Kenkien värjäyttäminen


Birbir

Recommended Posts

Mun kenkiä ei voitu morsiusliikkeessä värjätä (väri kuulemma on sen verran vesipohjaista, ettei se olisi tarttunut mun kenkiini kunnolla). Ostinpa siis suutarilta viininpunaista spray-maalia. Pitäisi piakkoin alkaa tositoimiin noiden kenkien kanssa...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Minä etsin aikani punaisia satiinikenkiä, joissa olisi ollut koristekiviä. Oikeita kenkiä ei kuitenkaan löytynyt ja morsiusliikkeidenkin värjättävien kenkien mallit tuntuivat tylsiltä... Ostinkin siis kenkäkaupasta valkoiset satiinikengät, suutarilta viininpunaista spray-maalia ja Tiimarista maalarinteippiä ja Erikeper-liimaa. Kenkien sisälle laitoin vanhaa sanomalehteä ja sisäreunoihin maalarinteippiä. Maalarinteipillä peitin myös kengän ruskeat muoviosat. Koristekiviin laitoin suojaksi Erikeper-liimaa, jotteivat ne värjääntyisi. Ja sitten vaan pari kerrosta spray-maalia ja kenkien kuivuttua rapsuttelin liiman pois koristekivien päältä. Ja lopputulos oli juuri sellainen kuin halusinkin.  :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...
Nostanpa tämän ylös ja peräänkuulutan vielä

uudelleen kenkien värjäyspaikkaa ja hintaa Tampereella. Osaako kukaan auttaa? Tietysti voisi myös itse käydä kyselemässä.. ::)

Alkuperäiselle kysyjälle tämä vastaus tulee ehkä hiukan myöhään, mutta muille tamperelaisille vinkiksi, että

Annen suutari Partolan S-marketilla värjää kenkiä. Partolahan sijaitsee

Pirkkalassa aivan Tampereen rajalla. Itselläni ei ole kokemusta kenkien värjäyttämisestä, satuin vain huomaamaan tämän

palvelun, kun minulla oli muita asioita suutarille.

Muokattu: , käyttäjä: Peppi Pitkatossu
Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_pipsa_*

Niksinurkka:

Halvimmat kengät eivät yleensä ole tehty värjättäviksi, ja laatu maksaa. Toisaalta, jos käytät kenkiäsi ensin häissäsi valkoisena, värjäytät ne sitten kesäjuhliin vaikka limenvihreäksi, sitten siskon juhliin tummansinisiksi ja lopuksi mustaksi, on sinulla ikuiset juhlakengät, jotka voit vielä sateen ne pilattua värjäyttää aina uudelleen mustaksi.. Näin ollen malliksi on hyvä valita klassinen malli, joka miellyttää sinua myöhemminkin.

Värjäyspaikkaa valitessasi voit miettiä, mistä olet halukas maksamaan. Ammattitaidosta ja luotettavuudesta, ystävällisestä palvelusta, värjäyspaikan/liikkeen sijainnista (Helsingin keskustan hinnat ovat aivan luonnollisesti erikoisliikkeissä eri tasolla kuin pipsalan ostoskeskuksessa, koska liiketilojen vuokrat ovat myös aivan eri galakseilla,) tms.

Jos haluat värjätä kengät itse, niin aikaa ja rahaa voi mennä värien hankkimiseen, kokeiluihin, miettimiseen jne. Ja lopputulos on omissa käsissäsi.

Link to comment
Share on other sites

Mä värjäsin itse kenkäni ja hienosti onnistui. Helppoa hommaa, kannattaa rohkeasti kokeilla.

Ostin kengät netin kautta Jenkeistä, maksoin postikuluineen kotiin kannettuna huimat 47e. Ovat todella hyvät jalassa ja ah, niin kauniit. Väri oli tylsä valkoinen, joten tässä lopputulos:

minikengt150408004.jpg

Värjäsin nuo Dylonin kangasvärillä. Kuvassa kengät ovat vielä märät ja siksi epätasaisen väriset. ;)

Link to comment
Share on other sites

Onpa nätit kengät! :) Jos se värjäys onnistuu noin hyvin, niin kai minäkin sitten rohkenen kokeilla häiden jälkeen.Kävin jo katselemassa Dylonin värejä Stockalta. Käytitkö ihan niitä napin mallisia purkkeja ja mistä ostit värit?

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Auroora_*

Tinjami, miten nopeasti kenkäsi tulivat. Olen tilannut nuo samat kengät (mikä sattuma :D ) ja nyt jännään ehtiikö ne jenkeistä ajoissa. Minäkin aion värjäyttää kengär, tosin sinisiksi.

Tietääkö joku ottaako Morsmaikku värjättäviksi muualta ostettuja kenkiä. (Niillä on nopein toimitusaika jos aikataulu vetää tiukaksi ;) )

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

TINJAMI: Aivan mielettömän hyvin olet saanut värjättyä kenkäsi!

Mitä dylonin väriä käytit? Ja millä levitit värin? Jos joku muu osaa vastata, niin mielelläni otan avun vastaan.. :)

Yhdessä kenkäliikkeessä myyjä suositteli kysymään myöskin askarteluliikkeestä värejä joilla voi satiinia ja silkkiä värjätä.

Onko kukaan kokeillut?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kukaan muu ei ilmeisesti värjää kenkiä itse?? :blink:

Omat kengät ovat juuri kuivumassa, joten jännityksellä odotan kuinka paljon väri vaalenee..

Käytin Dylonin nappiväriä, ja huomasin että värin kunnollinen sekoitus on todella tärkeää!

Meinasi paniikki iskeä, kun väri oli ensin aivan liian vaalea. :lol: Nyt vain täytyisi jaksaa odottaa..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kuinka monta kertaa satiinikengät voi värjätä? Jos värjään nyt valkoiset kengät ivoryn värisiksi niin voiko ne myöhemmin värjätä vielä mustiksi?

Yhdestä liikkeestä minulle sanottiin että vain kerran voi värjätä, mutta tämän topikin kirjoituksista saa toisenlaisen käsityksen! Eli faktatietoa asiasta kaipaisin!

Link to comment
Share on other sites

En mikään asiantuntija ole, mutta kuulostaa aika oudolta jos ei kenkiä pystyisi värjäämään noinkin vaaleasta enää uudestaan.. :huh:

Itse värjäsin kengät ja laukun kahteen kertaan eri väreillä. Myyjän suosittelema "pinkki" oli liian punainen, joten värjäsin uudestaan paremman sävyisellä värillä, ja lopputulos oli selkeästi parempi!

Ajattelin myös häiden jälkeen ainakin yrittää värjätä kengät mustiksi.

Ajattelitko Marilyne värjätä itse vai liikkeessä?

Link to comment
Share on other sites

Ajatuksena on ollut värjäyttää kengät jossakin liikkeessä.

Nyt minua on alkanut mietityttämään sekin, että kannattaako vaaleapohjaisia hääkenkiä ylipäänsäkään suunnitella värjäväänsä mustiksi, koska se pohja jää kuitenkin vaaleaksi.

Miten muut on kokeneet tämän asian?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...
  • 6 months later...

Tietääkö kukaan voiko Rainbow Clubin kenkiä värjätä luonnonvalkoisesta vitivalkoiseksi Helsingissä? Toisinsanoen valkaista? Ja onko se ylipäätään mahdollista? :huh:

Tulee varmaan liian myöhään tämä tieto, mutta ainakin stokkalla ja stilissimassa sanoivat että kengät voisi värjätä vitivalkoisiksi ivoryn sävystä. Mulla on sama ongelma, vitivalkoinen puku mutta mistään ei löydy valkoisia kenkiä.. Tanssitarvikkeessa oli ainoat valkoiset satiinikengät tähän asti, mutta ei ollut kokoja :(

Mutta kuka osaisi vastata siihen että pysyykö kangasväri kengässä jos kengät kastuvat?? Mulla on häät syksyllä ja ajatuksissa on värjätä ivoryt kengät syvän marjapuuronpunaisiksi, mutta en haluaisi valkoiseen pukuun punertavia läikkiä jos sataa.. Morsmaikun sivuilla luki, että kengät on värjäyksen jälkeen tarkoitettu vain sisäkäyttöön.

Link to comment
Share on other sites

Tietääkseni kenkiin käytettävät värit ovat vesiliukoisia eli ne eivät kestä kastumista. Luulisin, että ne kestävät hiukan kostettua, mutta lätäkköön astumisen jälkeen ne ovat taastusti entiset ja pahimmassa tapauksessa tahraavat. Kosteuden kestävyyttä voi parantaa kenkäliikkeistä saatavalla kyllästesuihkeella, mutta sen jälkeen kenkiä on turha enää yrittää värjätä - tulos jäisi laukulliseksi.

Itse mietin ostavani vaaleat keinonahkakengät ja värjääväni ne akryylimaalilla (taiteilijatarvikeliikkeestä). Niiden pitäisi kestää kosteutta sen verran, mitä keinonahka nyt kestää.

Link to comment
Share on other sites

Tietääkseni kenkiin käytettävät värit ovat vesiliukoisia eli ne eivät kestä kastumista. Luulisin, että ne kestävät hiukan kostettua, mutta lätäkköön astumisen jälkeen ne ovat taastusti entiset ja pahimmassa tapauksessa tahraavat. Kosteuden kestävyyttä voi parantaa kenkäliikkeistä saatavalla kyllästesuihkeella, mutta sen jälkeen kenkiä on turha enää yrittää värjätä - tulos jäisi laukulliseksi.

Itse mietin ostavani vaaleat keinonahkakengät ja värjääväni ne akryylimaalilla (taiteilijatarvikeliikkeestä). Niiden pitäisi kestää kosteutta sen verran, mitä keinonahka nyt kestää.

Kiitos vinkeistä!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ostin Morsmaikusta Rainbown hääkengät, jotka soveltuvat värjäykseen.

Haluaisin kovasti kengät värjätä tumman liloiksi, mutta minua mietityttää se värin kestävyys.

Liikkeessäkin minua varoiteltiin siitä, että kengät eivät kestä kosteutta (vaikka ne suojaisi kosteussuihkeella).

 

Onko kellään kokemusta värjätyistä kengistä?

Onko kaikki mennyt hyvin, ja puvun helma on ollut valkoinen myös päivän päätteeksi? :)

Ymmärrän, että vesilättäkköön ei voi astua värjätyillä kengillä, mutta jos sattuukin niin, että hääpäivä on sateinen, niin voinko luottaa siihen, että värjätyt kenkäni eivät värjää pukua..?

 

Kiitos paljon avusta! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...