pajulintu

Jos lauluesitys, onko myös virsi?

47 viestiä aiheessa

Ajatuksena olisi, että Lahden mieskuorosta olisi

vaikka kvartetti laulamassa virren sijaan

"Niin paljon kuuluu rakkauteen" ja näillä

näkymin se onnistuukin... :) Tosin papilta ja

kanttorilta ei olla asiaa vielä varmistettu... :unsure:

Mutta toivottavasti virren voisi korvata tuolla

laulu-esityksellä, koska virren veisaaminen häissä

tuntuisi todella oudolta ainakin meidän häissä... :huh:

Virren veisaaminen kirkollisessa vihkimisessä ei ole ollenkaan outoa. Jos ei kerta kaikkiaan halua kuulla häissään uskonnollista höpinää (sitä tulee ainakin papin suusta halusi tai ei) ja virsiä, kannattaa marssia maistraattiin. Kirkko ei ole vain mikään ilmainen juhlahuoneisto. Harva ihminen sitä paitsi saa mitään traumoja yhden tai kahden virren veisaamisesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olimme aina ajatelleet, että meidän häissä ei mitään virsiä lauleta. Kun häiden aika kuitenkin koitti, niin halusimme sekä virren, että musiikkiesityksen.

Virtenä oli Herra rakkaastani 241a (kuitenkin lyhyt ja ytimekäs ;) )ja musiikkiesityksenä oli Sua vain yli kaiken :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Virren veisaaminen kirkollisessa vihkimisessä ei ole ollenkaan outoa. Jos ei kerta kaikkiaan halua kuulla häissään uskonnollista höpinää (sitä tulee ainakin papin suusta halusi tai ei) ja virsiä, kannattaa marssia maistraattiin. Kirkko ei ole vain mikään ilmainen juhlahuoneisto. Harva ihminen sitä paitsi saa mitään traumoja yhden tai kahden virren veisaamisesta.

Harvinaisen hyvin sanottu, komppaan 110%:sti!!! Ja Miumiu, se nyt vaan ikävä kyllä on niin, että virsi kuuluu kirkolliseen vihkimiseen. Aika erikoista, jos ei tiedä kirkollisen vihkimisen olevan uskonnollinen tapahtuma? Ja minkä ihmeen takia sitä pitää väen vängällä mennä kirkossa naimisiin, jos ei sitä yhtä virttä kestä? :blink:

Anteeksi kärkäs kommentti, kunhan tässä "ääneen" ihmettelen :lol:

Muokattu: , käyttäjä: vaniljasydän

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kaksi virttä, jossa toisessa oli siskoni piano-säestys (virsi 600) ja toisessa piano + kitara-säestys (virsi 135) ja lisäksi mies ja kitara -puhjalta lauluesitys (Rakkaus on lahja Jumalan). Urkusäestystä emme halunneet, koska se ei ole niin "miedän juttu". Urut soivat sitten toki häämarsseissa :) Tämä järjestely toimi meidän häissä todella hyvin! =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mihin kohtaan vihkikaavassa sijoitetaan mahdollinen lauluesitys? voisikohan olla isä meidän rukouksen jälkeen, juuri ennen lähettämistä? siinä kylläkin on se virsi ihan lähistöllä... kertokaa kokemuksia!! olen nyt aivan rakastunut johanna kurkelan rakkauslauluun ja haluaisinkin sen meille laulettavaksi, vaan kuinkahan onnistuu? virreksi on ajalteltu 822. jos tuo laulu ei onnitstu niin sitten tuskin tulee mitään esitystä, vain tuo virsi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laulu- tai musiikkiesitys on yleensä heti vihkimisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kiitos anna h, eli siis kun katsoin tuota vihkikaavaa netistä niin silloinhan virsi ja tuo esitys olisi ihan peräkkäin (??) haittaakohan se...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Meillä kyllä laulettiin virsi rukouksen ja raamatunluvun välissä. Siis reilusti ennen vihkimistä. Tämä juurikin siitä syystä, että meillä oli lauluesitys heti vihkimisen jälkeen. Meillä oli kyllä tuttu pappi, mutta eipä kai se mitenkään kiellettyä ole muuttaa virren paikkaa? Kannattaa varmasti tiedustella asiaa papilta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

oi, jos saisimmekin tuon virren sinne alkupuolelle :D

täytyy nyt odotella että selviää tuo vihkipappi ja sitten kysellä tarkemmin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vihkikaavaan mahtuu kyllä useampikin musiikkijuttu. Esim.virsi voi olla heti alkumarssin jälkeen, tai Raamatunluvun jälkeen ennen puhetta, aviopuolisoiksi julistamisen jälkeen, tai Isä meidän ja Herransiunauksen välissä, tai Herransiunauksen jälkeen ennen lähettämistä.

Itse olen ollut laulamassa häissä, jossa oli virsi ja mulla kolme laulua. Ei mitään ongelmaa, paitsi jos on kirkko, jossa on lyhyin väliajoin vihkimiset, niin silloin saattaa mennä pitkäksi :girl_wink:

Kertokaa vaan papille ja kanttorille, niin kyllä asiat lutviutuu.

Omasta mielestäni sopii siten, että jos on virsi, niin se voi olla vaikka siinä Raamatunluvun jälkeen ja lauluesitys sitten aviopuolisoiksi vahvistamisen ja siunaamisen jälkeen. Jos esim.kanttori säestää laulajaa pianolla alttarin vieressä, niin silloin hänkin ehtii juosta takaisin urkuparvelle ennen loppumarssia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee molemmat. Sulhasen isä ja eno laulavat kirkossa ja eno luultavasti kuitenkin laulaa virren, kun on vähän uskonnollisempi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kanttori vaati yhden virren vaikka meillä on myös lauluesitys kanttorin itsensä laulamana. Eli taitaa olla kanttorista kiinni tämä asia. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kaksi lauluesitystä (toisen laulaa siskoni ja toisen laulaa johtamani kuoro) eikä virsiä lainkaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Virret tosiaan kuuluvat kirkolliseen vihkimiseen, koska se on jumalanpalvelus. Meille tulee vihkivirsi (tutulla Suvivirren sävelellä virsikirjan uudesta liiteosasta "Se tuntee onnen syvän ja riemun sydämen..."), vaikka ei ole lainkaan varmaa, että kirkossa olisi papin, kanttorin ja suntsan lisäksi muita, kuin me kaksi. :grin:

Juurikin olin häämusiikki-illassa, jossa eräs kuoro vetäisi kaiken muun seassa Petri Laaksosen kappaleen "Meren laulua kuuntelen". Kanttori totesi tilaisuuden jälkeen, että miten hän pystyy selittämään läsnä olleille morsiuspareille, ettei tuota kappaletta kuitenkaan voida esittää häissä kirkossa, koska se ei ole hengellistä musiikkia. Kuoro oli koonnut oman ohjelmistonsa ihan itse, eikä ollut huomannut neuvotella kanttorin kanssa kappaleista. Siksi tuo laulu pääsi lipsahtamaan mukaan. Kaikki musiikki ei vaan käy kirkkoon, koska se ei ole hengellistä, vaikka sen sanoituksessa ei olisi silti mitään epäsopivaa. Joissakin paikoin linja on hiukan liberaalimpi, mutta jokatapauksessa juttu on niin, että kanttori on se, joka sanoo painavan sanansa siihen, mitä kirkossa soitetaan ja lauletaan.

Muokattu: , käyttäjä: helmiannikki

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Virret tosiaan kuuluvat kirkolliseen vihkimiseen, koska se on jumalanpalvelus. Meille tulee vihkivirsi (tutulla Suvivirren sävelellä virsikirjan uudesta liiteosasta "Se tuntee onnen syvän ja riemun sydämen..."), vaikka ei ole lainkaan varmaa, että kirkossa olisi papin, kanttorin ja suntsan lisäksi muita, kuin me kaksi. :grin:

Juurikin olin häämusiikki-illassa, jossa eräs kuoro vetäisi kaiken muun seassa Petri Laaksosen kappaleen "Meren laulua kuuntelen". Kanttori totesi tilaisuuden jälkeen, että miten hän pystyy selittämään läsnä olleille morsiuspareille, ettei tuota kappaletta kuitenkaan voida esittää häissä kirkossa, koska se ei ole hengellistä musiikkia. Kuoro oli koonnut oman ohjelmistonsa ihan itse, eikä ollut huomannut neuvotella kanttorin kanssa kappaleista. Siksi tuo laulu pääsi lipsahtamaan mukaan. Kaikki musiikki ei vaan käy kirkkoon, koska se ei ole hengellistä, vaikka sen sanoituksessa ei olisi silti mitään epäsopivaa. Joissakin paikoin linja on hiukan liberaalimpi, mutta jokatapauksessa juttu on niin, että kanttori on se, joka sanoo painavan sanansa siihen, mitä kirkossa soitetaan ja lauletaan.

Minä kun laulan paljon noissa häätilaisuuksissa, niin pitää kyllä sanoa, että valtavasti on eroa eri kirkoissa ja kanttoreilla, mitä voi ja saa ja on suotavaa laulaa. Juuri olin laulamassa eräässä häämusiikkikonsertissa, jossa kanttori itse pyysi minua laulamaan mm. juuri tuon Meren laulua kuuntelen. Sinänsä kaunis laulu, mutta en ole koskaan laulanut sitä vielä häissä, eikä esim. meidän omassa kirkossamme se varmasti olisi edes sopiva laulu. Monessa kirkossa ei saa laulaa esim. Romanssia, tai Hymniä rakkaudelle ja toisissa ne taas on ihan okei. Toiset ovat sitä mieltä, että ne ovat kauniita rakkauslauluja ja sopivat kirkkoon, mutta toiset taas eivät niitä hyväksy.

Tämän vuoksi esim. itse aina ehdotan morsiamille jotain kaunista kevyttä hengellistä laulua, joka sopii vihkitilanteeseen ja myös siihen tilaisuuden Jumalanpalvelusluonteeseen. Silloin ei ole kenelläkään sanomista ja niitä lauluja on paljon ja ne ovat todella kauniita, eikä suinkaan mitään paatoksellista juttua, mitä monet morsiusparit vähän kaihtavat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei ole pienintäkään haisua mitä virsiä häissä voisi laulaa, ei ole jäänyt yhtäkään mieleen..eli kertoisitteko viisaammat?

Muokattu: , käyttäjä: Hanzu80

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei ole pienintäkään haisua mitä virsiä häissä voisi laulaa, ei ole jäänyt yhtäkään mieleen..eli kertoisitteko viisaammat?

No esim. virsi nro 822 on Suvivirren säveleen tehty vihkivirsi ja myös 241 on kaunis

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä todennäköisesti sekä lauluesitys (Rakkaus on Lahja Jumalan) ja sitten myös virsi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kirkossa pakko olla jotain laulu/musiikkiesitystä virren lisäksi? Meidän musiikkiesityksemme peruuntui esittäjästä johtuvista syistä, joten nyt olisi vain yksi virsi "ohjelmanumerona". Onko tuo joku muu musiikillinen pläjäys kuinka pakollista tänä päivänä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musiikkiesitys ei ole mitenkään pakollinen. Joku virsi pitää olla, mutta musiikkiesitykset ovat sitä "ekstraa" vihkimisessä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli eilen kirkkoharjoitus eikä valittu mitään virttä koska meille tulee musiikkiesitys loppuun :)

Joten ei tuo virsi näytä olevan pakollinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään