Jump to content
Naimisiin.info

Onko papilla vaatimuksia biisien suhteen?


IitaPiita

Recommended Posts

Tää aihe saattaa kuulu kirkkovihkimiset-kategoriaan mutta vastaan kuitenkin. Mulla on sellainen muistikuva, että kaavaa uudistaessa vihkikaavaan lisättiin pakolliseksi vähintään yksi virsi tai muu hengelllinen laulu. Se kuinka orjallisesti tätä ohjetta noudatetaan riippuu papista (ja/tai kanttorista). Osa ottaa asian tosi rennosti ja antaa valita melkein mitä vaan ja osa taas ei hyväksy mitään muita kuin hengellisiä juttuja. Kannattaa siis jutella papin kanssa. Mun appiukko on pappi ja hän halusi ehdottomasti yhden virren. Sen lisäksi meille tuli yksi hengelliseksi (tekijänsä perusteella) luokiteltu kappale.

Yleisesti ottaen papit hylkäävät sellaiset kappaleet, jotka ovat uskonnon vastaisia eli esim. puhutaan jumalista tai kielletään jumala. Myös alapääjuttuihin viittaavat kappaleet ovat yleensä pannassa ;D.

Link to comment
Share on other sites

Meillä ei kirkkohäissämme ollut yhtäkään virttä tai laulua, joten ei se kyllä pakollinen voi olla.

Mutta toi on varmaan totta, että paljon riippuu seurakunnasta ja papista. Toisissa paikoissa ollaan tiukempia, toisissa tunnutaan hyväksyvän melkein mikä vaan. Useimmiten taidetaan hyväksyä myös ei-hengelliset klassiset tai romanttiset kappaleet. Kuten whitegold sanoikin, niin mitään satanistista tai alapäähuumoria sisältävää ei ehkä kuitenkaan kannata ehdottaa - tuskin aioittekaan. Mut kannattaa ottaa yhteyttä seurakuntaan tai suoraan vihkivään pappiin. Uskoisin, että kun vihkiminen ei ole kirkossa, niin säännöt on väljemmät kuin kirkossa.

Mä taidan samalla siirtää tän aiheen kirkkovihkimisiin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...