Jump to content
Naimisiin.info

Kirkossa virsi vai lauluesitys?


Guest Sandu(Guest)

Recommended Posts

Guest Sandu(Guest)

Auttakaa tyhmää..

Tänään tuli mieleen onko kirkossa pakko esittää jotain musiikkia/virsiä?

Jos ei halua virttä vaan esim. sua ylikaiken mä rakastan-biisin niin laulaako

kanttori sen vai soittaako vain musiikin virren tilalle?

Link to comment
Share on other sites

Tästä varmasti löytyy ketjukin jostakin... Mutta tiivistettynä: periaatteessa vihkikaavassa ei ole pakko olla kumpaakaan. Useimmiten kuitenkin pappi suosittelee, että olisi jompikumpi, jotkut papit jopa haluavat ehdottomasti yhden virren mukaan. Musiikkiesitys voi olla silti.

Se, laulaako kanttori ylipäätään ja nimenomaan tuota kyseistä kappaletta, riippuu varmasti kanttorista. Kyseessähän ei ole hengellinen kipale, joten kaikki kanttorit eivät ehkä suostu sitä laulamaan. Jutelkaapa kanttorinne kanssa asiasta! Hänellä voi olla muita hyviä ehdotuksia musiikiksi.

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli virsi ( mies tahtoi sen ) itse en olisi niin välittänyt kun meillä oli kuitenkin lauluesitys. Olisimme halunneet, että mieheni eno laulaa Romanssi kappaleen eli juuri tämän sua vain yli kaiken mä rakastan.. mutta tämä kanttori tyrmäsi tämän kappaleen heti. Siinä ei laulettu pyhä kolminaisuudesta vaan siinä on henkilökohaiset sanat. Lopulta meidän oli valittava joku hengellinen kappale. Kyllä harmitti tosi kovin ja melkein itkettikin kun se toive ja haave romutettiin. Joten kannattaa kysyä kanttorilta sopiiko tämä kappale kirkossa esitettäväksi. Ei varmaan missään muualla ole niin tiukkapipo kanttoria kun tuolla kirkossa. Siis meillä oli virsi sekä laulu.  

Link to comment
Share on other sites

Minä olen sitä mieltä, että on todella joustamatonta seurakunnalta/kanttorilta olla hyväksymättä hyvän maun mukaista musiikkia kirkkoon, vaikkei se hengellistä olisikaan. Esim. tuo Romanssi, josta aiemmin kirjoitettiin, on sanoiltaan mitä kaunein rakkauden tunnustus. Väittäisin, että suurin osa hääpareista nykyään haluaa kirkkovihkimisen/siunauksen, vaikkei uskolla olisi mitään osaa heidän elämässään. Suomessa kirkkovihkimisessä on kyse myös perinteestä, meidän kulttuuriimme kuuluvasta tavasta.

Itse olen laulanut lukemattomissa häissä, sekä hengellistä ja hengetöntä, enkä ole vielä kertaakaan törmännyt tuollaiseen asenteeseen kanttorin puolelta.

Link to comment
Share on other sites

Kyse ei ole ihan pelkästään perinteistä ja hyvästä mausta. Kirkollinen vihkiminen/avioliiton siunaaminen on aina jumalanpalvelus ja tarkoitus on, että siellä esitettävä musiikki sopii kokonaisuuteen, jonka osia ovat mm. Raamatuntekstit, rukoukset, papin puhe sekä kysymykset, joissa kysytään: "Kaikkitietävän Jumalan kasvojen/Jumalan edessä..." Hengellisyys on kyllä läsnä varsin vahvasti koko toimituksessa halusi sitä tai ei, joten siinä mielessä ei-hengellinen musiikki sopii aika huonosti keskelle tällaista toimitusta. Eikä siihen mielestäni vaikuta se, mistä syystä ne kirkkohäät haluaa. Tätä monet papit ja kanttorit ajavat takaa - ja he kyllä ovat alansa asiantuntijoita...  ::)

Ja tuosta rakkaudentunnustuksesta... Itse ajattelen niin, että häät koostuvat tavallaan kahdesta eri juhlasta. Vihkiminen on sitoutumisen juhla, jonka ydin on tahdon-lupaus - ja se annetaan yhtä lailla läsnä oleville vihkimisen todistajille (kirkossa myös Jumalalle) kuin sille puolisollekin. Tuo lupaus on jotakin syvempää ja juhlallisempaa kuin rakkaus tai rakkaudentunnustus. Hääjuhla taas on rakkauden juhla, jossa juhlitaan sitä, että kaksi ihmistä rakastavat toisiaan niin paljon, että ovat tuon lupauksen antaneet - ja sinne kyllä sopivat vaikka miten yltiöromanttiset rakkaudentunnustukset  :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...