Kirkossa luettavat tekstit


Guest mupsu

Recommended Posts

Guest ilmari hihnala

Meille tulee (tuon Kor. 13 lisäksi tällainen lyhyt kappale):

Kol. 3: 12-14

"Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi. "

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirkollisten toimitusten kirjasta löytyvät seuraavat vaihtoehdot:

1. Moos. 1:27–28

Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi

heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: »Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu.»

1. Kor. 13:1–8, 13

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin

vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka

tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi.

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei

käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,

ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo,

kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa.

Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

Ef. 4:32–5:2

Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja lempeitä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin

Jumalakin on antanut teille anteeksi Kristuksen tähden.

Pitäkää siis Jumalaa esikuvananne, olettehan hänen rakkaita lapsiaan. Rakkaus ohjatkoon

elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi,

hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle.

Fil. 4:4–7

Iloitkaa aina Herrassa! Sanon vielä kerran: iloitkaa! Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien

ihmisten tietoon. Herra on jo lähellä. Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte

Kristuksessa Jeesuksessa.

Kol. 3:12–14

Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen

armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää

huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi.

1. Joh. 4:9, 11–12

Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa

maailmaan, antamaan meille elämän.

Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme.

Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy

meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä.

Matt. 19:4–6

Jeesus sanoo:

»Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi? Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.»

Joh. 2:1–11

Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti oli siellä, ja

myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin. Viini loppui kesken, ja äiti sanoi

Jeesukselle: »Heillä ei ole viiniä.» Mutta Jeesus vastasi: »Anna minun olla, nainen. Minun

aikani ei ole vielä tullut.» Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: »Mitä hän teille sanookin, tehkää se.»

Siellä oli kuusi kivistä vesiastiaa juutalaisten tapojen mukaisia pesuja varten; ne olivat parin kolmen mitan vetoisia. Jeesus sanoi palvelijoille: »Täyttäkää astiat vedellä», ja he täyttivät ne reunoja myöten. Sitten hän sanoi: »Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle», ja he veivät.

Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden

astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen ja sanoi: »Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti.»

Tämä oli Jeesuksen tunnusteoista ensimmäinen, ja hän teki sen Galilean Kaanassa. Hän

ilmaisi sillä kirkkautensa, ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.

Joh. 15:9–12

Jeesus sanoo:

»Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun

rakkaudessani. Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen

noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.»

Käsikirjassa sanotaan kuitenkin myös näin: "Luetaan jokin tai joitakin seuraavista raamatunteksteistä. Voidaan käyttää myös kirkkovuoden ajankohdan mukaisia tai muita raamatuntekstejä." eli jos on jotain tiettyä mielessä niin kannattaa kysyä papilta että sopisiko se :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Laulujen laulun voisi lukea kaavan vapaaehtoisen psalmin kohdalla (eli johdantosanojen ja rukouksen välissä), ja toisen korinttilaiskirjeen kohdan sitten siinä lukukappaleena :)

Kirkollisten toimitusten kirjassa sanotaan myös lukukappaleen kohdalla, että "Luetaan jokin tai joitakin seuraavista raamatunteksteistä.", että teoriassa olisi varmasti myös mahdollista lukea molemmat peräkkäin siinä kohdassa, eli rukouksen jälkeen, ennen puhetta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oletteko ikinä olleet vihkitilaisuudessa, jossa morsian tai sulhanen olisi lausunut/lukenut jotain? Tai oletteko ikinä harkinneet itse olevanne äänessä runon/raamatunjakeen verran? Olen joskus löytänyt alempana olevan tekstin ja jotenkin näkisin mielessäni morsiamen lukevan tuon tekstin. Itse mietin kaikkea aina liian kirjaimellisesti, joten tuli myös ajatus, että voiko tuollaista tekstiä edes lukea, kun alussa puhutaan "uskallanko...." (kyllähän siinä alttarilla pitäisi jo uskaltaa :)), vaikka lopussa sanotaankin, että "haluan uskaltaa"... ym. Mitähän vieraat ajattelisivat, kun aloittaisin, että "uskallanko luottaa ja rakastaa ym...". Hirmu vaikea selittää, mutta ehkä ymmärtänette. Näettekö muut asiassa mitään ongelmaa?

"Uskallanko sanoa sen niin varmasti,

Jumalan ja elämän ja kaikkien edessä,

että sinut minä haluan ja sinua haluan rakastaa aina?

Uskallanko luottaa siihen, että meillä on maailmoja

katsottavaksi kaikkien tulevien vuosien varalle?

Hyvänä päivänä on helppo rakastaa,

huonona ei kestä edes itseään.

Silloin tarvitsen sinut vierelleni

uskomaan elämään ja toivomaan parempaa.

Mutta mitä varjoista, niitä on aina siellä, missä paistaa.

Tänään ja tässä lakkaan kyselemästä ja haluan uskaltaa.

Sinä Pyhä, varjele tätä haurasta ja lujaa liittoamme.

Älä varjele ristiriidoilta, ne kertovat, että tunnemme vahvasti vielä.

Älä varjele rehellisyydeltä, vaikka se satuttaisi.

Mutta varjele vieraantumasta.

Varjele mykkyydeltä, jossa ei enää sanota,

miten paljon tarvitaan toisiamme."

Tämä on niin kaunis.. Olisiko muuten kenelläkään tietoa, mikä tämä runo on, raamatusta vai jostain muusta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sattuisikohan joku, jolla kokemusta (Shacklebolt? :grin:) käymään vielä täällä?

Eli, voisiko kuvitella/onko jollakin onnistunut niin, että saisi sen Laul.l. 8:6-7, joka on Psalmeissa esimerkeissä mainittu, niin luettavaksi Raamatunluku-kohdassa? Psalmi jäisi meillä kokonaan sitten pois. Tuo Laul.l. oli alunperin tulossa psalmiksi, mutta mietitään nyt psalmin pois jättämistä, ja tykkään tuosta Laulujen laulusta paljon enemmän kuin mistään noista raamatuntekstiehdokkaista.

Edit: Jatkokysymys: muistan lukeneeni Jostain, että sen Raamatunlukua-kohdassa luettavan tekstin voisi lukea papin sijaan joku läheinen. Voisiko myös Psalmin lukea joku läheinen (siis jos päädytäänkin sen pitämään)?

Muokattu: , käyttäjä: Krissuli
Link to comment
Share on other sites

Voisi kuvitella että se onnistuisi kun kuitenkin rtukohdassa on sekä vt:sta että ut:sta muutenkin ja yhtälaillahan se on raamatunkohta. Eikä edes psalmi. Ja minusta molemmat voi lukea joku muu kuin pappi. Kannattaa varmaan kuitenkin siltä omalta papilta varmistaa että sille sopii kaikki omat toiveet, papeilla on monesti toisistaan poikkeavia toimintatapoja..

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän se onnistu, koska käsikirjassa annetaan ohjeeksi että "Luetaan jokin tai joitakin seuraavista raamatunteksteistä. Voidaan käyttää myös kirkkovuoden ajankohdan mukaisia tai muita raamatuntekstejä." Tietysti vihkivällä papilla on se viimeinen sana, mutta periaatteessa ei mitään estettä Laulujen laulun käyttämiselle ole :)

Ja melkeinpä kaikissa vihkimisissä, joissa olen ollut, on tuon Raamatunluvun lukenut joku muu kuin pappi. Eikä tuota psalmiakaan ole korvamerkitty papin luettavaksi, esimerkiksi jumalanpalveluksen oppaan tehtäväjaossa psalmin lukeminen on ensisijaisesti annettu seurakuntalaisen tehtäväksi :) Että jos vain löytyy läheisiä tehtäviin, niin en usko että siinä mitään ongelmaa on :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 8 months later...

Tää on varmaan ihan hassua, kun mulle kirkollinen vihkiminen on jostain kumman syystä tärkeä. Oon tutkinut tekstejä ja tuo Laulujen laulu ois ihan täydellinen. Se muistui mieleen jostain riparin syövereistä ja mahtavaa, jos sitä saa käyttää.

 

Pitää siis miettiä tekstejä sulhasen takia niin, että siinä mahdollisimman vähän olisi esimerkiksi sanoja Jumala, herra, taivaan isä, Pyhä henki jne... Ja tuo meidän keskinäisen rakkauden korostaminen tuntuisi muutenkin enemmän meiltä.

 

Näin jo ihan siksi, että sulhanen ei kestä yhtään omasta mielestään liian uskonnollisia tekstejä. Tiesin sen ja olisin ihan naimisiinmenon ilosta ollut valmis hyväksymään siviilivihkimisen. Ensimmäinen asia, jota kysyin päivämäärän sopimisen jälkeen oli tuomari vai pappi? Johon toinen hölmistyneenä totesi, että eikös hän ole pysynyt kirkossa tasan sen takia, että tuleva rouva saa kirkkohäät...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...