koulussa mutta valmistuu tuossa ennen joulua. nyt syksyllä kuulin et tuota niiden juhlapukuahan voi pitää häissä ja mietinkin (sulhasen puolesta;)) että jos hän laittais sit sen puvun, mut en oo hoksannukkaan et me voitais ottaa jotain muita sotilashääperinteitä siihen hääjuhlaan :) en ole ikinä ollut sotilashäissä (enkä sen puoleen monissa muissakaan häissä) niin että käsitteenä tuo on ihan vieras. kiinnostaisi tietää enemmänkin rajavartijahäiden järjestelyistä, pidätkö päikkyä? meillä häitä juhlitaan kesällä 2011.

Heippa vaan toinen rajavartijan morsian =). En pidä päikkyä, mutta voin kyllä tässä kertoa niistä häistä missä olen itse ollut ja jollaiset meillekin tulee ensi kesänä. Luulen, että muillakin sotilailla on samoja perinteitä kuin rajavartijoilla, mutta kerron nyt kuitenkin niistä mitä itse tiedän. Eli ekaksikin sulhaselle tulee siis rajavartioston puku (lakkiakin voi varmasti halutessaan pitää esim. kuvissa mut kirkkoon se ei sisälle tietenkään käy). Minun sulho tuskin juuri käyttää lakkia jos ei sitten kuvissa ihan rekvisiittana jossain pöydällä tms.

Kirkossa olevia perinteitä seuraavaksi: Kun vihkitilaisuus alkaa, kävelevät vieraina olevat sotilaat pareittain kirkkoon ja jäävät kunniavartioon(?) kirkon etuosaan käytävälle niin, että katseet ovat alttaria kohti ja että morsiuspari sopii sitten kävelemään heidän välistään. Olen nähnyt usein tehtävän niin, että miehet seisovat penkkirivien kohdilla.

Nyt en millään muista, että kun vihkiminen kirkossa päättyylähtevätkö sotilaat heti morsiusparin perään?!? Mutta sulhasesi työpaikalla joku varmasti osaa vastata siihen. Jokatapauksessa sotilaat muodostavat kirkon ulkopuolelle pareittain miekkakujan jossa he kalisuttelevat miekkoja vastakkain ja jonka läpi morsiuspari sitten kulkee. Me ei olla vielä päätetty tuleeko lisäksi esim saippuakuplia vai mennäänkö ihan pelkällä miekkakujalla.

Juhlapaikalla olevia perinteitä ovat siis morsiamen malja, jossa jokaisella sotilashenkilölle on varattu esim. snapsi, jonka he juovat kerralla morsiamen edessä ensin kohotettuaan maljaa norsiamelle ja kumartavat sitten morsiamelle. Tämän jälkeen lasi rikotaan (meille tulee saavi, jonka pohjalla on kiviä rikkomista varten, jotteivät lasinsirut lentele ympäriinsä). Jokainen sotilashenkilö tekee tämän vuorollaan ja lopuksi katsotaan sirpaleiden määrää; se kertoo pariskunnan tulevien lasten määrän =D. En tiedä onko kukaan vielä koskaan tehnyt semmoista määrää lapsia. Heh.

Lisäksi perinteenä on sulhasen syntien poltto miekan päällä ennen kakun leikkuuta. Miekan päälle laitetaan jotain palavaa ainetta ja mitä kauemmin tuli palaa, sitä enemmän sulhasella on ollut syntejä. Tämän jälkeen kakku leikataan yhdessä miekalla.

Usein sotilashäissä on myös morsiamen/sulhasen ryöstö, jonka sotilaat hoitavat. Kun toinen on ryöstettynä, on usein ollut tapana, että sotilashenkilöt keräävät miekkoihinsa lunnaita (setelirahoja) juhlavierailta. Onpa joskus miekassa nähty luottokorttikin =). Rahat menenvät sitten morsiusparille esim. häämatkaa varten.

Nämä ovat toki kaikki sellaisia, että olisi oltava ainakin yksi (ja miekkakujaan useita) sulhasen työkavereita häissä. Meillä on kutsuttuna 6 työkaveria, joista yhden olemme pyytäneet huolehtimaan näiden sotilasohjelmien järjestelyistä. Miekkakujaa, morsiamenmaljaa ja kakun leikkuuta miekalla ajattelimme pyytää häneltä ohjelmaan, mutta morsiamen/sulhasen ryöstö tulee sitten jos on tullakseen, emme halua itse etukäteen tietää :girl_haha: .

Toivottavasti tästä oli jotain apua. Se on vieläkin meillä ratkaisematta, että tuleeko sulhaselle viehettä ja miten sitten käy bestmanin vieheen (hän ei ole sotilas) jos sulhaselle ei semmoista laiteta...

Niin ja näitähän ei varmastikaan tarvitse kaikkia olla samoissa häissä jos ei tahdo, vaan voi valita itselle mieleiset?!?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Nyt löysin kuvia edellisistä sotilashäistä joissa oltiin. Eipä näy olevan sulholla viehettä, joten jätämme mekin pois. Hankimme kaasoille ranteisiin kukkaset ja niihin sopivan vieheen bestmanille, muille emme hanki lainkaan vieheitä tms. Asia ratkaistu :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

onko kyseessä rajavartiolaitoksessa palveleva upseeri/opistoupseeri vai rajavartija? eroavaisuuksi nimittäin löytyy häiden järjestelyyn..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hauska keskustelu rajavartijoiden morsiamilla, enpäs ole rajavartijoilla kuullutkaan olevan minkäänlaisia perinteitä häissä. Piti aivan asiaa tarkistaa, kun rajavartijasukuun olen liittymässä (jo useammassa polvessa), eikä kuulemma miekanpoltot ja kalisuttelut kuulu heidän häihinsä. Opistoupseereilla on joskus aiemmin ollut joitakin perinteitä, mutta eiköhän nuo em. ole tosiaan ennemminkin muiden sotilaiden perinteitä kuin rajavartijoiden. Ainoa mitä tulee aina huomioida vieraana on tosiaan se, että jos sulhanen on pukeutunut esim. rajavartioston juhlapukuun, on se oltava myös samassa laitoksessa palvelevilla vierailla päällä. Ihan mielenkiinnolla kyselen, mistäs on tällaiset perinteet löydetty? Kun sitä tosiaan tulevalta apeltanikin tiedustelin, kun hän on jo eläköitynyt rajan upseeri. Meidän rajavartijahäitä tanssitaan tulevana kesänä aivan normaalein menoin, mieheni ei itse halunnut pukeutua heidän juhlapukuunsa vaikka optio olikin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei täällä sattuisi olemaan tulevia kadettien/sotilaan vaimoja? Tai sellaisia kenellä on kokemuksia sotilashäistä?

Mikä mielestänne on sopiva määrä kadetteja kunniakujaa ajatellen? Paljonko häissänne on/oli perinteitä ja mitä? Olisi mukava kuulla kaikenlaisia kokemuksia kadetti- ja sotilashäistä!

Itse olen menossa ensi kesänä naimisiin ja kadettini on tuolloin 3.vuosikurssilla ja kaipailisin kaikenlaisia vinkkejä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä ilmoittautuu yksi! Häät tuossa syyskuussa ja meille on tulossa 12 sotilasta, eli kuusi kummallekin puolelle. Meillä on sen verran pitkä kuja alttarille ettei vähemmällä oikein toimi hienosti.. :girl_smile:

Toivottavasti vaan kaikki pääsee!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myös meillä on tulossa sotilashäät, kahden vko kuluttua. En siis asioiden toimivuudesta osaa omalta kannalta vielä sanoa. :) Tosin olin vieraana kaksi vuotta sitten kadettihäissä. Meille on tulossa vähän runsaammin sotilaita, yhteensä 20 eli 10 kummallekin puolen. Mielestäni 6 on se "vähimmäis" määrä, jotta kujan saa kivasti muodostettua. No, miksei neljälläkin. Perinteitä tulee: upseerikuja kirkossa, miekkakuja kirkon ulkopuolella, hääparin malja onnittelumaljan yhteydessä, miekan poltto ennen hääkakun leikkausta, morsiamenryöstö sekä sukkanauhan- ja morsiuskimpun heitto. Tässä on erään kuvaajan blogi, jossa on kivasti kerrottu ja kuvattu sotilashäitä! :)http://www.haablogi....nna-perinteita/ edit. mitä ihmettä mä olen mennyt kirjoittamaan! Kymmenen sotilasta meille tulee eikä mitään 20! Oon sekasin. :S

Muokattu: , käyttäjä: Sinainen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut häissä joissa kujan muodosti kuusi upseeria.. eli kolme puolellaan. Meillä tulee jotain perinteitä, mutta ryöstöt ja sen sellaiset jää pois. Kannattaa varata siihen kakun leikkaamiseen toinen miekka, ettei tule ikäviä makuja :girl_smile:

Pakko vielä kommentoida noita vanhempia keskusteluja.. Rajavartiolaitoksessa työskentelee upseereita sekä aliupseereita, myös aliupseerit voivat pitää sotilashäät. Itse olen sotilasvirassa vaikka en olekaan kadettikoulua käynyt...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meijän sotilashäät (liiton siunaaminen) on myös ens kesänä. Perinteistä on ajateltu ottaa mukaan upseerikuja kirkossa, miekkakuja, hääparin malja, miekan poltto ja kakun leikkuu. Morsiammen ryöstöö en halua, ihan siks että siinähän menis tunti omista häistä ihan ohi jossain odotellessa, ja enpä oo paljon ollu tekemisissä miehen työkavereitten kans niin pelkään, että juttu loppuis vartin jälkeen. Eikä toi mies mikään erityinen esiintyjäkään oo eli sais tuskin morsiantansa enää takas :girl_haha:

Mitäs mieltä ootte tosta upseerikujasta kirkossa, onko täysin etikettien vastasta, että sotilaat olis kujana vaan kirkkoon mennessä ja sieltä poistuttaessa, mutta istuisivat siunaamisen ajan penkkien päissä. Niitten takaa kun ei vieraat meinaa nähdä mitään :s itseltä meni juuri yksissä häissä kauniilta kuulostanut seremonia aivan ohi kun en kurkkimallakaan nähnyt alttarille.. Tän hetken tietojen mukaan sotilasvieraita tulee kahdeksan eli neljä käytävän molemmille puolille.

Ja vinkkinä kaikille ketkä polttelee miekkoja, että käskee miesten valella sen miekan jollain varmasti syttyvällä vasta juuri ennen yleisön eteen tuloa. Näissä äskeisissä häissä miekkaa sytyteltiin kymmenisen minuuttia ja siltikin aikaan saatiin vain pieni pilkahdus. Enkä oikein usko sulhasen synnittömyyteenkään ;) Vieraat muistavat ehkä paremmin kunnolla palavan miekan kuin ei-mikään tuijottelun..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllähän sotilaat joutuvat seisomaan toimituksen ajan. Istuminen ei ole palvelusohjeen mukainen.. :girl_impossible:

Sotilaathan ottavat asentoa ja lepoa toimituksen kulun mukaan, eli rukousten aikana asento ja sitten aamenen jälkeen taas lepo..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään