uskik

Pukuun korsettinauhoitus taakse

42 viestiä aiheessa

Hei!

Onko kokemuksia mitä vaihto helsingin seudulla maksaa? Puvussani on aika matala selkä, kannattaakohan sellaiseen edes vaihtaa? Vetoketju pitää todennäköisesti joka tapauksessa vaihtaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Löysinpä aiheen omaan ongelmaan liittyen!! :girl_smile: Eli pukuuni vaihdetaan myös vetoketjun tilalle nyöritys, tai pitäisi vaihtaa, näin luvattiin, mutta eipä taidakaan onnistua.. Kävi nimittäin niin, että tämän morsiuspukukaupan ompelijalla ei sitten olekaan viininpunaista nyöriä, vaikka sellainen puvun oston yhteydessä luvattiin...jotain ohutta liirum laarum narua löytyy, joka ei kiristyksen jälkeen näy lainkaan eikä kyllä mielestäni todellakaan vastaa kunnollista nyöritystä!! Haluaisin sellaisen napakan, suht leveän ja paksun nyörityksen, joka kestää puvun yläosan kiristämisen napakaksi ilman narun katkeamista (puvussa aika raskas "luusto") ja että nyöri vielä kiristämisen jälkeen näkyisikin!!

Onneksi löytyi tämä ketju, mutta mitään ompelusta tai näistä kangasjutuista tietämättömänä kysyisin, onko tuo vinonauha siis sama asia kuin kantattu satiininauha? Onko kenelläkään kuvaa omasta? Onko kenelläkään tietoa, mistä Helsingistä löytäisin sellaisen liikkeen, josta nyöriä saisi? Onko sitä siis valmiina vai pitääkö jotenkin valmistaa? Minulla ei kyllä ole aavistustakaan, mistä lähteä etsimään, kangaskaupoista?

Nyt alkoi minuakin kiinnostaa. Mikä liike? Minulla on nimittäin sama operaatio edessä ja liikkeessä minulle sanottiin, että viininpunainen nyöritys onnistuu ilman muuta. Olen nyt vasta ensi viikolla menossa korjausta varten sovitukseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^kiitos vastauksista, pitääpä marssia ainakin tuonne Eurokankaaseen kyselemään. Toivottavasti löytyy, muutoin jää v.pun nyöri vain haaveeksi. Kumpikohan olisi napakampi sitten, vinonauha vaiko kantattu satiininauha...?

Muokattu: , käyttäjä: A-K

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Liike on eri mistä oma pukuni on. Mutta pitääkin olla tarkkana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu tarkkana kannattaa olla ja varmistaa, että sovitut asiat ovat kirjattuna ylös ja varmistaa, että nyörityksen vaihto todella onnistuu!!!

Tuosta vinonauhasta vielä, kävin sitä kyselemässä ja löytyikin, mutta myyjät sanoivat sen rispaantuvan reunoista, sillä siinähän reunat on vain käännetty sinne taakse eikä siis mitenkään huoliteltu tai kiinnitetty yhteen!! Miltä lie nauha näyttää nyörityksessä, jos sieltä ne taitokset tai reunat hapsottavat miten sattuu?! Joku myyjä suositteli sinne taitoksien väliin silitettävän palttausnauhaa, jolloin ne reunat liimautuvat kiinni eivätkä sitten rispautuisi niin helposti ainakaan. Kokeilin tätä, ja ihan hyvin näytti onnistuvan ja liimautuvan, miten lie kestää tuo liima itse nyörityksen ja kiristyksen? Kokemuksia?

Kantattua satiininauhaa en ole löytänyt oikean väristä enkä levyistä, taitaa ainoaksi vaihtoehdoksi jäädä tuo vinonauha ja palttausnauha! Jos joku sattui näkemään viime viikon meidän häät ohjelman, jossa Meurmanin Kristian meni naimisiin, niin siinä kirkko-osuudessa vaimokkeen puvussa näkyi sellainen nyöritys, jonka haluaisin ja sellaiselta olen kuvitellut nyörityksen näyttävän!! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sen verran ompelun ammattilaisena sanoisin, että vinonauha ei ole tarkoitettu todellakaan nyöritykseen. Vinonauha tai vinokantti toiselta nimeltään on vinoon langansuuntaan leikattu kangassuikale, josta sitten molemmat reunat on taitettu ja se on tarkotettu kanttaamiseen (kenkaan reunustamiseen) eikä todellakaan nyöritykseen.

Valmiit nyöritykset puvuissa ovat yleensä samasta kankaasta kuin puku ommeltua nauhaa ja siksi niin tukevia, joissain saattaa olla jopa joku tukinauha sisällä. Eli parhaan nauhan saa ompeluttamalla sen sopivasta kankaasta. Toki tukeva satiininauha sopii myös kunhan puku on muuten tukeva ja esim puvussa nyörityksen alla kunnollinen luitettu varjolista ja nyöritystä ei kiskota kauhean tiukalle.

Ripsinauha voisi sopia myös mutta ei ei välttämättä ole kovin kaunista. Ripsinauhaa näkee usein miesten hattujen sisäpuolella tukena. Semmoista pystyyn raidallista nauhaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vieras_Tiina kommenteistasi, tulivat tosi tarpeeseen!!! Eli ei vinonauhaa, onneksi en ehtinyt sitä enempää ostaa. Sitä minä vähän ihmettelinkin, kun hääpukuliikkeen ompelija sanoo, ettei voi tehdä haluamaani nyöritystä, jokin ohut liirum laarum nauha hänellä olisi laittaa, muttei kunnollista nyöriä voi jostain syystä minulle tehdä. Tuleekohan liian kalliiksi tehdä "kaupan päälle", niinkuin lupasivat vai mikä lie mättää. Ja jos ei ompelija tiedä/osaa, kuinka voin itse osata ostaa...

Puvussani on siis vahva yläosa, siis kunnon tukevat luut, korsettimainen ja todella tarvitsee vahvan nyörityksen/nauhan, koska sillä puku kiristetään päälleni sopivaksi. Erillistä vetoketjua ei ole, toki nyörin alla on sellainen "tukiläppä", siis hakasilla kiinnitetään. Mutta yläosan varsinainen kiristäminen päälle sopivaksi tapahtuisi tällä nyörillä.

Eli siis ompelukauppaan ostamaan satiinia, mitä se vahvistusnauha sisään voisi olla?

Muokattu: , käyttäjä: A-K

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuota vinonauhaa voi hyvin käyttää. Minä ainakin olen oikein onnistuneesti käyttänyt. Myöskin ompelun ammattilainen olen.

Se vinonauha pitää vain ommella ensin niin, että nauhan taitteet jää sisään jolloin nauhasta tulee todella napakka, onhan siinä silloin myös käytännössä neljä kerrosta kangasta.

Pelkkä kantattu satiininauha ei tuohon nyöritykseen sovikkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuota vinonauhaa voi hyvin käyttää. Minä ainakin olen oikein onnistuneesti käyttänyt. Myöskin ompelun ammattilainen olen.

Se vinonauha pitää vain ommella ensin niin, että nauhan taitteet jää sisään jolloin nauhasta tulee todella napakka, onhan siinä silloin myös käytännössä neljä kerrosta kangasta.

Pelkkä kantattu satiininauha ei tuohon nyöritykseen sovikkaan.

Kiitos kommentista! Mutta sittenhän nauhasta tulee kapea, jos ommellaan nelinkerroin? Haluaisin nimenomaan sellaista vähän leveämpää, joka kiristämisen jälkeen myös näkyy ja asettuu kauniisti!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En nyt tarkalleen muista leveyttä mutta vinonauha on ennen ompelua,"normaalitilassa" n.2cm ja ompelun jälkeen se on noin sentin levyinen. Asettuu kyllä hyvin ja näkyykin.

Kovin leveää ei kannata laittaa, sillä se äkkiä rullautuu ja toisaalta myös nyörityksen lenkit/sirkat joutuisi tekemään aika isoiksi jotta nauha menisi niistä nätisti läpi.

Tuota ompelujuttua on vähän hankala näin sanoin selittää, mutta nauha ommellaan siis vain kaksinkerroin mutta koska nauha on jo valmiiksi taitettu, tulee ompelun jälkeen lopputulokseksi neljä kerrosta kangasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Keijukaneli: ymmärsin mitä tarkoitit tuolla kankaan nelinkertaisuudella, mutta silloinhan siitä juuri tulee kapea nauha (1cm:n levyinen) ja jääkö se ompelujälki sitten myös näkyviin miten? Olisiko sinulla kuvaa, miltä se kapea nauha näyttää puvussa? Kiitos!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tämä nyt oikea ketju kysyä asiaa, mutta puvussani on takana nyöritys.

En ole ennemmin käyttänyt sellaista. Ja netistä tilasin, eli liikkeessä sitä ei ole minulle puettu päälle.

Kysymys kuuluu: Nyöritetäänkö puku ylhäältä alaspäin? Ja mihin nyörien päät piilotetaan?

Ainakaan kuvissa nyörien päät ei roiku missään ulkona puvusta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sen voi nyörittää ylhäältä alaspäin ja alhaalta ylöspäin. Se on makuasia. Jos haluat nauhan päät pois näkyvistä, kannattaa ehkä nyörittää alhaalta ylöspäin, jolloin voit laittaa nauhan päät puvun yläreunan taakse piiloon.

Muokattu: , käyttäjä: keijukaneli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään Eurokankaassa ostamassa nyöritysnarut pukuuni. En tiedä miksi, mutta tuo aiemmin mainittu vinonauha oli todella heikon tuntuista verrattuna ihan perus satiininauhaan...? Myyjäkin sanoi, että suosittelee mieluummin satiininauhaa yksinkertaisena. Vinonauha tuntui jopa hieman venyvän?! Ja kyseessä oli juuri sellainen kahdesta kohtaa taitettu nauha. Toivottavasti satiini toimii hyvin ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan voiko hääpuvun takanyörityksen, joka tehdään ylhäältä alas, ylimääräiset nauhat piilottaa puvun sisään vai pitäisikö silloin nyöritys tehdä alhaalta ylös? Nauhoja jää muuten ylimääräisiksi vaikka kuinka paljon eikä pukemisen onnistumisen vuoksi nyörejä voi lyhentää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ite oon ainakin nähny, että puku on kiristetty ylhäältä alaspäin ja jäljelle jäävä osa narusta on vaan työnnetty siitä aukon alareunasta helmaan sisälle... En nyt tiiä osasinko selittää oikein, mutta niin ne ainakin hääpukuliikkeissä tekee :D Eli kun se nyöritys loppuu alhaalta, sinne jää pieni lovi vielä avonaista tilaa ja sinne vaan tuuppaa ne narujen loput, solmittuna tottakai :D Näyttää siistiltä ja just siltä miten ne on niissä pukukuvissakin. Voisin jotenkin kuvitella, että jos sen laittais yläreunasta sisään, se vois liikkuessa tulla esiin sieltä ja se solmu näyttäis jotenki hoopolta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle sama tulossa eli vetoketju vaihdetaan nyöritykseen. Voitteko kertoa mitä tuollanen maksaa Tampereen seudulla jos kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään