xx

Kanttori ei hyväksynyt biisiä...

59 viestiä aiheessa

Nyt mulla meni kyllä hermot. Meille tärkeä laulu evättiin vihkimisessä esitettäväksi.  Siis voikohan vielä yrittää vaihtaa kanttoria, kun sattui sitten kaikista tiukkapipoisin meille.

Laulu on oikein kaunis eikä sanatkaan mitenkään rivot tms. , ei hengellinen mutta kanttorin mielestä esitetään vain hengellistä musiikki.

Onko kanttorin mielipiteellä väliä, jos kanttoria ei käytetä koko musiikkiesitykseen? meillä on siis säestäjä flyygelillä ja laulaja omasta takaa.

Tietääkö joku, että mitä laulun sanoissa ei saa olla jos sitä aiotaan esittää kirkossa??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kanttorilla on oikeus evätä tietyn musiinkin esittäminen kirkossa. Pitää muistaa että vihkiminen kirkossa on jumalanpalvelus ja musiikin on oltava sen mukaista. Esim. Romanssi on nätti biisi ja ei mitenkään ruma, mutta silti meillekkin kanttori ilmoitti ettei kyseistä kappaletta saa soittaa meidän vihki kirkossa.

Lisätään vielä, että harvemmin kanttoria pystyy vaihtamaan, sillä se tulee vihkikirkon puolesta ja se joka sattuu olemaan silloin työvuorossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sen sijaan hääjuhlassa, joka ei ole hengellinen tilaisuus, saatte esittää ihan mitä tahansa. Joten biisit, joita kanttori ei hyväksy vihkimiseen, sopivat loistavasti hääjuhlan ohjelmaksi.

Mun mielestä on vähän ongelmallista se, että vihkimisissä hyväksyttävä musiikki riippuu tosi paljon kanttorista. Se, mikä yhdessä kirkossa sopii, ei toisessa sovikkaan, eikä siinä ole oikein mitään perussääntöä. Ainoa perussääntö on, että vihkimisen jumalanpalvelusluonne on otettava huomioon. Nykyään vaan kun järjestetään esim. hevimessuja ja popmessuja, niin se "jumalanpalvelusluonne" on aika tulkinnanvarainen juttu. Olen esim. kuullut häämarssina AlBundyn-tunnaria ja Vaaleanpunaista pantteria, mitkä jotkut kanttorit taas hylkäävät heti kättelyssä.

Varminta on tietysti valita vihkimiseen hengellinen biisi ja soittaa ne muut hääjuhlassa. Ei kuitenkaan kannata itsestäänselvästi olettaa, että jos kaverin häissä joku biisi on esitetty, että se sama sopisi myös omassa vihkitilaisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

.

Muokattu: , käyttäjä: MessyBun

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos ei voi edes YHTÄ AINUTTA biisiä valita hengellisten joukosta, niin miksi ihmeessä menette kirkossa naimisiin? Erotkaa kirkosta ja menkää maistraattiin, silloin ei ketään kiellä teitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämän perusteella mulle ei tullut mieleenkään, että kauniin, herkän kappaleen esitys kielletään vihkiäisissämme vain sen takia ettei se ole hengellinen. Olen senverran maallistunut, ettei mulle tullut mieleenkään, että jossain kirkoissa on niin jyrkkä asenne. Olen ollut aikaisemmin häissä, joissa kirkossa saatiin laulaa kaunis rakkauslaulu. Harmi, että meillä sellaiseen ei ollut mahdollista  :-/ Kaasot eivät enää ehtineet harjoitella uutta laulua. Kummatkin kaasoista on ollut seurakunnan toiminnassa mukana eikä heillekään tullut mieleen, ettei jossain seurakunnassa on niin tiukka asenne.

Pamsu: minkä takia, jos yksi kappale harmittaa pitäisi koko kirkkovihkiminen jättää suorittamatta? Ei se että on kanttorin/papin kanssa eri asenne mitä Jumalan huoneessa voi soittaa, tarkoita sitä etteikö haluaisi Jumalan siunauksen liitolle. Nykyään kun meitä Jumalaan uskovia on erilaisia. Olisi vain mukavaa, jos näissä tiukimmin perinteisiin suhtautuvissa kirkoissa vinkattaisiin vähän etukäteen että meillä on melkot tiukat perinteet. Ei sitten tarvitse hääparin viimemetreillä jäädä ilman laulua kun on eri käsitykset eri seurakuntien kesken.

. Nykyään vaan kun järjestetään esim. hevimessuja ja popmessuja, niin se "jumalanpalvelusluonne" on aika tulkinnanvarainen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli biisinä Tauski kappale sinä vain.Meiillä oli selvää että tiedusteltaan papilta ja kanttorilta kanta tuon kappaleen esittämiseen ja lupa saatiin.

Valitettavasti vain kappaleen esittäjä ei ikinä saapunutkaan kirkkoon,mutta ystävällinen kanttorimme soitti kappaleen flyygeliil ja se oli kaunis...Olimme viellä saaneet saman kappaleen myös kanttorin soittamaan meillöe uruilla loppu musiikkina. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pamsu: minkä takia, jos yksi kappale harmittaa pitäisi koko kirkkovihkiminen jättää suorittamatta? Ei se että on kanttorin/papin kanssa eri asenne mitä Jumalan huoneessa voi soittaa, tarkoita sitä etteikö haluaisi Jumalan siunauksen liitolle. Nykyään kun meitä Jumalaan uskovia on erilaisia. Olisi vain mukavaa, jos näissä tiukimmin perinteisiin suhtautuvissa kirkoissa vinkattaisiin vähän etukäteen että meillä on melkot tiukat perinteet. Ei sitten tarvitse hääparin viimemetreillä jäädä ilman laulua kun on eri käsitykset eri seurakuntien kesken.

Vastasin ehkä turhan ärhäkkäästi, kun alkoi niin ärsyttää tämä valitus. :-[

Olen näillä sivuilla vaan niin monesti ennenkin törmännyt samaan valitukseen ja morsiamiin jotka "ei virsiä, eikä mitään muutakaan hengellistä musiikkia, ei rukouksia...", mutta silti haluavat kirkkovihkimisen. Se vaan sotii aika pahasti vastaan, kirkkoympäristö, mutta sisällössä ei saisi olla mitään hengellistä.

En todellakaan ole mikään tiukkis näissä asioissa, vuosia srk:n nuorisotyössä mukana olleena olen törmännyt niin paljon "rentoihin" juttuihin, istunut lukuisia iltoja kahviloissa, karaokeissa ja jopa kaljalla srk:n työntekijöiden kanssa. Ihmisiä nekin on, mutta olen vaan sitä mieltä että jos sen kirkkovihkimisen tahtoo, niin sitten voi suostua siihen hengelliseen sisältöön, eikä valittaa nettifoorumeilla kuinka kirkossa on pakko soittaa hengellistä musaa, hitto. ::)

Jokaisella on oma mielipide, tämä on mun, mutta muut saavat olla eri mieltä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pamsu, olen ihan samaa mieltä. En ymmärä, onko Suomessa niin vähän kirkkovihkimiseen sopivia kauniita rakkauslauluja, että pakko saada esim. jonkun tangon??? Miksi sitä ei voi esittää hääjuhlassa??

Meidän oma valinta on Enkelin rukous ja pitää sanoa, että kun lueskelen sanat alkaa itkettää, ne ovat tosi koskettavia. En voi kuvitella parempaa laulua meidän vihkimiseen.. Nuotit löytyvät tästä => http://www.uta.fi/~lt72614/Enkeli_urut.pdf

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan vain esimerkiksi kerron mikä laulu meillä hylättiin. Sävel on Merikannon ja sanat menevät näin:

"Jo valkenee kaukainen ranta ja koillisesta aurinko nousee, ja auteret kiirehtii pois, kun pohjolan palkeet käyvät. Kun mennyt on yö, kun kimmeltää kesäinen aamu ja linnut ne laululee."

Seuraava säkeistö menee suht samalla linjalla. Jossain kohtaa siinä lauletaan: " mun toivoni aamuisen koin, mun kultani kohtaan siellä."

Laulu oli siis Onnelliset. Eikä siis todellakaan mikään tango  >:(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

noin kauniit sanat..tulipa mieleen, etteihän Prinsessa Ruusunenkaan (vai mikä sen nimi nyt onkaan) ole mikään hengellinen laulu ja taitaapa olla kuitenkin yleisin häissä käytettävä biisi...

täällä tippa silmässä, kun luin nuo enkeli-laulun sanat :'(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kysy rohkeasti oman kunnan kirkkoherran virastosta, onko kanttoria mahdolllista vaihtaa! Minä tiesin jo etukäteen oman kaupunkini kanttoreista, että eräs heistä on oikein erityisen tarkka, eikä hyväksy mitään musiikkia joka kertoisi maallisesta rakkaudesta = kahden ihmisen välisestä. Mutta minusta se juuri onkin eräs elämän jumalaisimmista lahjoista -rakastaa ja saada rakkautta. Siinä on jotain pyhää ja kaunista.

Minä esitin oman toiveeni saada valita itse kanttori ja sain kolme vaihtoehtoa (siis ne kanttorit, joilla ei ollut meidän vihkiviikonloppuna jo varausta!) Ja hyvinhän siinä kävi, vaikka vähän "summamutikassa" jonkun nimen sanoinkin.. Kaikki toiveeni hyväksyttiin eli

*tulomusiikiksi omaa lauluani cd-levyltä

*musiikkiesityksenä "over the rainbow"

*Hakanpään trumpettisävelmä lähtiessä

Musiikki on minulle TOSI TÄRKEÄ elementti elämässä ja tietysti siis myös häissäni.. ja jos tämä kanttori olisi hylännyt tärkeimmän ajatukseni (se oma laulu cd:ltä), olisin epäröimättä soittanut uudelleen kirkkoherranvirastoon ja kysellyt toista vaihtoehtoa.

Eli ei kirkkovihkimisen tarvitse olla mielestäni mikään ylipaatoksellinen ja hartauden huippu.. vaikka toki uskontoa tuleekin kunnioittaa mielestäni kun kirkossa ollaan. Miten sitten uskonnollisuuden ja pyhyyden mieltää onkin aika henkilökohtainen juttu uskoakseni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt kun täällä liikkuu noinkin viisasta porukka, niin määritelkääpä yksinkertaiselle seurakunnan jäsenelle, että mitenkäs määritellään, että joku laulu on hengellinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ongelmalliseksi asian tekee nimen omaan se, että kanttori voi suhteellisen mielivaltaisesti päättää mikä musiikki sopii kirkossa soitettavaksi. En itse ymmärrä miten kaikki (?) kanttorit kuitenkin suostuvat soittamaan esim. "Prinsessa Ruususen häämarssin", se kun on kaukana hengellisestä musiikista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eivät kaikki suostu. Kotikirkkoni kanttori suostuu soittamaan vain hengellisiä marsseja, esim. Kristus valo valkeuden, Ave Maria jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näistä viisastuneena laitoin sähköpostia kirkkoherranvirastoon ja kysyin kuinka voin varmistua ajoissa siitä, voiko meidän toivomaamme musiikkia soittaa kirkossa. Kysyin myös millainen äänentoisto kirkossa on, koska haluaisimme soittaa johdanto- ja päätösmusiikit cd:ltä. Mulle musiikki on tärkeämpää kuin kirkko, eli vaihtaisin sitten vaikka vihkipaikkaa jos kielto tulee, mutta mies ei voi kuvitellakaan muuta vihkipaikkaa kuin oma kirkko - joten iso asia keskusteltavaksi ja mietittäväksi, mikäli seurakunnalta tulee kieltävä päätös biisien suhteen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ajattelin säveltää itse "poistumismarssimme", jotta saisimme juuri meidänlaisen ja uniikin. Sisääntulomarssi kun on tuttu ja turvallinen Prinsessa Ruusunen. En vain tiedä kanttorin suhtautumista asiaan...   :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Nyt kun täällä liikkuu noinkin viisasta porukka, niin määritelkääpä yksinkertaiselle seurakunnan jäsenelle, että mitenkäs määritellään, että joku laulu on hengellinen.

Käsittääkseni lauletussa musiikissa on tarkemmat rajoitus ja paikoitellen jopa 'musta lista' tietyistä biiseistä. Jossain saattaa papisto tai kanttori(t) asettaa omia rajoituksiaan monista eri syistä-ja sensuroijan ikä ei ole aina se tärkein hylkäyskriteeri vaan jokin muu.

Kirkossa laulettavat kappaleet tosiaan pitäisi olla kristillisen hengen mukaisia eli ns. hengellisiä lauluja. Mutta poikkeuksia löytyy mm. hautauksissa esitetään joskus Rydmanin Niin kaunis on maa kappaletta, ja se on jopa Hengelliset laululukirjassakin, olematta samalla yhtään hengellinen laulu. Eli maassa maan tavalla ja seurakunnassa seurakunnan.

Mitä tulee taas ns. marsseihin eli aloitus- ja päätösmusiikkeihin, valikoima lienee suurempi ja avoimempi. Taas kolahtaa korvaan sanonta, että yleensä kaikki klassinen musiikki käy soitettuna-ei varmasti pidä sekään paikkaansa. Star Warsit ovat jo kovaa vauhtia tulleet hyväksytyiksi kuten myös monessa kirkossa saadaan esittää hautausmusiikkina saman Williamsin teemaa elokuvasta Schindlerin lista. Toisaalta jokin kappale saattaisi pelkällä musiikillaan olla sopivaa, mutta esim. alkuperäinen sanoitus tai esittäjä ei jonkun mielestä sovi kirkon imagoon. Palstalla mainitut hevi- ym. messut taas ovat musiikillisesti raskaampaa, mutta sanoitukset ovat evankeliumin levittämistä eli siis kirkolliseen tilaisuuteen sopivaa.

Eli ainoa neuvo, mitä minä osaan sanoa, on valita kappalevaihtoehtoja, tarjota niitä kanttorille ja papille ja valita uudet jos ne ei toimituksen suorittajille käy. Itse kuulun melko avoimesti suhtautuvaan soittokuntaan, mutten myöskään hyväksyisi monia kappaleita, joita tarjoillaan palstan toisella osiolla.

Vihkiparilla on myös oikeus valita oma soittaja/laulaja kirkkoon, jollei kanttorilla/papilla ole jotain painavaa syytä estää se-eli yleensä kirkkoon kuuluminen ja yleisesti tiedetty musikaalinen taito riittänee. Ainoa pointti sen jälkeen on, että kirkon työehtosopimuksen mukaan ei makseta minkäänlaisia korvauksia ellei seurakunta ole ko. kanttoria tehtävään pyytänyt. Siltikään vieraileva sijaiskanttori ei ole oikeutettu liian suuriin ratkaisuihin ko. kirkossa, koska jokaisessa seurakunnassa on kanttori, joka johtaa ja päättää sen seurakunnan musiikillisesta annista. Eli jos sijaiskanttori suostuu tekemään jotain, niin vakituinen johtava kanttori saattaa hyvinkin kieltää ja se sillä selvä. En ole kyllä koskaan kuullut, että pappi olisi keskeyttänyt vihkitoimitusta kuullessaan jonkin epämiellyttävän soundin, tosin on syytä olla sitäkin testaamatta, kun ei koskaan tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mua stressaa tää asia jo valmiiksi.. :) Mullekin musiikki on tärkeämpi kuin vihkikirkkomme, vaikka en todella sitä tahtoisi vaihtaa. Alkumarssiksi tahtoisimme Kuulan häämarssin, kirkossa esitettäväksi Hymni rakkaudelle sekä jonkun toisen, ei-hengellisen laulun, tyyliltään silti samanlaisen. Kirkossamme on kaksi täysin erilaista kanttoria, joista toinen suostuu melkein mihin vaan, toinen pelkästään hengellisiin lauluihin. Nyt sitten vain jännitetään millainen arpa osuu kohdalle. Musta se on vaan todella kummallista sekä epäreiluakin että nämä käytännöt vaihtelevat niin paljon.

Ja tällä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa ollaanko uskovia vai ei, itse henk. koht. en vain ole löytänyt hengellisten laulujen joukosta sellaisia, jotka tahtoisin omaan vihkimiseemme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkään kanttori ei hyväksynyt romanssi kappaletta esitettäväksi kirkossa. Kanttori piti meille melkein uskonnon tunnin siintä miksi hän ei sitä kappaletta hyväksy. Siinä ei mainita pyhä kolminaisuutta vaan se on niinkuin meille kahdelle suunnattu kappale Ym. Olimme aivan huuli pyöreinä, että ei voi olla totta meidän juhlathan nämä ovat! :o jos olisimme tuon tienneet, ettemme saa sitä kappaletta kuulla kirkossa niin olisimme vaihtaneet kanttoria. Meillä on tuttavapiirissä kaksikin kanttoria, jotka olisivat voineet kyseisen kappaleen soittaa. Kanttori antoi meille listan hengellisistä lauluista ja yhdessä mieheni enon kanssa valitsimme sellaisen laulun, jonka hän lauloi meille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin, kuinka monta Jeesusta pitää laulussa olla, että se on hengellinen...

Häät ovat teidän bileet, mutta Jumala kuitenkin liittää teidät yhteen. Monesti ei ymmärretä, että laulussa, jossa ei välttämättä mainita Jumalaa nimeltä, on kuultavissa kristillinen maailmankatsomus.

Laulujen valitseminen on monesti vaikeeta siksi, että eri ihmiset tulkitsee sanat eri lailla.

Koska en usko, että pystytään kokoamaan kattavaa listaa, josta kaikki kanttorit ovat yhtä mieltä, niin kannattaisi varmaan keskustella sen oman kanttorin/papin kanssa reilusti etukäteen asiasta.

Eikös kanttorin voi hommata myös omasta takaa? Jos aiomme urkuja kuunnella niin meillä olisi ainakin yksi tuttu, joka on ennenkin vihkitilaisuuksissa ollut soittamassa, eikä hän ole srk:lla töissä eli varsinainen kanttori. Luultavasti ainakin osa musiikista on viulumusiikkia, mutta emme ole päättäneet sen tarkemmin.

Koittakaa nyt ymmärtää, että kirkossa on omat sääntönsä, ei sinne oo pakko mennä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Välttämättä ei auta se, että haluaa vaihtaa kanttoria, koska seurakunnan kanttori on vastuussa siitä, mitä kirkossa soitetaan ja hän on oman kirkkonsa "pomo" tuossa suhteessa ja voi kieltää myös vierailevaa kanttoria soittamasta sellaista musiikkia, joka ei hänen mielestään sinne sovi.

Monissa lauluissa on kyllä sellainen sanoitus, että ei se välttämättä sodi sitä vastaan, ettei sitä saisi kirkossa esittää, vaan se on sen kappaleen yleistyyli. Nää on nyt mun oman kokemuksen kautta tuomia kommentteja. Joku kanttori voi kommentoida toisin.

Yleensä kuitenkin kirkossa kirkkoon sopivia lauluja ja sitten juhlassa ne muut ;o)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaikka häistäkin on jo tovi, piti palata kertomaan kuinka sen laulun kanssa kävikään.

Kanttori ei siis hyväksynyt laulua, laitoin hänelle sähköpostia jossa oli laulun sanat ja perustelin hyvin, en enää kyllä muista miten, mutta etsin netistä tietoa tästä kirkoissa soitettavista musiikeista.

Kanttori vastasi postiin, että hän ei halua ruveta asiasta riitelemään vaan hyväksyy kappaleen. Vielä vihkimisen alkaessa pappi otti asian puheeksi, pappi oli sen laulun jo aiemmin hyväksynyt ja sanoi vain jämäkästi että hän päättää vihkimisen musiikista ei kanttori.

Meillä kanttori ei osallistunut millään tavalla tämän laulun esittämiseen (laulu oli kirkan alku kaiken kauniin) joten flyygelillä säestettynä koko kirkko kyynelehti.

Joten... ei kannata antaa periksi vaikka kanttorit ovatkin nihkeitä. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään