Jump to content
Naimisiin.info

Puhallinorkesteri kirkossa soittamassa?


Guest Kirsikat(Guest)

Recommended Posts

Onko kellään ollut tai kuvitetellut että voisi olla puhallinorkesteri kirkossa soittamassa? Olen itse ajatellut sitä vaihtoehtona. Saattaisi kuulostaa tosi mahtavalta. Olisi kiva kuulla kokemuksia, jos niitä löytyy.

Link to comment
Share on other sites

Harkinnassa on joko puhallinorkesteri tai niiden soittajista koottu pienempi, n. 10 soittajan yhtye. Kuulostaa hienolta kirkossa, varsinkin jos pitää puhallinorkesterimusiikista. Itse tykkään siitä paljon enemmän kuin uruista, ja häämarssitkin voi kuulostaa paljon juhlallisemmilta. Häissä en ole ennen kuullut puhallinorkesteria, mutta muissa kirkollisissa tilaisuuksissa paljonkin sekä kuulijana että soittajana. Me harkitaan myös, jos kyseinen kokoonpano voisi esittää seremonian aikana (tahtomisen jälkeen) jonkin kauniin kappaleen, tai vaihtoehtoisesti yksi soittajista voisi soittaa jotain urkujen säestyksellä.

Link to comment
Share on other sites

Terve!

En voi muutakuin  :-XERITTÄIN :-X lämpimästi suositella puhallinorkesteria häihin.

Olen ollut itse soittamassa jo kolmissa häissä puhallinorkesterin kanssa häämarssit ja -valssit. Hyvin toimii. On todella erilaisen kuuloinen ja jää varmasti niin itselle kuin vieraillekkin mieleen.

Link to comment
Share on other sites

Jotain vastaavanlaista on ollut harkinnassa.  :) Haluaisin häämarssit mieluummin puhallinsoittimella/soittimilla kuin uruilla soitettuna. Kertokaahan asiasta tietävät, riittääkö yksi soittaja, siis kuuluko se riittävästi, vai pitäiskö niitä olla useampi? Oma puhallinsoittimien tuntemus on jokseenkin rajallinen, mitkä soittimet soveltuu parhaiten marssimusiikin soittamiseen? Ehkä mieluummin joku muu kun poikkihuilu?  ;D

Link to comment
Share on other sites

Terve jälleen.

No sehän ihan riippuu mitä haluaa. Itse kyllä valitsisin koko puhellinorkesterin yhden soittimen sijasta jos siihen on mahdollisuus.

Yksittäisistä soittimista häämarssiin mielestäni riittävät trumpetti ja pasuuna. Tietenkin myös saksofoni on vaihtoehto, mutta silloin mukaan tulee kyllä vähän jatsi saundi.

Eräs mahdollisuus on myös trumpetti ja pasuuna urkusäestyksellä. Ja vielä tulee mieleen vaskiyhtyeen mahdollisuus, jolloin soittajia on 4-5.

Ainakin Kuulan häämarssiin ja prinsessa ruususen häämarssiin tiedän löytyvän sovitukset puhellinorkesterille.

Link to comment
Share on other sites

Täältähän löytyi muitakin, jotka pitävät puhallinmusiikista. Kiitos mielipiteiden, taidan päätyä tähän vaihtoehtoon. Tai ehkä täytyy myös hieman kysyä sulhasen mielipidettä  ;)

Lisää kokemuksia eri kappaleista ja sopivista soittimista olisi edelleen kiva kuulla.

Link to comment
Share on other sites

Täällä taas mielipiteitäni jakamassa...

Yksi soitin (esim. karpin mainitsemat trumpetti ja pasuuna) riittää kyllä kuuluvuuden puolesta. Saksofonista sen verran, että jos soittaja on klassisen koulutuksen saanut, kuten itse olen, ei soittoon tule sellaista karpin mainitsemaa "jatsia saundia", ainakaan alttosaksofonilla. Tenorisaksofoni (hieman suurempi ja matalampi) kuulostaa saundiltaan hieman enemmän jatsahtavalta, mutta jos kyseessä on taitava soittaja, tulee soiton tyyli kappaleesta, ei niinkään soittimesta. Alttosaksofoni ainakin sopii loistavasti kirkkoon. Ainoa ongelma, jonka itse olen kohdannut, ovat ihmisten ennakkoluulot, saksofoneilla kun on viihdemusiikkimaine. Häämarssia en kylläkään soittaisi pelkällä saksofonilla. Vaskipuhaltimilla, kuten pasuunalla, saa marssin kuulostamaan paljon upeammalta.  :)

Minunkin mielestäni useampi soittaja on kuitenkin parempi kuin yksi. Kokonainen puhallinorkesteri on todella juhlavan kuuloinen, mutta 4-5 soittajan vaskiyhtyekin kuulostaa mahtavalta. Pienemmillä kokoonpanoilla on tietysti se ongelma, ettei niille välttämättä löydy sovituksia häämarsseista. Itse olen miettinyt meidän häihimme n. 10 hengen puhallinyhtyettä, ja joudun sovituksissa turvautumaan säveltäjä/sovittajaystävän apuun.

Link to comment
Share on other sites

olisko kenelläkään tietoa, minkä moisia summia esim 5 hengen puhallinorkesterista saa pulittaa? kaartin sotilassoittokunnan hinnat nimittäin olivat sellaista tonnin euron luokkaa...!!!!!

Link to comment
Share on other sites

En ole koskaan tullut kysyneeksi kuinka paljon meidän orkestereiden keikkapalkkiot on, koska ne menevät orkesterille, eivät soittajille. Mutta kannattaa kysellä harrastajaporukoilta. Sotilassoittokuntia (esim. Kaartin soittokunta) lukuunottamatta kaikki Suomen puhallinorkesterit taitavat toimia harrastuspohjalta. Hinnat ovat edullisempia, koska soittajat eivät yleensä saa palkkioita itselleen, vaan tekevät keikkoja lähinnä soittamisen ilosta. Esimerkiksi yksi omista orkestereistani tekee keikkoja pienemmällä (7 soittajan) porukalla, ja siihen on valikoitu parhaimmat soittajat, eli musiikin laatu on silti erittäin hyvää, vaikkeivät kaikki olekaan ammattilaisia. Tällaisia pienempiä, silloin tällöin keikkailevia porukoita on myös muiden orkestereiden piirissä.

Toinen paikka, josta voi kysyä, ovat musiikkioppilaitokset. Esim. ammattiopiskelijoilla voi olla jotain omia kokoonpanoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Suosittelen lämpimästi. Itse olen ollut soittamassa häissä yksin huilulla, kyseessä oli pieni kirkko ja huilu soi (vaikka itse sanonkin) aika upeasti. Puhallinorkesterin kanssa olen itse soittanut joskus häämusiikki-konserttiakin, ja tiedän, että täysimittaiselle puh.orkesterille on olemassa sovitukset joka ikiseen "suosikki"-häämarssiin mitä muutenkin soitetaan (Kuula, Mendelssohn,Wagner,Melartin)..Kuula esim. on aivan fantastinen sovitus.

Vaskikvintetille ja seitsikolle varsinkin löytyy sovitukset myös ainakin Kuulasta. Tuollaista kvintetti/seitsikko hommaa voin suositella lämpimästi. Ja mikäli Pohjois-Karjalan alueella sille on käyttöä, niin ottakaa yhteyttä, löytyy lähipiiristä nimittäin :girl_wink: Mutta yksittäisinä soittimina kyllä suosittelen trumpettia tai pasuunaa. Käyrätorvi tuo myös oman juhlavan tunnelman.

Ja etelässä Kaartin seitsikko (soittokunta on taatusti kallis) on aivan mahtava. Ja heiltä ainakin varmuudella löytyy kyllä sovitukset. Ja tosiaan kannattaa kysellä opiskelijoita, monenlaista kokoonpanoa on olemassa. Ja sotilassoittokunnatkin tulevat mielellään kyllä, rahaa tietysti ammattilaiset pyytävät enemmän, mutta heilläkin voi olla semmoisia pienempiä kokoonpanoja olemassa. Ja paikalliset nuorisopuh.orkesteritkin ovat varsin osaavia, riippuu vähän paikkakunnasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Olen puhallinorkesterissa kirkossa soittanut häämarssia (mendelson) ja ah sitä ihanuutta. Jos rahaa riittäisi varmaan hommaisin sinne semmoisen, siitä kun tuon jälkeen aina haaveilin. Ja vaikka oltiin nuoria harrastelijoita niin kuulosti silti oikein hyvältä! Tärkeintä orkesteria valitessa on kiinnittää huomiota siihen millainen on kapellimestari/vetäjä hänen laatunsa on suorassa yhteydessä orkesterin ja lopputuloksen laatuun.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei Mörri.

Tämä on aika vanha sivusto, mutta jos käyt katsomassa täällä, niin olen pohjois karjalasta ja minua kiinnostaisi jokin lisä urkumusiikin lisäksi, ja mainitsit että sinulla löytyy lähipiiristä soittajia.

Olisin todella kiinnostunut asiasta. Jos on vielä mahdollista, niin otatko yhteyttä

[email protected]

Terv. Roosa

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Heips!

 

Mietinnässä häihin muutaman puhaltimen/jousisoittajan soittama tulo ja menomarssi.

Onko muista ideoita kun perus häämarssit mitkä sopisivat kirkkoon näin soitettuna?

Link to comment
Share on other sites

Meille on tulossa puhallinorkesteri soittamaan Ruususen ja sit Star Warsia vihkimiseen. Meillä vihkiminen on juhlapaikalla, joten he soittavat myös ruokailun aikana setillisen taustamusiikkia.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...