Jump to content
Naimisiin.info

Voiko käyttää mitä tahansa virttä?


Neena

Recommended Posts

En tarkoita tietenkään mitään hautausvirsiä, mutta kun itselle on lasten ja nuorten virret ne kaikkein tutuimmat. Sopivatko Mä silmät luon ylös taivaaseen, Jumalan kämmenellä, Kuule Isä taivaan tai Herra kädelläsi vihkimiseen virreksi?

Link to comment
Share on other sites

Nuo kaikki virret ovat aivan sopivia mun mielestä ainakin. Ei sitä ole missään määrätty, että ne pitäisi olla nimenomaan avioliittovirsiä.

Jos nuo ovat sinulle/teille tuttuja ja mieleisiä, niin niistä sitten vaan valitsemaan sopivat  :)

Link to comment
Share on other sites

Minustakin sopivat todella hyvin! Meille tulee (yhtenä virtenä) virsi 307, siitäkin huolimatta, että viimeisessä säkeistössä sulhasta hieman korotetaankin: "Sydän hämmästyypi näissä ilohäissä, lunastetut riemastuu, yljän eteen ihmeissänsä ystävänsä kasvoillensa kumartuu"  ;D ;D (bestmanin ilmettä tullaan seuraamaan ;))

Mutta siis, minusta häissä on kiva laulaa itselle tuttuja virsiä, ja monen sanat sopivat oikein hyvin!

Link to comment
Share on other sites

Mä haluan ehdottomasti Suvivirren :) Avioliittovirret on kyllä tosi kauniita mutta moni muu virsi on tutumpi ja läheisempikin, jopa.

Link to comment
Share on other sites

Miten olisi 598?  ;)

Haluaisin nähdä kanttorin ilmeen, jos joku ehdottaisi tätä tosissaan  ;D

Mutta alkuperäiseen asiaan. Kyllä virsi voi olla muukin virsi kuin avioliittovirsi ja juuri nuorten ja lasten virsistä esimerkiksi löytyy hyviä vaihtoehtoja. Samoin esim. koti ja perhe sekä kiitos ja ylistys -osioista löytyy hyviä vaihtoehtoja.

Link to comment
Share on other sites

Miten olisi 598?  ;)

Oisko kellään vinkata sanoja tähän? Ei sillä, että utelias olisin, mutta niin just :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä yksi virsi avioliittovirsistä ja toinen nuorten virsistä. Papin kanssa nämä yhdessä valittiin ja hänen ehdotuksestaan, kun halusimme suhteellisen tuttuja virsiä.

Link to comment
Share on other sites

Voikohan ensimmäisen virren tilalla (kun kerta musiikkiesityskin siihen käy) olla jokin Nuoren seurakunnan veisukirjan (siis sen punaisen laulukirjan) kappale? Lähinnä ajattelen laulua Tänä aamuna aurinko nousi. On niiiiiiiin ihana laulu :-X  ja muutenkin nuo veisukirjan veisut on virsiä tutumpia. Vai onko niin, että on pakko olla virsikirjasta löytyvä virsi?

Tosin onhan noita kivoja virsiäkin, valitettavan harva vain on tuttu ja haluaisin sitten sellaisen tunnetun virren. Olen esim. miettinyt seuraavia:

126 (Me kiitämme sinua)

135 (Jumala loi...)

332 (Herraa hyvää kiittäkää)

338 (Päivä vain...)

508 (Valkeus kirkas)

517 (Herra kädelläsi)

571 (Suvivirsi)

Nuo on siis lähinnä osioista Pyhä kominaisuus ja Kiitos ja ylistys, mutta kun nuo varsinaiset avioliittovirret on uppo-outoja... :-/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Minä haluaisin meille, "mua siipeis suojaan kätke" eli virsi 552. Mietityttää vaan kun se on aika selvästi iltavirsi, mutta pidän siitä todella paljon ja sitä laulettiin kovasti rippikoulussakin...  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Me ajateltiin Jumalan kämmenellä, vaikka se onkin lasten virsi (eikä meillä vielä lapsia). Pappikin sanoi, että oikein hyvä valinta. Se on kaikkien tuntema, helppo ja lyhyt. Toinen vaihtoehto olisi ollut Herra kädelläsi, mutta sitä olisi pitänyt lyhentää..

Link to comment
Share on other sites

Miksi Herra kädelläsi olisi pitänyt lyhentää? Itse suosittelen sitä usein vihittäville, harvemmin kyllä lauletaan enemmän kuin 3 säkeistöä, koska 4. puhuu kuolemasta, eivätkä kaikki halua liittää sitä ajatusta häihinsä.

Virsistä puhuttaessa ei yleensä puhuta lyhentämisestä, vaan säkeistöjä voidaan valita haluttu määrä, eikä niiden tarvitse olla järjestyksessä. Virsikirjassa on mielettömästi hienoja virsiä ja nyt lisäbonuksena ovat vielä vihkilaulut, jotka löytyvät virsikirjan liiteosasta, sieltä 800:n jälkeen.

Suosittelen esim. virsiä 194, 202, 461, 471, 470, 465, 600, 536, 814, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824.

Link to comment
Share on other sites

Virsikirjassa on mielettömästi hienoja virsiä ja nyt lisäbonuksena ovat vielä vihkilaulut, jotka löytyvät virsikirjan liiteosasta, sieltä 800:n jälkeen.

Suosittelen esim. virsiä 194, 202, 461, 471, 470, 465, 600, 536, 814, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824.

471, 816, 818, 820, 821 <- näistä löytyy meidän virret. Aivan ihanat sanat näissä kaikissa!  :D

Suuri kiitos Maria  :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Marialle, meidän virsi saapi olla tuo 821, aivan ihana ja kuvastaa varmasti sitä tunnetta juuri siinä alttarin edessä. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...