Jump to content
Naimisiin.info

Pellavahääpuvut


Tulisielu

Recommended Posts

Olen nyt itsekin luultavasti teettämässä pellavapukua, ja kankaiden hinnat kiinnostaisi. Eli missä suunnilleen liikkuu tuollaiseen pukuun soveltuvien kankaiden hinta?

Juuri kangaskaupoilta kotiutuneena vastaan nyt itse omaan kysymykseeni, on sitten muille jotain suuntaa :) Pitkän harkinnan jälkeen päädyin "puolipaksuun" täyspellavaan, oikeasti jotain verhokangasta. Ei ole ihan tasaista, vaan pinta on tosi elävän näköistä. Ei kuitenkaan myöskään niitä kaikkein karheimpia kankaita. Tällä oli hintaa 13,50e/m.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mulle tulee pellavapuku. Juuri ollaan pukua itse tekemässä ja ensinnäkin kankaasta yksi juttu.

Pellava ei rypisty sen enempää kuin satiinit ja silkitkään juhlakäytössä, sanoo kangaskauppiaat mitä tahansa! Ja sanoo muut mitä tahansa! Usean mielestä itse tehty ei voi olla arvokas (MITÄ IHMETTÄ) ja moni väittää, että mitä pidemmälle teollinen materiaali, sitä arvokkaamman tuntuinen. Itse olen niin eri mieltä - en ikinä heittäisi hääpäivänäni niskaan kangasta, jossa on tietyn millimetrivälein joka lasihelmi.

Kankaiden hinta on korkeimmillaan ollut 26 euroa metri, mutta onneksi löysimme Helsingistä pellavatukun, jonka hinta on 7,5 euroa metri ja minimitilaus 10 m. Lisäksi mahdollinen rahtimaksu. Myös ompelijoilta voi kysyä neuvoa, mistä kannattaisi tilata kangasta. Toisen värin sain ompelijan kautta, ja hintaa 10 euroa metri.

Olen itse tehnyt tyllialushameen joka näyttää toimivan ihan hyvin. En halunnut vannehametta joka sai mun näyttämään lähinnä nalle puhin hinajapurkilta.

Link to comment
Share on other sites

Itselleni ei tule pellavapukua, mutta häämessuilla oli ihastuttavia pellavapukuja, ja tässä kuva puvusta josta tykkäsin paljon <3.

medium

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minulla odottaa pellavainen Penelope kaapissa elokuun juhlia. Ihastuin pukuun heti kun sen sovituksessa sain päälleni. Se oli ensimmäinen puku mitä sovitin ja vaikka kokeilin monia muitakin, oli päätös helppo.  :-X :-X :-X

Mutta nyt pitäisi löytää pukuun kengät ja miehelle puku. Minkälaiset kengät teillä oli pellapukunne kanssa tai minkälaiset ajattelitte hankkia. Meidän puutarha/maalaishäihin sopisivat hyvin korottomat ballerinat. Mitä miehellä on ollut päällä tai millä tavalla olette miehen pukeutumisessa ottaneet huomioon morsiamen vaatetuksen?

Link to comment
Share on other sites

Meillä mies pukeutuu Etelä-Pohjanmaan kansallispukuun, joten hänenkin paitansa on pellavaa.

Ostin juuri ruskeat nahkasandaalit muutaman sentin koroilla hääkengiksi. Juhlimme mahdollisuuksien mukaan paljon juhlapaikan upealla pihamaalla, jossa on nurmikkoa, hiekkateitä ja hiekkaranta. Halusin myös ostaa kengät, joilla on käyttöä myöhemminkin, enkä ikinä käyttäisi valkoisia kenkiä normaalisti. Otan hääkäsilaukuksenikin ruskean nahkalaukun, jota en tosin aio kanniskella koko ajan mukana.

Link to comment
Share on other sites

Kävin tänään toisessa sovituksessa, ja puvusta tulee aivan ihana! Omaan aikaisempaan kysymykseeni viitaten voin nyt todeta, että kyllä pellava tyllialushameellakin kohoaa, jos haluaa vähän luonnollisemmin laskeutuvan mallin. Kamerakin oli mukana, mut enhän mä sitten kuitenkaan muistanut kuvata... Ens viikolla on seuraava sovitus, ehkä silloin.

Minkälaiset kengät teillä oli pellapukunne kanssa tai minkälaiset ajattelitte hankkia.

Mitä miehellä on ollut päällä tai millä tavalla olette miehen pukeutumisessa ottaneet huomioon morsiamen vaatetuksen?

Mulle tulee ihan vaan valkoiset korkeakorkoiset nahkakengät, kuva lötyy tältä sivulta. Aika tarkalleen puvun väriset. Löysin parit pellavakankaisetkin juhlakengät, jotka ois kyllä olleet tosi hienot, mutta valitettavasti niissä ei mikään muu osunut kohdalleen kuin tuo kangas.

Meillä miehelle tulee ihan tavallinen tumma puku, sitä ei varmaan sen kummemmin linkitetä mun pellavapukuun. Mun puku on kuitenkin ihan perus hääpuvun mallinen, joten puku sopii siiihen ihan hyvin. Oon vielä vähän kahden vaiheilla, haluanko pukuuni vihreän satiinivyön. Jos, niin sitten sävytetään miehen kraka siihen sopivaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nyt on mun puku valmis! Edestä päin otetut kuvat ei oikein onnistuneet, joten tässä kuva takaa... Liitän uuden, jos joskus saan otettua hyvän. Teetetyt puvut-ketjusta löytyy sitten kuva myös sivulta. Puvun alla on tässä se tyllialushame, mistä tuossa edellisessä viestissä mainitsin. Kohottaa mun mielestä just riittävästi.

Oon tosi tyytyväinen tähän pukuun, pellava oli juuri oikea materiaali mulle.

Link to comment
Share on other sites

Kulta, aivan ihana tuo sininen puku!!! :-X

Juurikin sitä mitä haluan oman hääpukuni olevan: ;D

Saanko udella mistä olet pukusi hankkinut/kenellä teetättänyt ja mistä kaavat pukuun? Hinta yms.?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaa'a, menin tutulle ompelijatädille (Turun lähellä) kertomaan että haluan sellaisen kuin Eowynin valkoinen puku, paitsi että kaula-aukon pitäisi olla neliömäinen ja sitten turkista ja nauhoja. Ei siis ollut mitään kaavoja, näytin vaan päältäni että mistä kuuluisi olla tiukka ja mistä leveä. Oli ompelijan helppo tehdä se (jostain omista vanhoista kaavoista muokkaamalla varmaan). Tuo tuli varmaan ammattilaiselta tehtyä yhdessä iltapäivässä, kun sen ei tarvinnut mistään istua tykö. hinta oli 50e ompelu, kangas oli 13.50 e metriltä ja ostin sitä kaksi pituutta plus hihan pituudet. Lisäksi hamstrasin nappikaupasta nauhaa ja kirpparilta jotain karvalakkeja, jotka saksin turkikseksi. Tuo puku oli siis tarkoitettu lähinnä "naamiaisasuksi" kaverin keskiaikateemahäihin. Nyttemmin harmittaa, että sen olisi voinut tehdä oikeamman keskiaikaiseksi, kun Keskiaikamarkkinoilla tulevat ihmiset avautumaan mitkä yksityiskohdat ovat epäajanmukaisia :P

Mutta alle nyt sitten vielä kuva varsinaisesta morsiuspuvustani, pellavaa tuokin. Tämä on tyköistuva ja luut laitettu kaikkiin saumoihin. Kangas on Eurokankaan paksua verhopellavaa 13.50 e/metri, kaksi pituutta. Ei mitään alushametta, vuori vain - nyt näyttää menevän pitkin kinttuja, mutta liikkuessa oli kaunis ja leveä. Alla pienet nahkapohjaiset kullanväriset nirunarusandaalit, ja kynsissä nätti manikyyri. Tämä menee kyllä jo vähän sen luonnonlapsiteeman ohi, kun puvusta tulikin tyylikkäämpi kuin luulin, ja eipähän edes juuri rypistynyt, tuossa on jo rämmitty pitkin metsiä ja istuttu ties missä kannon näreellä kuvia ottamassa. :)

pukukuva2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Häät on sitten vietetty ja hyvin viihdyin pellavapuvussa. Kaikki kehuivat pukua (onkohan morsiamen pukua koskaan haukuttu, muuten kuin selän takana.  ;D ) ja ihastelivat kuinka se sopi hyvin niin kirkon kuin juhlapaikan tyyliin.

Rypistymisestä en huolehtinut koko päivänä, kuvistahan sen sitten jälkeenpäin näkee. Mutta pellavaan sopii pieni ryppyisyys.

Vaikka oli kuuma kesäpäivä (koko viikko satoi ja tuuli, hääaamuna muuttui aurinkoiseksi) ei puvun kanssa ollut tukala olla, päinvastoin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

minä oon joskus kaason tehtävässä hääpukuja kiertäessäni ihastunut pellavapukuihin eikä nyt omia häitä suunnitellessa ole tullut muuta vaihtoehtoa mieleenkään.

meillä on häät juhannusaattona järven rannalla isojen ulkotilojen kera (voi kunpa ei sataisi!). vihkiminen on sään salliessa rannalla, jos sattuu olemamaan kurja ilma, niin sitten sisällä. juhlapaikka on maalaistunnelmainen hirsiseinineen ja pirttipöytineen.

tahdotaan rennot juhlat, ei hikistelyä ahtaissa sisätiloissa muodollisuuksien ja etikettien kera. suvut on mökkeilyyn ja retkeilyyn tottuneita, joten vietetään varmaan paljon aikaa ulkona pelaten ja kokkoa katsellen, jos sää vaan siis sallii.

toivon todella, että meidän juhlissa ei tule olemaan valkoisia kauluspaitoja mustien pukujen kera. tottakai edellytetään juhlavaa pukeutumista, mutta olisi kiva, että olisi sellaiset vaatteet joilla on kiva olla ja liikkua (:

mun pellavapukuni tulee morsiusgalleriana teetettynä. aikoinaan tuolla samaisella hääpukukierroksella näin yhden polvimittaisen puvun ja siihenhän ihastuin. joten minulle tulee polvimittainen pellavapuku (: en voisi kuvitellakaan täysmittaista pukua, en siedä sitä että jotkut helmat rajoittaa liikkumistakin. vaikka kuinka prinsessa tahdonkin olla, niin täysmittainen puku lähinnä ahdistaa (:

pellavapuvun kanssa mulle tulee jotkut sievät valkoiset ballerinatossut. kampaukseksi tulee melko avonainen nuttura ja hiuksiin seppele mahdollisuuksien mukaan luonnonkukista. hunnuksi aika lyhkäinen kevyt huntu.

ja hei! morsiusgalleriasta saa myös juuri omaan pukuun sopivan mittojen mukaan miehelle tehdyn liivin ja plastronin (:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Onko kenelläkään tietoa, että onnistuuko pellavapukuun nyöritys? Itselleni on tulossa puku pellavasta, ja nyöritykseen olen ihastunut, vähän vain mietityttää sen toimiminen tällaisessa puvussa.

Kertokaapa siis, saako pellavaan tehtyä toimivan nyörityksen, vai joudunko tyytymään vetoketjuun?

Link to comment
Share on other sites

Minulle tulee pellavapukuun (pellava/puuvilla) nyöritys, mutta se on vain koriste. Eli vetoketju tulee myös, lyhyt sivuun. Itse asiassa lopullinen päätös taisi olla, että ompelija ompelee nyörin kiinni saumoihin, jolloin sitä ei edes teoriassa voi kiristää.

Enpä siis tiedä vastausta varsinaiseen kysymykseesi...

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän noissa Morsiusgalleriankin puvuissa on useissa kai nyöritys...?

Mulle tulee alle Belle Modestella teetetty oikea korsetti, niin siinä on tarpeeksi nyöritystä yhteen pukuun :D Puvun selkään siis vain vetoketju. Pellavapuku toki minullakin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mulla ollut valkoinen pellavapuku (mekko) yksissä juhlissa, ja vaikken mielestäni hikoillut mienkään ertyisesti pellavaan jäi rumat jäljet.. :angry: ja ne näkyi koko juhlan kun eip ollut vaihtovaatteita!

Eli en huolisi itselleni :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onko kukaan ommellut itse pellavasta hääpukua? Paljonko materiaalit tulevat suunnilleen maksamaan, onko hankalaa ommella?

Link to comment
Share on other sites

OnP: Mulla on just työn alla. Itse sain kankaani todella halvalla Pellavasopin lopettaessa Tampereella. Eurokankaassa hinnat vaihtelee riippuen siitä minkälaista pellavaa haluaa. Viimeksi ostin ihan hyvälaatuista pellavaa verhopuolelta 13,90e/metri.

Pellavaa on aivan ihana ommella, ehdottomasti yksi suosikkimatskuni! Silittäessä kannattaa vähän varoa ettei tule sellaisia kiiltäviä kohtia sauman kohdalle.

Ja tuosta Anzgu123:n mainitsemasta ongelmasta ei mulla ainakaan ole huolta, sillä pukuni on musta :)

Link to comment
Share on other sites

Olen jälkikäteen ommellut nyörityksen ensimmäiseen koskaan ompelemaani mekkoon, jonka tein nuorena keskiaikaharrastukseen. Eli ensimmäisellä käyttökerralla mekko ei istunut ollenkaan, joten toiselle kerralle tuunasin sitä mm. nyörityksillä ja hihojen ja helman valkeilla kaitaleilla. Nyörilenkit ompelin taakse saumoihin.

Mekosta näyttää olevan netissä yksi kuva takaa päin niin, että nyöritys vähän näkyy. Toisessa kuvassa mekko vielä edestä päin, selventää vähän yleisilmettä. Puku on ihana, ja käytin sen melkein riekaleiksi asti nuorempana. Selän nyöritys on ihan tavallista villalankaa. Hienomman ja juhlavamman olisi saanut nyöreillä, mutta en jaksanut säätää kiireessä. (Miksi aina tuntuu olevan niin kiire, ettei ole aikaa säätää?)

Niin, ja pointtina siis ei ollut esitellä hääpukumallia, vaan näyttää, että 19-vuotias ompelutaidotonkin osaa tehdä pellavasta siedettävän näköisen puvun, kun vaan rohkeutta ja kärsivällisyyttä riittää. (Tuossa kuvassa tosin en ole enää 19-vuotias, ja olen jo lihonut puvun istuvuudesta ulos :( )

*edit* poistin ensimmäisen kuvan, etten vilauttele ulkopuolisia ihmisiä täällä.

dkatereen.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Curry
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulla oli hääpukuna pellavainen puku. Alunperin mulla oli ajatuksena, etten haluaisi ihan tavallista prinsessaunelmapukua. Ajatuksena oli myös alusta alkaen ettei puku olisi valkoinen mutta värihaaveeni vaihtelivat suunnitelmissa laidasta laitaan, aluksi muistaakseni haaveilin keltaisesta puvusta. En oikein osannut ajatella, että ostaisin puvun ja myisin sen sitten pois mutta halusin, että voin käyttää pukua uudelleen sillä yhtä käyttöä varten en koskaan mitään vaatetta halua hankkia. Mulla oli hääpukua ennemminkin ollut pellavaisia vaatteita ja olin havainnut ne mukaviksi ja kestäviksi. Ihastuin sitten morsiusgallerian pukuihin netissä. Kävin siellä myös kerran pukuja alustavasti katselemassa. Puvut olivat kyllä tosi kauniita mutta kun pitkällisesti harkitsin ja mietin millaisen puvun sitten todella haluaisin niin tajusin, että mulle riittää yksinkertaisempikin puku esimerkiksi ilman kirjailuja. En myöskään missään nimessä voinut kuvitella pitäväni vannehametta puvun alla. Sovitin kyllä morsiusgalleriassa vannehametta mutta vaikka puku sillä asettuukin nätisti niin vaan tiesin, ettei se ole mun juttu. Morsiusgallerian idea on musta tosi hyvä mutta aloin miettiä, että mieluummin kuitenkin työllistäisin ompelijan Suomessa ja saisin kaikki välisovitukset myös, mitä ei Morsiusgalleriassa saa koska puvut teetetään ulkomailla. Löysin ompelijan netistä. Hän piirsi toiveitteni pohjalta puvusta kuvan ja malli muuttui matkan varrella sovitusten myötä. Hän teki puvusta myös lakanaversion, mikä oli hyvä juttu. Jotenkin oli luottavainen olo tämän takia ja tuossa vaiheessa pystyi vielä mallia muokata. Yhteistyö ompelijan kanssa sujui hyvin. Kangasta kiersin etsimästä muutamasta liikkeestä Helsingistä ja löysin pienestä kangaskaupasta mielestäni kauniin vaaleanpunaisen kankaan. Äitini ompeli puvun asusteeksi harsopellavasta huivin. Sitä varten kangas tilattiin Raijan aitasta http://www.raijanaitta.fi Raijan aitan palvelu oli hyvää mutta puvun kangasta en tilannut heiltä koska en oikein tykästynyt muiden kuin harsopellavien väreihin.

Pukuni tuli myös edullisemmaksi kuin Mitä MG:n puvut hinnoiltaan vaikuttavat olevan. Toisaalta vertailu on vaikeaa koska pukuni tosiaan oli yksinkertaisempi. Siinä oli takana silmunapitus ja kauluksessa reikäompeleella tehty yksinkertainen kuvio.

Nyt vain odottelen seuraavan kesän juhlia, jotta voin käyttää pukuani uudelleen. Kenenkään toisen häihin en kuitenkaan pukuani laittaisi. Se tuntuisi vähän hassulta vaikka sellainen joka ei häissämme ole ollut mukana tuskin sitä hääpuvuksi tunnistaisikaan.

Ja kyllähän pellava tosiaan rypistyy. Itse asiassa puku rypistyi musta yllättävän vähän ja kuten moni on täälläkin kommentoinut kuuluu rypistyminen pellavan henkeen. Puvussa oli mukava olla ja se tuntui omalta, mikä oli mulle tärkeintä.

Suosittelen pellavaa puvun materiaaliksi erityisesti luonnollisista materiaaleista pitäville ja puvun teettäminen onnistuu kyllä muutenkin kuin Morsiusgallerian kautta.

Link to comment
Share on other sites

Tein itse pukuni pellavasta. Hihoissa ja lantiolla oli pitsit, jotka eivät kuvasta kunnolla näy. Pellava oli ihana ja mukava päällä eikä rypistynyt tämän enempää. Materiaalit maksoi noin 80 euroa. Alushameena oli iltapukuun vuosiasitten tehty tyllialushame, joka hieman kohotti helmaa.

post-17041-1209052030_thumb.jpg

Muokattu: , käyttäjä: aariel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Minun pellavapukuhankkeeni on alkanut edistyä, ompelija on löydetty ja kankaat ostettu. Löysin eurokankaasta ihanaa, pehmeää august-pestyä valkoista pellavaa, joka tosin painaa kuin synti.. Toisaalta, enpä minä kevyttä pukua ole haaveillutkaan saavani :) Yläosaan tulee oranssista pellavasta koristereuna, samasta väristä valmistetaan myös puvun nyöritys.

Vuorikankaaksi tulee puuvillasatiinia, en halunnut mitään hiostavaa keinokuitua, sillä mielestäni se jotenkin pilaisi koko pellavapuvun idean. Toinen puoli kankaastahan on vähän sellainen liukas, joten sopii tarkoitukseen hyvin, ja ainakin puku hengittääkin sitten vähän.

Helmaa kannattelemaan tulee hiukan tylliä, ettei se aivan jalkoja nuolisi. Mitään muhkeaa helmaa ei siis kuitenkaan ole tulossa, sellaista minä en kokisi lainkaan omakseni.

On ihana tietää, että minulle on tulossa aivan itseni näköinen puku, samanlaista tuskin muilta löytyy :) Puvun valmistumista odotan innolla, täytynee tulla raportoimaan lisää, kunhan valmistus edistyy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...