Jump to content
Naimisiin.info

Vihkimis virsiä joissa EI ylistetä...???


kielo25

Recommended Posts

Eräät pakanat on menossa kirkossa naimisiin ja kaipailtais kipeästi neuvoja musiikin osalta!

Mitä ihmettä siellä voi soittaa kun kaikki virret on täynnä ylistystä ja kiitosta herralle. Ja kun se ei tunnu hyvältä sitten yhtään. Oletteko löytäneet neutraaleja virsiä kirkossa soitettavaksi? Ehdotuksia otetaan vastaan, alkaa olla kiire kun enää 2viikkoa aikaa!

:D ??? :o

Link to comment
Share on other sites

Ei kai sitä virttä ole pakko siihen kaavaan sisällyttää? Tai voihan sen korvata jollakin muulla hengellisellä laululla (vaikkapa Beethovenin Joyful joyfulilla instrumentaaliversiona, sitä ei useinkaan mielletä niin hengelliseksi).

Link to comment
Share on other sites

Kirkossa on yleensä tapana ylistää Herraa ja jos se mättää, kannattaisi harkita jotain muuta vihkipaikkaa minun mielestäni?

Ehkäpä tuolla musiikkipuolella osataan antaa vinkkiä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sitä "pakanatkin" saa kirkossa mennä naimisiin, etenkin jos on jo kiirus... ;D

Saahan ne, mutta ihmettelen vaan että miksi. Maistraatissa ei joutuisi kuuntelemaan minkään ylistystä...

Link to comment
Share on other sites

Tuota nyt voisin hieman näistä genreistä vihjaista.... on kaksi eriasiaa VIRSI ja YLISTYS- musiikki. Virsissä ei nyt niin ylistetä ja ylistysmusiikki...no siinä ylistetään =)

Sitä mieltä minä, että kirkko on sitä varten, että siellä mennään naimisiin Jumalan kasvojen edessä ja siunataan liitto.

Link to comment
Share on other sites

Täältä ketjusta löytyy kolmet erilaiset sanat Suvivirrelle. Ne perinteiset, sitten erityisesti vihkitilaisuuteen sopivat, ja lopuksi Pro Seremonioiden (uskonnottomien juhlien järjestäjä) maalliset sanat, joiden sopivuudesta kirkkotilaisuuteen kannattaa varmaan kysyä kanttorilta tai papilta.

http://www.naimisiin.info/cgi-bin/yabb/YaB...;num=1113310028

Meillä oli vihkivirtenä virsi 388, jossa oli uudet, Niilo Rauhalan tekemät vihkimiseen sopivat sanat. Löytynevät kirkon nettisivuilta evl.fi, kyseessä on ns. vihkilaulu. Noita vihkilauluja on muutama muukin, ehkä sieltä löytyisi teillekin sopiva?

Link to comment
Share on other sites

Vastaanpa nyt kun niin monet oli ihmetellyt miksi kirkossa mennään naimisiin jos ei haluta virsiä...

Siksi mennään että SULHANEN niin tahtoo. Suon hänelle kerran elämässä isot kirkkohäät juhlineen vaikken itse niiden perään hingu. Tuo ilmaukseni "pakana" oli leikkimielinen, koska en juuri uskonnoista perusta  ;D

Mutta jokainen on valmis kompromisseihin rakastaessaan, olisin valmis olisi sulho mitä tahansa uskontokuntaa tai ei mitään (niinkun itse olen). Pappi kertoi että muutoma biisi vihkikaavaan kuuluu, lopuksi ystävät esittävät yhden kappaleen mutta sen lisäksi täytyy jotakin valita. Ja haluataankin musiikkia, se vain kun en tunne tuota kirkollista musaa kovin paljolti... Ja ne neljä virttä jotka virsikirjasta löytyvät ovat mielestäni ja aika lailla "ylistystä", kun rakkaus on luterilaisessa uskossa lahja jumalalta joten tietysti siitä kiitetään.

Eli kai vain nielen nämä hyvillä mielin mieheni ja sukujen mieliksi enkä stressaa sitä etten itse niitä allekirjoita  ;)

Ajattelin vain kysellä, muillakin varmaan käynyt sama mielessä että onhan niitä vähän neutraalimpiakin virsiä. Tuo suvivirsi esim. ok. Lisää vaan ideoita, kiitos! Häitä ollaan suunniteltu jo 1,5 vuotta eli ei ole kiirus ollu, mut tämä tuli mieleen vasta kun papin kans puhuttiin...ja 2 viikkoa niin häät on jo tanssittu  :'( (haluais vielä hössöttää!)

Link to comment
Share on other sites

Sekoilen...

Ne neljä virtä mitkä virsikirjasta löytyy...

Tarkoitin toki että neljä on varta vasten tarkoitettu avioliittoon vihkittäessä. Lisäksi siinä kirjassa taitaa olla pari muutakin kappaletta  ::)

Link to comment
Share on other sites

Minä olen ollut muutamissa häissä, joissa ei ole laulettu mitään virsiä, eli se ei todellakaan ole pakollista!

Link to comment
Share on other sites

Nyt aloin kyllä ihmetellä, miten teidät voidaan vihkiä kirkossa, jos et kuulu mihinkään uskontokuntaan. Olen aina luullut, että molempien pitää kuulua johonkin kristilliseen kirkkoon.

Link to comment
Share on other sites

Ei tarvitse molempien kuulua. Riittää, kun toinen kuuluu. Siunauksen saa kirkosssa vaikka ei kumpikaan kuuluisi ja tuo kirkollinen siunaus tuntuu olevan monille "pakanoillekin" tärkeä.

Varmasti siksi, että kaikki (ainakin melkein) me tytöt olemme pienestä lähtien haaveilleet siitä, kuinka saamme kulkea käytävää kaikkien ihasteltavana kohti onnesta ja rakkaudesta mykistynyttä sulhasta. Se kirkon kauneus, musiikki ja tunnelma...

Eivät ne tule "Jumalan hengestä", vaan ihmisen rakennustaidoista ja urkujen kaiusta, valaistuksesta...

Älkää nyt kukaan vetäkö hernettä nenään, turhaan. Tarkoitukseni ei ole loukata ketään vaan kertoa miksi vihkiminen kirkossa on niin monen haave, vaikkei Jumalasta kristillisessä muodossa niin perustakaan.

Tosin saahan tunnelman siviilivihkimiseenkin, mutta siinä taas palaan tuohon viitaukseen joka pikkutytön haave.

tai sukulaisten painostus... ;D

Link to comment
Share on other sites

Ei tarvitse molempien kuulua. Riittää, kun toinen kuuluu. Siunauksen saa kirkosssa vaikka ei kumpikaan kuuluisi ja tuo kirkollinen siunaus tuntuu olevan monille "pakanoillekin" tärkeä.

Varmasti siksi, että kaikki (ainakin melkein) me tytöt olemme pienestä lähtien haaveilleet siitä, kuinka saamme kulkea käytävää kaikkien ihasteltavana kohti onnesta ja rakkaudesta mykistynyttä sulhasta. Se kirkon kauneus, musiikki ja tunnelma...

Eivät ne tule "Jumalan hengestä", vaan ihmisen rakennustaidoista ja urkujen kaiusta, valaistuksesta...

Älkää nyt kukaan vetäkö hernettä nenään, turhaan. Tarkoitukseni ei ole loukata ketään vaan kertoa miksi vihkiminen kirkossa on niin monen haave, vaikkei Jumalasta kristillisessä muodossa niin perustakaan.

Tosin saahan tunnelman siviilivihkimiseenkin, mutta siinä taas palaan tuohon viitaukseen joka pikkutytön haave.

tai sukulaisten painostus... ;D

Jep, tämä meinasi olla syynä meilläkin, kunnes mietin asiaa ja totesin, etten todellakaan halua olla niin ulkokultainen, että pelkästään yllämainittujen syiden vuoksi haluan liitollemme "jumalan" siunauksen.

Link to comment
Share on other sites

Jos vain toinen vihittävistä on evankelis-luterilaisen kirkon jäsen, kirkollinen vihkiminen on mahdollinen, mikäli luterilaiseen kirkkoon kuulumaton osapuoli on jonkin muun kristillisen kirkon tai uskontokunnan jäsen.

Lähde http://www.evl.fi

Eli ei ole mahdollista saada kirkkohäitä, elleivät molemmat kuulu johonkin kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan. Siunauksen kyllä saa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Mä kans aina ollusiinä uskossa että riittää, jos toinen kuuluu kirkkoon. Mä en kuulu ja mies kuuluu. Yritetään järjestää niin, että vihkiminen tapahtuisi hääjuhlapaikalla. Pappi kai se on joka sitten vihkii, kun ei taida maistraatin ihmiset lauantaina lähteä muualle vihkimään. Mitä sanoo viisaammat, ovatko suunnitelmamme toteutuskelpoiset, siis että voiko pappi vihkiä ??? ? Se kai sitten olisi tuo siunaus? Miten se eroaa vihkimisestä? Juhlapaikka vielä hakusessaan niin ei olla vielä oltu yhteydessä mihinkään "viranomaisiin" asian tiimoilta.

Link to comment
Share on other sites

Niin ja siis se maistraatissa käynti tuntuu niin kalseelta, että halutaan siks tuolla hääpaikalla se vihkiminen, et ois tunnelmallisempaa. Ja myös käytännöllisempää kun ei tartte siirtyillä  ;)

Link to comment
Share on other sites

Eihän tämä juttu tänne virsiosastolle ollenkaan kuulu, mutta vastaan kuitenkin.

Mä kans aina ollusiinä uskossa että riittää, jos toinen kuuluu kirkkoon. Mä en kuulu ja mies kuuluu.

Tällöin voitte saada kirkollisen siunauksen, mutta vasta siviilivihkimisen jälkeen.

Yritetään järjestää niin, että vihkiminen tapahtuisi hääjuhlapaikalla. Pappi kai se on joka sitten vihkii, kun ei taida maistraatin ihmiset lauantaina lähteä muualle vihkimään. Mitä sanoo viisaammat, ovatko suunnitelmamme toteutuskelpoiset, siis että voiko pappi vihkiä?

Ei voi, jos et ole minkään kristillisen uskontokunnan jäsen.

Se kai sitten olisi tuo siunaus?

Siis siunaus ei ole sama kuin vihkiminen. Siunauksen voi saada siviiliavioliitolle. Viittaan Margotin viestiin ylempänä.

Link to comment
Share on other sites

OT, sorry: eihän kielo25 missään vaiheessa sanonut, ettei kuulu kirkkoon.

Itse asiassa sanoi. Tuolla ekalla sivulla.

***

Marko kävikin jo vahvistamassa tietoni. Selvisihän tämäkin asia varmasti. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nosto!

Kiinnostava aihe. Meillä on "vain" avioliiton siunaaminen ja puolet juhlaväestä repeäisi ylistysvirren aikana nauramaan. Onneksi on virsi 239, joka on avioliittovirsi. Mun mielestä kiva, rakkautta painottava. Äiti tosin luki vähän liian nopeasti sanat ja totesi, että "loi herra kuvaksensa, mustan ihmisen" on mukavan avarakatseista virressä. Oikeastihan se menee "loi herra kuvaksensa, tomusta ihmisen". Tätä on naurettu...  ::)

Link to comment
Share on other sites

Pari kommenttia, eka vähän OT: Jos haluaa kirkollisen vihkimisen/siunauksen, papilla tai kanttorilla on kyllä periaatteessa oikeus "määrätä" kaavaan vähintään yksi virsi, toivoi hääpari mitä tahansa... Kyseessä on kuitenkin jumalanpalvelus, ja osa papeista on sitä mieltä, että virsi on oltava.

Sitten niihin ei-ylistyksellisiin ehdotuksiin: Huomatkaapa, että virsikirjan uusimmassa versiossa on joukko uusia avioliitto-virsiä. Itseäni ei ylistys haitaa, joten en ehkä pysty ihan puolueettomasti arvioimaan, mutta minusta sieltä löytyy varsin kauniita ja aika "neutraalejakin" (ei nyt tietenkään vallan "jumalattomia".. ;D) sanoituksia.

Kirkon sivuilla osoitteessa http://evl.fi/virsikirja pääsee näitä kurkistelemaan, virsien numerot ovat 816-824.

Link to comment
Share on other sites

Pari kommenttia, eka vähän OT: Jos haluaa kirkollisen vihkimisen/siunauksen, papilla tai kanttorilla on kyllä periaatteessa oikeus "määrätä" kaavaan vähintään yksi virsi, toivoi hääpari mitä tahansa... Kyseessä on kuitenkin jumalanpalvelus, ja osa papeista on sitä mieltä, että virsi on oltava.

Olimme tässä taannoin häissä, joissa kirkossa laulettiin yksi hyvin maallinen laulu (Sinä vain, useinhan se on ns. kielletyjen listallakin nähty) ja virttä ei ollut.

Mielipiteitä on monia, mutta jos KAIKKI virret ovat liian hengellisiä, niin tulee kyllä mieleen, että onko sinne kirkkoon sitten ihan pakko mennä. Luulisi että Suvivirsi nyt ainakin käy. Meillä siunaus on talvella adventin aikaan, joten esim. En etsi valtaa loistoa voisi käydä.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...