marde

Ortodoksiset morsmaikut!

678 viestiä aiheessa

voihan sitä hakea siunauksen avioliitolle toisesta kirkosta ja sitten toisessa se varsinainen vihkiminen. Näin ovat esim. minun vanhempani tehneet aikoinaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on vihkiminen ev. lut kirkossa (siis ihan luterilainen vihkiminen), ja ortodoksipappi tulee vihkimisen jälkeen tekemään sinne noin 10-15 minuutin siunauksen. :) Meillä siis sulhanen on ortodoksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät juhlittu ja hirmu hyvin meni.

Vieraista harva oli ollut ortodoksi vihkimisessä ja olivat todella vaikuttuneita siitä. Eli kiittelivät jopa, että oli mahdollisuus siihen osallistua.

Meillähän hääsuunnitelmat kuitenkin muuttuivat sen verran, että sunnuntaina oli vielä erikseen luterilainen siunaus.

Tykkäsin että olivat erillään, niin kumpikin sai arvoisensa huomion.

Ort.vihkimisessä olin yllättynyt siitä, että se kestikin vain 35min!

Olin varautunut siihen kolmeen varttiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi tuleva ortodoksi morsian.

Vielä ei ole päätetty päivämäärää, eikä ihan varmaksi vielä vuotakaan, onko 2013 vai 2014.

Kesähäät mieheni haluaa jokatapauksessa.

Uspenskin haluaisimme vihkikirkoksi.

Kuinka paljon aikaisemmin olette varanneet kirkkoa?

Osaisiko joku suositella pappia , minulle kun on tämänpäivän papit niin vieraita.

Isä Mitro on lapseni kastanut ja olisin toivonut hänen myös vihkivän, mutta ehti sitten lähteä maailmalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli vihkiminen viime lauantaina Tampereen ortodoksiessa kirkossa. Toimitus oli äärettömän kaunis ja vaikka aluksi ajattelin, etten itkeskele vihkitoimituksessa - aloin itkemään vuolaasti monia vuosia - laulun kajahtaessa ilmoille. Tunnelma oli niin käsinkosketeltavan kaunis, herkkä ja tunnelmallinen. Kaikki läheiset olivat siinä vieressä, parhaat ystäväni (kaksi kaasoa) kantoivat vuoronperään kruunuani. (vaihtoivat välissä, sillä eivät olisi jaksaneet kantaa koko aikaa..) Toimitus oli kaunis, jopa mieheni piti kovasti, vaikkei kirkonmenoista välitäkään. Isä Heikki puhui kauniisti ja tapansa mukaan oli rento ja muutenkin aivan ihana. Lämpimät muistot jäi.

Lisäksi kaikki vieraat kehuivat vihkimistä - erityistä kiitosta tuli siitä että vihkiminen oli monipuolista seurattavaa, koko ajan tapahtui jotain ja hääparia sai katsella myös edestä, eikä vaan takaa kuten luterilaisilla on tapana. Lisäksi toimitus oli kaikkien mielestä kovin kaunis ja olivat kuunnelleet jopa tarkkaavaisesti kaikki puheetkin sillä lainauksia vihkimisestä moni puhui vielä juhlissakin.

Oli kyllä ihanaa. <3

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli aikoinaan häät samalla asetelmalla kuin mitä Athene tuossa aiemmin kyseli eli mä olen ortodoksi ja mies ev-lut. Ja samalla tavalla oli meilläkin kuin mitä Mariella oli myös kirjoittanut.

Meidät vihki ev-lut. kirkossa miehen rippipappi (joka oli muuten nainen) ja oman seurakunnan kirkkoherra (puolestaan mun rippileirin pappeja) oli toimituksessa mukana ortodoksisen siunauksen osalta. Kysyin asiasta itse kirkkoherranvirastosta ja juttelin sitten kirkkoherran kanssa asiasta. Ei ollut mitään ongelmaa toteutuksessa, joskin varsinainen vihkipappimme oli sen verran vanhaa ikäpolvea, ettei ollut kuullutkaan moisesta yhteistoiminnasta. Kirkkoherra tuumi vaan, että on ok toimia naispapin kanssa, kunhan he eivät ole samaan aikaan alttarilla eli eivät siis toimita yhdessä mitään. Vihkipappi hoiti muutoin normaalit puheet, ja vihkiraamattu saatiin häneltä, kirkkoherra puolestaan siumauksen (ei kylläkään resitoimalla, vaikkei sitä vastaan todellakaan olisi ollut mitään) ja saatiin vihki-ikoni häneltä. Musiikki oli uruilta, ort. kuoroa ei ollut laulamassa. Tämä siis oli v. 2005 ja Turussa, luulisi kyllä onnistuvan muuallakin :)

Me siis haluttiin pääpiirteiltään ev-lut. häät, kun alunperin olen itsekin muksuna vaihtanut kirkkokuntaa ev-lutista ortodoksiksi äitini mukana, eikä ort. vihkikaava tai -toimitus ole tuntunut omalta.

Muokattu: , käyttäjä: Avanda

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi tuleva ortodoksi morsian.

Vielä ei ole päätetty päivämäärää, eikä ihan varmaksi vielä vuotakaan, onko 2013 vai 2014.

Kesähäät mieheni haluaa jokatapauksessa.

Uspenskin haluaisimme vihkikirkoksi.

Kuinka paljon aikaisemmin olette varanneet kirkkoa?

Osaisiko joku suositella pappia , minulle kun on tämänpäivän papit niin vieraita.

Isä Mitro on lapseni kastanut ja olisin toivonut hänen myös vihkivän, mutta ehti sitten lähteä maailmalle.

Me menemme naimisiin Uspenskissa 24.5.2014 ja kirkon varasin jo kesäkuussa :D Kyllä puhelimeen vastannut kanttori vähän ihmetteli, kun olin niin ajoissa, mutta suostui ottamaan varauksen vastaan. Ajattelin kuitenkin varmistaa varauksen ensi keväänä, ettei vain ole hukkunut johonkin. Olen kyllä saanut sen käsityksen, että ortodoksisia vihkimisiä on sen verran vähän (jopa Uspenskissa), että riittää, jos varaa kirkon puolta vuotta ennen. Mutta eipähän ajoissa olemisesta mitään haittaakaan ole. Papiksi varasin isä Jyrki Penttosen, koska olen joskus ollut samalla leirillä hänen kanssaan ja hän on mielestäni aivan ihana persoona :) Kanttori sanoi, että kuoro kannattaa varata sitten lähempänä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei kaikki, tämä on ollut erittäin hyödyllinen ketju ja olen saanut moneen mieltä askarruttavaan kysymykseen vastauksen. Kysyisin kuitenkin vielä onko kenelläkään tietoa, minkälainen tilaisuus on "siunauspalvelus avioliiton solmineiden puolesta" (muistelen, että tämä oli se termi) eli kyseessä on siis siunaustilaisuus niille pariskunnille, joista toinen on ortodoksi ja toinen ei kuulu laisinkaan mihinkään kirkkokuntaan, joten itse vihkiminenkään ei ole silloin virallinen ortodoksivihkiminen. Olisi kiva kuulla tästä seremoniasta ja sen kulusta enemmän. Kiitos etukäteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Öö tyhmä kysymys, olemme siis jo mieheni kanssa menneet naimisiin ev.lutin puolella muutama vuosi sitten. Nyt olen kumminkin erinäisten vaiheiden jälkeen löytänyt tieni kotiin ja olen kääntymässä ortdoksiksi, aikaahan tähän menee vielä yms, mutta tuli mieleen eräs juttu että voiko jonkun siunauksen toimittaa avioliitolle joka on solmittu ev.lutin puolella? Haluaisin myös tulevan kirkkoni siunauksen sitten joskus, kun en kerran alunperin mennyt siellä naimsiin sattuneesta syystä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulossa ortodoksihäät ensi kesänä :girl_in_love:  Minä olen ortodoksi ja mieheni ev.lut. Häihin/vihkimiseen tms.  ei tule mitään ev.lut. kirkkoon/uskontoon liittyvää. Kirkko on jo varattu :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on myös tulossa ortodoksiset häät :) Mies ortodoksi, minä ev.lut. Tähän päädyttiin kun huomasin tuon olevan miehelle niin tärkeää vaikka ensin väittikin aiheen olevan "ihan sama". Siinä sitten mietin asiaa jonkin aikaa ja todettuani sen kuinka tärkeää tuo on tulevalle puolisolleni, päätin aloittaa ne avioliiton paljon puhutut kompromissit jo nyt :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips,

 

Meillä sulhanen on ortodoksi ja minä ev.lut. Meillä on ortodoksinen siunaaminen, onko kellään kokemusta kruunauksesta siinä?

Muokattu: , käyttäjä: Silvarah

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, haluaisin kuulla kokemuksia Silvarah ja muut ev.lut. morsiammet, joiden mies on ortodoksi miten eroaa ev.lut. häistä ja mitä piti ottaa huomioon???

Iso kiitos

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tapahtuu huomattavasti enemmän kuin ev.lut.häissä. Meillä oli kahdet harkat, yhdet viime syksynä ja viimeisen kerran edellisviikonloppuna. Paljon pitää muistaa, mutta onneksi meitä sitten kyllä ohjeistetaan vaikka tapahtuma hetkellä pää löisikin ihan tyhjää eikä muista missä kohtaa piti liikkua jne. :) Tuleva anoppi on iso apu ja hänen annoinkin valita kuoron laulut kun hänelle ne laulut ovat tutumpia kuin minulle. Sulholle ne olivat aikalailla ihan sama ja totesi itsekin että äitinsä on meille paras informaation kohde. Meillä on se tässä vielä vähän huonoa että mies tosiaan kuuluu Tampereen seurakuntaan, Porissa kun ei ole omaa niin näemme vihkipappia hieman huonosti. 

Kannattaa kysellä paljon (tyhmiä kysymyksiä ei ole!), käydä etukäteen muutamaan otteeseenkin tutustumassa vihkikirkkoonne ja tuleva anoppisi ja appesi ovat varmasti hyviä tiedonlähteitä.

Oikeastaan mitenkään sen enempää ei tarvitse ottaa huomioon, eka tapaaminen kirkolla oli mukava ja hoidimme samalla esteettömyystutkinnan jonka kautta tarkistetaan että varmasti olen ev.lut riparin käynyt jne. Voimme myös sitten vaihtaa sormuksen vasempaan nimettömään vihkimisen jälkeen jos haluamme, mutta annan olla oikeassa ja sulholla se on nyt jo oikeassa kädessä. Vihkimisen lopussa mies laittaa minulle itse vihkisormuksen vasempaan nimettömään, eli sen ottivat kivasti huomioon myös. Voin tulla sitten parin viikon päästä kertomaan miten meillä meni! :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Joala,

mielelläni kuulen kommenttejasi häiden jälkeen. 

Meillä sulhon isä ja sulho itse ortodokseja, anoppi on ev.lut. ja heidän vihitty aikanaan ev.lut. perinteen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei gerbeda!
Löysin itse aikoinani tällaisen pienen infolehtisen, jonka jonka lähetin myös vieraillemme sähköpostitse, kun olivat ilmoittautuneet osallistuvansa häihimme.
Kuva spoilerissa

ort_vihkiminen_kuvin_zps6b93498f.png

 

Vaikka olen itse ortodoksi, tiesin ort.vihkimisestä yhtä vähän kuin lut.mieheni. Eli pappi kävi lyhyesti meidän kanssa läpi vihkimisen kulun ennen häitä. Kaasojen ja BM:n kanssa olisi tarvittaessa saanut yhteiset läpikäymiset, mutta yhteistä aikaa ei löytynyt. Pappi kyllä ohjeisti hyvin vihkimisen aikana mitä tapahtuu, joten tällainsn yhteisen harjoituksen puute ei haittanut.

Eli eiköhän tällainen minibriiffaus papin kanssa ole aina ihan peruskäytäntö. 

 

Muutamia ihan käytännön vinkkejä mitä kannattaa niin vieraana kuin hääparina ottaa huomioon on mm.

että jos vihkiminen on ort.kirkossa, siellä tosiaan on tuoleja aika vähän. Eli ilmoittaa tästä vieraille, että osaavat ottaa kengissä sen huomioon. Vihkimisen keston ei ilmeisesti pitäisi olla mitenkään kovin paljon pidempi kuin lut.vihkimisen, mutta papin puheesta ja jos on kuoro, niin pyydettyjen laulujen määrästä riippuu kesto hieman.

Eli omissakin kengissä kannattaa ottaa se huomioon, että jaksaa koko ajan seistä (ei pääse polvistumaan välillä, kuten lut.läissä)

 

Sitten morsiamen puvun kannattaa olla sellainen, että laahuksen saa edes osittain nostettua ylös. On vain hankalaa kruununkantajille kulkea perässä, kun vihkipöytää kierretään. (Ettei tallo morsiamen helmalle, ja kampaa siten morsianta)

Kruununjen pitäjien ei kannata olla kovinkaan paljon morsiusparia lyhkäsempiä, sillä hankalaa muutoin sitä kruunua pitää pään päällä. ;)

 

Tuohuksia pidetään tovi kädessä vihkimisen aikana, joten jos pelkää käden tärisevän ja steariinin tippuvan käsile/vaatteille, kannattaa näihin tuohuksiin väkertää pieni suojus ympärille (tyyliin mitä Lucia-kulkuesissa oikeissa kynttilöissä koulussa oli :).

 

Kuoro ei yleensä ole siis automaatio, eli papin lisäksi lauluosuuksissa on mukana vain kanttori. (ja kun niitä urkuja ei ole) Eli kuoroa kannattaa aina tiedustella mukaan. 

Sitä en osaa sanoa, kuinka helposti suostuvat ns. erilaisiin kappaletoiveisiin (on siis tietty vihkirunko, jonka mukaan laulavat). Meillä suostuivat yhden ylimääräisen virren laulamaan, mutta en tiedä vaikuttiko asiaan se, että oli virsi. Kannattaa varmaan asiasta tiedustella. (Ja jos ei onnistu, niin sitten vain juhlapaikalla yksi musiikkinumero lisää :)

 

Yleensä sormukset tosiaan laitetaan sormiin jo heti vihkimisen aluksi (ja pappi tosiaan laittaa ne kummankin sormeen; ja siinä olisi siis tarkoitus laittaa kihlasormus myös laittaa, koska kyseessä kirkollinen kihlaus). Kannattaa varmaan papin kanssa keskustella erikseen, jos välttämättä haluaa esim. vihkisormuksen sitten tilaisuuden lopuksi laittaa toistensa sormiin. 

 

 

Moni asia saattaa kuullostaa siis ihmeelliseltä, ja erikoiselta, mutta kirkkoherranvirastosta kyllä autetaan todella mielellään ja vastataan erilaisiin kysymyksiin.

Yhtään liioittelematta, suurin osa vieraista kertoi, että olivat todella otettuja saadessaan osallistua ort.häihin. Eli siitä tilaisuuden intiimiydestä ja läheisyydestä pidettiin todella paljon, ja sitä pidetiin todella kauniinta.. Jos on mahdollista valita ort. tai lut. häät, niin ort. häät tuovat ikään kuin vieraat ja hääparin lähemmäksi toisiaan, kun ovat siinä muiden ympäröimänä. 

 

 

Joala Iloa ja onnea hääpäivään!

 

 

edit. Tulipas pitkä sepustus, ja kuitenkin jotain unohtui. :D 

Eli ort.vihkimisessä ei tietääkseni ole käytänteenä mitään morsiamen saattamista. Aviopari siis astuu heti alusta lähtien yhdessä papin eteen.

Jos kuitekin se saattaminen tuntuu tärkeältä, niin aina kannattaa kysyä, pystyykö sitä mitenkään osin järjestämään. :) Jos ei, niin sitten vaikka saattaja saattaa kirkon portaat ylös ovelle sulhasen luo. :D

Muokattu: , käyttäjä: iialiia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihanaa että joku on aikoinaan perustanut tällaisen viestiketjun :) Ortodoksit kun kuitenkin edustavat maassamme vähemmistöä, mikä ainakin itsellä tarkoittaa sitä, ettei ole ketään ystävää joka kuuluisi samaan seurakuntaan saati olisi mennyt Ortodoksisin menoin naimisiin, ja keneltä voisi kysellä tarkemmin vihkiseremonian yksityiskohdista. Sukulaisistakaan ei ole jäljellä ketään Ortodoksisin menoin naimisiin mennyttä joka voisi jakaa sen oman kokemuksensa. Iso  Kiitos siis tästä ketjusta! Moniin kysymyksiin on löytynyt vastaus, ja muutama hyvä mieleenjuolahtamaton pointtikin saatu! Mutta siis onko muita jotka on menneet aikanaan kihloihin ja hankkineet sormuksen ns. väärään käteen eli vasempaan? Ei niin hartaana uskonharjoittajana olin täysin tietämätön että ortodoksit laittavat sormuksensa oikeaan käteen, ja huomasin että oikean ja vasemman käden sormeni ovat aivan eripaksuiset - toisinsanoen kihlasormukseni sopii vain vas. käden nimettömään!  Tuntuu nololta että pappi joutuu tämän toteamaan kihlaseremoniassa ennen vihkimistä ja mietin onko tämä mahdollisesti ongelma seremonian kannalta? Onneksi meillä häät on vasta 2016, ehdin sulatella asiaa.. onko ketään muuta yhtä höpsöä ja miten asian ratkoitte? Tuliko papilta nuhteita, tai suurensitteko sormusta? Laitetaanko vihkisormus siis myös oikeaan käteen? :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täälläkin ilmottautuu ortodoksi morsian. :) En tosin tajunnut erikseen alkaa kutsuihin infoa järjestämään (Oma lähipiirini on lähes kaikki ortodokseja) enkä ajatellut yhtään mieheni sukua jotka kaikki on luterilaisia. Hupsis.  :girl_drink1: Sen siitä saa kun asuu suomen ortodoksisimmassa kunnassa ja kun meillä luterilainen isäni tykkää käydä ort kirkossa ja tsasounissa. :D

 

No jospa he osaavat miettiä asiaa kun mainitsin kutsussa kuitenkin että meidät vihitään tsasounassa. Siellä siksi että minut on kastettu siellä, mummoni on kastettu siellä ja ukkini on osallistunut sen rakentamiseen. On muutenkin niin lähellä omaa pihaa ja kauniilla paikalla että olen jotenkin aina ollut sitä mieltä, että tuolla menen naimisiin. :girl_in_love:

 

Haluaisin vielä kysyä yhden kysymyksen, nimittäin olen saanut ristiriitaista tietoa siitä, pitääkö häissä olla aina kruunut, vai voiko kruunuja korvata ruususeppeleillä tms kukka seppeleillä? Itse pelkään saavani kruunun päähäni, vaikka luotankin siskooni, veljeeni ja miehen kavereihin. Tosin nyt sain pukuni mukana tiaran, joten en tiedä voiko kukkaseppelettä yhdistää siihen vai ei... Hankalaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

NinaMaria-78 Ihan papille kun vain ilmoittaa, että vasempaan tulee sormukset (tai siinä hetkessä sen vasemman käden siihen esille tyrkkää), niin ei ongelmia. Ei tarvitse mitään sormuksia lähteä suurentelemaan. :)

Itsehän olen sen verran harakka, että mulla on sekä oikeassa että vasemmassa kädessä sormukset. Vasemmassa ns. miehen ja minun vihki+kihla, oikeassa sitten ns. muistosormukset (kun haluan tätä perinnettä kunnioittaa). Idea on äidiltäni, jolla oli oikeassa viralliset sormukset, koska isänikin oli ortodoksi, mutta vasemmassa hällä oli ns. muistosormus.

 

kizu-89 Ihana tuo teidän vihkitsasounan tausta/historia, miten liittynyt perheeseenne. :)

Mun ymmärtääkseni joillakin kirkoilla saattaa olla jopa jokin erillinen seppeleversio, tai niiden kruunujenkin koko vaihtelee kirkoittain (eli ei ole mikään standardipaino). Ja ymmätääkseni tarvittaessa voi toimittaa oman seppeleen paikalle, mutta näistä ehkä kannattaa olla ajoissa yhteydessä pappiin. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin sanottiin että kihlat laitetaan kihlauksessa oikeaan, saa sitten itse jälkikäteen muuttaa mutta ei suostunut laittamaan vasempaan jos olisin halunnut. Mulla on siis oikeassa kihla ja vasurissa vihki jonka mies laittoi vihkimisen lopuksi. Mies pitää omaansa oikeassa kuten on koko ajan pitänyt :). Ja vihkistä pappi juuri sanoi, että se laitetaan lopussa jos sellainen halutaan mutta näissä taitaa olla ihan pappikohtaisia asioita.

 

Vihkiminen meni meillä hyvin, kaikki kehuivat jälkikäteen (ainoa moka oli mun sukunimi joka oli Kuopion rekisterissä sitten menty kirjoittamaan väärin!). Hiukan harmi on se, että Porin kirkko on niin pieni niin osa joutui aika paljon kuikuilemaan että näki jotain, mutta hienosti porukka oli varautunut siihen että joutuu seisomaan.

Sen mitä iialiia tuossa sanoikin niin morsiamen kannattaa miettiä kenkiä tarkkaan! :D Itsellä rupesi juuri ennen liikkumista jalkoihin sattumaan ja tajusin ettei ne 10cm korot olleet kovin fiksut.. :D Toinen on tosiaan tuo helma. Mulla sai helman ylös mutta jäihän siihen pieni laahus ja eiköhän se ollutkin mun kruununkantajan kengässä kiinni, onneksi anoppi äkkäsi ja pelasti tilanteen. Meillä oli tuohuksissa jo valmiina sellaiset pahvirinkulat niin ei steariinia valunut mihinkään, varsinkin sulholla värisi käsi paljon.

 

Vihkiminen itsessään oli äärettömän kaunis ja liikuttava. Meillä pappi neuvoi hienosti koko ajan mitä tehdä, kuitenkin niin etteivät muut kuulleet. Aikalailla pää olikin tyhjä kun vihkiminen alkoi, ei pahemmin muistanut mitä tehdä ja hengittäminenkin tuppasi välillä unohtumaan joten onneksi siitäkin muistutettiin. :D 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostanpa vähän tätä, onko muita ortodoksimorsiamia paikalla? Itsellä häät tulossa 2016. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ortodoksihäät ensi kesänä 2015 elokuussa Uspenskin katedraalissa.

Itse olen ortodoksi ja mies luterilainen. Viimeksi olen lapsena ollut ortodoksivihkimistä seuraamassa joten jännityksellä jään odottamaan mitä luvassa! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko jollakin tietoa saako nykyisin Uspenskin katedraalin pihassa heittää riisiä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä ilmoittautuu yksi ortodoksi morsian. Meidät vihitään 26.9.15 juuassa,pohjois-karjalassa.  :girl_in_love:  :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ortodoksihäät ensi kesänä 2015 elokuussa Uspenskin katedraalissa.

Itse olen ortodoksi ja mies luterilainen. Viimeksi olen lapsena ollut ortodoksivihkimistä seuraamassa joten jännityksellä jään odottamaan mitä luvassa! :)

 

Meilläkin tulossa 2016 häät Uspenskissa, ja sama tilanne!

Olen jo varannut kirkon, ja miettinyt ketä pappia pyydän. Tuntuu kuitenkin, että olen saanut todella vähän infoa vihkimisestä tiedustellessani! En olisi tiennyt, että pappia pitää itse kysellä, ellei äitini olisi sitä maininnut.. Eikä minulla ole mitään muistikuvaa vihkikaavasta, muuta kuin että kävellään alttaripöydän ympäri kruunujen kanssa.. Miten teillä onnistui asioiden järjestely?

 

Onko jollakin tietoa saako nykyisin Uspenskin katedraalin pihassa heittää riisiä?

 

Tietääkseni missään ei saa enää heittää riisiä; se on epäterveellistä linnuille, jotka sitä tulevat myöhemmin syömään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään