Satu

Mikä virsi kirkkoon?

320 viestiä aiheessa

En oiein tunne noita virsiä... :-/

Mikä olisi kaunis virsi kirkossa laulettavaksi vihkimisessä?

Mikä virsi teille tulee?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

:)

Kaunis virsi on minun mielestäni virsi no 241a) Herra rakkaastani, tunnen iloa...

Ehkä minulle tärkein sen vuoksi, että se esitettiin lauluesityksenä häissämme yllätyksenä meille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee virsi 517, ja säkeistöt 1-3. On ainakin nuoremmalla porukalle tuttu ja itselle sydäntä lähellä  :-X

Ransu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"Soi kunniaksi Luojan" on minusta kaunis, samoin monet nuorten virret. Meillä ei ole vielä päätetty, mikä virsi tulee, eikä sen enempää asiasta edes keskusteltu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulho tahtoi Suvivirren, joten se tulee varmaankin. Hyvä puoli on se, että kaikki osaavat se, joten joku saattaa vaikka uskaltautua laulamaankin. Lisäksi Suvivirrestä tulee aina hyvät fiilikset  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Soi kunniaksi Luojan. Eli virsi 462:ko se oli. Siinä on vaan 3 säkeistöä, en tiedä vielä otammeko ne kaikki. Ehkä viimeisen jätämme pois. Tässä sanat:

Soi kunniaksi Luojan,

nyt virsi kiitoksen,

tuon kaiken hyvän tuojan

ja suojan ainaisen!

Hän, Isä, rakkahasti

ain vaalil luotujaan,

ja kaiken taitavasti

hän ohjaa tuolta taivaastaan.

Hän säät ja ilmat säätää

ja aallot tainnuttaa

ja hyisen hallan häätää

ja viljan vartuttaa.

Hän onneen meidät ohjaa,

jos joutuu johdantaan.

Sen rakkauden pohjaa

ken pystyy koskaan tutkimaan?

Siis kiitos, Herra taivaan,

kun lahjas meille toit

ja palkaks työn ja vaivan

taas puhtaan leivän soit.

Suo, että alttiin mielin

myös köyhää holhoomme,

ja sydämin ja kielin

sua lakkaamatta kiitämme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli lastenvirsi 471: Hyvä Jumala kiitän kodista.

MInä olisin halunnut vaikka mitä kiitosvirsiä, mutta miestä eivät mahtipontiset virret viehättäneet. Siksi ajattelimme, että jokin sellainen virsi, jonka mahdollisimman moni osaa ja joka on helppo laulaa.

Itse olen laulellut virttä 471 lapsesta lähtien.. aika harras se on mutta myös sopivan mittainen.

Soi kunniaksi luojan on tosi kaunis samoin se Jumala loi auringon kuun ja järvet ja puut, ihmiset myös...

en muista numeroa, mutta kiitosvirsi taitaa olla ja sopii hyvin kesään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä oli lastenvirsi 471: Hyvä Jumala kiitän kodista.

Meille tulee sama virsi. Musta se on kaunis ja tuttu melodialtaan ja sanat on aiheeseen sopivat.

Virsi 471

Hyvä Jumala, kiitän kodista,

omaisista, perheestämme.

Sinulta on elämämme.

Kaikki rakkaani ovat lahjaasi.

Herra, opeta, että kotona

kuuntelemme toisiamme,

iloitsemme onnestamme,

emme riitele, turhaan kiistele.

Anna voimia, oikein toimia.

Silloin meillä jokaisella

kotona on hyvä olla

eikä minua mikään pelota.

Suojaa kotia, meitä kaikkia.

Pyydän, Herra, viisautta,

ystävyyttä, rakkautta.

Anna yhdessä meidän pysyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oisko kellään takatasakussa virren no 241a) Herra rakkaastani, tunnen iloa...  sanoja?  :)

Kaunis virsi minusta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee virsi jonka numero muistaakseni oli 517 eli Herra kädelläsi, asua mä saan ... Oli miun rippivirsi 12 v sitten  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko taas kysyä... Onko sanoja tuohon Herra kädelläsi... virteen? Se oli näistä ainut johon muista sävelen :-[

Etukäteen avusta kiittää Wilma ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee virsi 241 a, tosi kaunis ja puhuttelevat sanat. Toiseksi virreksi tulee 338 "Päivä vain, ja hetki kerrallansa..."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pakko taas kysyä... Onko sanoja tuohon Herra kädelläsi... virteen? Se oli näistä ainut johon muista sävelen :-[

Etukäteen avusta kiittää Wilma ;D

[glb]Sori, huomasin vasta nyt kysymyksesi! Voin huomenissa laittaa sanat tänne![/glb]

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä Wilmalle (ja muillekin) virren 517 (eli Herra kädelläsi) sanat:

1. Herra, kädelläsi asua mä saan, turvallisin käsi päällä maan. Siellä kaikki saavat uuden sydämen, rauhan annat haavat sitoen. Onneni on olla Herraa lähellä, turvata voin yksin Jumalaan. Onneni on olla Herraa lähellä, tahdon laulaa hänen teoistaan.

2. Herra, kädelläsi iloita mä saan, se on rikas käsi antamaan. Siellä armahdusta meille tarjotaan eikä kadotusta milloinkaan. Onneni on olla herraa lähellä, turvata voin yksin Jumalaan. Onneni on olla Herraa lähellä, tahdon laulaa hänen teoistaan.

3. Herra, kädelläsi itkeä mä saan, kohonnut ei käsi kostamaan. Sitä naulat pisti, pahuus ihmisten, anteeksi soi risti kaiken sen. Onneni on olla herraa lähellä, turvata voin yksin Jumalaan. Onneni on olla Herraa lähellä, tahdon laulaa hänen teoistaan.

4. Herra, kädelläsi uneen painan pään, kutsut ystäväsi lepäämään. Käsi minut kantaa uuteen elämään, ikirauhan antaa, valoon jään. Onneni on olla herraa lähellä, turvata voin yksin Jumalaan. Onneni on olla Herraa lähellä, tahdon laulaa hänen teoistaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

;) Marzie, mekin saatiin virsi valittua => tai oikeesti mun äiskä tän keksi; oma virsituntemukseni kun on olematon  :P. Eli sama virsi meillä, kuin Teilläkin ja samat säkeistötkin! Tämän virren on oman ukkini isoisän isoisän isä (tms) sanoittanut vuonna 1824. Tässäpä sanat, josko joku haluaa:

1.) Herra, kaiken onnen tuoja, runsas lahjain antaja.

    Herra siunaukseni suoja, näiden puoleen katsahda,

    jotka pyhä sana nyt on yhdeksi liittänyt.

3.) Rakkautta, kestävyyttä armostasi heihin luo,

    anna yksimielisyyttä, terveyttä heille suo,

    Auta heitä toisiaan lohduttamaan, tukemaan.

5.) Onnen, ilon anna heitä askeleissaan seurata,

    siivilläsi heidät peitä, murheet kauas karkota.

    Uuden päivän voimaksi annan uusi armosi.

säv. Heinrich Albert

sanoittanut Pentti Jaakko Ignatius 1824, Uud. Elias Lönnroth 1867, Virsikirjaan 1886

:-X  :-X  :-X  :-X  :-X  :-X  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli virsi 517 säkeistöt 1-3. Elikä Herra kädelläsi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Alunperin ajattelin, että meille ei tulisi virsiä, kun ei oikein ole takeita suvun lauluinnokkuudesta....

Viime sunnuntaina kuitenkin kuuliais-kirkossa käydessämme oli samalla rippikoulun loppu ja siellä koko seurakunta lauloi todella komeasti kiitosvirren 135.

Se on ollut vieläpä sulhon rippivirsi aikanaan, joten se me otetaan :)

Laitanpa tähän samalla ne sanatkin

Jumala loi auringon, kuun ja

järvet ja puut, ihmiset myös.

Jumalan on taivas ja maa.

Herraa me tahdomme kiittää.

Herralle riemulla laulamme kiitosta.

Herra, me kiitämme nimeäsi.

Jeesukselle virtemme soi,

hän kuolemallaan elämän toi.

Luonamme hän täällä nyt on.

Herraa me tahdomme kiittää.

Herralle riemulla laulamme kiitosta.

Herra, me kiitämme nimeäsi.

Henkensä hän heikoille suo

ja keskellemme lämpöä tuo.

Taivas jo on luonamme näin.

Herraa me tahdomme kiittää.

Herralle riemulla laulamme kiitosta.

Herra, me kiitämme nimeäsi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
"Soi kunniaksi Luojan" on minusta kaunis,

Onhan tuo virsi kaunis, mutta musiikin opettajani pilasi "nautinnon" toteamalla, että kaikki aina laulavat sen "Soi kunniaksi luu-ojan". Aina, kun kuulen kyseisen virren minua ärsyttää ja huvittaa tuo asia, koska opettajani oli täysin oikeassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei tule mitään, ainakaan vielä emme ole keksineet! Suomalaiset virret ovat niin tajuttoman surullisia ja ankeita, että niistä tulee aina hautajaisfiilis. Onko teillä kokemuksia muiden häistä: kuinka moni ottaa yleensäkin kirkkoon virren? Ja onko iloisia virsiä vai ovatko ne kaikki tota samaa monotonista "Herra kädelläsi asua mä saan..." -linjaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika usein häissä on virsi. Häissä, joissa mä olen ollut, on tainnut olla kaikissa. Mutta meille ei tule vaan meille tulee hyvän ystävän laulama kaunis kappale "Rakkauden liekki".  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee vissiin 135 eli Jumala loi auringon kuun... meillä oli vaihtoehtona suvivirsi mutta musta jotenkin tuntuu siltä et se ei oikein sovi näin keskikesään. Meillä äiti pelkää et tota 135 ei tunne kukaan mutta ainakin meidän nuorempien ikäluokkien aikaan sitä on laulettu paljon koulussa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yksi virsi kun on pakko olla (näin sanoi pappi) valittiin 462 eli Soi kunniaksi luojan.

Kivempi vaihtoehto olisi ollut Suvivirsi, mutta kun vihkiminen on elokuussa ei tuntunut oikein luontevalta. ;)

Morsian2002

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan näin "ammattilaisen" näkökulmasta: Mikäli virret on tuikituntemattomia, puhukaa ihmeessä häitänne soittamaan tulevan kanttorin kanssa. Tai sitten papin. Heidän ainakin luulisi tuntevan virsiä ja osaavan ehdottaa sopivaa.

Kesähäissä käytetään paljon just Suvivirttä (571), Soi kunniaksi Luojan ja sit Jumala loi (135). Mutta muutkin käy toki, jos hääpari niin haluaa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
1.) Herra, kaiken onnen tuoja, runsas lahjain antaja.

    Herra siunaukseni suoja, näiden puoleen katsahda,

    jotka pyhä sana nyt on yhdeksi liittänyt.

3.) Rakkautta, kestävyyttä armostasi heihin luo,

    anna yksimielisyyttä, terveyttä heille suo,

    Auta heitä toisiaan lohduttamaan, tukemaan.

5.) Onnen, ilon anna heitä askeleissaan seurata,

    siivilläsi heidät peitä, murheet kauas karkota.

    Uuden päivän voimaksi annan uusi armosi.

säv. Heinrich Albert

sanoittanut Pentti Jaakko Ignatius 1824, Uud. Elias Lönnroth 1867, Virsikirjaan 1886

Sama virsi oli meilläkin, ihan kiva ja mukavat sanat. Tuntu ihmiset laulavan kovasti, vaikka ainakin mulle oli ennestään melkosen outo virsi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään