tinjami

Lasten rajaaminen pois hääjuhlasta

132 viestiä aiheessa

Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkä ikäisten lasten mukaanottaminen on vielä kutsuttavien, ei kutsuvien päätettävissä? Onko yhtä epäkohteliasta kutsua pariskunta lapsineen, kysymättä olisivatko he mieluummin tulleet kahdestaan? Jos esimerkiksi kutsun kummitätini ja setäni, onko heidän päätettävissään, tuovatko he mukanaan kaikki lapsensa vaiko ainoastaan alaikäiset tai kotona asuvat? Onko näiden kutsuttujen kutsumien lasten päätettävissä, ottavatko hekin koko paketin (puolisot ja lapset) mukaan, näitä kun on? Jos kutsut on kohteliasta lähettää vaikkapa paria kuukautta ennen, missä vaiheessa kutsuttavien on kohteliasta ilmoittaa päätöksestään, ketä kutsuvien pitää kutsua? Tässäkin tapauksessa kuulisi mielellään ajoissa, olenko kaksi henkilöä kutsumalla kutsunut kaksi henkilöä, vaiko jotain väliltä 2-16 (neljä lasta, kaikilla avec, kolmella lapsia). Pitääkö esimerkiksi työkavereitaan kutsuvien antaa heidän päättää, ottavatko mukaan "koko pakettinsa" - puolison, lapset tai vaikkapa mummonsa aveciksi, mikäli kokevat mummon kuuluvan pakettiin?

Kyllähän kutsutuilla on täysi oikeus jättää tulematta, jos eivät ilman lapsiaan halua tulla. Eikö silloin kutsujilla ole täysi oikeus päättää ketä kutsuvat, kutsutut sitten tulevat tai eivät tule?

kestokimppu likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta jos kutsussa lukee "Matti ja Maija Meikäläinen perheineen" se tarkoittaa kotona asuvia lapsia. Jos halutaan kutsua heidän muualle muuttaneet mahdollisesti perheellistyneet lapsensa heille varmasti lähetetään oman kutsun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä Lelethin kanssa, tosiaan jo kotoa pois muuttaneille lapsille lähtee erikseen kutsu, itse näin ajattelen että jos "kotiporukka" saa kutsun häihin ja minulle sitä ei olisi tullut tarkoittaa että vain heidät sinne ovat kutsuttu.

Ja jos pariskunta haluaa tulla ilman lapsia niin luulisi heidän ilmoittavan asiasta kun ilmottaudutaan kys. juhliin

Työkavereiden kutsumisesta itse ainakin ajattelen näin että itse päätän haluanko heidän puolison tms tulevan, mutta en jätä kuitenkaan kutsumatta (ihan kohteliaisuuden piikkiin..) vaikkakaan en ole pahemmin ollut tekemisissä heidän puolisoiden kanssa.

Minun mielestä kuitenkin ilmottautuessa pitää lukumäärä ilmoittaa jos on epäselvää kuinka monta olisi tulossa (esim uusi suhde, onko toisella lapsia jne)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toki, Marianne, päätät ihan itse kenen juhliin osallistut. En todellakaan tarkoittanut että paikalle on pakko mennä jos kutsu tipahtaa postissa.

Uskomattomalla asenteella tarkoitin yleisesti huomaamani asennetta "lapsellisilta" että oletetaan että kaikkien pitäisi automaattisesti haluta että lapset otetaan mukaan ja sitten loukkaanutaan kun kutsu on vain vanhemmille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

joo edelleenkään on ne lapset kuin ihania tahansa en todellakaan halua että 200.sta vieraasta 55 on alle 10v!

Miks ystävät ja sukulaiset haluu aiheuttaa morsiusparille lisää stressiä "kiukuttelemalla" että joko koko meijän paketti tai ei ketään. Kyl meille on sanottu että teidän juhla työ päätätte ketä kutsutte. Vaikka meijän juhlapaikalle mahtuis kaikki 55!!! lasta ni en tod haluu niistä lastenjuhlia.

P.S joo ei ole meillä omia lapsia enkä kyl pieniä ottais häihin mukaa vaikka olis!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni ei ole lainkaan epäkohteliasta kutsua vain vanhemmat juhliin vaikka omat lapset ovatkin mukana. Heille on sentään järjestetty hoitaja, kuinka moni vieraista tekisi samoin? On niitä vieraita jotka tuudittautuvat siihen, että totta kai lapsille on järjestetty oma huone jossa on toimintaa. Jos me kutsuttaisiin juhliimme koko suku niin noin puolet vieraista olisi lapsia, ja mielestäni ne olisivat jo lasten kutsut. Itselläni on 15kk:n ikäinen lapsi ja en ajattele, että meidän perhe on sievä, soma ja ihana paketti jonka kuuluu liikkua pisteestä A pisteeseen B YHDESSÄ. Jos joku kutsuttu ottaa nokkiinsa siitä, että lapsia ei ole kutsuttu niin aina sitä voi viettää saman vanhan ja perinteisen lauantai illan kotona, makkaran kera ;)

Ps. Meidän tyttö juhlien aikaan päälle 2v ja hoitaja mukana koko juhlan ajan. Myöhemmin hoitaja menee nukuttamaan tytön ja juhlat jatkuvat aikuisten juhlana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
En minäkään loukkaantuisi, jos meidän lapsia ei kutsuttaisi, mutta muita lapsia häissä kuiten olisi.

No, sitten ihmettelisin jos kaikilla muilla ois lapset mukana, mutta meillä ei.. :-/

Mutta vaikka sellainen selvä jako, että omat ja ne lähimmät. Eli esim. sisarten lapset ja kummilapset.

Näin aiomme mekin tehdä. En tajua jos joku ottaa herneen nenäänsä siitä, että heidän lapsiaan ei ole kutsuttu, minua ei haittaa lainkaan jos omiani ei johonkin kutsuta. Sehän on kutsujien oikeus rajata vieraat niinkuin parhaaksi näkevät. Meillä mahtuu 65 ihnistä vain, niin en todellakaan aio jättää ystäviä kutsumatta siksi, että joku saisi tuoda neljä muksuaan mukana. Ja tietenkin hääparin omat lapset on täysin eri asia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uskon, että kutsuvieraslistan tekeminen on varsin hermoja raastavaa puuhaa, etenkin jos siihen liittyy raha- tai tilarajoitteita. Siksi en ihan ymmärrä, miten joku voi loukkaantua, jos omat pienet lapset jätetään kutsumatta.

Jos juhlan luonne on sellainen, että lasten kutsumatta jättäminen on perusteltua, on se minun mielestäni ainakin ihan ymmärrettävää, että kutsut osoitetaan vain aikuisille. Ei se silloin ole mikään henkilökohtainen loukkaus ketään kohtaan. Ennemminhän siinä tapauksessa pitäisi kai loukkaantua siitä, että hääpari päättää järjestää tietyn tyyppiset juhlat, jos nyt oikein karrikoidaan. :lol: Jos itse pitäisin juhlat, joissa ruoka olisi jotain aivan muuta kuin lihapullia ja muusia, joissa tarjoiltaisiin alkoholia alusta alkaen ja paikka sattuisi olemaan vaikka jokin ravintola tms., jonne leikkinurkkausten järkkääminen olisi vaikeaa, olisi minusta vain huomaavaista kertoa, etteivät lapset todennäköisesti tulisi viihtymään ja että juhlat ovat aikuisille. Jos lapset eivät viihdy, viihtyvät tuskin vanhemmatkaan. Jos lapset ovat hyvässä hoidossa ja aikuiset keskenään juhlissa, vanhemmat hyvin todennäköisesti viihtyvät.

Se, että yksiin juhliin ei ole lapsia kutsuttu, ei tarkoita sitä, että kutsujat ihan yleisestikin hyljeksisivät tätä "koko pakettia". Jos hääpari X ei kutsu koskaan koko Virtasen perhettä kylään eikä halua koskaan nähdäkään lapsia - vain vanhemmat - niin silloin voidaan jo mielestäni puhua siitä, ettei haluta koko pakettia. Jos taas hääpari X järjestää enemmän aikuisten makuun sopivat juhlat ja kutsuu vain perheen aikuiset sillä kertaa, ei se mielestäni ole mikään statement siitä, pitävätkö he Virtasen lapsista ja koko perheestä noin yleensä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kyllä sitä on niin monissa juhlissa ja tilaisuuksissa tullut todistettua, että valitettavasti on vanhempia, jotka eivät ymmärrä edes kieltää omia lapsiaan, vaikka todella aihetta olisi! Muiden juhlat pilalla ja hermot tiukalla huonosti kasvatettujen/tai jostain muusta syystä huonosti käyttäytyvien lasten takia ja heidän vanhempaiensa, jotka eivät ymmärrä lasten aiheuttavan häiriötä. Mielestäni ei ole mitään syytä loukkaantua jos lapsia ei kutsduta häihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko kommentoida, kuten varmasti jokaisen aikaisemmankin kirjoittajan...

Ennen kuin loukkaantuu saamastaan kutsusta, jos se ei koskekaan "koko pakettia", olisi mielestäni syytä muistaa keiden juhlista on kysymys. Morsiuspari päättää kutsuvieraistaan, juhlapaikastaan ja budjetistaan. Kyseessä on heidän kustantamansa juhla, saavat siis juhlia valitsemallaan tavalla. Se, että juhlitaan aikuisten kesken ei tarkoita automaattisesti sitä, että morsiuspari vihaa lapsia tai juuri kutsumatta jätettyjä lapsia. Kutsutun vallassa on tietenkin päättää omalta osaltaan osallistuuko juhlaan vai ei, mutta kannattaisi harrastaa itsetutkistelua, jos aikoo jättää juhlat väliin vain siitä syystä, ettei hääparin toiveesta voikaan osallistua sillä kokoonpanolla kuin mieluiten itse tahtoisi.

Tässä keskustelussa, jota olen samanlaisena lukenut jo monesta eri ketjusta, välillä tuntuu unohtuvan keiden juhlasta lopulta onkaan kysymys ja sen kunnioittamisesta. Varmasti morsiuspareilla on syynsä ja perusteensa sille minkälaiset juhlat haluavat tai voivat järjestää, enkä alakaan tässä eri toteutustavoista tai kutsumistyyleistä väittelemään. Sitten vain vastaa kutsuun sen mukaan mitä on itselle mahdollista, eikä siitä sen enempää.

Meillä on sellainen tilanne, että lapsia olisi juhliin osallistumassa 34 kpl, joista 25 leikki-ikäisiä - eli suuren koululuokallisen verran!! Tämä on mahdoton yhtälö juhlapaikassamme, joka sijaitsee kaupungin keskustassa. Paikassa ei ole huoneita käytettävissä eteistä, salia ja wc-tiloja enempää. Joten välitämme henkilökohtaisesti toivomuksen serkuille ja ystäville, jos nämä pääsisivät juhlimaan ilman pieniä lapsiaan, jos mahdollista. Sisaruksiemme lapset tulevat paikalle. Meillä ei ole mitään lapsia vastaan... Mielestämme lapset kuuluvat osaksi häitä, mutta ei hallitsemattomaksi sirkukseksi - oman ja vieraittemme viihtyvyyden vuoksi.

Tämä on joka tapauksessa päätöksemme, selitämme "perheellisille" tilanteen ja joustamme myös tarpeen mukaan. Osa saattaa ilahtua tilaisuudesta lähteä juhliin kaksin, osa saattaa kunnioittaa toivettamme ja löytää lapsille hoitopaikan ja osa saattaa loukkaantua, suuttua ja jättää tulematta kokonaan. Valitettavasti kaikkia ei voi miellyttää - vaikka miten päin olisi.

Muistetaan nyt kaikki, mistä tässäkin ketjussa on oikeasti kysymys... Eikä väitellä siitä vihataanko tai rakastetaanko lapsia - olivat ne sitten omia tai vieraiden.

Muokattu: , käyttäjä: Kimuli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häihimme ei kutsuta esim. serkkujen lapsia. Pelkästään minulla on 24 serkkua, joilla (kolmea lukuunottamatta) kaikilla on vähintään yksi lapsi. Emme ihan oikeasti mahdu mihinkään tilaan sellaisen väkimäärän kera puhumattakaan kuluista. Kummilapset ja sisartemme lapset oman lisäksi kutsutaan, muita ei. Tämä on järkipäätös ja toivon, että vieraamme ymmärtävät sen. Uskoisin, että näin käy, koska iso sukuni on aiemminkin aiheuttanut päänvaivaa juhlien järjestäjille ja moni jätti lapset hoitajan hoiviin ihan omasta aloitteestaan. Kutsuihin kirjoitamme siis vain kutsuttujen nimet, mutta mikäli ilmottautumisvaiheessa joku ilmoittaa lastensa tulevan, emme muistuta että ei lapsia. Kaikki eivät saa hoitajaa, joka on ihan ymmärrettävää.

edit: suurimmat kirjoitusvirheet.

Muokattu: , käyttäjä: Egmadith

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laiskuuttani en jaksanut koko pinoa lukea, mutta monella oli asiaa tekstissään, sekä puolesta että vastaan.

Itse en loukkaantuisi, jos meidän perhe kutsuttaisiin vain "osittain". Olemme toki "paketti", mutta enpä siltikään varmaan ottaisi lapsia häihin mukaan. Jos joku jättää häihimme tulematta siksi ettei lapsia ole kutsuttu, niin sit saa olla tulematta. Omat lapsemmekin tulevat vain kirkkoon ja syömään. Viimeistään klo 20 lähtee ipanat pois jaloista. :)

Niin ja laitoimme ohjeisiin seuraavanlaisen tekstin:

Lapset ja muut valvonnan alaiset

Tahdomme varjella perheiden pienimpiä edellisessä kohdassa mainituilta pahoilta vaikutteilta (alkoholi) sekä antaa vanhemmille tilaisuuden nauttia illasta ilman velvoitteita, siksi pyydämmekin jättämään lapsukaiset hoitoon juhliemme ajaksi.

Ehkäpä itsekästä, mutta meidän häät, me päätämme ketä haluamme juhliimme. Ja siksi toiseksi, vaikka meillä omia lapsia onkin, niin useimmat muiden lapset ovat äärettömän rasittavia. :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen halunnut omista häistäni oman näköiseni: meillä on juhlasalissa n. 140 kynttilää, jokaisella pöydällä pieniä kiiltäviä, pyöreitä ja teräviä kiviä ja rokki soi jollei nyt täysillä niin ainakin kovaa! Kutsussa emme sulkeneet lapsia pois mutta ystäville ja sukulaisille olen kertonut että paikka on sellainen jossa ei ole mitään erillisiä tiloja johon edes voisi laittaa lapsille leikkipaikkoja ja itse juhlasali on siis meluisa ja vaarallinen lapsille. Juhlien teema on musiikki ja biletys. Suurin osa on jättänyt lapsensa hoitoon ja loppujen lapset ovat sen ikäisiä että osaavat olla menemättä koskemaan kyttilöihin tai syömättä pikkukiviä.

Minusta asian voi jättää vanhempien harkinnan varaan, mutta silloin on hyvä kertoa jos paikka ja bileiden luonne ei yksinkertaisesti sovi lapsille! Minä en ainakaan halua ainutkertaisten pitkään suunniteltujen juhlien luonnetta muuttaa täysin sen takia että pari tuttavaa saisi ottaa lapsensa mukaan. Omamme tulee vain valokuvaukseen ja sukulaisten ihailtavaksi hetkeksi ja lähtee loppuillaksi hoitotädin huomaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Lapset ja muut valvonnan alaiset

Tahdomme varjella perheiden pienimpiä edellisessä kohdassa mainituilta pahoilta vaikutteilta (alkoholi) sekä antaa vanhemmille tilaisuuden nauttia illasta ilman velvoitteita, siksi pyydämmekin jättämään lapsukaiset hoitoon juhliemme ajaksi.

Ehkäpä itsekästä, mutta meidän häät, me päätämme ketä haluamme juhliimme.

Mitä itsekästä siinä on, että ajattelee lasten ja heidän vanhempiensa parasta ilmoittamalla juhlan luonteesta tarkoin jo etukäteen? Kyllä kutsujat minusta siinä tapauksessa ajattelevat nimenomaan muitakin kuin itseään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä suurin osa häävieraista tulee 300-500 km päästä juhliin. Näin ollen sellainen järjestely ei käy, että lapset osallistuisivat hääjuhlaan päivällä, ja heidät sitten joku hakisi illaksi hoitoon. Olimmekin ajatelleet rajata muut paitsi kummilapset juhlasta pois. Mietityttää kuitenki se, että saavatkohan nämä kaukaa tulevat vanhemmat sitten niin pitkäksi aikaa lapsensa hoitoon, kun reissussa menee kuitenkin toista päivää.. Toisaalta jos heidät kutsutaan lapsineen, niin joutuvat jo alkuillasta poistumaan lasten kanssa hotellille tms. Vaikea siis keksiä mikä olisi paras ratkaisu tässä tilanteessa..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Toki jos meidät kutsutaan ja hoitaja järjestyy niin mielellämme juhlitaan ihan aikuisten kesken mutta minun mielestäni sen pitäisi olla meidän päätös että otetaanko lapset mukaan vai ei, eikä kutsujien.. Ja se on sitten meidän ongelmamme pitää lapset ruodussa jos ne päätetään mukaan ottaa, miettiä viihdykkeet ja eväät ja varasuunnitelmat jos lapset meinaakin varastaa shown. En näe mitään syytä lähteä nöyristelemään kutsun lähettänyttä kun oikein suvaitsivat meidätkin kutsua, miettisivät loppuun asti ennen kun kutsuisivat ja jättäisivät sitten kutsumatta jos ei meidän paketti kelpaa ;) Ei mun silmiin kutsujen järjestäjilläkään ole oikeutta kritisoida vieraita jotka jättävät saapumatta, oli syy mikä hyvänsä. Ei varsinkaan jos kutsut on järjestetty niin että siihen kutsuun on sisällytetty ehtoja kuten "sinä saat tulla mut sun lapsi ei". Silloin saapumatta jättäminen ei mun silmiin ole protestointia (demonstrointia?), se että jos oltaisi otettu lapsi 150 metrin päähän juhlapaikasta leikkimään ja vuorotellen hoidettu sitä siellä kun ei lastenhoitajaa siihen hätään järjestynyt, se olisi ollut ehkä sitä "uskomatonta asennetta" mistä My puhuit?

Voihan se olla että se nyt on vaan meidän omassa lähipiirissä, mutta kyllä jos esimerkiksi kyläillään jossain niin meillä on lapset mukana, tai jos joku tulee meille niin täällähän nuo pyörii. Periaatteessa siis sellaiset läheiset joilta voisi hääkutsua odottaa tuntevat meidän lapset ihan yhtä hyvin kun meidätkin eikä siksikään mun silmiin ole mitään hyväksyttävää syytä jättää meidän lapsia kutsumatta.  Puhumattakaan siitä että minun silmiini tietenkin meidän lapset on aivan hurmaavia enkä tosiaan aina muista että ei kaikki ole yhtä lapsirakkaita.

Me ensin listattiin että ketkä halutaan kutsua ja vasta sen jälkeen metsästetään tila mihin kaikki mahtuu ja missä kaikilla on hyvä olla. Kyllähän sitä tilaa löytyy myös pikkupyllyjen tuoleille kun se on alusta asti huomioitu. En tiedä onko se sitten yleisempää valita ensin tila ja sitten kutsua vaan ne jotka soveltuvat siihen tilaan juhlimaan, tyyliin "Mummo?" "NO EI, se on vanha ja ruma ja ei varaan jaksa kiivetä 802 porrasta meidän tiibettiläistyylisiin häihin" "Maija-serkku?" "Joo se on nuori ja hyvännäköinen ja sointuu kivasti kattauksen väreihin" "Virtaset?" "No en tiedä, ajattele jos niiden lapset vaikka niistää nenänsä meidän kultakirjailtuihin servetteihin, menee koko teema pilalle!" ::)

Mielestäni tämä teksti on kyllä aika uskomaton. Kertoo lähinnä katkeruudesta, itsekkyydestä ja lapsellisuudesta. Miksi asiasta täytyy tehdä NIIN henkilökohtainen. En usko, että teidän lapset on jätetty kutsumatta, koska ne ovat teidän lapsianne. Mielestäni sinun vertauksesi siihen, että jos joku tulee teille kyläilemään tai menette jonnekin kyläilemään niin lapset ovat automaattisesti mukana, on kyllä aivan uskomaton! Miten häitä ja kyläilyä voi edes verrata toisiinsa? Kritisoit tekstissäsi kutsujia, mutta puhut koko ajan me, meidän, minun. Ei, ei se ole teidän asia päättää, ketä häihin kutsutaan. Ne eivät ole sinun tai teidän paketin juhlat. Ne ovat hääparin juhlat ja HE päättävät, keitä haluavat kutsua, ilman velvoitteita selitellä katkerille kotiäideille, miksi heidän herranterttujansa ei kutsuta. Ei, enkä todellakaan usko, että kysymys on jostain kuka on lapsirakas ihminen ja kuka ei-asetelmasta. Ja sinun mainitsemastasi hyväksyttävästä syystä ei kutsujien tarvitse perustella yhtään mitään. Haluaisin nähdä sen lain kohdan, missä lukee, että häät ovat automaattisesti koko "paketin" juhlat. Niin kuin tälläkin foorumilla on aika selkeästi havaittavissa, että häistä halutaan enemmän ja enemmän aikuisten juhlia. Syitä varmaan on useita, mutta mainittakoon nyt muutama: Tänä päivänä parit haluavat koetella ja rikkoa ns. perinteisiä rajoja. Parit haluavat toteuttaa jotain omanlaistansa ja ehkä uuttakin ideaa ns. perinteisten häiden rinnalla.Häistä halutaan ikimuistoiset omannäköiset häät. Suotakoon jokaiselle parille mahdollisuus ja oikeus toteuttaa oma suuri päivänsä ihan niin kuin HE haluavat. On paljon sen tyyppisiä juhlia, joihin lasten ei välttämättä ole soveliasta tulla, joissakin juhlissa nautitaan paljon alkoholia (älä lue örvellyshäät), ei vain muumilimpparia. Mutta on niitäkin pareja, jotka eivät vain halua lapsia juhliinsa syystä tai toisesta. Ja jos jonkun parin syy on se, että he eivät tykkää lapsista, niin sitten se on syy ja jokainen kunnioittakoot parin toivetta juhlien luonteesta. Ei se tarkoita, että vain teidän lapset jätetään kutsumatta. Argh!!!

Jos teillä on jokin tietty tapa toimia niin ei se suinkaan tarkoita, että kaikki muutkin tekevät niin. Varmasti jokainen pari on ajatellut asiat viimeistä piirua myöden. Tästä syystä moinen mielenosoitus kertoo käytöstapojen totaalisesta puutteesta. Mikä oikeus sinulla on kiukutella hääparille siitä, että ovat halunneet sinut kutsua, mutta ei lapsia? Mielestäni on jopa surullista, että olet käyttäytynyt hääparia kohtaan mainitsemallasi tavalla ja et ole pystynyt kunnioittamaan hääparin toivetta ja suurta päivää.

Itse olen onnellinen siitä, että lähipiirissäni ihmiset kunnioittavat meitä ja päätöksiämme. Itse olen sosiaalialalla töissä ja kyllä, rakastan lapsia. En vain halua lapsia häihimme. Yksikään "lapsellinen" ihminen ei ole aikonut jättää tulematta sen takia, että heidän lapsiaan ei kutsuta. Lähinnä ovat tyytyväisiä, että saavat juhlia aikusten kesken ja olla edes hetken erossa "paketistaan".

Niin ja jos joku haluaa ne tiibeläistyyppiset häät järjestää niin siitä vaan. Ehkä sinne ei sovi lapsi, mutta luulen, että rahaa on sen verran, että mummolle on palkattu kantajat:)

Muoks kirjoitusvirheitä;)

Muokattu: , käyttäjä: Morzian
Peiccot likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm, ehkä mä loukkaantuisin vasta siinä vaiheessa, jos jostain kävisi ilmi, että meidän lapset on jätetty kutsumatta, koska ne on huonosti käyttäytyviä :rolleyes:

No joo, oikeasti ei ole meille mitenkään suuri ongelma, suku on pieni ja häitä harvassa. Meidän kohdalla on kyllä muistaakseni jokaisiin häihin myös lapsi/lapset kutsuttu, mutta vain yksiin eli veljeni häihin poitsu osallistui. Juhlat olivat kaukana ja kun emme oikein vieraalla paikkakunnalla osanneet hoitajaa etsiskellä, mieheni lähti sitten jo ennen kakun leikkaamista poitsun kanssa mökille nukkumaan. Hääparin oma lapsi taisi lähteä nukkumaan samoihin aikoihin.

Seuraavat häät olivatkin sitten ajomatkan päässä, joten sinne lähdimme kahdestaan. Olivat siis kuitenkin niin kaukana, että ois pitänyt sit koko _paketin_ poistua varmaan heti ruokailun jälkeen. Tuo paikka oli muuten mielestäni vähän vaarallinen lapsille, itse olin aika lailla viimeisilläni raskaana enkä ois kyllä jaksanut olla koko iltaa kyttäämässä portaiden vieressä, mieluummin olisin sitten jättänyt häät väliin.

Seuraavat (ja viimeisimmät) häät olikin sitten taas niin kaukana, että ois pitänyt jäädä hääpaikkakunnalle yöksi. Kuopus oli n. puolivuotias eikä siis voinut jäädä vielä hoitoonkaan. Oli kyse miehen sukulaisesta ja päätimmekin että hän edustaa häissä sitten yksin meidän perhettä.

Eli meillä on toimittu aina vähän eri tavalla, tilanteen mukaan. Ja ollaan siis oltu ihan eri kokoonpanoilla mukana. Seuraavaksi voitais jo ihan hyvin mennäkin koko porukalla kun pienempikin jo jaksaa olla paremmin hereillä ja leikkiä ja ehkä keksiä jotain syötävääkin. Ja meidän perheelle ei ole ollut mikään ongelma mennä erikseenkään.

Myönnettäköön kyllä, että me olemme asiaa päättäessämme toimineet täysin itsekkäin perustein, eli emme ole hääparia ajatelleet lainkaan. Toivon mukaan hääpari ei tämmöisistä ratkaisuista loukkaannu :-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

rmariannen postaus sai meikäläisen veret kiehahtamaan....mutta onneks ei ole meillä sellaisia Paketteja lähipiirissä, että tällästä ongelmaa olisi. Oikeastaan toi koko termi Paketti naurattaa jo :)

Mutta alkuperäsellä kirjoittajalle: sun ilmaisu oli ok ja toivottavasti paketilliset ymmärtävät ja jos eivät ymmärrä, niin sit vaan suoraa puhetta peliin, että pikkupaketit kotio pliis :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä luulen kanssa että RMarianne saa kohta olla kotona ihan ilman kutsuja ja mietintää siitä ottaako lapsia mukaan mihinkään kun ei enää kukaan kutsu mihinkään...

Mulla on yks tollanen ex-tuttu ja on kyllä ihan yksin noiden ajatustensa kanssa. Omien häitteni kohdalla mulla kiehahti viimeisen kerran ja olin kyllä tyytyväinen kun jättivät koko paketti tulematta. Se olikin sitten viimeinen yhteydenotto minun suunnalta heihin päin (voin sanoa että kyseinen episodi ei liittynyt tähän ketjun aiheeseen, vaan aika moneen samantyyppiseen juttuun; mm. hän arvosteli mun kaason lapsenhoitojuttuja vaikka itse läpsivät kovakouraisesti omaa lastaan)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toivon todella, että RMariannen teksti oli vain provo. Sillä tuo oli niin itsekästä tekstiä. Se ei todellakaan ole vieraiden päätettävissä, että tuodakko lapsensa vaiko ei. Ja sen ei todellakaan tarvitse olla noin henk.kohtaista. Kaikki eivät vain yksinkertaisesti halua lapsia juhliinsa, vaikka lapsirakkaita ovatkin. Ymmärrän hyvin, jos lapsia olisi tulossa puolet tai 1/3 osa vieraista niin ei kaikkien budjettikaan välttämättä sitä kestä. Lapset tunnetusti syövät huonosti isoissa juhlissa ja maksa nyt siitä pitkä penni pitopalvelulle. Ja syitä voi olla vaikka mitä mutta itseeni en ottaisi jos meidän PAKETTIA ei kutsuttaisi juhliin. Tekisi oikeastaan hyvää vaan päästä joskus aikuisten juhliin. Ja niiden ei tosiaankaan tarvitse automaattisesti tarkoittaa ryyppäysbileitä.

Mä luulen kanssa että RMarianne saa kohta olla kotona ihan ilman kutsuja ja mietintää siitä ottaako lapsia mukaan mihinkään kun ei enää kukaan kutsu mihinkään...

Olen ihan samaa mieltä tässä asiassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille ainakin tulee lapsia häihin,ikähaarukka siinä 0-15v...tosin eipä noita ole tulossakaan kun jotain 10 kpl, kun emme edes koko sukua halunneet kummankaan puolelta kutsua.sinänsä en ymmärrä tota kauheeta haloota mikä nousi tosta R.Mariannen kirjoituksesta...jokainen saa mun mielestä ilmaista oman mielipiteensä.ja mun mielestä lapset ainakin tuo hääjuhliin sen oman tunnelmansa ja ainahan sitä voi lähteä aiemmin pois lapsiensa kanssa tai järjestää illaksi hoitajan, jos on tiedossa että loppuillasta on luvassa sellaista ohjelmaa joka ei lapsille oikein sovellu.ja meille on tulossa häihin ainakin yksi lapsi, joka on aika vilkas ja vähän pelottaa jo että mitä kaikkea se keksiikään,mutta silti ei tulisi mieleenikään esim. häntä kutsumatta.jokainenhan tietysti itse saa päättää, että ketä häihinsä haluaa kutsua...mutta voi olla, että minäkin jättäisin väliin kemut johon lapsia ei kutsuttaisi(paitsi jos ne olisivat esim. parhaan kaverin häät) tai jos itsestä tuntuisi siltä, että olisi kiva mennä miehen kanssa kahdestaan juhliin.meillä ei siis ole vielä lapsia,mutta työskentelen lasten parissa, joten tiedän ainakin osittain millaisia lapset voivat olla :) .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan myös paljon mietitty tätä lapsi asiaa..ja päätyneet siihen että kaikki kutsutaan, ja vanhemmat päättäköön itse ottavatko lapset mukaan vai haluavatko juhlia keskenään aikuisten kesken. Toisaalta pelkään sitä, että lapset aiheuttavat juhlassa "kaaoksen" käytöksellään, mutta toisaalta tuntuisi pahalta rajata heidät pois sillä tiedän, että joku siitä loukkantuisi. Tahdon uskoa ja luottaa jokaisen vanhemman fiksuuteen siinä suhteessa, että osaisivat pitää lapsensa kurissa juhlapaikalla. Jos niin ei käy, saattaa jokunen ärräpää multa päästyä, mutta yritän elää sen kanssa ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä suurin osa häävieraista tulee 300-500 km päästä juhliin. Näin ollen sellainen järjestely ei käy, että lapset osallistuisivat hääjuhlaan päivällä, ja heidät sitten joku hakisi illaksi hoitoon. Olimmekin ajatelleet rajata muut paitsi kummilapset juhlasta pois. Mietityttää kuitenki se, että saavatkohan nämä kaukaa tulevat vanhemmat sitten niin pitkäksi aikaa lapsensa hoitoon, kun reissussa menee kuitenkin toista päivää.. Toisaalta jos heidät kutsutaan lapsineen, niin joutuvat jo alkuillasta poistumaan lasten kanssa hotellille tms. Vaikea siis keksiä mikä olisi paras ratkaisu tässä tilanteessa..?

Mä oon kallistumassa meidän häissä sille kannalle että häihin tulee MLL:n hoitaja joka häissä leikittää lapsia (mutta lapset ovat ehdottomasti vanhempien vastuulla ja minä + kaaso suunnittelemme etukäteen lapsille tekemistä) ja sitten hoitaja lähtee juhlista iltapalan jälkeen lapsien kanssa kotiimme vahtimaan lapsia ja laittamaan heidät nukkumaan. Ja silloin toki hoitaja vastaa lasten turvallisuudesta ja muusta

Kutsussa kerrotaan kaikille tästä mahdollisuudesta ja pyydetään ilmoittamaan etukäteen käyttävätkö tätä mahdollisuutta hyväkseen. Jotta tiedän riittääkö yksi hoitaja illaksi/yöksi.

edit.typot

Muokattu: , käyttäjä: SatuMarianne

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään