jenni81

Huntu kasvoilla?

27 viestiä aiheessa

eikös nyt ole niin, että hunnun laittaminen kasvojen eteen ei ole kovin suomalaista? että on enemmän amerikkalaisten/jonkun ei niin suomalaisen koulukunnan/uskonnon juttu? kaverini kuulemma suunnittelee hunnun laittamista kasvojen eteen, kuulostaa kyllä oudolta...liikaa amerikkalaisia hääohjelmia kattellu? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

itse ainakin laitan hunnun kasvojen eteen. Kerran elämässä sitä saa käyttää niin aion käyttää tämän tilaisuuden hyväksi :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei tässä nyt kuvia pyydetty mutta lisäilin kun ei ole kuvaketjua tästä "huntutyypistä" ... ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisin käsityksessä, että kuuluu sarjaan neitsytmorsiamet eli aikaan/kulttuuriin, jossa morsiamen henkilöllisyys saattoi paljastua monelle vieraalle vasta häätilaisuudessa. Eli hän tulee kasvot peitettynä ja kai vihitäänkin ja sitten sulhanen "paljastaa" hänet ja sitten vieraat voivat tarkastella, kenet on saanut itselleen. Eli minusta kyllä ihan sopiva tapa, jos morsian on hyvin nuori ja aika viaton. Jos ei ole, niin sitten minusta mautonta pelleilyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta huntu on nykyään enemmänkin asuste, kuin "neitsyyden" tai muun mystisen merkki. Nyt eletään kuitenkin jo vuotta 2006 ja luulisi, että ollaan jo pääsemässä naisen mystifioinnista.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minusta huntu on nykyään enemmänkin asuste, kuin "neitsyyden" tai muun mystisen merkki. Nyt eletään kuitenkin jo vuotta 2006 ja luulisi, että ollaan jo pääsemässä naisen mystifioinnista.  ;)

Samaa mieltä  :) Mulle huntu on ainakin asuste eikä siihen liity mitään kummempaa merkitystä  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jokainen tyylillään,mutta kyllä rehellisesti sanottuna uudemman kerran katsoisin, jos toista kertaa avioon asteleva Kaija 47v astelisi alttarille "blushing veil" kasvoillaan ;D

Tosin siinä en ajattelisi tätä neitsyt-asiaa,vaan lähinnä sitä kuinka kornilta se näyttäisi. ::)

Mutta tosiaan,onhan näitä nyt isompiakin asioita,joten jos huntua kasvoilleen halajaa ja on nuoren kirjoissa vielä,niin minusta se olisi suloista jos nuori morsian näin tekisi.

Itse en ajattele huntua neitseellisenä kapistuksena,lähinnä verrastan sen nuoreen morsiameen.Itse olen hääpäivään tullessa jo 30v  että tuskin huntua laitan koska se tuntuu jotenkin niin..no..hassulta,koska olen jo mielestäni "vanha" morsian. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikös hunnun kasvoille laittaminen ollut myös jotain "pahoja henkiä estämässä varastamasta morsianta ja aiheuttamasta pahaa tulevalle liitolle" ;) Taisimpa lukee tämän jostain vanhojen hääuskomusten sivuilta...

Itse myöskin 30v. vihille mennessä, mutta aion käyttää huntua, vaikka tuo pikkuinenkin tekee jo tuloa. Tosin huntu jää hienosti kampauksen "alle" ja lähelle niskaa. Ajattelen myöskin huntua asusteena ja lupana käyttää, koska ensi kertaa vihille menossa. :-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Eikös hunnun kasvoille laittaminen ollut myös jotain "pahoja henkiä estämässä varastamasta morsianta ja aiheuttamasta pahaa tulevalle liitolle" ;) Taisimpa lukee tämän jostain vanhojen hääuskomusten sivuilta...

Juuri näin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Katselin vanhempieni ja isovanhempien hääkuvia,ja siihen aikaahan on nainen pitänyt huntua kasvoilla alttarille saakka.Vieläkö näin toimitaan?Tai varmaankin se on niin et mikäs siinä,voihan sen laittaa,mutta olisi kiva kuulla kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole kokemusta, enkä ole näitä koskaan häissä nähnyt käytettävän, huntu kasvoilla on alun alkaen tarkoittanut että morsian on neitsyt, mutta toisaalta, sitähän se valkoinen mekkokin on kai alunperin symboloinut? Joissakin vanhoissa kuvissa olen nähnyt näillä "esiaviolliseen seksiin hairahtaneilla" morsiammilla valkoisia huppuja!! ne on aika hauskan näköisiä :)

Täytyy sanoa, että tulee vähän jenkkiläiset elokuvat tai lähinnä amerikkalaiset hauskat kotivideot mieleen hunnusta kasvoillla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mistä löytää tuollaisia kasvoja peittäviä huntuja.. mitkä on vaan hiuksilla ja kasvoilla... ei siis varsinaisesti roiku..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mistä muuten tulee tuo nimitys blushing veil?----> cathedral veil.

Kuulostaa siltä,että kasvohuntu on suojaamassa morsianta ulkopuolisten katseilta.

Ja ettei nuorikon punastelu ja ujous näy päällepäin...

Terveisin:  Puolinainen,joka vetäisi tämän teorian hatusta ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tästä olikin jo puhetta tuossa hunnun käyttö-keskustelussa, mut ajattelin avata tähän ihan uuden.

Eli, käyttääkö kukaan enää huntua niin, että sulhanen nostaa sen alttarilla pois kasvoilta? Minusta tämä (vanha tapa/amerikkalaisista leffoista opittua?) olisi ihana itse toteuttaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä toteutetaan :) nyt pitäisi vaan selvittää koska sulho sen nostaa ylös... Heti kun tulen alttarille vai vasta "papin aamenen" jälkeen? :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yleensähän se nostetaan vasta tuon "papin aamenen" jälkeen. Mutta ei kai siihen mitään virallisia säädöksiä sentään ole...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu ilman muuta voi Suomessakin pitää huntua kasvoilla vihkimisen ajan... Ei kaikki ole hömppää vain siksi että tulee Amerikasta :D. Ja niin no, mulla tietty tuo neitseellisyyskin pitää paikkansa ;).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Enpä ole koskaan nähnyt Suomessa noin tehtävän yksissäkään häissä (monissa oen kuitenkin ollut), mutta Jenkeissähän tuo tuntuu olevan ihan yleinen tapa. Ehkä juuri sen takia tuollainen häkki päässä -systeemi herättää omassa mielessäni aika negatiivisia assosiaatioita. En tahdo ketään loukata, jos tykkää niin tietenkin ihan oman maun mukaan. Itselleni kuitenkin tulee jotenkin ekopyhä fiilis tuosta tavasta - niin kuin mies ei naamaani olisi ennen nähnyt. Tämä kuitenkin vain minun mielipiteeni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo,huntu tuntisi aika tyhmalta kun ollaan ennen haita jo seurusteltu 6 vuotta, sama juttu silla etta isa saattaisi altarille...mun tapauksessa ainakin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta huntu kasvoilla ei tunnu lainkaan hassulta idealta, että sitä voisi käyttää vain nuori neitseellinen morsian. Itse oon hyvinkin ajatellut sen kasvoilleni laittavan sillä ajatuksella, että sulhanen nostaa sen sitten pois kasvojen edestä papin aamenen jälkeen. Enkä voi sietää amerikkalaista häähömppää tms. joten minä en ainakaan ole sieltä vaikutteita saanut tähän huntuasiaan. Minusta se vaan näyttää niin kaunillta. Jokainen tehköön tavallaan, tosiaan eletään vuotta 2009 :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

hyvä ketju!

mieki suunnittelin alunperin laittavani hunnun kasvoille, mutta en oo vielä keksinyt miten sen parhaiten toteuttaisi. vai toteutanko ollenkaan. se ois vaan niin kiva kun sen vois nostaa pois siitä.

mutta haluisin kyllä että se nostettais jo siinä vaiheessa ku olen alttarille saapunut..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko sanoa heti alkuun, että huntu kasvoilla oli niitä harvoja asioita, jotka säilyivät lapsuuteni hääleikeistä 20+ vuotta myöhemmin juhlittuihin oikeisiin häihini. :girl_haha:

Häidemme teemana oli elokuvat ja vihkiseremoniassa tavoittelimme sellaista "ihan kuin elokuvissa" -fiilistä. (Amerikkalaisissa) elokuvissahan morsiamilla on lähes aina huntu kasvoilla siihen "voit suudella morsianta" -kohtaan asti.

En usko, että kukaan häävieraista ajatteli huntuani minään "neitsyysmerkkinä" kun yhteiseloa mieheni kanssa saman katon alla oli kuitenkin ehtinyt kulua useampia vuosia ennen avioitumista :girl_wink:

Kirkkoon en ehkä olisi laittanut huntua kasvoille, mutta koska kyseessä oli siviilivihkiminen "elokuvallisessa ympäristössä", niin mielestäni hunnun käytölle ei ollut mitään estettä. Häävieraiden joukossa ei myöskään ollut syvästi uskovaisia vanhuksia, joiden mielen olisin voinut pahoittaa.

Hääpukuliikkeen tiukka täti muuten valisti minua pukua ostaessani, että "Huntua saa käyttää kerran elämässään. Valkoinen huntu on neitsyyden merkki ja murretun valkoinen on avioitumisen merkki. Valkoista pidetään hääyöhön asti, mutta murretun valkoinen otetaan vihkimisen jälkeen pois." Tästä luennosta pelästyneenä luovuin ihanasta hunnustani heti vihkimisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään