Ailiina

Kenellä olkapäät paljaana kirkossa?

178 viestiä aiheessa

Ja jos raamatullisesta lähtökohdasta asiaa pohditaan, niin siellä kirjeissä todetaan vapaasti "käännettynä" että toimikaa kreikkalaisten keskuudessa kreikkalaisten tavoin ja roomalaisten keskuudessa roomalaisten tavoin. Eli kunnioittakaa sitä porukkaa, jonka tilaisuudessa olette - jos esim tiedät että puolet kirkkokansasta loukkaantuu verisesti jos et olkapäitäsi peitä, niin ehkä voisi olla kaunis ajatus harkita jotakin hartiahuivia sen ajaksi. Ja toisaalta jos lähipiirisi pukeutumiskulttuuri on vähemmän tarkkaa, niin pistä sitä mikä itestä hyvältä tuntuu. Itse kyllä riisuisin moskeijassa kengät jalasta ja peittäisin ortodoksikirkossa olkapääni, mutta luterilaisen kirkon suhteen ei tarvitse niin tarkkana olla. Meille ei lain kirjain ole niin tarkka - vaan sen lain henki.  :)

( toivottavasti en suututtanut ketään toista ltiukkakantaisempaa luterilaista....)

Itse olen peittämättä olkapäitäni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olisin kans halunnut kunnon yläosan pukuuni, mutta kun ei tämän hetken muoti sitä tarjoa, niin ei sitten. Tulee sitten puku ohuilla olkaimilla ja olkapäät jäävät kyllä paljaaksi kirkkoon. Tosin mulle tulee käsineet kirkkoon, ettei ole kovin avonainen vaikutelma sentään. Sitten ku juhlapaikalle päästään, niin käsineet nurkkaan :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on olkaimeton puku (ei huntua), ja pähkäilen nyt, onko OK astella alttarille paljain hartioin, vai onko pakko käyttää huivia. Mulla on kyllä huivi, mutten haluaisi käyttää sitä alttarille mennessä vaan vasta myöhemmin.

Onko tämä OK? Onko joku kysynyt asiaa esim. papilta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tästä taitaa olla jossain keskustelukin, en vaan jaksa kaivella  :D

Itse olen ollut todella monissa häissä ja äkkiseltään muistan ainoastaan kaksi hääpukua, joissa peittyivät olkapäät tai oli huivi olkapäillä. Eikä missään häissä ole tullut mitään kohahdusta yleisössä kun on olkapäät näkyneet.

On ihan ok olla hääpuvussaan olkapäät paljaana kirkossa. Ei se pappi pois käännytä  :) Mulla on sellainen käsitys, että tämä käsitys olkapäiden riettaudesta ( ;D) on joku tosi vanha juttu. Aivan samoin kun ennen vanhaan naisella piti olla huivi päässä ja miehen paljain päin kirkossa.

edit. kirjtshäröi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

OK, kiva kuulla.

Yllätyin vain, kun kävin vihkikirkossani ihan vain katselemassa paikan päällä. Kirkon eteiseen oli nimittäin ilmestynyt plakaatti, jossa kiellettiin olkapään paljastavat nirunarutopit ja vatsan paljastavat topit. (Plakaatissa oli siis piirretty kuva naisesta, jolla oli vatsan paljastava spagettiolkaiminen toppi, ja naisen yli oli vedetty ruksit.) Jäin vain miettimään, koskeeko tämä nyt sitten morsiamiakin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joissain kirkoissa ei tosiaan hyväksytä paljaita olkapäitä. Mulla tulee olemaan olkapäät paljaana ja en aio peittää, koska mulla on kuitenkin hihallinen puku (off shoulder).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin tämähän tosiaan riippuu kirkosta, mikä käytäntö kussakin seurakunnassa on.  Koskaan en ole kyllä kuullut, että ketään morsianta olisi käännytetty takaisin ovelta tai alttarilta  :P Olkaimettomat hääpuvuthan ovat olleet jo jonkin aikaa suosittuja. Itselläni ei ole tätä ongelmaa mietittävänä, koska puvussani on pitkät hihat. Lue siis tosipiiitkät, koska ne ovat keskiaikatyyliset ja yltävät melkein maahan asti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minustakin on ihan ok astella alttarille olkapäät paljaina. Ehkä vanhemmat (nais)henkilöt saattavat sitten juhlissa tai myöhemmin keskenään supista paljaista olkapäistäsi ;) Ainakin oma anoppi katsoo aina vähän kieroon olkaimettomiin hääpukuihin pukeutuneita morsiamia ::) Ei alastomat olkapäät tee sinusta silti sen huonompaa ihmistä. Voit kuitenkin jutella papin kanssa pukuvalinnastasi, jos asia mieltäsi painaa ja jos kirkon eteisessä oli sellainen kuvakin :) Aika outoa kyllä, en ole koskaan nähnyt moisia kuvia kirkon eteisissä :o

Itsellä tulee todennäköisesti olemaan kuitenkin hihat puvussa :-X En halua jättää näitä paksuja olkavarsia paljaiksi :P Toisaalta olen myös aika harteikas naiseksi, joten olkaimettomat puvut eivät sovi. Jos olisin riisitikku, niin ehkä sitten ::) :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mullakin olkapäät täysin paljaana, enkä mieti mitä muut ajattelee.... ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olkapäät paljastava puku tulee, eikä huntua tai huivia peittämään puvun kaunista selkäosaa. Mulle on tosiaankin ihan sama, jos jotakuta vierasta haittaa paljaat olkapäät. Kaikkia ei voi valinnoillaan miellyttää  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eipä kukaan mitään asiasta sanonut tai paheksuvasti katsellut, kun olkapäät paljaina alttarille astelin eli enpä usko, että asiasta kannattaa stressiä ottaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko teillä vai ollut jo korsettipuku, jossa olkapäät paljaana kirkossa? Oletteko käyttäneet jotain boleroa/takkia vai peittiko huntu? En haluaisi itse mitään ylimääräistä takkia, mutta riittääkö huntu peittämään olkapäät ja selän etiketin mukaisesti? :-? KIITOS!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni kysymys ei ole pelkästään "papin mielipiteestä" vaan myös siitä, mitä sanoo etiketti. Etiketin mukaanhan esim. akateemisissa juhlissa (vuosijuhlat tms.) naisten kuuluu peittää olkapäät niin cocktail-tilaisuudessa kuin ruokailun yhteydessä siihen saakka kun pääruoka on syöty. Varsinkin iltajuhlissa tämä on aika tarkkaa. Eli itse näkisin asian niin, että kirkko-osuus on ikäänkuin häiden "cocktail-tilaisuus", jossa on soveliasta laittaa olkapäiden verhoksi jotain. Ja etenkin silloin, jos olette laittaneet häidenne pukukoodiksi esim. frakki tai tumma puku, koska silloin naisvieraidenkin oletetaan tekevän samoin kirkossa...  ;) Kuitenkin käsittääkseni huntu on etiketin mukaan riittävä "olkapäiden peitto".

Itselleni tulee puku, jossa etuosa on aika syvään uurrettu ja siksi olen valinnut sen lisukkeeksi "pienen viitan", joka on tehty samasta laskeutuvasta kankaasta kuin itse hääpukuni.  :-X Viitan otan sitten pois varsinaisessa hääjuhlassa. Ajattelin, että onpahan sitten vieraille katseltavaa hääjuhlassa, kun puku onkin "erilainen" kuin kirkossa... Jännitys yllä loppuun saakka  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei ole peitossa olkapäät ja huntuakaan ei tule, joten siinä meni ne etiketit meidän häistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla tulee olemaan olkapäät paljaana, kysyin lauantaina vihkikeskustelussa papilta, että onko ok ja sanoi, että on, että se niistä etiketeistä  ;)

Pukuni on tällainen:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en ole ajatellut peittää olkapäitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin, sehän on ihan jokaisen oma asia, haluaako noudattaa etikettiä vai ei... ja muutenkin häiden yleisestä linjasta.

Eli taas kerran: kukin tyylillään.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olkapäät paljaana aion minäkin astua alttarille, viis etiketeistä. En ole kylläkään vielä ottanut selvää, onko kirkolla jotain sitä vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsellänikin on olkaimeton puku, enkä ole suunnitellut boleroa enkä huivia tai vastaavaa. Kesähäät kuitenkin, en jaksa uskoa että kukaan asiasta huomauttaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Olkapäät paljaana ilman huntua  ::)

Lainaan itseäni 4kk häiden jälkeen;

Olkapäät oli tosiaan paljaat, eikä ollut huntuakaan, mutta yläselän peitti pitkät, puoleksi aukinaiset hiukset  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on hääpukuun kuuluva huivi, jonka voisin ottaa kirkkoon. En luultavasti sitä kuitenkaan tee, jotenkin tuntuu, että huivi valuu ja putoaa kuitenkin, enkä halua muokata unelmapukua millään nappiviritelmillä. Mieluummin siis ihan paljastellen. Meillä alkaa vihkiminenkin vasta klo 18 että noin niinko periaatteessa ei kai enää niin väliksikään. Miehelle tulee kellonajasta ongelma, koska taitaisi tykätä saketista..  :-/ varmaan menee harmaaksi "tummaksi puvuksi" sitten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun puku on ihan basic-valkoinen kotelomekko joka ei yllä kuin juuri polven alle, jopa jalkojeni tatuoinnit tulevat näkymään... Juttu onkin siinä, että minulla on niskasta valuva virkattu huntu joka on kokonaisuuden katseenvangitsija... Eiköhän se peitä olkapäitäkin, vaikka juurikaan en pukuetiketistä piittaa...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin täysin unohtanu ton säännön ja se tuli täällä jossain foorumin kirjotuksissa vastaan ja aloin jo pohtia, että mitäs pitäis keksiä. Nyt kun luin tän jutun ja moni sano ettei tarvii peittää, ni ei mun tarviikaa enää miettiä, mitä laitan olkapäille  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus astella n.kuukauden kuluttua olkapäät paljaana alttarille :flirt: Siltikin mietin, että onko se ok eli vakuuttakaa minut nyt te kaikki, että näin voi tehdä eikä tarvi mitään huiveja harteille alkaa haalimaan?!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään