Sign in to follow this  
Followers 0
rouvaksi 16.6.2007

kuinka miehenne on pyytäny isältänne kättänne?

97 posts in this topic

Kyllä se yritti, kun olin erikseen pyytänyt, kun oli aiheesta puhuttu. Isi ei kuitenkaan vastannuu puhelimeen, joten minut rengastettiin sitten luvatta, mutta mies sai irtopisteet silti, kun kerroin isälle, että se olisi kysynyt.

edit: Koska en osaa kirjoittaa.

Edited by Kartio

Sulkki oli ajanut mun vanhempien tykö mökille ja pyytänyt mun kättä. Iskä oli ollut ihan puulla päähän lyöty, mutta tosi iloinen ja äiti oli tuumannut, että hyvähän se on, että kelpaa. :girl_sigh:

Tänään tuli tietoa tulevalta anopilta ettei minun tarvitse pyytää morsiammeni kättä, sitten vielä lisättiin että palautusoikeutta ei ole.. :)

Sulho kysyi kättäni isältäni rohkeasti saunan lauteilla. Tässä vaiheessa itsekään en vielä tiennyt moisista suunnitelmista. Mutta viikon päästä tästä tuli yllätyskosinta ja kun tästä ilmoitin vanhemmilleni, he kertoivatkin jo odottaneensa soittoani. :girl_sigh:

Kuulin kihlauksen jälkeen että sulhanen tosiaan oli pyytäny isältäni mun kättäni, ja isä totes siihen vaan nauraen että "Pidä hyvänäs!" :D Muuta sulhanen ei oo suostunu paljastamaan. Oltiin reissussa kihlauksen aikaan, ja sieltä tuliaisiks mies vei isälleni vielä ison viskipullon.

Ei pyytänyt.

Olisi tuntunut jotenkin hölmöltä ja epäluontevalta jos olisi, vaikka asiahan ei minulle kuulu. Kädenpyytäminen on ihan isäni ja mieheni välinen asia, mutta heidät tuntien olisin kyllä ihmetellyt kovasti, jos tällainen perinne olisi toteutettu. En pysty kuvittelemaan tilannetta, vaikka tulevatkin loistavasti juttuun keskenään. Asia vaan oli niin itsestäänselvyys, että ei mitään koukeroita tai muodollisuuksia kaivattu kummankaan taholta. Eivät ole sen tyyppisiä ihmisiä muutenkaan.

Oi järkytys, minä en uskonut että tällaista kukaan oikeasti tekee!! :D Siis pyytää naisen isältä tämän kättä (tuo sanamuotokin saa mussa aikaan mielikuvan että käsi irroitetaan, vaikka kirveellä, ajatus kyl aikaan valtaisan hihitysreaktion).

Anteeksi, elän varmaan ihan omassa maailmassani :rolleyes:

Kävin kopsaamassa tämän meidän "kädenpyyntitarinan" tuolta mun päikystä kun en jaksanut alkaa uudestaan kirjoittamaan. Kihloihin mentiin siis salaa. Tämä "kädenpyytäminen" tuli kuvioihin vasta silloin kun ilmoitettiin tuleva hääpäivä...

"Olimme jo aikaisemmin suunnitelleet, että sulhaseni kysyy "kättäni" vähän näin jälkikäteen kun ei silloin kihlojen yhteydessä sitä kysynyt isältäni. Käden "pyytämistä" varten sulhaseni oli käynyt hankkimassa isälleni konjakkipullon (isäni ei ole mikään suuri alkoholin ystävä, mutta konjakkia hän voi joskus tujauksen ottaa). Tuo alkoholipullo kädenpyytämisen ohessa tulee Täällä Pohjantähden alla -kirjasta, joka on isäni suosikki. Siinä Akseli käy menee pyytämään Elinan isältä tyttären kättä. Akseli sitten isännältä kysymään, että mitä sitä tuosta tyttärestä sitten pitäisi vastineeksi antaa, niin isäntä vastaa, että jos sen viinapullon saisi. Isäni oli tietysti eleestä hyvin otettu ja heti kertoikin tuon kohdan lempikirjastaan. Ei tainnut aavistaa, että siitähän me olimme mallia ottaneet girl_haha.gif (pienet irtopisteiden keräykset...)."

Mun mies pyysi meiän iskältä mun kättä saunassa kun olivat, ja jo ennen kihlaamista. Ei kai siinä järkeä ole kihlojen jälkeen alkaa utelemaan? :blink:

Häistämme kerrottiin yhessä vaan että "varattii kirkko" jne..

E pyytäny mitenkään kättäni. Lapsiakin kaks, niin ei siinä paljon kättä enää pyydellä xD

Ei pyytänyt. Ajatuksena oli kuulemma, mutta jäikin sitten ajatukseksi. :) Eipä tuo haittaa..

Ei pyytäny kyl.. tosin en oo väleissäkään isääni, eikä mies oo ikinä häntä nähny.. Toi perinnekin on vähän vanha, toimii ehkä silloin kuin tosiaan ei asuttu vuosia yhdessä, saatu lapsia ym. ennen kihlautumista ja naimisiinmenoa. Meilläkin jo 2 lasta ja ollaan asuttu yhdessä reilu 4 vuotta, niin myöhäistä se käden pyytäminen nyt enää olisi! :girl_haha:

Mun mieheni pyysi isältäni kättäni isäni toukokuisissa häissä. Jälkikäteen iskä on kertonut, ettei meinannut pysyä nahoissaan kun oli niin innoissaan. 9 päivää käden pyytämisen jälkeen minua kosittiin.  :girl_in_love:

Olisin varmaan peruuttanut haat, jos mies olis isaltani lupia lahtenyt kyselemaan... :grin:

Meilläkään ei etukäteen lupia kyselty, vitsillä toki joskus saattanut olla puhetta että kuinkas iso viinapullo mun hintana on. Kihlauksen jälkeen sitten kun ensimmäisen kerran isääni nähtiin, mies antoi hälle pullon hyvää konjakkia.

Sulhanen oli soittanut työmatkalta isälleni (olisi kuulemma halunnut mennä henk.koht. käymään mutta ei työmatkan takia ehtinyt, kun pikaisesti siirsi kihlausta muutamalla viikolla aiemmaksi mitä oli alunperin suunnitellut). Kuulumisten vaihdon jälkeen sulho sitten sai kysyttyä kättä, ja isä toki suostui. Lisäsi kyllä vielä, että kunhan se minulle (morsian) sopii. Aika hämmentynyt oli isä vissiin ollut, meillä ollaan tosi rentoja, joten luvan pyytäminen tuli täytenä yllätyksenä.  :girl_haha:

Koko perheeni siis tiesi kosinnasta jo muutaman päivän ennen minua, ja ihmeen hyvin kyllä piti kaikilla pokka!

Ei ole pyytänyt, mutta kun oltiin menty jo kihloihin ja tuli jotain puhetta mun ja miehen häistä sitten joskus (silloin ei vielä oltu päätetty muuta kuin että joskus mennään naimisiin, luonnollisesti, kihloissa kun oltiin), mun isä huomautti häihin liittyen huumorisävyyn, että häneltä ei kyllä ole vielä mitään lupia kyselty. Näin mieheni ilmeestä, että hän ei ollut ihan varma tarkoittiko isä tuon tosissaan, mutta ei se tarkoittanut. Tiedän, että mun vanhemmat on mennyt naimisiin ilman käden pyytämistä, joten tuskin odottivat sitä myöskään meidän kohdalla. 

Ei meillä oikeastaan kättä pyydetty. Siinä vaiheessa kun oltiin jo hääpäivä päätetty ja paikka varattu, mies kysyi isältäni ohi mennen, että kai se käy isällekin jos vie tytön vihille. Isän kommentti oli, että itsepähän riskin otat. :D