helina

Miten ilmaista "valokuvaaminen kielletty"

30 viestiä aiheessa

Kuinka olette ilmaisseet sen, että kirkossa on valokuvaaja ja vieraiden tulisi pysyä paikoillaan ja kuvailla sieltä, mikäli haluavat. Me eikä pappi haluta, että kukaan vieras änkeää kameroineen alttarille.

Ymmärtävätkö ihmiset mitä tarkoitamme, jos kirkko-ohjelmassa lukee "Kirkossa on valokuvaaja."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

vois sen jotenkin pitemminkin varmaan sanoa :) esim. "kirkossa on valokuvaaja, joka huolehtii tärkeistä valokuvista, voitte kuvata paikaltanne". no ehkä vähän turhan pitkästi mutta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo Tuuls22:in ehdotus on mielestäni ihan hyvä. Kannattaa tosiaan "vääntää rautalangasta" tollaset asiat, varmasti menee perille.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laitoimme kirkko-ohjelman loppuun seuraavan:  :-X Toivomme, että toimituksen aikana ei valokuvata.  :-X

Vieraat kuvasivat vain saapumisen ja poistumisen aikana ja huomasivat kyllä, että ammattikuvaaja sekä videokuvaaja hoitivat taltioinnin. Toimi mukavasti. Ammattikuvaaja sanoi, että harvoin tavallisilla kameroilla otetut kuvat edes onnistuvat, koska kirkko on usein melko hämärä ja salama ei riitä alttarille asti. Eli turhat räpsimiset kannattanee jättää pois.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minua ei räpsiminen haittaa, niin kauan kun kukaan ei lähde liikkumaan omalta paikaltaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut parissa häissä, joissa pappi sanoi edestä heti tervehdyksensä jälkeen että morsiusparin toiveesta pyydän juhlavieraita kuvaamaan paikaltaan ja että valokuvaaja ottaa viralliset kuvat, joita on sitten mahdollista pyytää morsiusparilta jälkeenpäin. En muista sanamuotoa, mutta viesti oli tuo.

Kannattaa se laittaa kirkko-ohjelmaan sekä niin, että pappi sanoo sen. Kaikki eivät osaa lukea... tai eivät ymmärrä lukemaansa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vähän off topic, mutta komppaan tällä niitä, jotka kehuvat ratkaisua rajoittaa sukulaisten kirkkokuvaamista: olen ollut häissä, joissa juuri ennen sormuksen sormeen pujotusta kuului kirkon takapenkkiin saakka kovaäänisesti kuiskattu "Vittu". Sulkin sukulaisäijän digikamerasta oli loppunut patteri. Se siitä hartaasta tunnelmasta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa tosiaan sanoa suoraan ja selkeästi. Ja hyvältä idealta kuulosti myös se, että ennen vihkimistä esim. kaaso tai pappi kertoo asian.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vähän off topic, mutta komppaan tällä niitä, jotka kehuvat ratkaisua rajoittaa sukulaisten kirkkokuvaamista: olen ollut häissä, joissa juuri ennen sormuksen sormeen pujotusta kuului kirkon takapenkkiin saakka kovaäänisesti kuiskattu "Vittu". Sulkin sukulaisäijän digikamerasta oli loppunut patteri. Se siitä hartaasta tunnelmasta...

Aaargh, aivan painajainen  :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Luulis kyllä että ihmiset tajuaisivat olla kiroilematta kirkossa, puhumattakaan siitä että siellä on vihkiminen meneillään... ::) Uskomatonta!

Meillä homma hoituu niin, että pappi ilmoittaa ennen meidän saapumista alttarille että meidän toivomuksesta kirkossa ei toimituksen aikana kuvattaisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin kiitän vinkeistä toimintatapojen suhteen. Nyt pitää enää suostutella mies siihen, että vieraita pyydetään olemaan kuvaamatta kirkossa.

Digikameroiden myötä kuvien räpsiminen on perhejuhlissa ja muissa tilaisuuksissa mennyt ihan hurjaksi. Olin vähän aikaa sitten ristiäisissä, joissa kuvia otettiin ihan tauotta ja vauvaraukka siristeli silmiään salamavalojen ristitulessa. Tuli todella epämiellyttävä fiilis.. Tuntui, ettei kukaan keskittynyt itse tilaisuuteen ja papin puheen seuraamiseen, vaan kuvaaminen oli se ykköjuttu. Nyt meni vähän asian vierestä, mutta pääsinpä avautumaan  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hääparin kannattaa kyllä ottaa huomioon myös se seikka, että jos eivät ketään palkkaa tai värvää alttarin puolelle kuvaamaan,   vierailta saattaa saada vain "selkäkuvia"  ;) Eräissä häissä hääpari oli jälkeenpäin kiitollinen kaverille, joka viitsi lähteä kuvaamaan myös alttarin toiselta puolelta, saivat sitten omaan albumiinsa myös kasvokuvia tärkeästä toimituksesta.

Tämä ihan vain sellaisena vinkkinä, että kyllä sinne alttarinkin puolelle kannattaa joku ottaa, ellei koko toimituksen ajaksi niin ainakin hetkeksi aikaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä jo kutsujen mukana lähetettävässä juhlainfossa lukee:

Olemme pyytäneet kuvaajaa tallentamaan vihkitilaisuutemme kirkossa. Kirkon pienuuden ja tunnelman säilymisen kannalta toivommekin siis vieraiden rajoittavan kuvaamista kirkossa. Kuvia vihkitoimituksesta saa halutessa vihkiparilta.

Juhlapaikalle vieraskirjan viereen tulostamme sitten listan, johon halukkaat voivat laittaa puumerkin, mikäli kuvia vihkitoimituksesta haluavat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän ystävien häissä he olivat kirjoittaneet kirkko-ohjelmaan lyhyen ja yksinkertaisen ohjeistuksen kuvaamisesta: Ethän poistu paikaltasi kuvaamaan. Kirkossa on kuvaaja. Musta tää oli selkeästi ja ystävällisesti ilmaistu. Ja toimi myös hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tämä ihan vain sellaisena vinkkinä, että kyllä sinne alttarinkin puolelle kannattaa joku ottaa, ellei koko toimituksen ajaksi niin ainakin hetkeksi aikaa ;)

Alttarille (alttarikaiteen sisäpuolelle) ei saa kuka tahansa mennä, edes kasvokuvien takia. Vihkiminen on Jumalanpalvelus ja kirkko pyhä paikka. Kasvokuvia voi ottaa sivulta ja takaa silloin, kun vihkipari kääntyy toisiaan kohti (esim. sormuskohta) tai yleisöön päin (musiikkiesitystä kuunnellessaan, pois lähtiessään).

Ja jos ne kasvokuvat ovat niiiiin tärkeitä, valitkaa vihkipaikaksi joku muu kuin kirkko.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^ Juu, tällainen pakana ei tiedä mikä on alttaria ja mikä on muuta kirkon etuosaa (eikä kyllä kiinnostakaan sattuneesta syystä), mutta tarkoitin nimenomaan että sinne eteen sivulle. Ei koko ajan tarvitse salaman räpsyä ja tietysti vihkiparista riippuu haluavatko yhdestä elämänsä tärkeimmästä hetkestä kasvokuvia vaiko selkäkuvia. Jokainen saa itse päättää miten parhaaksi näkee ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en kyllä ikinä ole ollut kirkkohäissä jossa kuvaaminen olisi noin eksplisiittisesti kielletty - musta se on ihan yleissivistystä ettei kirkossa herrajumala vihkiseremonian aikana kukaan ota itselleen mitään valtuuksia kuvaamise suhteen. En ole ikinä törmännyt vaikkei ole siis koskaan kielletty.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hommahan menee niin että pitää papilta kysyä saako hänen "selän" taakse mennä ottamaan kuvia. Jotkut papit eivät anna lupaa kuvata ns. kirkon etuosasta (alttarin takaa/takaviistosta) jos kuvaaja menee tuolloin papin selän/papin taakse. Meidän papille oli ok, että kuvaajamme kuvasi sieltäkin. Meillä bestman sanoi ennen vihkimisen alkua että kirkossa on paikalla kuvaaja ja toivomme että muut eivät ottaisi kuvia. Minusta se on mukavampaa morsiammena ja vieraana että kirkossa on mahdollisimman vähän ylimääräistä "meininkiä" ja olen kuullut tapauksista jotka lähtevät kuvaamaan paria sieltä paikaltaan ja ovat myös häirinneet varsinaista kuvaajaa ja hääparia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en ole ikinä ollut häissä, joissa jengi olisi lähtenyt kameroineen poukkimaan penkistä ottamaan close-uppia hääparista kesken toimituksen ::) ;D

Mulle ei olisi tullut mieleenkään, että sellainen asia pitäisi erikseen kieltää ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu ei mekään erikseen kielletä. Isoveljen häissä kesällä ei ollut mitään ohjettakaan, eikä kukaan paikaltaan palloillut. Meidän juhlaohjesäännössä tosin lukee, että "omalta paikalta saa kuvata", koska moni saattaa luulla, että kirkossa ei saa kuvata.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En usko, että vierasväestä kukaan alttarille rynnii kuvaamaan.. Kyllä ne varmasti haluaa nauttia tilaisuudesta ihan omalta paikalta käsin.

Näin digiaikaan tilanne meillä ainakin kääntyi meitä rasittavaksi niin, ettei monellakaan ollut kameraa ollenkaan, vaan pyysivät lähettämään kuvia sitten sähköpostissa jne. mistä tietenkin koituu meille paljon tylsää vaivaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon ajatellut kieltää valokuvaamisen kirkossa kokonaan. Pelkästään ammattivalokuvaaja paikan päälle + mahdollinen videokuvaaja. Kirkkoon meneminen on jo valmiiksi sen verran jännä paikka, että en halua itselleni paniikkikohtausta sillä että vielä salamavalot joka puolella räiskyy matkalla alttarille... Koko päivä valokuvattavana tuntuu jo näin etukäteen suht kammottavalta muutenkin...

Eli meille tulee todennäköisesti juhlaohjesääntöön, kirkko-ohjelmaan ja vielä erikseen kaason/papin kuuluttamana tieto siitä, että "kirkossa kuvaaminen kielletty" ja tieto siitä että ammattilaiskuvaajan otoksia saa halutessaan sähköpostiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uutta mulle että ihmiset hyppis pois paikoiltaan kuvaamaan paria!

Monissa häissä oon ollut virallisena kuvaajana, mutta ikinä ei ole ketään muuta kielletty kuvia ottamasta, kirkossa kuitenkin kaikki pysyneet nätisti paikoillaa ;)

Juhlapaikalla onkin sitten toinen juttu, jos kuvataan hääparia kera kaasojen, setien ja tätien, 10 ihmistä edessä hyppimässä kameroineen :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään