tipunen

Kotitekoinen huntu

200 viestiä aiheessa

Huntu kiinnitystä vaille valmis  ;D

Ostin metrin huntutylliä. Tein kolmikerroksisen hunnun, jossa pisin kerros oli 60 cm. Leveydeksi tuli n. 1,5m eli taitoin tyllipalan kahtia. Tein aika lailla puolipyöreän muotoisen, ensin kaksi kerrosta ja sitten lisäsin vielä kolmannen. Reunaan tuli ensin valkoinen suora ommel ja sen päälle kultalangalla kolminkertainen ohut sik-sak-ommel, eli samaan tyyliin kuin kaupan hunnuissa. Kauniin saa  myös ihan valkoisella langalla mutta itse olin todella tyytyväinen tähän kultaiseen valintaan. Hintaa koko sälälle tuli n. 10e.

Niin ja minä siis rypytin keskustasta ehkä noin 80 cm 20 cm:ksi. Huntu tulee minulla lähtemään kampauksen alta, ja siksi tuo 60 cm pituutta ylettyy melkein alaselkään.

Ja tuli PALJON parempi kuin kaupan hunnuista!   ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Eli väännetään vielä rautalangasta.. :-[

Jos ostan tylliä palan(ilmeisesti kaupasta riippuen koot)mut esim.se 3metriä ja vaik metri..Niin taitanko sen suorakaiteen muotoisen palan puoliks..Tai niin et alempi jää pidemmäks ja päälle tulee vähän lyhyempi osa..Älkää hermostuko..tää on hankalaa selittää saatikka ymmärtää.. :-[

Ja sit pyöristän ne reunat?Tällöin yläreunassa on se metri leveyttä..se pitäisi rypyttää kai seuraavaks?

Eli koko se yläosa vai vaan keskeltä jonkin matkaa?

Jos haluaisin n.lantiolle ulottuvan pituuden niin riittääks se 3metriä vai meneeks jo överiks?

Entäs se reuna..En välttämät haluais kanttinauhaa..Onks jollain kokemusta jostain ohuesta helminauhasta tai koristeesta..

Haluaisin hunnun vaan kuvaan ja kirkkoon ni jos sais jotain aikaseks ni säästyis taas jokunen euro.. ;)

Taisit varmaan saada jo pikkuprinsessanperusteellisesta kuvauksesta vastauksen :)

Mutta siis juuri kuvailemallasi tavalla se voidaan tehdä. 3m tylliä taitellaan suorakaiteen muotoiseksi (taitetaan lyhyet reunat, 1m, vastakkain), tai niin kuin pikkuprinsessa oli tehnyt, että käytti sen metrin ns. "leveyssuunnassa" (taitetaan pitkät reunat, 3m, vastakkain). Itse tein nelikerroksisen hunnun, ja se 3m riittää alaselkään asti, joten kolmikerroksisena sen pitäisi riittää lantiolle asti.

Kangas- ja ompeluliikkeissä myydään sellaista pientä helminauhaa, jonka voi varmasti ommella (käsin, tuskin onnistuu koneella) hunnun reunaan. Sitten vaan leikkaa "ylimääräisen" reunakaistaleen pois. Tulee varmasti nätti!! :-X Itse taidan olla sen verran laiska, että en jaksa ommella 6m käsin, joten ompelen huntuni reunaan ohuen kanttinauhan! :P ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kokemuksia tai vaikkapa ihan kuvaa, että miltä näyttää valmiina huntu, jossa on rypytetty taitekohta koko matkalta (huntu siis "kerääntyy" rypytykseen ja kiinnityskohtaansa) ja huntu, jota on rypytetty taitekohdasta vaan tietty matka (taitetta tai yksikerroksisessa etureunaa jää rypyttämättömänä kasvojen kummallekin puolelle). Osasinkohan yhtään selittää? Mietin nyt vaan kummin tekisin. Vai voikohan tota osarypytystä tehdä muulle kuin yksinkertaiselle, mitenhän se vapaaksi jäävä taite ilman rypytystä laskeutuukaan...?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oijoi, täältähän tämä keskustelu löytyikin! Jo etsiskelin että onko aiheesta jo tullut juttua...

Täytyypä lukaista koko ketju läpi ja alkaa sitten itsekin askartelemaan  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään ostamassa hääpuvun ja huntu olisi maksanut melkein 80euroa  :o!!! Onneksi jätin sen vielä harkintaan ja päädyin sattumalta näille sivuille. Äitin kanssa saadaan varmasti huntu tehtyä ja rahaa säästyy taas  ;D. Kiitos hyvistä ohjeista ja vinkeistä!  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Jos joku on onnistunut tekemään mantillan, tänne vaan ohjeita. :)

Muistinhan mä oikein että joku joskus sanoi noin! En ihan sentään vielä lahoaivo ole. ;)

Eli siis jos jotain vielä kiinnostaa, voin henk koht kokemuksesta kertoa että ei se mantillan teko sen ihmeempää ole! Ostin oikein ohutta antiikinväristä tylliä ja pitsinauhaa kaupasta hyvissä ajoin, ja sitten kaksi viimeistä iltaa ennen häitä pääsin ompelemaan sitä... ::)

Ohjeita ei oikein ollut, mutta näin se suunnilleen meni: leikkaa ovaalinmuotoinen pala tylliä ja ja ompele samanvärisellä tai siimalangalla pitsi tylliin kiinni. Sitten ompele yksi tai kaksi läpinäkyvää kampaa kiinni huntuun. Tai suunnilleen noin, eihän siihen mitään ohjeita välttämättä tarvitse, mäkin vaan sävelsin sen mukaan minkä ajattelin toimivan.

Nyt oikein rohkaistun ja pistän kuvan itsestäni ja hunnusta häissä (kai sitä tähän mennessä on tutut joka tapauksessa mut tunnistaneet...):

veil1.jpg  veil2.jpg

Musta tuo mantillahuntu on yhä ihana, harmi vaan etten pääse koskaan enää käyttämään sitä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

LottaP, upea mantillahuntu! Aika hienoa jälkeä saa näköjään myös itse tehden, kun valmiit mantillat maksaa mansikoita...

Kampa on siis ilmeisesti kiinnitetty tuohon hunnun keskelle (nutturan kohdalle), eikä reunaan? Kuinka sait hunnun pysymään nätisti pään päällä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kauniita huntuja kaikilla!

Itse halusin pitkähkön, yksinkertaisen ja kapean hunnun, jossa olisi vain ohut pitsi reunassa. Pian huomasin, että helpoimmalla/halvimmalla pääsee, kun tekee sen itse.

Tarvikkeet maksoivat ompelulankoineen n.13e (huntutylli 3m*1,1m, 6m pitsinauhaa, 15cm yläreunan "lenkkinauhaa" ja lanka). Huntuni on ylhäältä n.50cm leveä (rypytetty n.10cm leveäksi) ja levenee siitä tasaisesti alaspäin (alareuna 1,1m leveä). Pituutta hunnulla on n.2,1m.

Huntu olisi tarkoitus kiinnittää nutturan alle, joten ostin nappikaupasta kuvassa näkyvää "lenkkinauhaa"... en tiedä mikä sen oikea nimi on. Tarkoitus olisi kiinnittää huntu lenkeistä pinneillä. Huntu on tosi kevyt, joten tämä kiinnitys riittää vallan mainiosti. Tosin kyllä sillä varmasti "painavampikin" huntu saadaan hyvin asennettua kiinni. Pysyy kampaa varmemmin nutturan alla kiinni ja on helppo kaasojen myöhemmin irrottaa.

kotikuvia2910050096ds.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaunis huntu myös Sinalla!!!  :o

Edit. Taidanpa mennä heti pikimmiten Eurokankaasen tylliä hakemaan! Olen ajatellut laittaa kamman, mutta ehkä toi lenkkikiinnitys ois kätevämpi!   :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos paljon ja rohkeasti vain huntuprojekti käyntiin!

Se unohtui mainita, että tylli on tosiaan Eurokankaasta ja nauhat Tampereen Kauppahallin nappikaupasta (pitsi: 0,88e/m).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kampa on siis ilmeisesti kiinnitetty tuohon hunnun keskelle (nutturan kohdalle), eikä reunaan? Kuinka sait hunnun pysymään nätisti pään päällä?

Kiitos kehuista Sanjame! Huntu tuli tosiaan todella edulliseksi, ja siitä tuli loppujen lopuksi paljon parempi kuin mitä oli kuvitellut! :D

Minulla oli itse asiassa kaksi läpinäkyvää kampaa, jotka kiinnitin huntuun kiinni niin että ne kammat olivat molemmin puolin päätä, tavallaan ohimoiden takana. Huntu pysyi päässä oikein hyvin, sitä ei tarvinnut korjailla melkein ollenkaan. Edes silloin kun ihmiset tulivat halaamaan ja hikisillä käsillään vetivät huntua selästä alaspäin... ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

LottaP, aivan ihana huntu! Tuon tyylistä olin ajatellu itsellenikin, jos värväisin äiteen tekemään kun omat ompelutaidot on ihan olemattomat...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hunnun itse tekeminen kannattaa todella - säästää ainakin kivan summan rahaa.

Itse olen jo pitkään käyttänyt häikäilemättä hyväkseni kaupan malleja. Käy vaan kokeilemassa esim. nyt huntua ja samalla tutkailee, miten ne on tehty. Yleensä juuri päätös itse tekemisestä syntyy, kun näkee miten tökerösti kaupan tavarat on valmistettu.

Ja tietty kangaskauppojen myyjätkin neuvovat mielellään. Tyllialushameeseenkin sain ohjeet kankaan mukana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan tehnyt tai tekemässä itse pitsihuntua? Mulla olis äidin vanha pitsihuntu mitä pitäis sit muokata..se on semmonen maahan asti ulottuva ja ihan suora..mä taas haluisin eri mallisen.Onko pitsi liian paksua kerrostettuun huntuun? ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin laittanut tähän hunnunteko-ohjeet Uudet käsityöt-lehdestä (5/00), kuvakin oli mutta olen näemmä hävittänyt kuvan koneeltani... mutta kirjastoon siis etsimään tuota lehteä jos kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minkä levyisen olette hunnustanne tehneet? Kuinka leveitä kaupan valmiit hunnut ovat?

Teen oman huntuni organzasta. Kangas on 120cm levää ja ostin sitä 130cm pitkän palan myyjän suosituksesta. Nyt olen alkanut katsomaan, että tuosta 130cm tulee aivan liian levä huntu...  ::) Aion siis ommella kaksikerroksisen huntuni täälläkin olleiden ohjeiden mukaan. Eli kangas taitetaan levyssuunnassa kahtia, jolloin siis huntuni leveydeksi tulisi tuo 130cm. Äitini (joka varmaankin hunnun ompelee) mielestä huntu voi hyvin olla niin leveä, koska on materiaaliltaan kevyttä ja laskeutuvaa. Sopivaa leveyttä on kovin hankala testata, koska tällöin kangas täytyy taittaa osin kaksinkerroin ja huntu näyttää silti yhtä runsaalta. En haluaisi leikellä kangasta kapeammaksi, jos huntu näyttääkin sitten liian kapealta...  :-/

Neuvokaahan tietämätöntä: kuinka leveän hunnun teen?!  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minkä levyisen olette hunnustanne tehneet? Kuinka leveitä kaupan valmiit hunnut ovat?

Minun huntuni on alalaidasta 110cm leveä (ulottuu n.20cm maahan) ja ylhäältä ennen rypytystä se oli n.40cm leveä. Rypytin ylälaidan n.10cm leveäksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostais kanssa noi leveydet, suomalaisilla sivuilla on harvemmin mainittu leveyksiä. Amerikkalaisilla sivuilla leveysvaihtoehdot ovat yleensä 72" ja 180", mikäli oikein käsitin nuo mittayksiköt niin 72 olis vähän päälle 180 cm. Nuo leveämmät amerikkalaiset hunnut näyttää kyllä ihan karmeilta, mä veikkaisin et tää amoriinin ohje on ihan hyvä

1,5 m morsiustylliä (lev. 3 m)

satiinivinokanttinauhaa

hunnun ympäryksen verran hopeanarua tms.

virkkuukoukku (n. koko 4,0)

Taita hunnun toisesta kapeasta reunasta n. 75 cm. Tuolloin hunnun mitat ovat 1,5 m x 2,25 m.  Tämän jälkeen huntu leikataan sopivan mittaiseksi.

Tuossa ohjeessa menee kyl tosi paljo hukkaan kangasta, jos tekee lyhyen hunnun. Mä ainakin ajattelin ostaa kyllä kapeampaa tylliä ja ottaa siitä sen oikean mitan kun hunnun pituudeksi tulee joku 72 cm.  Vai myydäänko tylliä vaan 3 m leveänä? Tässä on kuva tosta amoriinin hunnusta 150 cm leveänä, mut ku tuosta ei käy ilmi miten pitkä se on kuvassa ja sehän vaikuttaa siihen miten pöyheä huntu on. Lyhyet hunnut on paljon muhkeampia pään ympäriltä kun pitkät.

huntu1.jpg

Tässä kuvassa on organzahuntu jonka leveydeksi mainitaan 60 (inch?) eli mun käsittääkseni noin 152 cm

20002.jpg

Naikkareitten ohjeessa huntu leikataan vissiin nurkista pyöreäksi. Mun äitin huntu oli ihan täysympyrä ja se oli hirmu kauniin mallinen, nyt en osaa sit päättää kummalla lailla leikkaisin kun huntu tulee lyhyempänä. Onks joku tehny pyöreän hunnun? Sillonhan kankaan pitäs varmaan olla leveämpää kuin suorakaiteen muotoisessa hunnussa, vai?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jee löysin ihanan kuvan, tässä on ympyränmuotoinen huntu, päällikerros 70 cm, alempikerros 82 cm ja leveys 130 cm. Taidan tehdä tällaisen pikkaisen lyhyempänä :)

ed_1_b.JPG

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kun ajattelin, että ympyränmuotoisesta hunnusta tule ruma... Mistäköhän olin mahtanut sen keksiä?!  ;D

Olen tekemässä noin vyötärölle asti ulottuvaa huntua. Itse olen kovin lyhyt ja huntuni kiinnitetään kampauksen alle. Kaksikerroksisen huntuni pituudeksi olen ajatellut 50cm/60cm tai 45cm/55cm. Ympyränmalliseen huntuun voisin siis leveydeksi ottaa 110cm tai 100cm. Täytyykin tehdä tollanen ympyränmallinen! Kiitos vihjeestä!  ;D (Miten mä olinkaan voinut ajatella noin hassusti...  ::))

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

joo mäkin ajattelin et siitä tulis kauheen pöyhö, mut toi reuna laskostuu tosi kauniisti, eikä törrötä niin paljon sivulle ku neliömäinen hunnun reuna

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

niin vielä tuosta ympyränmuotoisesta, että sitä harvemmin neuvotaan ohjeissa kun on varmaan aika pirullinen tehdä  ;D Onks täälä jotain käsityöihmisiä:miten saa pyöreä reunan? Jos kankaan taittelee kolmionmalliseksi ja leikka leveän pään pyöreäksi niin mistä tietää sen kaarevuuden? Pitääkö tässä alkaa kaivelemaan vanhoja matikan kirjoja esille?  :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en oo käsityöihminen, mut mä tekisin sen näin: (ja tod.näk. teenkin, jos en parempaa ideaa keksi...  ;))

Leikkaat kankaan neliöksi ja teet reunanpyöristysohjeen sillä ohjeella mikä täälläkin oli. Eli toisin sanoen jos sun hunnusta tulee esim 100cm pitkä / leveä, niin leikkaat siitä kankaasta neliön minkä molemmat reunat on 100cm. Sit kulmanpyöristystä varten teet kaavan, joka on neliön mallinen ja sivut 50cm*50cm (eli puolet hunnun leveydestä). Kun piirrät pyöreää reunaa, käytät säteenä sitä 50cm. Tämä homma menee siis ihan niin kuin täällä aikasemmin annetuissa ohjeissa on neuvottu.  :) Taitat huntukankaan nelinkerroin, eli silloin nelinkertaisen kankaan mitat on 50cm*50cm. Sit vaan leikkaat kaavan mukaan ja ympyrä pitäis muodostua!  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään