Sign in to follow this  
Followers 0
rouvaksi 16.6.2007

kuinka miehenne on pyytäny isältänne kättänne?

97 posts in this topic

siinäpä se kysymys oli?

tarkennan sen verran et millä sanoin?

oliko jotain runon tynkää vai töksäyttikö vain et saanko luvan viedä tyttärenne avioliiton onneen?

isäni on monesti puhunu kuinka siltä pitää kysyä lupa,siunaus kossu pullon kans.. ::)

nyt mies pohtiikin hermot kireinä kuinka ja miten sanois..

olisko kamalaa jos mies veis pullon kossuu johonka olis kiinnitetty puhe ja kysymys?

(sellaista hän miettii,koska mies vetää luun kurkkuun mun isän seurassa)

ehdotuksia otetaan vastaan..

ja vielä sellaista et isä tietää meidän hää aikeet joten kysymys vois olla huumori pohjalla.  ;D

Meillä mies kysäisi luvan rennosti vaan sen jälkeen kun oltiin kihlauduttu. Jotenkin silleen et saanko tuon tytön itselleni..  :D Meillä ollaan rentoja. Tosin tuo kossupulloidea kuulostaa tosi hyvältä! Harmi et lupa on jo kysytty. Mut mielestäni ei kannata tehdä sitä liian virallisesti vaan rennosti vaan!

Meilläkin sulho kysäs mun kättäni isukilta, kun olivat jossain retkellä ihan miesporukassa. Suullisesti vaan, eivät oo kummatkaan mitään lorumiehiä.  ::) Ja isukki lupas mut sulholle - ginipullosta.  ::) isukki ite sai mun äitini isältä luvan kossupullosta, joten perinne jatkuu  ;)

Meillä mies ei ehtinyt pyytää, kun isäni laittoikin miehen pieneen testiin. Eikä ihan niin pieneenkään.. Eli oltiin vanhempieni luona (vanhemmillani maatila ja lehmiä), kun isäni tuli pyytämään sulhoni ulos. En muista tarkkaan millä sanoin isäni sen sanoi, mutta jotakin tähän tyyliin:"No niin, tulehan ansaitsemaan tyttären käsi. Tuolla olis lehmä lopetettavana (=päähän ammuttavana).."  :oSulho lähti mukaan, mutta ei sen oikeesti onneks tarvinnut sitä tehdä!

Mutta sen jälkeen ei sulhon enää tarvinnut miettiä miten pyytäisi kättäni ;D

Minä en ole ennen kuullutkaan siitä, että sulho antaa morsiamen isälle pullon? Mistä tällainen "tapa" tulee?

Taisivat ukot olla tupakalla kun mies kertoi isälleni aikeista kosia ja pyysi samalla kättäni. Ihan siinä normi jutustelun lomassa tuo oli hoidettu, se olisikin ollut huvittavaa että mies olisi isälle runoa alkanut lausumaan  ;D

Tahdon vaimokseni tyttäresi tuon

Sen kunniaksi vähän viskiä kanssasi juon.

Jos yhden pullon jälkeen ei naimalupaa heru

silloin uutta pulloa varten alkaa rahan keru

Ja eikös sitä kättä pidä pyytää ennen kihlausta eikä sen jälkeen..?

Meillä ei mitään lupia kyselty 8-) Eikä tuo mies kyllä olisi tohtinutkaan :-/ Mentiin kihloihinkin, kun tuntui silloin hyvältä ajatukselta ;D No, ilmankos äippä oli muutaman viikon kuin myrskyn merkki ;D ;D 8-) Ei siis oltu oman äidin kanssa moneen viikkoon puheväleissä ::) Olin silloin tosin "vasta" 17-vuotias silloin (täytin kyllä samana vuonna 18. Voi mitä selittelyä :P).

Meillä sulho kysäisi isältä kesken hommien. Tai sii oli isää auttamassa yhdessä työjutussa ja minä kävin heitä huhuilemassa syömään tai kahville. En nyt muista kummalle. Siinä sitten olivat kävelleet hallista sisälle ja sulho oli sitten kysäissyt. Isä oli vastannut että "Senkus." Eli mun hinta ei ollut edes viinapulloa  ;)

Sulho pyysi isääni kanssaan oluelle, kun vanhempani olivat täällä Saksassa vierailulla. Ilta oli jo myöhä ja isäni ei oikein innostunut ajatuksesta, sulho kysyi kolme kertaa ja sitten jo äitinikin sanoi, että kai sitä nyt yhdelle oluelle jaksaa vävykokelaan kanssa mennä! (ei sillä, etteikö sitä olutta olisi jo tullut sen viikon aikana ihan tarpeeksi juotua   ::))  ;D Noh, isääni taisi jumittaa enemmänkin se ettei puhu kovin hyvin englantia kuin se ettei jaksaisi lähteä.

Noh, hetken oluella istuttuaan sulho oli sitten kysäissyt isältäni, että saisiko hän luvan mennä tyttären kanssa naimisiin. Isäni ei ymmärtänyt asiaa ensimmäisellä kerralla ja sulho alkoi jo vähän hikoilla, että no tuota kun asiahan olisi nyt siis niin, että.. ;D Voi niitä miehiä. Asia tuli kuitenkin selväksi ja isäni on ollut kovin mielissään, että näin vanhanaikaisesti kättä kysyttiin. Onnistuivat vielä senkin jotenkin englanniksi sönkkäämään, että isäni pitää asian salaisuutena yllätyskosintaan saakka.  ;)

Sulhaseni sanoi isälle suoraan: "olemme ajatelleet mennä kihloihin ja pyydänkin nyt tyttäresi kättä.  Isäni siihen, että mikäpäs siinä, jos olette näin päättäneet ja että, olette molemmat tehneet hyvän valinnan. Kihlautumisesta puhuttaessa sanoin sulholle selvästi, että ennen ei mennä kihloihin ennenkuin on isukilta lupa saatu. Tämä johtuu siitä, että perheessämme on kerrottu tarinaa, kuinka isäni aikoinaan pyysi äitini kättä. He olivat olleet ukkini kanssa saunassa ja isäni oli päättänyt, että lauteilla istuttaessa sen on tapahduttava. Ukki oli puhunut työasioista ja isä oli hikoillut pyörtymisen partaalla ennen kuin sai vaihdettua puheenaihetta ja pyydettyä äitiäni morsiamekseen.

Mä haluisin kans et mun mies kysyisi kättä miun isältä toistamiseen jotenkin runolla :) Ideoita?

Mä haluisin kans et mun mies kysyisi kättä miun isältä toistamiseen jotenkin runolla :) Ideoita?

:) Ei noi runojutut taida oikein sopia miehille...

Anteeksi, mutta minua huvittaa ajatuskin sulhostani lausumassa jotain runoa isälleni tai pikemminkin kuvittelemani ilme isäni naamalla, kun hän joutuu kuuntelemaan esitystä.

Puhelimitse paivaa ennen kosintaa.

Isani luuli etta minulle oli tapahtunut jotain kun han kuuli sulhaseni aanen toiselta puolelta maapallo muuta ilahtui kovin kun kuuli minun olevan hengissa ja sanoi kateni hinnan olevan: "5 camels and a Lewis shotgun".

Meillä on isäni pyytänyt aikanaan äitini kättä konjakkipullolla ja olemme ajatelleet jatkaa perinnettä. Nyt sitten pullo odottaa kaapissa oikeaa hetkeä. Tosin tuo käden pyytäminen taitaa olla aika muodollinen juttu, kun kaikki ovat jo pitkään odotelleet tietoa kyseisestä päivästä. Olemme kuitenkin päättäneet, että asiasta ei kerrota, ennen kuin lupa on pyydetty. Saa nähdä kuin käy  :D

Avomieheni soitti isälleni ja sopi tapaamisen kertomatta syytä. Sitten hän ajoi toiselta puolen Suomea konjakkipullo lahjuksena pyytämään kättäni. En tiedä, mitä siellä on keskusteltu, mutta lopputulos oli myönteinen ja siitä on todistusaineistoakin  ;)

Seuraavana iltana sulho sitten kosi minua ja kertoi appiukon jo luvanneen  :o  Ilmeeni olisi kuulemma ollut kuvaamisen arvoinen, kun yritin tajuta, että nyt mua kositaan ja hetkinen - missä välissä mun isällekin on jo puhuttu. Taisi olla suurempi yllätys kuin itse kosinta  ;D  

No, olen tosi ylpeä rakkaastani  :-X :-X, varsinkin kun olen nyt kuukausien aikana nähnyt, kuinka paljon teko lämmittää isäni mieltä, ja totta kai sitä on kehuttu sukulaisille ja kylänmiehille  ;)

Viime jouluaattona muru sano konjakkipullo kädessä iskälle, että "Kun mie menin eilen kosasemaan tuota teijän tyttöä, ni lähtiskös tällä?" Iskä lupas ja niin sitten halasivat ja ottivat yhessä konjakkia. :)

Meillä meni tuo vähän väärässä järjestyksessä, ensin kosinta ja sit vasta luvan kysyminen, mutta ei se oo meillä koskaan ollu niin justiinsa!  ;D

Meillä sulhanen soitti isälleni ja kysyi saako tyttären käden. Isä oli reilulla tuulella ja lupasi koko tyttären, mikäli tytär vaan itse suostuu  ;D Ja suostuinhan minä. Sulhanen oli varmistanut sen jo edellisenä iltana kosimalla :)  Isäni, joka on näissä asioissa aikas vanhanaikainen, oli kyllä ihan tohkeissaan kun häneltä oikeen lupa kysyttiin, vaikkakin vasta kosintaan seuranneena aamuna. Nousi sulhasen pisteet ihan pilviin.

ei oo kysyny :) olettaa vaan saavansa...:D

Jos mun mies ois lähtenyt mun isälle jotain runoa lausumaan, niin en tiedä ketä ois nolottanut enemmän, isää vai miestä vai mua joka olin siinä vieressä kuulemassa. Ei siis ois ollut näille meidän miehille mitenkään luontevaa. Sen sijaan mies sanoi isälle vaan yksinkertaisesti kerran kahvipöydässä, että "mitäs olisit mieltä, jos...".

Oma isäni on ollut haudan levossa jo vuosia, mutta tiedän, että jos hän olisi yhä keskuudessamme ei mieheni tarvitsisi häneltä kättäni pyytää. Hassu tapa, ja mielestäni erittäin vanhoillinen. Eiköhän me flikat ihan itse osata valita sulhomme  ;D

Jäipä pyytämättä parisen vuotta sitten, kun kihlauduttiin...  :-[ ...ei kai sitä nyt sit enää voi pyytää...?! :-/

Jäipä pyytämättä parisen vuotta sitten, kun kihlauduttiin...  :-[ ...ei kai sitä nyt sit enää voi pyytää...?! :-/

Kyllä meillä ainakin voitiin!  ;D No kaipa se vähän nurinkurista on, mutta mitä sitten?

Meillä isä sanoi mun miehelle, "saat omaksesi" siinä kun luovutti mut...  :-X

Kihlattuni kysyi isaltani etta onko OK han pyytaa mua kihloihin. Han siis kysyi ennen kuin kosi mua. Isani sanoi etta tottakai ok ja oli erittain iloinen asiasta.