kyyskyys

Hääpuvun teettämisen/ostamisen eettisyys

70 viestiä aiheessa

Jotenkin vähän hirvittää lukea näitä, kun ihmiset haluaa käydä teettämässä pukunsa ties missä kolmannen maailman maissa. Ketään muuta ei sitten kai häiritse se, että työolosuhteet ja työsuojelu on noissa maissa olematonta, ja työntekijöille maksetaan säälittävän pientä palkkaa. Tämä siksi, että länsimaalaiset saisivat hääpukunsa halvemmalla  :-/

(Otsikko muokattu paremmin aihetta kuvaavaksi. Admin)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitäs niille ihmisille sitten tapahtuisi jos kukaan ei teettäisi pukujaan eikä käyttäisi heidän palvelujaan? Itse en kyllä näe asiaa noin mustavalkeana. Eiköhän näissä ompelimoissa tai mitä nyt ovatkaan, mittatilauspaikkoja, nuo työsuojeluolot ole aika lailla toista kuin esimerkiksi teollisuuden parissa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jotenkin vastenmielistä, kun mä otan tällasen asian esille ja sit pyöritellään vaan silmiä, ihan kun olisin joku hullu, joka käy täällä vaan horisemassa, eikä mua voi ottaa ees vakavasti.  ::) sullekin vaan Jii83. Varmaan rankkaa lukee tällasia kommentteja, jos ei huvita ajatella, että mekon taustalla voi olla jotain muutakin kun iloisia pikku vietnamilaisia vihellellen ompelemassa sulle pukua.

No, tietenkin on ihan kiva aina tukea kaikkia ompelijoita, mutta mä tukisin mielummin niitä, joiden uskon nauttivan työstään inhimillistä palkkaa ja esim. ammattiliittojen suojelusta. Se, miksi ne puvut on niin halpoja on nimenomaan siksi, että työntekijöille maksetaan vähemmän. Tietty muutkin kulut on varmaan pienemmät, jos tyypit käyttää esim. paikallisia materiaaleja. Se, että mitäs sitten tapahtuisi, jos kukaan ei käyttäisi näitä palveluja on sitten taas kysymys luokkaa mitä sitten tapahtuisi niille lapsille, jotka nykyään tekevät suurten monikansallisten firmojen vaatteet tehtaissa. Ei sillä, että rinnastaisin nämä asiat. Tietenkin on eri juttu, jos menee ulkomaille teettämään vaatteen ja maksaa siitä työntekijöille kunnon hinnan. Mutta näissä ketjuissa idea on ilmeisesti nimenomaan säästää mekkokuluissa ja siksi rynnätä kaukomaille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuskin kukaan ryntää ulkomaille puvun teettämistä varten, vaan jos on menossa lomalle kaukomaille, niin miksei voisi teettää pukua siellä. Ja ylipäänsähän hintataso kaikessa on aivan toista luokkaa kuin meillä täällä, joten tottakai teettäminenkin on paljon edullisempaa. Varmaankin niitä paikkoja on, missä ompelijat on alipalkattuja jne. mutta itse en kyllä näe mitään pahaa kaukomailla puvun teettämisessä. Varmasti paikalliset osaa ottaa turisteilta kunnon korvauksen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Jotenkin vähän hirvittää lukea näitä, kun ihmiset haluaa käydä teettämässä pukunsa ties missä kolmannen maailman maissa. Ketään muuta ei sitten kai häiritse se, että työolosuhteet ja työsuojelu on noissa maissa olematonta, ja työntekijöille maksetaan säälittävän pientä palkkaa. Tämä siksi, että länsimaalaiset saisivat hääpukunsa halvemmalla  :-/

Maailman parantaminen on ehdottoman tärkeää. Siitä huolimatta sinä haukut minusta tässä ketjussa ihan väärää puuta ja julistat aiheellista asiaa vähän vikapaikassa/-ketjussa. Vaikka en alkuperäistä kysyjää tietääkseni lainkaan tunne, niin olen kuitenkin 100% varma, että ei hän nyt sinne nimenomaan hääpukua mene riistotyövoimalla teettämään, vaan menee ihan muissa asioissa. Jos sitten joku paikallinen räätäli hänelle siellä puvun tekisi, niin eiköhän se siinä paikanpäällä heti näkyisi, josko sitä joku 5v. tyttö olisi neulaamassa.

Suurin osa maailman hääpuvuista tehdään Kiinassa ja nykyään erittäin paljon myös Vietnamissa. Merkit ja suunnittelijat sijaitsevat Euroopassa, mutta muualla itse puvut valmistetaan. Jos ostat Kiinassa tehdyn Sincerityn tai muun tunnetun merkin puvun, niin tällöin(kään) et voi oikeasti olla lainkaan varma tehtaiden työolosuhteista. Väittäisin, että tapaamalla lopullisen räätälin Thaimaassa tai Vietnamissa hänen puodissaan ja teettämällä puvun siellä, voi olla jopa varmempi puvun teko-olosuhteista. Ja jos teetät puvun vaikka suomalaisella ompelijalla silkistä, niin mitenkään et voi olla varma miten on silkki kankaaksi asti päätynyt.

Jos joku menee matkalle Vietnamiin, syö siellä paikallisia ruokia, käyttää paikallista majoitusta ja maksaa kaikesta muustakin paikallisen hinnan mitä pyydetään, niin minä en kyllä käsitä miten ihmeessä voisi olla eettisesti arvelluttavaa käyttää paikallisen pikkuräätälin palveluksia.

Eli tehdään kyyskyys niin, että halutessasi aukaiset vaikkapa oman ketjun "Hääpuvun eettiset ostopaikat" tai mitä haluat, mutta jätät nämä tälläiset ketjut itse asialle mitä kysytään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin, jos puvun ostaa esimerkiksi perheyritykseltä tm. pikkuyritykseltä, on se suositeltavaa niin Suomessa kuin muuallakin. Tällöin toki ulkomailla vierailun yhteydessä voi puvun hommata. Nimenomaan suuren menekin vuoksi myös laajetessaan firmat alkavat lipsua erityisesti ulkopuolisen työvoiman palkkauksessa työntekijän oikeuksista. Länsimaissa on vain yksinkertaisesti vaikeampi pitää pystyssä hikipajaa, ilman että työsuojeluihmiset hyökkäävät paikan päälle ja sulkevat bisneksen. En tiedä minkälaisista paikoista naimaihmiset pukujaan ostavat, mutta jos tosiaan on niin, että pääsee paikanpäälle näkemään työntekijät, työolosuhteet jne. siis ihan rehellisesti, niin että niitä ostajalle esitellään, niin hienoa. Toisaalta, voihan Vietnamista ja Thaimaasta ostelu tarkoittaa, että ostaa esimerkiksi merkkipukuja suoraan tehtaalta. Tällöin eettinen ongelma on aivan sama, kuin jos ostaisi tuon massatuotantopuvun Suomesta. Tässä oletkin, Admin, aivan oikeassa. Jos haluaa varmistaa pukunsa eettisyyden, kannattaa aina ottaa selvää myös siitä firmasta, joka puvun on valmistuttanut, eli missä päin vaate on mahdollisesti tehty, ja onko firma jotenkin "sertifikoitu" eettiseksi.

Kankaat ovatkin vaikeampi juttu, koska niitä ei voi oikeastaan kovin helposti jäljittää. Silti, on joitain materiaaleja, joista tosiaan tietää, mistä päin tulevat. Itse en käytä silkkiä lainkaan. En kuitenkaan voi olettaa, että kankaiden alkuperän tutkimiseen monikaan lähtisi, kun taas vaatteiden kohdalla se on paljon helpompaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei,

Haluan sen vertaa kommentoida tätä keskustelu-ketjua, että en ole lähdössä Vietnamiin vain teettääkseni hääpukua itselleni! Olemme lähdössä sinne lomareissulle ja sukuloimaan, joten kävi vain mielessä, että siinähän olisi ainutlaatuinen tilaisuus teettää samalla reissulla hääpuku itselleni.

Olen kuullut, että hinnat ovat siellä edullisemmat kuin täällä Suomessa, mutta ei niitä siellä kuitenkaan ilmaiseksi tehdä. Paikallisen palkkatasoon nähden hinta on suht korkea, ja usein turisteilta nuhdetaan vielä tuplahinta ellei triplahinta.. On siis muistettava tinkiä tai mentävä räätälille jonkun paikallisen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hei,

Olen kuullut, että hinnat ovat siellä edullisemmat kuin täällä Suomessa, mutta ei niitä siellä kuitenkaan ilmaiseksi tehdä. Paikallisen palkkatasoon nähden hinta on suht korkea, ja usein turisteilta nuhdetaan vielä tuplahinta ellei triplahinta.. On siis muistettava tinkiä tai mentävä räätälille jonkun paikallisen kanssa.

Paljonko olis sitten se perushinta tai triplahinta? Oisko se liikaa maksettavaks? Kuitenkin varmaan himusti halvempaa, kun Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei.. sehän on tosi kivaa ja hienoa että ajatellaan kolmannen maailman kurjia oloja ja halutaan parantaa maailmaa, mut onko tää oikea foorumi siihen? Niikuin jo tässä on todettu, niin kysyjä ei varmaankaan ole menossa riistämään ketään minnekkään, vaan pääasiassa lomalle.

Että yhyy jos kaikki ei nyt ole yhtä "valveutuneita" maailman tilanteesta kuin sinä. ::)

Ja muuten faktahan on, että edes Vietnamissa ei läheskään kaikki bisnekset pyöri millään lapsityövoimalla, ja on aika typerää luoda sellaista stereotypiaa.

Liity vaikka Amnestyyn. Ehkä siellä varmaan saat jotain aikaseksi. Täällä kun tykätään enemmän jutella noista hääjutuista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Iloista ystävänpäivää!

Vastaanpa ihan tuohon alkuperäiseen kysymykseen, olen menossa lomille sinnepäin ja voin

vaikka, jos kohdalle sattuu, kurkistaa ompelimoon ja kysyä mitäköhän hääpuku maksaisi teettä. Palailen huhtikuussa.

T. Susann

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Voi kun te ootte kivoja ja ystävällisiä. Suorastaan ilo tulla näin mukavalle foorumille. Näinhän kaikilla on varmaan viihtyisää ja onnellista, kun harvennetaan turhat maailmanparantajat pois kuleksimasta.

::)

En jatka enää tästä aiheesta, kun tulee vielä ties mitä p*skaa niskaan. Yritän muuttua itsekkääksi ja erota Amnestysta, niin ehkä huolitte mut taas joskus tännekin.

Onneksi olkoon, postauksessasi on lähes kaikki klassisen marttyyripostauksen elementit ;D Kolmen postaajan viestien perusteella niputat 'kaikki' täällä sellaisiksi tai tällaisiksi, leimaat välittömästi 'kaikki' täällä riistäjiksi ja hyväksikäyttäjiksi ja ilkeiksi ihmisiksi, joiden suurin huvi on mätkiä maailmanparantajia Pradan laukuillaan.

Plussat täytyy antaa erittäin nokkelasta "..kun tulee vielä ties mitä p*skaa niskaan" -profetiasta. Eli heität tuollaisen perusteettoman syytöksen _etukäteen_, jolloin sehän on melkein kuin totta ja toisilla foorumeilla voit alkaa heittämään juttua "kun olin tuolla naikkareissa, niin siellä tuli heti p*skaa niskaan kun menin vähänkin kertomaan totuuksia niille morsmaikuille" ;D Lisäksi asiasta keskustelemisen lopettaminen on täydellinen marttyyriliike, mutta hyvin usein ovet paukkumalla lähtemistä tehostetaan itse jäsenyytensä perumalla, jolloin vasta voidaan esittää _todellista_ marttyyria: "Ne heitti minut ulos!!"  ;D

Asiaan. Hääpuvun hankkimisen eettisyydestä voi ja saa tietysti keskustella, ihan kuten kaikesta muustakin. Meillä täällä vaan on aina ollut sellainen periaate, että ketjuissa keskustellaan siitä aiheesta, mikä on otsikossa! Tämä siksi, että näin lukijalla on tietyn ketjun aukaistessaan suunnilleen tieto siitä, mistä siinä ketjussa on kyse. Näin ei tarvitse aukaista ketjuja, joiden aihe ei itseä kiinnosta tai kun aukaiseen kiinnostavan aiheen, niin tietää että siitä siinä ketjussa keskustellaan.

Jostakin kumman syystä oikeastaan koskaan sellaiset henkilöt, jotka tulevat joihinkin tiettyihin ketjuihin kirjoittamaan otsikon ohi, eivät halua aloittaa aiheesta uutta keskustelua, vaan se oma mielipide on ihan pakko tyrkätä siihen toiseen ketjuun. Niinpä helpotan tätä nimenomaista aihetta ja minä siirrän nämä viestit uuteen, tälle aiheelle pyhitettyyn ketjuun.

Tästä aiheesta siis saa keskustella, minä suorastaan kannustan keskustelemaan! Marttyyripostaajan toiveuni kun kuitenkin olisi ollut se, että nämä viestit olisi poistettu minun toimestani. Ah sitä marttyyrin onnea, kun olisi päässyt sanomaan: "Ei ne kestäneet kuulla totuuksia, vaan heti totuuden ääni vaiennettiin ylläpidon toimesta!"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni hääpuvun hankkimisen eettisyys on mielenkiintoinen aihe, josta on aivan aiheellista keskustella tällä foorumilla (toki omassa ketjussaan). Itselleni se ei ole tullut aikaisemmin mieleen, vaikka aikamoinen "maailmanparantaja" muuten olenkin.

Aion teettää pukuni suomalaisella ompelijalla, joka ei edes ole mikään tuttu tai opiskelija tai muuten halvan hinnan perusteella valittu. Maksan mielelläni hyvästä työstä ja ammattitaidosta. Mutta mutta... mites se kangas? Missä pellava yleensä tehdään? Miten sen valkaisu rasittaa ympäristöä? Pitäisikö minun vaatia ompelijaa hankkimaan luomu-pellavaa? Kuinka paljon enemmän se maksaisi?

Tällaisia kysymyksiä heräsi minulle, mitäs muille?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itseäni vähän hämmästyttää, miksi juuri hääpuvun eettisyydestä ollaan niin kiinnostuneita. Suuri osa ihmisistä ostaa varmasti vain yhden hääpuvun eläessään, joten sen merkitys kulutusvalinnoissa ei ole kummoinen.

Tärkeämpää olisi miettiä niitä jokapäiväisiä valintoja siellä lähikaupassa ja henkkamaukalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Tuossa on asiaa. Kuinkahan moni ajattelee henkkamaukan vaatteita ostaessa että ne vaatteet on teetätetty halvoissa maissa lapsityövoimalla tai aikuisilla, joilla ei ole kunnon työolosuhteita? Minä myös ymmärrän alkuperäisen kirjoittajan idean, sinänä arvokas keskustelun aihe, mutta yleensä nämä ihmiset jotka teetättävät (siis kun ovat maassa myös itse) hääpukunsa, teetättävät sen ihan "normaalissa" ompelimossa. He ovat sen maan yksityisyrittäjiä. He maksavat paljon pienempää veroa työstään (jos ollenkaan), joten työn hinta on silloin huomattavasti edullisempi. Ajatelkaa esim. Suomen kampaajia/partureita, heille jää kaikkien kulujen/verojen jälkeen 25-30€ hiusten leikkauksesta käteen alle 10€.

Itse kuluttajana ostan esim. reilun kaupan tuotteita ja kannatan kotimaista vaateteollisuutta. Ostan myös joskus vaatteita esim. henkkamaukalta, mutta toivon että tulevaisuudessa minulla on rahaa sen verran että voin kuluttaa eettisesti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse asiassa kuvittelin, että viestini olisi poistettu, mutta onneksi näin ei käynyt.

Klassinen marttyyrin virhearvio :) Vastoin kumman monen ajatusta, täältä EI poisteta viestejä sillä perusteella, että ne olisivat pohtivia/kyseenalaistavia/vastoin 'yleistä mielipidettä' tms. Ei ikinä, ja täällä vuosia käyneet tietävät asian. Sen sijaan joskus joudutaan ketjujen sisällä palauttamaan keskustelu itse aiheeseen ja niistä muista asioista voi sitten keskustella niille pyhitetyissä ketjuissa. Näiden yläosaston ketjujen sisällön kun täytyy vastata mahdollisimman paljon itse ketjun otsikkoa.

Sanoin mitä sanoin, koska palaute nostamaani eettiseen kysymykseen oli nimenomaan negatiivista ja välinpitämätöntä.

Olen tuhannen tai kaksi kertaa sanonut, että ei se MITÄ sanoo vaan MITEN ja MISSÄ. Eli framille nostamasi asia on (monen mielestä) mielenkiintoinen ja hyvä aihe puhua, mutta sinun olisi täytynyt vähän miettiä että onko toisen kirjoittama, 100%:n varmuudella ihan viaton kysymysketju se paras paikka julistaa aiheen ohi menevää asiaa ja samalla siinä leimata vähän kaikki muut huonoiksi ihmisiksi. Sinun viestisi tuntui niin kovin kärkkäältä sen ketjun aloittajaa vastaan. Siinä tuli vähän fiilis, että ketjun aloittaja on ihan varmasti sinun mielestäsi karmea hyväksikäyttäjä, joka hurauttaa Hummerillaan Seutulaan, lentää sieltä huvikseen jetillä kaukomaille, etsii sieltä halvimman mahdollisen hääpukutehtaan, kehtaa vielä sika tinkiä ja sitten valittaa täällä, että Hiu Liu 5v. ei ollut ommellut kunnolla viimeistä nappia siellä pimeässä maakuopassaan.

Oma ketju uudelle aiheelle ja vähän vähemmän hyökkäävyyttä peliin, niin vastaanotto on ihan varmasti aivan toiselta planeetalta. Metsä kun tahtoo vähän vastata siten kun sinne huudetaan.

Erityisesti myan, joka oli niin ilkeä kuin vähätteleväkin.

Niin ja kaikki henkilökohtaisuudet täällä kyllä poistetaan, asioista täytyy pystyä keskustelemaan yleisellä tasolla.

Minusta tässä vaiheessa olisi erinomainen tilaisuus jatkaa keskustelua _tämän_ ketjun aiheesta ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä mun mielestä tämä on ihan hyvä aihe, eikä alkuperäinen aloittaja ekassa viestissään ollut ollenkaan hyökkäävä tms. Ja outoa että Adminkin ( :-*) näin nopeasti puuttui peliin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aihe on sinällään ihan fiksu, koska turhan monesti sitä tuudittautuu täällä kotosuomessa siihen, että asiat on meillä kaikenkaikkiaan hyvin, eikä muisteta ajatella niitä ihmisiä vähän kauempana, jotka voivat oikeesti huonosti. Tapa, jolla kyyskyys asiasta "muistutti" oli aika asiaton. Tällä foorumilla nimeen omaan keskustellaan eri asioista, jotka tavalla tai toisella liittyy häihin, ja jopa väitellään ja kinastellaan. Kuten joku jo aiemmin sanoi, henkilökohtasuuksiin ei kuitenkaan oo syytä mennä, jos kerran aiheena on asia eikä joku tietty ihminen.

Mun mielestä hääbisnes on semmosta rahankiskomista, että moni joutuu monen melko oleellisenkin asian kohdalla miettimään, että mihin on varaa ja mihin ei. Hyvin monet ihmiset haluaa juhlia häitä ystävien ja sukulaisten kanssa, ja monesti asiaan kuuluu mm. sapuskat, juomat, erikseen vuokrattu tila jne. ja ne maksaa hävyttömän paljon. Tällä en nyt tarkota sitä, että esim. pitopalvelu kiskois moninkertasta hintaa, tai sitä etteikö floristilta menis oikeesti tosi paljon työaikaa sen hääkimpun tekemiseen, mutta monella ihmisellä ei varsinaisesti ole varaa heittää yhtäkkiä bileisiin monia tuhansia euroja. Säästökohteita kannattaa tutkia ilman muuta, ja puku on mun mielestä yks sellanen. Morsiuspukuliikkeistä ostetut normaalihintaset puvut maksaa ihan älyttömän paljon, katteet on tietääkseni aikamoiset, koska niistäkin puvuista suuri osa teetetään Kiinassa tai jossain muualla, missä työolosuhteita ei järin valvota. Sen takia en ymmärrä miten pukuliikkeestä ostettu puku olis niin paljon parempi vaihtoehto kuin vaikka Thaimaassa teetetty. Vai tarkottikohan kyyskyys, että nyt olis kaikkien morsmaikkujen syytä teettää pukunsa suomalaisella ompelijalla suomalaisesta kankaasta. Ongelmana on kuitenki se, että tänä päivänä lähestulkoon yritys kun yritys valmistaa tuotteensa jossain Kauko-Idässä halvalla työvoimalla ja/tai materiaalilla. Suurempi ongelma on ne päivittäiset tuotteet ja normaalit käyttövaatteet, joita ostetaan lukemattomia kertoja vuodessa, ei niinkään yks kertaostos nimeltä hääpuku.

Vaikka muualla ei olosuhteet ole yhtä hyvät kuin meillä täällä, ja se olis hyvä kaikkien muistaa ja yrittää päivittäisillä  pienillä asioilla asiaan vaikuttaa, niin ei elämän silti pitäis olla mitään kurjuuden maksimointia ajattelemalla, että empä nyt osta lainkaan hääpukua kun ei ole varaa teettää sitä Suomessa, tai että empä osta hajonneen kännykän tilalle uutta kun se kuitenki valmistetaan jossain idän suunnalla jne. Sitäpaitsi mitähän hyvää kyyskyys kuvitteli saavansa aikaseks haukkumalla muita (ja sitten ihmettelemällä miksi sai takaisin negatiivista palautetta!), informaatiota on aika huono jakaa ihmisille tommosella asenteella kun kukaan ei halua kuunnella. Kannattais mielummin vaikka tehdä jotain konkreettista jos kerran asia on itselle niin tärkeä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kyllä mun mielestä tämä on ihan hyvä aihe, eikä alkuperäinen aloittaja ekassa viestissään ollut ollenkaan hyökkäävä tms. Ja outoa että Adminkin ( :-*) näin nopeasti puuttui peliin.

Kuten kaikki näkevät tämän ketjun ensimmäisen viestin lukemalla, itse viesti on ihan ok ja aihe tietysti. Mutta kun tuolla viestillä oli vastattu ihan toisen aiheen, yksittäisen jäsenen yksittäiseen viestiin, niin se teki tästä sinänsä ihan ok ketjusta vain väärässä paikassa olevan ja samalla hyökkäävän.

Mutta nythän on kaikki hyvin, tämä ketju elää jos elää ja myös alkuperäinen ketju saa mahdollisuuden elää jos elääkseen on.

Tämä koko ketju on siis erotettu omaksi ketjukseen toisen ketjun sisältä siksi, että tämäkin mielenkiintoinen aihe saisi ansaitsemansa huomion.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä sellaisia henkilöitä (en tarkoita tätä nyt sinulle "kyyskyys"), jotka kuvittelevat parantavansa maailmaa sillä, että he jättävät ostamatta tuotteen, joka valmistetaan huonosti palkatuissa maissa. Tällaisia henkilöitä löytyi runsaasti ainakin teinivuosina omasta tuttavapiiristäni.

Eihän tuotteiden boikotointi ole mikään ratkaisu maailman epäoikeudenmukaisuuteen. Jos elämässä haluaa auttaa vähäosaisempia, on mielestäni tehokkaampaa auttaa konkreettisesti omien rajojen ja mahdollisuuksien mukaan, esim. tukemalla rahallisesti köyhässä maassa asuvaa "kummilasta". Tietysti on olemassa persoonia, jotka saavat enemmänkin aikaan erilaisten vapaaehtoisjärjestöjen kautta.

Summa summarum: Kunnioitan ihmisiä, jotka tekevät työtä toisten hyvinvoinnin eteen, mutta tuotteiden "kiihkoboikotoijat" jätän omaan arvoonsa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt mut varmaan lynkataan ihan täydellisesti kun sanon mitä päässä liikkuu...

Itse ostan lähes aina mahdollisimman halvan tuotteen, oli kyse sitten vaatteesta tai ruuasta yms. Korvaavia tuotteitahan on kaupat pullollaan, hyvänä esimerkkinä farkut. Aioin ensin tilata myös hääpukuni Kiinasta, olen tietoinen, että ehkä siellä joku pikkutyttö ompelee sormet verellä helmiä mun prinsessapukuun mutta (anteeksi vaan) se ei vaivaa mua.

Onhan se kurjaa että sellaista tapahtuu mutta onhan sekin kurjaa jos niiltä tyttösiltä yhtäkkiä katoaisi sekin työ. Enkä nyt ala puolustelemaan kantaani yhtään enempää. Olen kylmä ja ajattelematon ihminen varmaan.

Ainiin, piti vielä sanoa, että kyllä sais hurjasti tehdä töitä jos aikoo jokaisen ostamansa tuotteen alkuperän selvittää. Tarkoitan siis ihan tätä linjaa, että kuka hankki langat, kuka teki ne kankaaksi, kuka pakkasi laatikkoon yms.

Jokuhan vois perustaa ketjun ihan yleisesti piratismille, musiikki, leffat, pelit, vaatteet yms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onhan se kurjaa että sellaista tapahtuu mutta onhan sekin kurjaa jos niiltä tyttösiltä yhtäkkiä katoaisi sekin työ.

Just näin. Ei ne köyhien maiden ihmiset välttämättä oikein ymmärtäisi/olisi samaa mieltä, jos yhtäkkiä kaatuisikin koko elinkeino siihen, että rikkaiden maiden ihmiset yhtäkkiä on päättäneet että ei ole eettistä ostaa heiltä vaatteita, sillä se SAATTAA olla jonkinlaista riistoa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vielä pieni sivuhuomautus,

Pradan kamojen käyttäminen on hyvinkin eettistä. Se ei omasta mielestäni tee ihmisestä pinnallista, että haluaa maksaa laadusta.

Joillekin, kuten itselleni, on tärkeää ostaa laukkuja ja kenkiä, joiden käyttöikä on käytännössä katsoen ikuinen, kun tuotteesta pitää huolta. Itse kammoksun kaikkia halpaketjuja, koska haluan tietää, mistä tuotteet ovat tulleet, ja haluan niiden myös kestävän. Tunnen tyylini, tiedän mistä pidän ja siten tulee halvemmaksi ostaa kerralla tonnin ajaton laukku, kuin ostaa aina uusi huonolaatuinen tekonahkainen laukku.

Suurimmat eettiset kulutuspäätökset ihminen tekee jokapäiväisessä elämässään, ruokakaupasta vaatekauppaan ja kaikessa siltä väliltä, kuten edellä mainittiinkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko puuttua hieman ja vain siksi, että näihin asioihin tuli tutustuttua viime syksynä vaatesuunnittelun opintojeni puitteissa. Nämä asiat ovat monimutkaisia ja ilman riistoa ja lapsityövoimaa valmistettuja vaatteita on melko vaikea hankkia sellaisestakaan sivistysvaltiosta kuin Suomi. Lähes kaikki suuret ketjut ja ne vähän pienemmätkin lupaa kaunista ja hyvää, mutta aikamoista sanahelinää ovat heidän sitoumuksensa. Esimerkiksi juuri kukaan ei lupaa toimia joidenkin eettisten sääntöjen mukaan vaan vain pyrkii toimimaan niin, joka ei todellakaan merkitse samaa asiaa. Ja kyllä, valitettavasti ne ostopuvut ovat yhtä riistolla valmistettuja kuin ne teetetytkin. Ketjujen kuluttajien kanssa toimivat työntekijät eivät pysty juuri koskaan selvittämään vaatteen valmistusketjua kokonaisuudessaan, tietoa ei siis sieltäkään heru. Ja luonnonkuidutkin (silkki, puuvilla, pellava...) ovat ekologisuudessaan ja eettisyydessään usein huonompi valinta kuin tekokuidut. Eikä se tehtaassa työskentely ole niille ihmisille pelastus ja palvelus meiltä. Niitä pieniäkään palkkoja ei makseta, jos et jaksa työskennellä 18H/vrk. Samoin nämä hienot tehtaat syrjäyttävät kansan omat pienet yritykset ja käsityötaito sekä kulttuuri kuihtuvat pois. Tältä kannalta ompeluttaminen ja itse paikanpäällä käyminen voi jotakin pelastaakin. Vaikeita valintoja... Omalla kohdalla asioihin tutustuminen avasi kuitenkin silmiä ja niin monen asian suhteen vaatetusteollisuuden lisäksi. Kannattaa siis miettiä näitä asioita myös vaikkapa kodinkone ostoksilla. Jos jotakin asia lähemmin kiinnostaa, kannattaa yrittää etsiä käsiinsä Ulkolinjan dokumentti Talousihmeen tekijät viime syksyltä.

Ja tarkoitus ei nyt ole provosoida ketään tällä kommentilla vaan kertoa rehellisesti se mitä asiasta todella tiedän :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avaudun nyt itsekin, vaikka aihe saakin savun nousemaan korvistani ja sappeni kiehumaan:

Minä kunnioitan taasen ihmisiä, jotka edes ajattelevat ihmisoikeuksia, ja pyrkivät jokapäiväisillä valinnoillaan vaikuttamaan asiaan. En tiedä, miten paljon tällä on vaikutusta todellisuudessa (esim. ostoboikotit), mutta itse en haluaisi ostaa tuotetta, jonka tietäisin tehtävän lapsityövoimalla, verirahoilla, ympäristöstä piittaamatta jne. Kunnioitan myös ihmisiä, jotka tekevät työtä ihmisoikeuksien parissa täysipäiväisesti, ja kaikkia ihmisiä tuolta väliltä. Kunnioitan myös ihmisiä, jotka ymmärtävät tämän asian jopa niin vähäpätöisen seikan kuin hääkoltun ostamisen yhteydessä. Minä en voi ymmärtää ihmisiä, joita asia ei kiinnosta, millaiset ihmisoikeudelliset tilanteet ovat vallalla Suomen rajojen ulkopuolella. Jätän heidät täysin omaan arvoonsa, ja toivon, että paha saa palkkansa.

Edit. Ihmisoikeudet ovat jopa YK:n perussopimuksessa. Samaisella lafkalla taitaa olla myös tekemistä jotain niin järjettömän asian, kuin lasten oikeuksien kanssa, jotka molemmat ovat suoraan kytköksissä vaateteollisuuden eettisyyteen  :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään