Hunnun käyttö


Guest minttu1979

Recommended Posts

Ensimmäistä kertaa tässä tosiaan naimisiin mennään... :) Huntuasia on pyörinyt mielessä koko päivän (ehkä vähän naurettavaa miten isot mittasuhteet tämmöinenkin asia saa, mutta luulen että te muut morsiamet ymmärrätte nämä "kriiseilyt" pukeutumisasioiden suhteen) ja olen alkanut kallistumaan sille kannalle että kyllä se huntu saa tulla - tiedän, että jälkeenpäin harmittaa, ellen sitä hanki tai edes vihkimisen aikana pidä.

 

Puvun olenkin jo ennättänyt ostaa ja se saa kelvata sellaisenaan - valkoisena ja olkaimettomana - sanoi anoppi mitä sanoi... :)

 

Jos hän nyt oikein kovasti vielä tuota hunnuttomuutta rupeaa ajamaan, niin täytyy ilmeisesti yrittää keskustella hänen kanssaan asia auki ja kertoa hänelle, että ajatukseen hunnusta kannattaisi nyt vain totuttautua kun sellainen kerran on tulossa... kaivannee muotoilua vielä, mutta pähkinänkuoressaan noin ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Älkää sitä neitsyyttä miettikö, hunnun tärkein tehtävähän on ollut pitää pahat henget loitolla  ;)

 

Mitä kaikkea otatte huomioon huntua ostaessa? Mistä tietää, että hinnan ja laadun suhde on kohdallaan? Morsiuspukuliikkeissä näyttää olevan melko suuri hintahaitari. Onko kukaan ostanut huntua sovittamatta verkkokaupasta?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja jos huntuasiaa miettiin suomalaisen historian kautta, on hunnutettu nainen tarkoittanut naimisissa olevaa naista, ei neitsyttä. Se, että nainen alkoi käyttää huntua mentyään naimisiin, näkyy yhä mm. kansallispuvuissa - ei naimaton nainen tai lapsi saa käyttää huntua kansallispuvun kanssa, kun taas naimisissa olevilla on joissain puvuissa päähineenä huntu ja vielä valkoinen sellainen. :)

 

Itselläni oli huntu. Olisin väittänyt suoralta kädeltä, että huntu oli päässä kuvaamisen ja vihkimisen ajan, mutta katsottuani kuvia hääpäivältä, oli huntu näköjään päässä pääruokaan asti. Otin hunnun siis pois ruokailun jälkeen, ennen kakun leikkausta. Minulla huntu oli sopivan mittainen (n. polviin) ja se pysyi hyvin kampauksessani, mutta halusin tietenkin saada näytille myös nätisti laitetun nutturan, siksi en pitänyt huntua koko päivää päässä :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Huntu on minulle vielä kysymysmerkki. Haluaisin hunnun morsianmaista fiilistä tuomaan (mekkoni on aika simppeli), mutta kaikki kivat hunnut, joita liikkeissä katselin, maksavat vähintään satasen, jotkut jopa 250€ :o Meillä on pienen budjetin häät, enkä todellakaan tahdo maksaa hunnusta enempää kuin esimerkiksi mekosta tai sormuksestani. Olenkin miettinyt, olisiko mahdollista ostaa tyllikangasta ja pitsiä ja värvätä joku ompelemaan huntu itse. Tai sitten vain tyydyn laittamaan kukan hiuksiin ja unohdan koko hunnun.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Minulla on huntu, ja aion pitää sitä kasvoillani häämarssin aikana. Olemme kyllä asuneet yhdessä jo monta vuotta, mutta en aio antaa kenenkään vanhoillisten mielipiteiden estää olemasta niin kuin itsestä tuntuu hyvältä omana hääpäivänä. Odotettavissa on, että sukulaismummoilla voi olla asiasta mielipiteitä, varsinkin kun kysessä ovat uskonnottomat häät. Mutta toivon ettei kukaan ole niin tökerö, että alkaa huomauttamaan kahdelle ateistille siitä, ettemme noudata jotain kristillisiä perinteitä. Varsinkin kun monet perinteet ja uskomukset ovat niin sekoittuneita aikakausien ja kulttuurien mukaan, että tuntuu oudolta että jotkut vielä odottavat kaikkien menevän saman muotin mukaan. Itse pidän huntua merkkinä siirtymästä, ja sitähän se on ollutkin kansanperinteessä, suojana pahoilta hengiltä herkän siirtymävaiheen aikana. :)

Pidän huntua luultavasti koko päivän, ja tanssin sen kanssa vielä häävalssin. Sen jälkeen otan sen varmaan pois, niin on helpompi tanssia, sillä se ylettyy juuri ja juuri maahan asti. Sulhanen on tosin toivonut, että minulla olisi se päälläni hääyönä (ainakin aluksi), joten täytynee laittaa se takaisin, kun lähdetään juhlista.

Meillä hunnulla on oma (salainen) lisämerkityksensä siinä, että aiomme jättää ehkäisyn ensimmäistä kertaa pois juuri hääyönä. Ajatus tuntuu jotenkin käsittämättömän romanttiselta, ollaan siinä toivottavasti jonkin uuden ja ihanan kynnyksellä. Olen suunnitellut pitäväni huntua sitten aikanaan vauvan sängyn päällä. :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Meillä tulee niin epäformaali vihkimenen (juhlapaikalla, ei kirkossa) että näyttävä huntu tuntuisi hassulta. Kuitenkin äitini löysi mummini hunnun kaapista vähän aikaa sitten, se saattaa päätyä päähän. On lyhyempi huntu niin voisi sopia paremmin. Oon myös leikitelly ajatuksella birdcage-hunnusta, se sopisi täydellisesti mun pukuun ja häiden temaan! Ne on kuitenki kans aika kalliita, joten saattaa olla että huntuviritykset jää kokonaan pois...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...