Guest mupsu

Kirkossa luettavat tekstit

62 viestiä aiheessa

Nostetaanpas tätäkin nyt kun näitä Raamatun tekstejä olisi hakusessa  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vanhasta Testamentista Laulujen laulu kokonaisuudessaan on lukemisen arvoinen, vanhoja juutalaiseen hääperinteeseen kuuluneita rakkausrunoja, suurta rakkauden ylistystä ja eroottistakin kamaa löytyy...

Sananlaskujen kirjasta edelleen Vanhan Testamentin puolelta löytyy myös paljon vaikkapa hääkarkkeihin sopivia ajatuksia avioliitosta: 30:18-19; 27:4,5,15,17; 25:11,19,24; 21:9,19; 20:1,24,30; 19: 13,14,21; 18:22; 16:16; 15:1,30,31; 14:1,3,8,13,17; 12:4,16,25; 10:12. (Muistutukseksi rippikouluajoista: 30:18=luku:jae :) )

Uuden testamentin puolelta esimerkiksi seuraavia kohtia: tutuin lienee tuo 1.Kor.13. Muita sopivia kohtia voisivat kirjeistä olla vaikkapa Room.12:9-18, Room. 13:8-10, 1.Joh.3:18, 1.Joh.4:7-12, 1.Joh.4:19-21.

Lisäksi( osin samoja):

Minne sinä menet, sinne minäkin menen, ja minne sinä jäät, sinne minäkin jään. Sinun kansasi on minun kansani ja sinun Jumalasi on minun Jumalani. Missä sinä kuolet, siellä minäkin tahdon kuolla ja sinne minut haudattakoon. (Ruut 1: 16–17)

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa. Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus. (1. Kor. 13: 1, 4–8, 13)

Rakkaani lausuu ja sanoo minulle: "Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule. Sillä katso, talvi on väistynyt, sateet ovat ohitse, ovat menneet menojaan. Kukkaset ovat puhjenneet maahan, laulun aika on tullut, ja metsäkyyhkysen ääni kuuluu maassamme. Viikunapuu tekee keväthedelmää, viiniköynnökset ovat kukassa ja tuoksuavat. Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule. Kyyhkyseni, joka piilet kallionkoloissa, vuorenpengermillä anna minun nähdä kasvosi, anna minun kuulla äänesi, sillä suloinen on sinun äänesi ja ihanat ovat sinun kasvosi." Eivät suuret vedet voi rakkautta sammuttaa, eivät virrat sitä tulvaansa upottaa.

(Laul 2: 10-14)

Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme. (1 Joh. 4:11)

He eivät enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako. (Matt. 19:6)

Rakkaani, kihlattuni,

olet vienyt sydämeni!

Yhdellä silmäyksellä sinä sen veit,

yhdellä kaulanauhasi helmellä..

(Laul 4:9)

Miten ihanaa on sinun rakkautesi,

rakkaani, valittuni!

Mitä on sinun rakkautesi rinnalla viini!

(Laul 4:10)

Minä olen rakkaani oma, ja rakkaani on minun - hän, joka paimentaa liljojen keskellä

(Laul 6:3)

Kuinka kaunis olet, kuinka suloinen, sinä rakkaus, riemuinesi!

(Laul 7:6)

Tule, rakkaani, lähtekäämme maalle, kyliin yöpykäämme.

Käykäämme varhain viinitarhoihin katsomaan, joko viiniköynnös versoo ja ummut aukeavat, joko kukkivat granaattipuut. Siellä annan sinulle rakkauteni.

(Laul 7:11-12)

Lemmenmarjat tuoksuavat, ja oviemme edessä kasvavat kaikkinaiset kalliit hedelmät,

uudet ja vanhat:

sinulle, rakkaani, olen ne säästänyt.”

(Laul 7:13)

Paina minut sinetiksi sydäntäsi vasten,

pane sinetiksi ranteesi nauhaan.

Rakkaus on väkevä kuin kuolema,

kiivas ja kyltymätön kuin tuonela.

Sen hehku on tulen hehkua,

sen liekki on Herran liekki.

(Laul 8:6)

Suuret vedet eivät voi sitä sammuttaa, virran tulva ei vie sitä mukanaan. Jos joku tarjoaisi talot ja tavarat rakkauden hinnaksi, hän saisi vain toisten pilkan. (Laul 8:7)

Lapsukaiset, älkäämme rakastako vain sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa. (1 Joh 3:1cool

Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta. (1 Joh.4:7)

Siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä. (1. Joh. 4: 9, 11–12)

Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. (1 Joh.4:16)

Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman vaimoa.

(1 Kor 11:11-12)

Pitäkää siis Jumalaa esikuvananne, olettehan hänen rakkaita lapsiaan. Rakkaus ohjatkoon elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle. (Ef. 5: 1–2)

Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi. (Kol. 3: 12–14)

Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side. Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha. (Kol 3:14-15)

Jos hyvän vaimon löydät, löydät aarteen, kalliimman kuin meren helmet. (Sananl. 31:10)

Onnen löytää, joka vaimon löytää, hän on päässyt Herran suosioon. (Sananl. 18:22)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin kauniita tekstejä, että tulee kyynel jo tässä koneen ääressä silmään  ::)  Onneksi nakitan kaason tai BMn tähän tehtävään kirkossa, eihän siitä lukemisesta itseltä mitään tulisi, vaikka tuo vuoropuheluideakin on kaunis. Sulho ei suostu sanomaan alttarilla muuta kuin Tahdon, joten en saa edes sormusvalaa vihkikaavaamme. No, pääasia, että tahtoo  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli mitä pappi puhunut teistä teidät vihkiessään?

Kehtaanko sanoa papille, että emme halua, että suhteemme alkamisesta, tapaamisesta ym. puhutaan?   :-? Vai onko se yleinen tapa, että pappi kertoo suhteen alkamisesta? Mietimme tuossa, että haluttaisiin vaan, että pappi puhuisi meistä parina ja meidän elämästämme tässä ja nyt, miksi rakastamme toisiamme ym.

Voiskohan tätäkään asiaa enää sekavammin selittää....?? ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Papin kanssa tapahtuva keskustelu on luottamuksellinen, joten saatte esittää toivomuksia siitä, mitä ette halua papin mainitsevan puheessaan. Pappikaan ei siitä pahastu, sillä hän on työssään jatkuvasti tekemisissä sellaisten asioiden kanssa, joista ei julkisesti puhuta (salassapitovelvollisuus).

Jos pappi kyselee teiltä suhteen alkamisesta ym, niin kertokaa vain rohkeasti vastaukset ja sitten voitte mainita toivomuksenne, että juuri näitä asioita ette halua hänen mainitsevan. Ei siis kannata pantata papilta tietoja siinä pelossa, että hän saattaisi mainita ne puheessaan. Nekin tiedot saattavat vaikuttaa papin puheen sisältöön vaikka niitä ei puheessa mainita.

Esim. jos vaikka vihkipari on kokenut lapsettomuutta, niin se kannattaa papille kertoa ja sitten sanoa, ettei siitä saa mainita puheessa. Tällöin voi varmistaa sen, ettei pappi myöskään tilanteesta tietämättään ala puhua vihkipuheessa lasten hankkimisesta ja perheen perustamisesta. Tämä siis vain esimerkkinä.

Ei pappi muutenkaan puheessaan kerro kaikkia asioita, jotka keskustelussa on tullut esille. Ehkä joitakin asioita hän saattaa sieltä nostaa. Juuri noita, joita luettelitkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tigru: Me ei haluttas, että pappi puhuu suhteen alkuajoista, koska se oli meille molemmille todella rankkaa aikaa syistä jos toisista ja oli yleensäkin vaakalaudalla koko juttu, että ollaanko yhdessä vai ei. Kaiken kaikkiaan se oli niin pirun sekava koko alku, että niitä aikoja emme todellakaan haluaisi muisteltavan vihkimisessämme, vaan niitä asioita jotka ovat hyviä muistoja. Kuten yhteenmuuttaminen, kihlautuminen ym.  :) Kuulostaako ihan hölmöltä?

Mietittiin vaan, että annetaanko me itestämme papille aivan hölmö kuva, jos sanomme, että ei haluta siitä alusta puhuttavan sanaakaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei tuo musta ainakaan kuulosta yhtään hölmöltä. Mä siis olen pappi.  ;D Mutta toisaalta kuulostaa hienolta se, että olette selviytyneet vaikeista ajoista, vaikka niitä ei tee mieli muistella. Moni saattaisi jo luovuttaa, mutta te olette kuitenkin taistelleet ja päätyneet lopulta onnellisesti yhteen. Nyt on aika juhlia sitä, ei muistella niitä vaikeita aikoja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kans sanottiin ihan suoraan papille, ettei hirveesti haluta puhetta meistä, vaan lähinnä enemmän arjesta sun muusta elämästä. Ja ihan ok se hänelle oli, ei edes kysellyt miks me sitä toivotaan  ;D Parista asiasta pappi kysyi, et onko ok jos otan tän ja tän asian mukaan, ja kun se oli meille ok, pappi sisällytti sen puheeseensa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kiitos tigru, sanas todella helpotti :)

kiitos myös virgotille, hyvä kuulla, että on edes yksi, joka on "kieltänyt" pappia puhumasta jotain.  ;D

kerkesin nimittäin tästäkin asiasta jo kehittämään itelleni stressin...  ;D ihan niinku aivan kaikesta!  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä pappi piti ihanan henkilökohtaisen puheen. Kerroin suoraan hänelle mistä asioista en halua että hän mainitsee ja se toimi hyvin. Kannattaa sanoa suoraan jos ei halua esim. suhteenalku ajoista tai mitään vihjailuja perheen koon kasvattamisesta mainittavan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Loppujen lopuksi pappi käytti tosi vähän sitä keskustelua pohjana, jota käytiin aiemmassa tapaamisessa. Enemmänkin pappi keskittyi antamaan neuvoja avioelämää varten. Pienesti kuitenkin mainitsi vaiheesta, jolloin asuimme yhdessä ulkomailla ja jolloin aloimme huomata että ilman toista ei enää haluaisi millään elää ja myöhemmin sitten kihlauduimmekin siellä :) Se kävi meille mainiosti. Myös vitsaili avioliittoon "sijoittamisesta" koska olemme molemmat kaupallisen koulutuksen saaneita ja alalla töissä  ;D Meillä oli muutenkin vitsikäs pappi: vaikea selittää, mutta kyseli kuitenkin, että koska Raamatun mukaan miehen on irrottauduttava perheestään ennen naimisiin menoa, niin että onko sulhanen nyt kokonaan irti.. jne.  ;D Jäi hyvä fiilis..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nosto!

Kellään muulla mietinnässä, mitä kirkossa luetaan?!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mitä teillä tulee raamatunlukuun tai psalmeiksi? olen harkinnut korinttolaiskirjettä, tai osia siitä, tosin minua kiehtoo enemmän tuo vanha käännös joka tuntuu runollisemmalta (kuulemma vanhojakin käännöksiä saa käyttää):

vanha:

1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. 2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. 3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi. 4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, 5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, 6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; 7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii. 8. Rakkaus ei koskaan häviä;13. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

uusi:

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. 2 Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. 3 Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi. 4 Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, 5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, 6 ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. 7 Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. 8 Rakkaus ei koskaan katoa. Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

sitten tämä myös ois hyvä, tietääkö joku mistä tämä on, jostain paavalin kirjeistä?

"Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi"

Muokattu: , käyttäjä: safira86
käyty muokkaamassa otsikko laajemmin sopivaksi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Etsimäsi Raamatunkohta löytyy Kolossalaiskirje 3:12.

Ja olen kanssasi samaa mieltä tuosta, että vanhempi käännös on kauniimpi.

Itsekin vähän kaipailisin ideoita, mitä Raamatunpaikkoja voisi kirkossa lukea, etenkin kun meillä tekstit luettaisiin mahdollisesti kolmella eri kielellä...

Mietiskelin esim. Psalmi 23. Ei varsinaisesti häihin ja rakkauteen liity, mutta omaan vakaumukseen ja se on tosi kaunis, ja kohtuu lyhyt.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vihkikaavan raamatunteksteistä nämä on musta kauniita:

Kol. 3:12–14 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Muttakaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi.

Joh. 15:9–12

Jeesus sanoo: »Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olennoudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan. Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisitäydelliseksi. Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä."

Sen sijaan tuo Psalmi 23 luetaan tosi usein hautajaisissa, ja se kuuluu hautaan siunaamisen kaavaan. Siksi sellaisille häävieraille, jotka ovat viime aikoina olleet hautajaisissa, saattaa tulla sellaisia mielikuvia, mitä ei vihkimiseen välttämättä halua.

Muokattu: , käyttäjä: tigru

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei tule tuota Korittilaiskirjeen pätkää (Siis ihmisten ja enkelien kielellä jne.). Ollaan molemmat kuultu se vähän liian monta kertaa, ja lisäksi se ei minusta puhu miehen ja naisen välisestä romanttisesta ja eroottisesta rakkaudesta, vaan yleisestä ihmisten välisestä hyvää tekevästä rakkaudesta - siis sellaisesta, jota kaikkia kohtaan kehotetaan tuntemaan ja osoittamaan. Valittiin siis jossakin seurakunnan lehdykässä yhtenä vaihtoehtona annettu pätkä Laulujen laulusta. Siis:

Paina minut sinetiksi

sydäntäsi vasten,

pane sinetiksi ranteesi nauhaan.

Rakkaus on väkevä kuin kuolema,

kiivas ja kyltymätön kuin tuonela.

Sen hehku on tulen hehkua,

sen liekki on Herran liekki.

Suuret vedet eivät voi sitä sammuttaa,

virran tulva ei vie sitä mukanaan.

Jos joku tarjoaisi talot ja tavarat

rakkauden hinnaksi,

hän saisi osaksi vain toisten pilkan. (Laulujen laulu, 8:6-7)

edit: Täytyy vielä tarkistaa, miten tästä menee vanha versio. Laulujen laulu on niin runollista kieltä, että saattaa olla nätimpi vahan mukaan.

Muokattu: , käyttäjä: Kartio

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kanssa tuo "Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä..." kaason lukemana. En edes miettinyt muita, minusta se on nätti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miun ekoissa häissä oli raamatuntekstinä Saarnaajan kirjasta 4:9-12

9 Kaksin on parempi kuin yksin,

sillä kumpikin saa vaivoistaan hyvän palkan.

10 Jos he kaatuvat, toinen auttaa toista nousemaan,

mutta voi yksinäistä, joka kaatuu --

häntä auttamassa ei ole ketään.

11 Ja jos kaksi makaa yhdessä, on molemmilla

lämmin,

mutta kuinka yksinäisellä voisi olla lämmin?

12 Yksinäisen kimppuun on helppo käydä, mutta kaksi pitää puolensa, eikä kolmisäikeinen lanka katkea helposti.

Tulevat häät on siviilit, joten raamattua ei varmaankaan niissä juhlissa tutkita. Tai en tiiä, miksipäs ei. Katellaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näitä haluaisin kuulla lisää, sulhasen siskon luettavaksi pitäisi teksti valita. Ja ei sen pakko varmaan raamatusta olis olla, jos muuten sopii kirkkovihkimiseen?!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Netistä löytyy kirkollisten toimitusten kirja, jossa on myös vihkimisen kaava, ja sieltä löytyy erilaisia vaihtoehtoja Raamatunluku-kohtaan. Laitan ne tähän viestiinkin :)

1. Moos. 1:27–28

Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: »Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu.»

1. Kor. 13:1–8, 13

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi.

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa.

Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

Ef. 4:32–5:2

Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja lempeitä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on antanut teille anteeksi Kristuksen tähden.

Pitäkää siis Jumalaa esikuvananne, olettehan hänen rakkaita lapsiaan. Rakkaus ohjatkoon elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle.

Fil. 4:4–7

Iloitkaa aina Herrassa! Sanon vielä kerran: iloitkaa! Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on jo lähellä. Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.

Kol. 3:12–14

Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi.

1. Joh. 4:9, 11–12

Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän.

Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä.

Matt. 19:4–6

Jeesus sanoo:

»Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi? Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.»

Joh. 2:1–11

Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti oli siellä, ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin. Viini loppui kesken, ja äiti sanoi Jeesukselle: »Heillä ei ole viiniä.» Mutta Jeesus vastasi: »Anna minun olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut.» Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: »Mitä hän teille sanookin, tehkää se.»

Siellä oli kuusi kivistä vesiastiaa juutalaisten tapojen mukaisia pesuja varten; ne olivat parin kolmen mitan vetoisia. Jeesus sanoi palvelijoille: »Täyttäkää astiat vedellä», ja he täyttivät ne reunoja myöten. Sitten hän sanoi: »Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle», ja he veivät. Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen ja sanoi: »Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti.»

Tämä oli Jeesuksen tunnusteoista ensimmäinen, ja hän teki sen Galilean Kaanassa. Hän ilmaisi sillä kirkkautensa, ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.

Joh. 15:9–12

Jeesus sanoo:

»Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.»

Toimituksen alussa on myös vapaavalintainen Psalmi-kohta, jossa pappi voi lukea jonkun seuraavista:

Ps. 91:1–2, 4, 9

Se, joka asuu Korkeimman suojassa

ja yöpyy Kaikkivaltiaan varjossa, sanoo näin:

»Sinä, Herra, olet linnani ja turvapaikkani.

Jumalani, sinuun minä turvaan.»

Herra levittää siipensä yllesi,

ja sinä olet turvassa niiden alla.

Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi.

Sinun turvanasi on Herra,

sinun kotisi on Korkeimman suojassa.

Ps. 121

Minä kohotan katseeni vuoria kohti.

Mistä saisin avun?

Minä saa avun Herralta,

häneltä, joka on luonut taivaan ja maan.

Herra ei anna sinun jalkasi horjua,

väsymättä hän varjelee.

Ei hän väsy, ei hän nuku,

hän on Israelin turva.

Hän on suojaava varjo, hän on vartijasi,

hän ei väisty viereltäsi.

Päivällä ei aurinko vahingoita sinua

eikä kuunvalo yöllä.

Herra varjelee sinut kaikelta pahalta,

hän suojelee koko elämäsi.

Herra varjelee kaikki sinun askeleesi,

sinun lähtösi ja tulosi nyt ja aina.

Ps. 145:13, 15–19

Herra on luotettava kaikissa sanoissaan,

uskollinen kaikissa teoissaan.

Kaikki katsovat odottaen sinuun,

ja sinä annat heille ruoan ajallaan.

Sinä avaat kätesi

ja hyvyydessäsi ravitset kaiken mikä elää.

Herra on kaikessa oikeamielinen,

hän on uskollinen kaikissa teoissaan.

Hän on lähellä sitä, joka huutaa häntä avuksi,

sitä, joka vilpittömästi kääntyy hänen puoleensa.

Hän täyttää niiden pyynnöt, jotka häntä pelkäävät,

hän kuulee heidän huutonsa ja auttaa heitä.

Laul. l. 8:6–7

Paina minut sinetiksi sydäntäsi vasten,

pane sinetiksi ranteesi nauhaan.

Rakkaus on väkevä kuin kuolema,

kiivas ja kyltymätön kuin tuonela.

Sen hehku on tulen hehkua,

sen liekki on Herran liekki.

Suuret vedet eivät voi sitä sammuttaa,

virran tulva ei vie sitä mukanaan.

Jos joku tarjoaisi talot ja tavarat rakkauden hinnaksi,

hän saisi vain toisten pilkan.

Erityisesti tuo Laulujen laulun kohta on aivan ihana, se oli meidän morsiusmessussa, ja Raamatunlukukohtana sitten tuolla ylempänä olleet Kolossalaiskirjeen jakeet. :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tyhmä, mikä tyhmä, mutta luulin omassa päässäni Laul: in kelpaavan kohtaan "Raamatunluku". Ääh.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voihan olla, että sekin sopii, en ole vielä niin täysin oppinut teologi, että osaisin sanoa kuinka tarkkaa se on mistä kohdasta Raamattua tuo on :grin: Noi oli vaan mitä tuolla käsikirjassa annetaan esimerkeiksi ja siellä sanotaan, että "Luetaan jokin tai joitakin seuraavista raamatunteksteistä. Voidaan käyttää myös kirkkovuoden ajankohdan mukaisia tai muita raamatuntekstejä.", joten kyllä muutkin varmasti käy kuin vain nuo :)

muoks:// Me vaan haluttiin noi molemmat, kun tuo Kol. 3:14 on kaiverrettu kihlasormuksiin ja Laul.l.8:6-7 mun vihkisormukseen :)

Muokattu: , käyttäjä: Shacklebolt

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Lueskelin laittamaasi linkkiä ja aivan, Laul. on mainittu tyyppiesimerkkinä psalmikohtaan. Jos tästä voisi diskuteerata papin kanssa ja ottaa psalmikohtaan jonkin toisen vaihtoehdon ja juuri Laul.-kohdan myöhemmin vihkimisen edetessä...se sopisi kaason suuhun hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun paras ystävä ja kaaso on suostunut lukemaan meille Enkelin rukous-kappaleen runona, siinä tulee kyl monen silmäkulma olemaan kosteena  :) niin valtavan kaunis ja koskettava kun on!

Toivon ihan älyttömästi että joku meidän avustajistamme suostuisi lukemaan tämän samaisen runona. Aivan uskomattoman kaunis, olen ihan tippa linssissä ja jos vielä muutamaan kertaan luen niin alan kyllä itkeä kunnolla. :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään