Guest Nukkumatti

Siviilivihkiminen ja siunaus

73 viestiä aiheessa

Meillä ei naimisiinmenosta ole ihan tosissaan keskusteltukaan, mutta itse olen pienessä päässäni aina välillä asiaa pyöritellyt.

Toinen puolisko on kirkosta eronnut, eikä noin yleisesti ottaen suhtaudu koko laitokseen erityisen myönteisesti... Itselleni taas uskonto/ kirkko on tärkeäkin asia. Eli pelkkä siviilivihkiminen ei ikumaailmassa kävisi mulle, tai jos mä vielä mieltä muuttaisinkin, niin mun vanhemmat + kaikki sukulaiset sais varmaan slaagin samantien  ;) Pienessä päässäni olenkin kehitellyt ajatusta, että jos/ kun joskus naimisiin mennään, voisi meidät vihkiä joku tuttu pappi jossain ulkona luonnossa. Siis joku nätti paikka, jota en kyllä vielä ole keksinyt  ;D ;D Toisaalta, kun en ole vielä naimisiinkaan menossa, niin haitanneekos tuo...  ;) ;)

Toivottavasti tästä vois joskus kehkeytyä sellainen omananäköinen systeemi, pappejakin löytyy suht lähipiiristä/ mun menneisyydestä muutamia. Vanhempien puutarha vois olla muuten vaihtoehto, mutta en mä halua nillä mitään bileitä järkätä  ;)

Onko joku joskus ollut läsnä tilaisuudessa, missä pappi on vihkinyt parin jossain muualla kun kirkossa/ seurakuntalossa tms?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pienessä päässäni olenkin kehitellyt ajatusta, että jos/ kun joskus naimisiin mennään, voisi meidät vihkiä joku tuttu pappi jossain ulkona luonnossa.

Tämä ei ole mahdollista, sillä kun teistä toinen ei kuulu kirkkoon, ei pappi voi teitä vihkiä. Ehkäpä vihkitilaisuudessanne (puutarhassa tms.) voisi olla mukana sekä pappi että henkikirjoittaja (tms. jolla vihkilupa), jolloinka ensin saisitte siviilivihkimisen ja heti perään pappi siunaisi liittonne?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

maistraatin sivuilla lukee "jos toinen henkilöistä kuuluu kirkkooon ja toinen väestörekisteriin on valittava siviilivihkiminen" (minkä kaikki tiedämmenkin) MUTTA "avioliiton siunaaminen tämän jälkeen on mahdollista. Jos siunaamisen suorittava pappi suostuu, on mahdollista, että siviilivihkiminen toimitetaan samassa tilaisuudessa juhlapaikalla"

Voi olla että oon vähän tyhmä mutta tarkottaako toi että siviliivihkiminen voidaan toimittaa samalla esim. kirkossa?

Vai että just niinkun joku aikasemmin kirjoitti että ulkona jossain "puutarhassa" jossa sekä siviilivihkijä että pappi ovat?

Itse olemme menossa naimisiin talvella joten puutarha ei ehkä käy mutta kenties pitää varata niin iso juhlapaikka että siellä voi myös vihkiä.

Itse olen aina haaveillut kirkko häistä mutta kun tämä toinen puolisko ei kuulu kirkkoon...

Kyllä vaatisi todella paljon järjestelyitä jos pitää vihkimisen juhlapaikalla mutta tulisi ainakin juhlasta omannäköinen ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
tarkottaako toi että siviliivihkiminen voidaan toimittaa samalla esim. kirkossa?

Ei tarkoita. Siviilivihkimistä ei toimiteta kirkossa niin kuin kirkollista vihkimistä ei toimiteta maistraatissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

tässä edellä mainittiin että siunauksen kaavaa voi "muokata" mutta onko siihen mahdollista sujauttaa sormusten vaihtoa?Onko kenelläkään koemusta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun varasin ajan tänään maistraattiin, henkikirjoittaja kysyi että vaihdammeko sormukset vihkimisessa vai siunaamisessa. Eli nykyään on mahdollista vaihtaa sormukset myös siunaustilaisuudessa.

Meillä mies on ateisti ja minä kuulun kirkkoon. Molempien vanhemmat tietävät asiasta, eikä siitä noussut mitään meteliä. Äitinikin vain totesi että eihän hänen isä kuulunut kirkkoon ja hänen veljensä ei kuulu. Itse halusin kirkkohäät, mutta kun mies kysyi kirkosta eroamisesta, totesin että kirkkosiunaus on ok mulle joten hän voi erota kirkosta. Omakaan uskoni ei perustu Raamattuun jne. vaan mulla on omanlaiseni tapa uskoa.

Siunauksen jälkeen voi kyllä sukulaisilta (uskonnollisia) tuli kyselyitä siunaamisesta, mutta sitten selitetään miksi siunaaminen eikä vihkiminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kirkollinen siunaus lähinnä siksi, että se on myönnytys sulhasen hyvin uskonnollisia vanhempia/sukua kohtaan. Ja kai sulhokin haluaa tämän siunauksen tehtäväksi. Itse haaveilin vihkimisestä esim. laivan kannella, joka kuljettaa meidän nyt tässä tapauksessa kirkolta juhlapaikalle.

Monta kertaa olen kyllä kuullut tulevan anopin vihjailevan kirkkoon liittymisestä, että saataisi kunnon vihkiminen... Uskalsin kertoa sulhon vanhemmille kirkkoon kuulumattomuudestani vasta samaan hengen vetoon, kun kerroimme kihlauksesta (siinä vaiheessa oli ollut jo takana reilu pari vuotta seurustelua, ja lapsen ristiäiset...), ja yllättävän hyvin he uutisen ottivatkin.

Minulla on vaan pikkuisen sellainen olo, että he eivät kuitenkaan tätä maistraattivihkimistä täysin hyväksy. He eivät pääse osallistumaan vihkimiseen, mutta jotenkin tuntuu, etteivät he haluaisikaan osallistua.

Loistavaa, että tuon sormusten vaihdon saa sisällytettyä sinne siunaukseen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siis me olemme ajatelleet että pyytäisimme maistraatista vihkijän kirkkoon suorittamaan virallisen vihkimisen. Ja sitten siellä samalla pastori suorittaisi avioliiton siunauksen.. Nyt jotenkin käsitin täältä ketjusta ettei se maistraatin ihminen tule kirkkoon...Vai käsitinkö ihan väärin? Ja onko se sitten joka kaupungissa niin, vai vaihteleeko tapauskohtaisesti?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ylempänä olen jo todennut, että siviilivihkimistä ei toimiteta kirkossa, kuten kirkollista vihkimistä ei toimiteta maistraatissa. Jos avioliiton siunaaminen ei tapahdu kirkossa vaan esim. juhlapaikalla, voivat siviilivihkiminen ja kirkollinen siunaaminen tulla peräkkäin samassa yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No höh.. :( Pitää sitten muuttaa suunnitelmat siltä osin.

Kiitos nopeasta vastauksestasi Marko!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meille tulee kirkollinen siunaus lähinnä siksi, että se on myönnytys sulhasen hyvin uskonnollisia vanhempia/sukua kohtaan. Ja kai sulhokin haluaa tämän siunauksen tehtäväksi. Itse haaveilin vihkimisestä esim. laivan kannella, joka kuljettaa meidän nyt tässä tapauksessa kirkolta juhlapaikalle.

Monta kertaa olen kyllä kuullut tulevan anopin vihjailevan kirkkoon liittymisestä, että saataisi kunnon vihkiminen... Uskalsin kertoa sulhon vanhemmille kirkkoon kuulumattomuudestani vasta samaan hengen vetoon, kun kerroimme kihlauksesta (siinä vaiheessa oli ollut jo takana reilu pari vuotta seurustelua, ja lapsen ristiäiset...), ja yllättävän hyvin he uutisen ottivatkin.

Minulla on vaan pikkuisen sellainen olo, että he eivät kuitenkaan tätä maistraattivihkimistä täysin hyväksy. He eivät pääse osallistumaan vihkimiseen, mutta jotenkin tuntuu, etteivät he haluaisikaan osallistua.

Loistavaa, että tuon sormusten vaihdon saa sisällytettyä sinne siunaukseen!

Uskalsin kertoa sulhon vanhemmille kirkkoon kuulumattomuudestani vasta samaan hengen vetoon, kun kerroimme kihlauksesta (siinä vaiheessa oli ollut jo takana reilu pari vuotta seurustelua, ja lapsen ristiäiset...), ja yllättävän hyvin he uutisen ottivatkin.

Minulla on vaan pikkuisen sellainen olo, että he eivät kuitenkaan tätä maistraattivihkimistä täysin hyväksy. He eivät pääse osallistumaan vihkimiseen, mutta jotenkin tuntuu, etteivät he haluaisikaan osallistua.

Meillä myös kirkkoonkuulumattomuuteni selvisi sulhon vanhemmille vasta, kun olimme kihlautuneet ja tulivat häät puheeksi. Ja se oli suuri järkytys silloin, ja on edelleenkin. He liittävät ihmisen moraalin kirkon jäsenyyteen ja vaikka eivät ainakaa ole ulospäin kovin uskonnollisia, niin pettymys on selkeästi ollut heille todella kova. Minulle tilanne on outo, koskaan aiemmin en ole edes tullut ajatelleeksi, että kirkon jäsenyys yksistään määrittäisi ihmistä. Ja itse voisin kirkkoon kuulua, mutta en nyt vain juuri nyt kuulu. Ja vaikka kuuluisin, niin haluaisin siviilivihkimisen henk.koht. syistä ja tämä on sulhon kanssa sovittu, joten..

Mutta meille tulee siis kyllä siunaus kirkossa, sulhon toiveesta ja yhteisesti sovittuna ja minusta tämä on hyvä näin. Jokainenhan saa ja joutuu menemään naimisiin omalla tavallaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kahden vaiheilla mietin kumman tavan ottaisin.

Itse en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu. Ottaisimmeko siis siviilivihkimisen ja siunauksen kirkossa vai kokonaan vihkimisen juhlapaikalla. Tiedän että miehen vanhemmille ja  varsinkin heidän vanhemmilleen merkitsisi paljon kirkkollinen siunaaminen.

Olen jostain lukenut että kirkon saaminen on vaikeaa. Saa odottaa kauan ennenkuin tulee varmuus saako kirkon kyseiselle päivälle. Tämä mietityttää eniten. Aikaa meillä kyllä on vielä ensi vuoden elokuulle. Jahka saamme varmuuden juhlapaikasta voinen alkaa sopimaan asiaa kirkon kanssa jos siihen päädymme.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on niin, että itse en kuulu kirkkoon mutta sulho kuuluu. Meillä tulee vihkiminen maistraatissa ja siunaaminen kirkossa. Maistraattivihkiminen tulee näillä näkymin samalle päivälle kuin siunaaminen, näiden väliin sitten valokuvaus. Siunaamisen jälkeen on sitten perinteinen hääjuhla Nuuksion ulkoilumajalla.

Itse olisin jopa voinut miettiä liittyväni kirkkoon, jos sulho olisi ehdottomasti halunnut vihkimisen kirkkoon. Keskustelimme kuitenkin tästä, eikä hän halunnut että tuosta syystä liittyisin kirkkoon.  Kuitenkin kirkko kuuluu hänen mielestään kuvioihin kun on häistä kyse. Niinpä avioliiton siunaus sopii meille mainiosti.

Omat sukulaiset ja ystävät ovat aina tienneet etten kuulu kirkkoon, joten maistraattivihkiminen ei tullut yllätyksenä heille. Sulhon sukulaiset ovat saaneet tietää kun olemme kertoneet heille hääsuunnitelmista, eikä ainakaan toistaiseksi ole tullut sanomista tästä vaan he ovat ihan vilpittömästi olleet onnellisia häääuutisista.

Me saimme ajan hyvin avioliiton siunaamiselle, saimme Espoon tuomiokirkon varattua samana päivänä kuin sinne sai varata vihkimisaikoija. Sulhoni kuuluu kuitenkin eri seurakuntaan, ja näin ollen avioliiton siunaaminen on mahdollista vain lauantaipäivinä klo. 17.00. Näin on myös, mikäli pari vihitään Espoon tuomiokirkossa eivätkä he kuulu tuohon seurakuntaan. Mutta ei tuo myöhäinen aika meitä haittaa, päin vastoin juhlat voivat jatkua myöhään, varsinkin kun juhlapaikassakin saa olla niin pitkään kun haluaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Päivänsäde_08: Luinko viestiäsi oikein. Eikö siunausta tapahdu lauataisin kuin klo 17.00 ? Mies kuuluu juuri tuohon Espoon tuomiokirkon alueeseen. Sitten menee kyllä vaikeaksi jos kirkko saadaan vasta viideltä :( Vai meinasitko että meillä on mahdollisuus saada aika päivällä, koska mies kuuluu kyseiseen seurakuntaan? :)

Meillä kun puolet ihmisistä tulee parin tunnin ajomatkan päästä. Ajattelen että menee syöminen myöhään samoin kuin kahvi siitä tapauksessa on varmaan vasta joskus 21 aikaan.  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Taisin kirjoittaa vähän epäselvästi... Eli jos miehesi kuuluu Espoon tuomiokirkon alueeseen, niin sitten voitte toivoa haluamianne aikoja.

Sori...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Juu ei mitään. Innostunut blondi-morsian täällä vaan lukasee juttuja ja pelästyy ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaisiko joku valaista "alokasta" tuosta sormusten vaihtamisesta, jotta miten se on teillä mennyt?

Eli siis onko sormukset vaihdettu jo maistraatissa, joka se virallinen vihkipäivä vaiko vasta siunaustilaisuudessa kirkossa?  ::)

Itse jotenkin tällä hetkellä miellän tuon kirkkosiunauksen enempi "oikeaksi" hääpäiväksi ja haluaisin siellä vaihtaa sormukset, mutta sitten taas tuntuu pöljältä jos ei niitä maistraatissa jo vaihdeta kun siellä kuitenkin vihitään..  ::)

Sori tämä sekava selitys, mutta toivottavasti joku sai tolkkua mitä yritän ajaa takaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Eli siis onko sormukset vaihdettu jo maistraatissa, joka se virallinen vihkipäivä vaiko vasta siunaustilaisuudessa kirkossa? - - Itse jotenkin tällä hetkellä miellän tuon kirkkosiunauksen enempi "oikeaksi" hääpäiväksi ja haluaisin siellä vaihtaa sormukset - -

Meillä sormus tulee mun sormeen jo maistraatissa, koska minun mielestäni taasen se on se oikea hää/vihkipäivä, jota aion/mme tulevina vuosina juhlia. :) Ev.lut.kirkon sivuilta sain semmoisen käsityksen, ettei sormusta olisi edes mahdollista enää kirkossa pujottaa, koska avioliitto on jo solmittu, mutta täällä naimisiin.infossa kuulin, että kyllä se vielä siunauksessakin onnistuu. Kannattaa käydä vaikka tässä ketjussa lukemassa lisää. Että jokainen tekee varmaan niin kuin parhaaksi kokee ja/tai pappi suostuu. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä sormus tulee mun sormeen jo maistraatissa, koska minun mielestäni taasen se on se oikea hää/vihkipäivä, jota aion/mme tulevina vuosina juhlia. :) Ev.lut.kirkon sivuilta sain semmoisen käsityksen, ettei sormusta olisi edes mahdollista enää kirkossa pujottaa, koska avioliitto on jo solmittu, mutta täällä naimisiin.infossa kuulin, että kyllä se vielä siunauksessakin onnistuu. Kannattaa käydä vaikka tässä ketjussa lukemassa lisää. Että jokainen tekee varmaan niin kuin parhaaksi kokee ja/tai pappi suostuu. :)

Kiitos vastauksesta :)

Noita ketjuja olen myös lueskellut ja se sormuksessa oleva hääpäivä tietysti tulee olemaan se maistraattipäivä, mutta josko sen lisäksi vielä saisi vaihdettua ne sormukset kirkossa. Vaikka toisaalta, eipä sille nyt niin suurta tarvetta tietenkään ole, kun on sormus jo sormessa, tulee vaan kaikenlaisia ajatuksia tässä mietittyä  ::)

*muoks* ja niin siis, enhän mä voi kuvitellakaan kyllä lähteväni maistraatista ilman sormusta sormessa  ;)

Kai mä teen vaan ihan simppelistä asiasta itselleni liikaa mietittävää  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä sormukset vaihdettiin vasta seuraavana päivänä kirkossa, koska meille siunauspäivä on se todellinen hääpäivä jota sitten tulevaisuudessa juhlitaan. Siunauspäivä on myös kaiverrettu sormuksiin hääpäiväksi.

Maistraatissa meiltä kysyttiin vaihdammeko sormukset siinä vai onko meillä vielä siunaus erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me vaihdetaan sormukset maistraatissa ja siitä tulee virallinen hääpäivämmekin. Siunaus on vasta elokuussa 2008 ja siellä siunataan myös sormukset. Emme kuitenkaan sormuskaavaa käy siinä enää läpi, sillä olenhan jo sormusta pitänyt melkein vuoden siinä vaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihitään maistraatissa ja seuraavana päivänä on siunaus kirkossa.

Onko kaasolla ja bestmanillä jotain tekemistä siunauksessa, siis tarvitseeko heidän seistä alttarilla?

Entä sitten kun siunaus on ohi? Käveleekö pari ekana ulos vai odotellaanko me alttarilla, että vieraat pääsevät ensin ulos ja ovat siellä valmiina ottamassa meitä vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eiköhän se mene ihan niin kuin kirkollisessa vihkimisessäkin. Siis kasson ja bestmanin alttarilla seisomisesta taidatte päättää te itse, ja voitte myös kesustella aiheesta siunaavan papin kanssa. Poistumisjärjestys taitaa normaalisti olla myös sama kuin vihkimisessä, eli te menette ensin ja odotatte jossakin morsiushuoneessa tai eteisessä että muut ovat ehtineet ulos ottamaan vastaan. Tämä siis jos haluatte riisinheiton tms. vastaanoton kirkon portailla. Jos ette, niin voitte tietenkin mennä itse ulos asti ekana. Riippuu joka tapauksessa aika paljon teistä itsestänne tämäkin, ja kaikki kannattaa keskustella ja sopia papin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avioliiton siunaus voi olla juuri niin paljon tai vähän vihkimisen näköinen kuin te itse haluatte. Aviopuolisoiksi ei julisteta ja jotkut papit eivät tykkää, että siinä enää sormuksia vaihdellaan, mutta muuten tyyli on vapaa. Marssit, riisinheitot, kaasot... kaikki käy tai kaiken sellaisen voi jättää poiskin. Ihan niinkuin tykkäätte.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään