rosero

Suomen kaunein kirkko

161 viestiä aiheessa

Nääh. En tiiä miks eka kuva näkyy noin sumuisena, mut asia varmaan tuli selväksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko myös vetää kotiinpäin, eli Kymin kirkko Kotkassa on kaunis.

Mutta joku tuolla aiemmin sanoi, niin myös Ruotsinpyhtään kirkko Ruukissa on todella kaunis pikkukirkko. Tykkään molemmista!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mäkin vedän kotiinpäin ja sanon että Keski-Porin kirkko. :-X Todella kaunis ulkoa, varsinkin kesällä kun kirkkopuisto on kauniin vihreä. Sisältä ihanan tunnelmallinen. Meidät vihitään täällä ensi vuoden syyskuussa. :)

K-Pkirkko.jpg

1-tervetuloa.jpg

Sisätiloja voi ihastella myös Yön Parrasvalot-biisin

. :) Huomio sitten pois noista Ollin kärsivistä ilmeistä. :grin: Muokattu: , käyttäjä: adelette

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyy kyllä sanoa, että Itä-Suomessa on useampikin kaunis kirkko. Kiteen kivikirkko ja Joensuun luterilainen kirkko onkin jo täällä mainittu. Lisäksi Rääkkylän ja Pyhäselän kirkot ovat minusta ihan nättejä. Utran kirkko on myös kaunis, jos sitä ei vielä täällä ole mainittu :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ELi imatran Kolmenristinkirkko on omasta mielestäni kaunis.

:)

Ja ruokolahden kirkko myös kaunis, ja molemmat varsinkin sisältä kauniita kirkkoja!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä oma suosikkini, jonka vieras-Haisulikin ehti jo listata. Eli kyseessä Mustasaaren kirkko, jota hallinnoi Mustasaaren ruotsalainen seurakunta ja joka sijaitsee Vanhassa Vaasassa. Alunperin hovioikeuden käytössä ollut C. F. Adelcrantzin suunnittelema rakennus muutettiin kirkoksi vuonna 1863 (77 vuotta valmistumisensa jälkeen). Vaihdoimme juuri (puoli vuotta ennen häitä) hääpäiväämme kolme viikkoa eteenpäin saadaksemme juuri tämän kirkon vihkikirkoksemme :-X

gallery_33836_828_524.jpg

gallery_33836_828_23949.jpg

gallery_33836_828_15253.jpg

Muoks. Niitä viikkoja tulikin sitten kolme eikä vaan kaksi...

Muokattu: , käyttäjä: Pudde

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä olisin minun suosikkejani, listaa voisi tosin jatkaa pidenpäänkin...

Lakeuden Risti Seinäjoella, kuvat eivät ole parhaimmasta päästä.

Sisältä

Ulkoa

Turun linnasta löytyy aivan ihana pieni kirkko

Linnan kirkko

Kemiöstä löytyy intiimi pieni puukirkko lossin takaa saaresta

Angelniemen kirkko

Tyrvään Pyhän Olavin kirkko on myös aivan ihana

Olavin kirkko

Jos suureellisuutta kaipaa niin silloin Turun tuomikirkko

Ulkoa

sisältä

tai Helsingin

Helsinki

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä Ruokolahden kirkko Etelä-Karjalassa on varmasti yksi Suomen kauneimmista kirkoista ja siellä meidätkin olisi tarkoitus vihkiä ensi elokuussa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät suunnitelmissa parin vuoden sisään. Haluaisinkin tietää, mikä on mielestänne Oulun kaunein kirkko? Häävieraita olisi mahdollisesti tulossa 100-200. Haluan, että kirkossa on valoa, tunnelmaa ja tunnetta - ei mitään kolkkoa feng shuita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen ollut parissakin häissä Oulujoen kirkossa, joka on vanha, mutta tyylikkäästi remontoitu. Kirkko on valoisa, perinteikäs ja tilava + akustiikka erinomainen.

Omia häitä varten varasimme Kastellin kirkon, joka on seuraavaksi kaunein tietämistäni Oulun kirkoista ja sijainti on omiin tarpeisiini oikein mainio.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen ihastunut Pihlajaveden erämaa kirkkoon sekä Pihlajaveden uuteen kirkkoon. Myös mieleeni on jäänyt siinä melko lähellä Keuruun uusi kirkko ja vanhakirkko.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni kauneimmat kirkot ovat Mikaelin kirkko ja Pyhän Henrikin taidekappeli Turussa. Myös Merimaskun pieni puukirkko 1700-luvulta on kaunis ja tunnelmallinen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

221946.jpg

Piikkiön kirkko on todella kaunis, vanha kivikirkko ja siellä meidät vihitään. Turun seudulta siis haluttiin nimenomaan keskiaikainen kivikirkko vihkipaikaksi smile.gif Tuomiokirkko on aivan liian suuri ja Mikaelin kirkko jotenkin liian moderni meidän makuun..

En nyt haluaisi olla pilkun tarkka... Mutta ihan pakko todeta, että Piikkiön kirkko EI ole keskiaikainen. Se on rakennettu 1750-luvulla ja suunnittelijana sama arkkitehti kuin Turun vanhalla raatihuoneella eli Samuel Berner. Häneltä tilattiin nimenomaan keskiaikaista kirkkoa muistuttava kirkko. Mutta on siis vain rakennettu siihen henkeen, ei ole aidosti keskiaikainen - Suomen keskiaikahan päättyi 1500-luvun alussa. Aidot keskiaikaiset kivikirkot rakennettiin pääasiassa 1300-1400-luvuilla.

Mutta kaunishan tuo Piikkiön kirkko on silti, siitä ei pääse mihinkään. Hyvä valinta! Siellä oleva alttarilaite on muuten kopio siitä alttarirakennelmasta, joka Turun tuomiokirkossa oli ennen vuoden 1827 paloa. Ja legendan mukaan Piikkiön kirkko on rakennettu Kuusiston linnan kivistä. Mutta oli vaan pakko historian harrastajana oikaista tämä, ettei ihmisille jää käsitystä, että Piikkiön kirkko olisi keskiajalta. :)

Keskiaikaisia kivikirkkoja Turun seudulla ovat tuomiokirkon lisäksi Katariinan kirkko, Maarian kirkko, Liedon kirkko, Ruskon kirkko, Paraisten kirkko, Nauvon kirkko, Korppoon kirkko, Naantalin kirkko, Rymättylän kirkko, Maskun kirkko, Nousiaisten kirkko ja Mynämäen kirkko.

Muokattu: , käyttäjä: susumu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuomiokirkko.jpg

Ihana.

Edit. Helsingin Tuomiokirkko siis kyseessä, jos ei joku tunnistanut ^^

Muokattu: , käyttäjä: Daliya

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Liputetaan nyt puolueellisesti täkäläisen kirkon puolesta ja sanotaan:

1) Mustasaaren Kirkko, Vaasa. Joskus on vielä pakko saada aikaiseksi ja pyörälenkillä poiketa valokuvaamaan kirkon tiluksia - ihan jo vaikka pelkkää nelirivistä lehmuskujaa

2) Helsingin Tuomiokirkko ^ Ylläoleva kuva kertookin jo kaiken. Jostain syystä talvella vielä mykistävämpi näky.

3) Kangasalan kirkko. Porukat asuu siellä suunnalla ja aina kun bussin kyydissä ajaa siitä ohi, pää kääntyy automaattisesti. Varsinkin hämärässä/ sadesäällä kattokruunut loistaa tunnelmallisesti sisäpuolelta. :-X

12714079.jpg

4) Ylistaron kirkko (toiselta nimeltään Komia kirkko). Samalla tavalla - kun tämän ohi mennään autolla, on pakko joka kerta ihailla kirkon julkisivua.

Ylistaron-kirkko.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä pariinkin kertaan jo tullutkin, mutta pidän paljon Lappeenrannan kirkosta. Monia muitakin todella upeita kirkkoja olen nähnyt, mutta Lappeenrannan kirkkoon liittyy myös omat muistot, niin tietysti tuntuu siksi vielä läheisemmältä :)

Kauempaa ja iltavaloilla aivan upean näköinen

_smaller.jpg

Läheltä kirkosta on melko vaikeaa löytää kuvaa, sillä puut tulevat aina eteen, mutta tässä yksi. Jälleen iltavalaistuksessa.

_smaller.jpg

(Kuvat Googlen kautta)

Muokattu: , käyttäjä: Lenore

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heitetään mukaan sisältä upea kirkko, Paltaniemen kuvakirkko Kajaanissa. Ulkoa aika tavallinen puukirkko, mutta sisältä wau! Seinille on maalattu Raamatun tapahtumia, parhaimpia ovat Aatamista&Eevasta kertovat, kyllä on taiteilija hienoja leijonia, dromedaareja yms. maalannut näkemättä varmasti koskaan ko eläimiä :) Näitä jaksaa niin ulkomaalaiset turistitkin kuin häävieraana olevat lapsosetkin tuijotella. Takaseinällä kohtaus Ilmestyskirjasta, jota on sensuroitu, kun naisväki on kuulemma aikoinaan pyörtynyt :D

Kuvia oli hankala löytää, ehkä täällä parhaat: http://valoisahuone.blogspot.fi/2009/07/paltaniemen-kuvakirkko.html

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oma kirkko paras kirkko ;p Kyseessä siis Tammelan kirkko.

i-5571000811602576609-5667765381753574658.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Lumenvalkea

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pyhän Laurin kirkko on minun mielestä kaunein missä itse olen vieraillut, ja sinne saatiin onneksi vihkiminen ;) ja kun ne jättiurut pärähtää soimaan ja minä siellä upeana astun ovista sisään... *jatkan haaveilua* :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään