Guest sannakoo

Paljonko kirkon vuokraaminen maksaa?

152 viestiä aiheessa

Porissa kirkkoherranvirastossa sanottiin kirkkoa varatessa, että

kun ollaan samaa kirkkoa kuitenkin, paikkakunnasta riippumatta,

niin mitään maksuja ei tule, vaikka helsinkiläisiä ollaan molemmat

nykyisin. (Sulhanen entinen porilainen, mutta ei vaikuttanut asiaan)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei ainakaan pappi maininnut mitään mistään maksuista vaikka menemmekin naimisiin eri paikkakunnalla kuin missä asumme. Toivotti vain lämpimästi tervetulleeksi. Entinen ja toivottavasti myös tuleva kotikaupunkini Joensuu toki on, mutten usko että erityisemmin vaikuti asiaan.

Helsinkiläisiä olemme ja kyseessä Pyhän Nikolaoksen kirko Joensuussa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onneksi tuo vihkiminen ei tule kuitenkaan "kovin" kalliiksi, vaikka maksaisikin tuo kirkko.

Minä olisin halunnut mennä pitämään levynjulkistuskonsertin H:gin Vanhaan kirkkoon, niin siellä olis ollut vuokra 600 eur. Lisäksi kun olisin maksanut muusikoiden palkat, niin :girl_cray:

Eri asia olis ollut, jos olis varmuus siitä, että väkeä tulisi ja ostaisivat ohjelman, mutta ei oma pussi olisi kestänyt tuollaista summaa maksaa....

Oman kirkon onneksi sai ilmaiseksi tuohon tarkoitukseen :-X

Ei pääse noita kauniita lauluja laulamaan ihmisille, kun ei ole isoa organisaatiota takana kustantamassa :girl_cray:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En lukenut koko keskustelua läpi, mutta toivottavasti ei tule toistoa...Turussa ainakin maksaa kirkko 120e, jos olet ulkopaikkakuntalainen. Tosin porsaanreikiäkin löytyy...Itse asumme Raisiossa ja kuulumme siis Raision seurakuntaan. Meidät kuitenkin vihitään Turussa Mikaelin kirkossa, koska molemmat niin halusimme. No, sulhasen vanhemmat kuuluvat Mikaelin seurakuntaan ja sulhanen itse on nuoruudessaan ollut Mikaelin seurakunnan toiminnassa aktiivisesti mukana, joten saimme vapautuksen maksusta. Tähän olisi riittänyt jo pelkästään sekin, että toisen vihittävän vanhemmat kuuluvat kyseiseen seurakuntaan jossa haluaa vihittävän. Tulipas sekavaa... :girl_blum: Mutta näin siis meillä Turussa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oulussa jos toinen kuuluu kirkkkoon niin kirkko on ilmainen ja myös seurakuntatalot on ilmaisia jos haluaa niissä pitää.. Meille tuli ongelmaksi se että seurakuntatalossa ei saanut edes morsiuspari tanssia häävalssia, joten ei olla sitten seurakuntatalolla.. Vaan vuokrattiin toinen tila joka maksaa 750 euroa pe-su aamu.. Se<on vaan tila vuokra mitään muuta ei sisälly hintaan..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä aivan sama tilanne kuin maltsu:lla. Turussa vihitään ilman korvausta vaikka olemme ulkopaikkakuntalaisia. Vanhassa seurakunnassani Turussa, jossa olen saanut kasteen ja päässyt ripille, oltiin sitä mieltä, että minulla on niin vahva sidos sinne, että vapauttivat kirkon vuokran maksamisesta.

Myös Naantalin seurakunnalla, jossa ulkopaikkakuntalaisen vihkiminen maksaisi muistaakseni 85 euroa, on käytäntönä vapauttaa maksusta mikäli vähintään jommankumman vihittävän jokin vanhemmista kuuluu seurakuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No juu.

Kirjotinkin tuonne toisenlaiseen keskusteluun asiasta. Eilen kattelin kotipaikkakuntani (mistä siis olen lähtöisin) seurakunnan hinnastoja, niin sielläpä oli semmonen summa kun 366€ ulkopaikkakuntalaiselle! Aivan älytöntä, jos tuo pitää paikkansa.

Mulle oli jo vähän muutenkin semmonen henkinen ongelma, kun joskus tuossa postiluukusta kolahti asuinpaikkakuntani seurakunnalta kirje, että "Tervetuloa ********* seurakuntaan!" Juu, ei. Aina tuun olemaan k********nen vaikka missä asun. Jos siks tuntuu surulliselta joutua maksamaan noin paljon, jotta meidät vihittäisiin haaveeni mukaisesti kotikirkossani.

No, täytyy huomenna soittaa kyseisen seurakunnan kirkkoherranvirastoon asiasta. Kyseessä on siis 3000 asukkaan pienkunta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainakin tossa meidän naapuri kaupungissa maksaa kirkon vuokraus 168e. Ei mikään halpa, mutta ei mikään kauhean kalliskaan jos sen välttämättä haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jee! Tänään soittelin sinne kirkkoherranvirastoo, niin ei maksa meiltä mitään, kun on mun kotikirkko. Nyt on siis kirkko varattu!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laukaasta eivät ainakaan puhuneet mitään masuista, joten toivottavasti huolivat Jyväskyläläisen parin sinne ilmaiseksi, ettei tule yllätyskustannuksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Laukaasta eivät ainakaan puhuneet mitään masuista, joten toivottavasti huolivat Jyväskyläläisen parin sinne ilmaiseksi, ettei tule yllätyskustannuksia.

OT: Hui! Mä jo ehdin [tosin hyvin lyhyen] hetken ajatella, että jotkut kirkot ovat alkaneet syrjiä vauvaa odottavia pareja... No, onneks tilanne ei ollutkaan näin paha. :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulemma pienessä maalaiskirkossa maksu ulkopaikkakuntalaisille 79 euroa. Olen kyllä vihkipaikkakunnalta kotoisin, joten harmittaa, että joudumme maksamaan. Mutta ymmärrän kyllä sen.. Enhän maksa enää kirkollisveroani ko. paikkakunnalle, ja suntion yms. henkilökunnan täytyy kirkko valmistella vihkimistä varten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kysyin rippipapiltani kotiseurakunnan käytäntöä ja meillä ei kenenkään tarvitse ikinä maksaa. Niin minä muistelin itsekin. Ja kyse on pienestä maalaiskunnasta. Mutta ihanasta seurakunnasta todella!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole vielä sen tarkemmin perehtynyt miten meidän osalta on mahdolliset maksut, mutta kun tätä ketjua aloin lukea niin ajatus oli: "mitä hittoa, miksi kirkossa vihkimisen pitäisi maksaa, maksanhan jo kirkollisveroa." kyllähän siitä verosta menee osansa kaikille kirkoille...ymmärrän kyllä sellaiset erikoistapaukset mistä tässä ketjussa on ollut puhetta...

Mutta, meille ei ainakaan vielä ole puhuttu mitään maksuista. Kirkko varattiin kuukausi sitten ja tuleva mieheni asuu vihkimispaikka kunnalla...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kirkonkäyttömaksu on tosiaan srk-kohtainen ja koskee aina ulkopaikkakuntalaisia. Esim. Turussa maksu on 120 €.

OHO!

Juuri tänään tein viimeisiä vahvistuksia varattuihin paikkoihin, aikoihin ja tilanteisiin tjn. ja ei meillä ainakaan maksa mitään! Olemme molemmat ulkopaikkakuntalaisia, kanttorikin tulee kuulema hyvin mielellään :girl_haha:

TURKkUSESSA ON SIIS RYÖVÄRImeininkiä :girl_mad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
No juu.

Kirjotinkin tuonne toisenlaiseen keskusteluun asiasta. Eilen kattelin kotipaikkakuntani (mistä siis olen lähtöisin) seurakunnan hinnastoja, niin sielläpä oli semmonen summa kun 366€ ulkopaikkakuntalaiselle! Aivan älytöntä, jos tuo pitää paikkansa.

Mulle oli jo vähän muutenkin semmonen henkinen ongelma, kun joskus tuossa postiluukusta kolahti asuinpaikkakuntani seurakunnalta kirje, että "Tervetuloa ********* seurakuntaan!" Juu, ei. Aina tuun olemaan k********nen vaikka missä asun. Jos siks tuntuu surulliselta joutua maksamaan noin paljon, jotta meidät vihittäisiin haaveeni mukaisesti kotikirkossani.

No, täytyy huomenna soittaa kyseisen seurakunnan kirkkoherranvirastoon asiasta. Kyseessä on siis 3000 asukkaan pienkunta.

EI VOI PITÄÄ PAIKKANSA!!!???

Tässä vaiheessa kannattaa ainakin kysäistä mistä tuo summa koostuu?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirkkonummen kirkko ulkopaikkakuntalaiselle maksaa 200e. Meille ei muuta vaihtoehtoa ole kuin tuo, koska Espoon tuomiokirkko on poissa pelistä ja muissa ei ollut vapaata.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
kyllähän siitä verosta menee osansa kaikille kirkoille...ymmärrän kyllä sellaiset erikoistapaukset mistä tässä ketjussa on ollut puhetta...

Vähän OT, mutta kyllä se kirkollisvero maksetaan sille omalle paikallisseurakunnalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Menemme eri paikkakunnalla naimisiin, mitään ei maksa mutta sanoivat että pappi pitää itse hankkia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa,

meillä vaihtui hääpaikka helmikuussa 2012 (häät elokuussa 2012). Siispä äkkiä soittamaan lähiseurakuntia läpi, että saako ääk enää mitään vihkiaikoja. Saatiin toivomamme ja suunnittelemamme aika, ja molemmat kirkot olisivat olleet vapaina (Sipoo!). Epäilen kyllä, että kyseessä oli joku peruutus.

Paikka vaihtui Kymenlaaksosta Porvoon seudulle. Soitin Porvoon suomalaiseen seurakuntaan ja kuulin, että hinnat ovat ulkopaikkakuntalaisille seuraavat:

250e vihkiminen

80e hääharjoitus.

Sitten soitin Sipoon seurakuntaan, ja siellä maksu on 80e / vihkiminen, jos on ulkopaikkakuntalainen.

- Siskoni ja sulhasen veli asuu Sipoossa ja sulhasen äiti on asunut lapsuutensa ja mennyt ripille Sipoossa, niin saatiin onneksi vapautus maksusta.

Ihmettelen itse noita maksuja kyllä. Monella melko tiukka budjetti ja kyllä minusta Jumalan kasvojen edessä vihkiminen pitäisi olla ilmaista.

- No joo, ymmärrän, jos on pieni paikkakunta ja tyyliin kirkko pitää valmistella ja ihmiset tulevat vihkiparia varten töihin tms. Mutta minusta tuo 330e siitä, että pääsee naimisiin on tosi paljon rahaa! Ja korkealta minusta kuulosti myös tuo Kirkkonummen hinta, 200 euroa! Itse en ainakaan haluaisi maksaa vihkimisestä. Harkittiinkin vihkimistä juhlapaikalla (kaunis puisto juhlapaikan edessä), mutta aina kun voi kuitenkin sataa, eikä tuoleja olisi saanut, niin luovuttiin ajatuksesta.

Ja minua ainakin kummastuttaa melko paljon myös se, että jos on asunut lapsuuden tai ollut srk:n toiminnassa mukana, tai vanhemmat ovat kotoisin ko. paikkakunnalta, että kirkko veloittaa rahaa. Onhan sitä maksanut aikaisemmin kirkollisveroja ko. seurakuntaan, niin ainakin minusta tuntuisi pöljältä maksaa vihkimisestä. Ja jos ajattelee, että pariskunta asuu vaikkapa Helsingissä ja sitten haluavat mennä vaikka Keski-Suomessa toisen lapsuuden kotipaikkakunnalla naimisiin, ja kirkko veloittaisi monta sataa.

Mitä mieltä olette?

- Elotar_12

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kangasalan kirkon käyttö maksaa ulkopaikkakuntalaisille tästä vuodesta lähtien 200 e... Vähän harmi, että lapsuuden ja nuoruuden ns. kotikirkossa vihkimisestä joutuu nyt maksamaan, toivottavasti raha menee tarpeeseen.. :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Savitaipaleen kirkon sivujen mukaan ulkopaikkakuntalaiselle maksaa 55 € / tilaisuus. Muut kirkot eivät kertoneet (paitsi hautajaishintoja esim. Lpr seurakunta perii 44 € kappelinvuokraa ulkopaikkakuntalaisilta, voisikohan siitä päätellä jotain...?) :/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta on vähän hassua että täällä päivitellään niin "maan perusteellisesti" kirkon vuokraa. Jostain syystä juhlapaikkojen hinnoista ei olla yhtä sydämistyneitä, miksei?

Kirkoissa on työssä ihan ihmisiä, eivät he elä pyhällä hengellä (pelkästään :D). Että jos vain se "jumalan silmien alla" vihkiminen on se suurin ja tärkein asia, niin kannattaa varmaan mennä vihkiytymään ihan sinne omaan kotikirkkoon. ;)

 

Porvoon Tuomiokirkko veloittaa tosiaan sen karvan vajaa 300e, mikä ei mielestäni ole ollenkaan paha summa, jos ajattelee että sinne saisi halutessaan sitten tuoda noin 750 vierasta tulleessaan. Ja muutenkin, minkä arvorakennuksen saa noin(kin) pienellä summalla yksityiskäyttöön?

 

Omalla kohdalla tietty "helppo sanoa", kun entisenä porvoolaisena minut vihitään siellä sulhaseni kanssa ihan ilmaiseksi. Mutta vaikka olisinkin joutunut maksamaan, ei se olisi kokonaisbudjetinkaan huomioon ottaen ollut kovin iso summa, muutamia satasia kuitenkin vain. Porvoon seurakunnassa on tosiaan se periaate, näköjään eroten esmes Kangasalasta, että jos jompikumpi vihittävistä on kuulunut Porvoon srk:an tai konfirmoitu siellä tahi jommankumman vanhemmat kuuluvat Porvoon srk:an, niin kirkon käytöstä ei veloiteta.

Muokattu: , käyttäjä: Maple Nut

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja mäkin otan vähän kantaa tähän.Mun mielestä jos ei halua pitää omassa kirkossaan häitä,niin täytyy olla sitten valmis maksamaan.

Minä en kuulu kirkkoon ja maksamme 200€ plus matkakulut meidän varatuomarille joka tulee vihkimään meidät juhlapaikalle :)

Eli jos haluaa jotain erilaista, pitää olla valmiina maksamaan siitä hyvästä :)

Valitettavasti tässä maassa ei kohta tunneta enään edes sanaa ilmainen :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Että jos vain se "jumalan silmien alla" vihkiminen on se suurin ja tärkein asia, niin kannattaa varmaan mennä vihkiytymään ihan sinne omaan kotikirkkoon. ;)

 

Mun mielestä jos ei halua pitää omassa kirkossaan häitä,niin täytyy olla sitten valmis maksamaan.

 

Tässä onkin se pointti, että kaikille se maantieteellisellä perusteella valikoituva kirkko ei ole "kotikirkko" tai "oma kirkko" - jos esimerkiksi on opiskelujen takia kirjoilla jollain muulla paikkakunnalla. On vähän hassua olla käynyt 20 vuotta jossain tietyssä kirkossa, ja sitten parin vuoden opiskelujen takia kirkossa vihkimisestä peritänkin vuokraa..

 

Samaa mieltä maksuista olen tilanteissa, että joku haluaa miljöön/sijainnin/muun vastaavan syyn takia jossakin tietyssä kirkossa naimisiin :) Kirkkoverokin maksetaan kuitenkin siihen omaan seurakuntaan, sen maksamiseenkaan ei voi vedota.

 

(Meidän ei tarvitsekaan maksaa kirkkovuokraa, koska olemme tehneet varauksen jo viime vuonna. Tosin olisin sen maksanut, tottakai haluan tukea "kotiseurakuntaa", kun tarvetta maksun keräämiseen on ilmeisesti tullut.)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään