Jump to content
Naimisiin.info

Ortodoksiset morsmaikut!


marde

Recommended Posts

  • Replies 677
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mua jânnittää jo nyt.Enkä ees muista poonko jo kirj.tänne.Häät ensi vuonna ja pappina Joensuun Piispa Isä Arseni. Mutta jännittää.!!

sissi07 rauhoittuu, ja vetää henkeä. ei ole mitään jännitettävä.

ainoa millä voin rauhoittaa sun mielen on se että (meillä ainakin) pappi teki kaiken ensin sulhoselle( maljan juomisen, sormusten laittamisen, ikonien suutelemisen jne...) ja minä vaan toistin perässä :). mieheni on ev.lut eikä hänellä ollut yhtään aavistusta mitä tulemaan piti, mutta hyvin pärjättiin, pappi kuiskaili tarvittaessa.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Olen lueskellut tätä ketjua mielenkiinnolla. Itse olen ortodoksi ja sulhanen luterilainen ja pitkän harkinnan jälkeen valitsimme sulhasen kotikirkon vihkikirkoksi. Olemme kuitenkin miettineet, että haluaisimme ekumeniaa vihkitoimitukseen. Olisiko teillä ideoita, mitä se voisi olla? Eli jotain ortodoksista vihkitilaisuuteen, tietysti papin suostumuksella.

Link to comment
Share on other sites

Mä täällä taas. Tarvitaanko kuulutukset ja jos tarvitaan niin minkälaiset ja kuinka ja koska kun on Ortodoksi.?  :-[

Tuli taas mieleen yksi asia jonka unohdin .  :-[

kuten aiemmin jo kerroin niin kirkkoherravirastolla sekoiltiin että tarvii ja ei tarvii, haette vaan esteidentutkinta, mutta kuulutuksia ei tarvii.ei ainakaan me tehneet niitä, vaikka tultiin  kyllä niitä tekemään!

Link to comment
Share on other sites

^ Esteiden tutkinta ja kuulutukset ei siis ole sama asia. Esteiden tutkinta on tehtävä aina. Sillä tarkistetaan siis seuraavat asiat: Avioliiton esteiden tutkinta tehdään kaikille avioliittoon aikoville pareille. Siten varmistetaan, ettei kihlakumppaneilla ole Suomen avioliittolaissa mainittuja esteitä avioliiton solmimiselle. Tällaisia esteitä ovat voimassa oleva avioliitto tai rekisteröity parisuhde, lähisukulaisuus, alle 18 vuoden ikä ja ottolapsisuhde. Esteiden tutkintaa pyydätte joko morsiamen tai sulhasen seurakunnasta tai maistraatista. Tutkinnasta saatte esteettömyystodistuksen. Todistuksen saa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkinnan pyytämisestä ja se on voimassa 4 kuukautta.

Kuulutukset taas tarkoittaa sitä, että vihkiparin nimet luetaan kirkossa sunnuntain jumalanpalveluksessa yhteisen esirukouksen yhteydessä. Helsingin ortodoksisessa seurakunnassa (en osaa sanoa miten muissa ort. seurakunnissa) ei lueta enää kirkossa kuulutuksia, siksi niitä ei mimoosa79:lläkään ollut.

Link to comment
Share on other sites

Nyt kaikki ortodoksiset morsmaikut, apua tarvitaan!!!

Eli olen alkanut miettimään, tuleeko meille kirkkoon kirkko-ohjelma vai ei?!  >:( Onko kirkko-ohjelmasta mitään iloa, pysyykö kukaan vieraista "kaavassa" mukana? Miten teillä muilla on ollut / tulee olemaan?

Seuraavanlaista kirkko-ohjelmaa olen suunnitellut vihkikaava osalta:

*****

Vihkikaava

Kihlaus

Vihkiminen

Kysymykset

Sakramentti:

     Suuri alkusiunaus

     Suuri ektenia

     Kolme rukousta

     Kruunaus

     Epistola (Ef. 5: 20-33)

     Evankeliumi (Joh. 2: 1-12)

     Anomusektenia

      Herran rukous

      Yhteinen malja

      Saatto evankeliumin ympäri

      Rukous kruunuja poispantaessa

      Loppusiunaus

sakramentti = pyhä toimitus, jossa Pyhän Hengen katsotaan olevan erityisellä tavalla läsnä vaikuttamassa. Ortodoksisissa kirkossa on seitsemän sakramenttia: kaste, mirhavoitelu, katumus, Ehtoollinen, avioliitto, pappeus ja sairaanvoitelu.

ektenia = papin lausuma lyhyiden rukousten sarja, johon kuoro  vastaa: "Herra armahda" tai "Anna Herra"

*****

Comments? Kaavan kaivoin netistä olevista asiaan liittyvistä artikkeleista, ainon kyllä vielä tarkistuttaa sen papillakin, jos kirkko-ohjelma toteutetaan.

Itse olen siis luterilainen ja sulho ortodoksi, joten paljon on kysymyksiä päässä tähän vihkimiseen liittyen (moneen asiaan olenkin jo onneksi saanut vastauksia täällä palstalla, kiitos).  ;D

Link to comment
Share on other sites

Hei Lizzu ja muut

Meillä ei helmikuisissa häissä ollut kirkko-ohjelmaa. Emme olisi halunneet, että vieraat seisovat kirkossa paperit kädessä. Käsittääkseni jotkut papitkin ovat sitä mieltä, että se ei kuulu asiaan.

Minä tein hääkutsun mukaan lehtisen, jossa oli pieni tietopaketti ortodoksisesta vihkitoimituksesta sekä ortodoksisen kirkon erityispiirteistä. Lehtistä kehuttiin kovasti. Vieraamme tykkäsivät siitä, että saivat jo etukäteen tietää, mitä kirkossa tapahtuu. Suosittelen  :)

Link to comment
Share on other sites

^ Hyvä idea, eipä tullut tuo mieleen. Näin voisivat vieraat valmistautua tulevaan.

Mietittiin kanssa, että jos pappi olisi tulossa itse juhlaan, niin pyytäisimme häntä kertomaan siellä jotain ortodoksisesta kirkosta / vihkimisestä tms... Olisiko tästä kokemuksia tai ideoita?

Link to comment
Share on other sites

^ Hyvä idea, eipä tullut tuo mieleen. Näin voisivat vieraat valmistautua tulevaan.

Mietittiin kanssa, että jos pappi olisi tulossa itse juhlaan, niin pyytäisimme häntä kertomaan siellä jotain ortodoksisesta kirkosta / vihkimisestä tms... Olisiko tästä kokemuksia tai ideoita?

Taas kerran erittäin hyvä idis !!! Olette uskomattomia ideanikkareita !!  :D

Link to comment
Share on other sites

Meillä on kutsun takana lyhyt kuvaus vihkitoimituksen pääkohdista. Lähdetiedoiksi laitoin käyttämäni nettisivut, uteliaimmat voivat vaikka lukea sieltä lisää. Me emme laittaneet kutsun mukana mitään juhlaohjeista tms. ylimääräisiä papereita, joten siksi kaikki teksti mahdutettiin kutsun ( A5-koko) takapuolelle.

Link to comment
Share on other sites

Kuinka paljon ennen olette ajatelleet mennä kirkkoon ennen vihkimistä.? Onko ortodoksihäissä ennen vihkimistä joitain papruja joita pitää allekirjoittaa,kuten esim: vihkitodistus .? Haluaisin että sulkku näkee vasta Uspenskin ovilla kun Kihlaus alkaa , ei ennen. Mutta Isä Arsenin tuntien hyvin ajoissa... !!!

Vaikka puvun onkin jo nâhnyt mutta ei muuta.

Link to comment
Share on other sites

Me tultiin kirkkoon noin kaksi minuuttia ennen vihkimisen alkua  :-* Hääparihan tapaa vihkipapin aina ennen hääpäivää. Siinä tapaamisessa teillä on hyvä tilaisuus kysyä kaikkia teitä askaruttavia asioita. Tietyt käytännöt vaihtelevat aina papin mukaan.

Mulla on varmaan maailman pisin lista kysyttävänä.Kummini vaan nauraa kun oon ihan "hermoheikko" että osaanko sitten kaikki oikein ym... !! Myonnän, olen huvittava toisinaan... ;D :-[ :-/

Link to comment
Share on other sites

::) Ihanaaaaaaaa sain nyt sitten vahvistuksen vahvistuksen tai jonkin sellasen että Pappi jonka halusimme tai siis itse halusin (sulkki ei tiedä niistä mitään ) tulee vihkimään meidät.Ihanaaaaaa.....!!!!  :-X :-X :-X :-X :)

Eikat se haittaa kun ei ole omasta seurakunnasta,siis tarkoitan Helsingin Pappeja.? Vaan Joensuusta,itse asiassa Piispa. :-[

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kokemuksia Jyväskylän seurakunnasta kellään?! Kristuksen ylösnousemuksen kirkosta tai tsasounista vihkimis-/siunauspaikkoina? Itselle nykyinen Isä Aleksanderkin on aivan vieras, joten onko joku mennyt vastikään/menossa vihille Keski-Suomessa? Olisi mukava kuulla kommentteja  :)

Link to comment
Share on other sites

^ Siskoni meni toukokuussa naimisiin Kristuksen ylösnousemuksen kirkossa :-* Isä Aleksander suoritti tuolloin ensimmäisen vihkimisensä koskaan; kaikki meni hienosti, kukaan vieraista ei olisi osannut sanoa, että pappi oli ensimmäistä kertaa asialla ;). Pappi on nuori, varmastikin minua nuorempi (minä olen jo päälle 30). Hääjuhla oli pihan toisella puolella seurakuntasalissa. Kirkko oli sopivan kokoinen noin 50 hengen porukalle, ihmiset oli lähellä paria, eikä kaukana pitkin seinänvierustoja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...