Jump to content
Naimisiin.info

Kuinka kauan ennen siunausta vihillle maistraatiss


Fröken Strand

Recommended Posts

Kuinka kauan ennen avioliiton siunausta (jos teille sellainen tulee) olette menneet siviilisti/virallisesti naimisiin?

Meillä oli tarkoituksena mennä 4.4. naimisiin ja siunaus+juhlat ovat 5.4.

Kirkkoherranvirastossa kuitenkin ihmettelivät, että "vasta sitten". Ja muistuttivat ottamaan vihkitodistuksen mukaan.

Sulhanen toi esille vaihtoehdon aiemmin naimisiinmenosta ja itse aloin myös miettiä asiaa.

Miten pitkä tai lyhyt tuo väli on teillä muilla ollut?

Link to comment
Share on other sites

Meillä siviilivihkiminen oli 08/06 ja siunaaminen on 07/07 eli melkein vuosi väliä!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Minä en halua varsinaista hääpäivää edeltävälle päivälle yhtään mitään! Siksi vihkimisen maistraatissa piti ehdottomasti olla aiemmin, samoin haluaisin että kävisimme vihkimisen jälkeen lähisuvun kanssa ravintolassa syömässä, saisimme rauhoittua ja käydä läpi viimeisiä hääjuttuja. Tämän vuoksi siviilivihkiminen 4.9. ja varsinainen juhlapäivä on 8.9.

Ottakaapa muuten huomioon, että joissain maistraateissa on vihiminen vain tiettyinä päivinä. Meidän kotikaupungissamme esim. vain tiistaisin ja perjantaisin - tämä tuli allekirjoittaneelle yllätyksenä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä vihkiminen 15.6, eli ihan kohta  :-X ja siunaaminen 11.8

Haluttiin myös vihkiminen "ajoissa", kun juuri ennen siunaamista on kuitenkin paljon muutakin hommaa. Vihkimisen jälkeen kaasojen ja bestmanin sekä sisarusten kanssa syömään jonnekkin. Siunaamispäivä on meille sitten se virallinen hääpäivä.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

meillä pelkkä siviilivihkiminen 1.2 ja siunaus + hääjuhla elokuussa 08. Vihkimispäivä (ja mikä sormuksiin) on se 1.2, kun sillon meistä virallisesti aviopari tulee, mutta se hääpäivä on sitten vasta se elokuun päivä  :-X

Link to comment
Share on other sites

Kuinka kauan ennen avioliiton siunausta (jos teille sellainen tulee) olette menneet siviilisti/virallisesti naimisiin?

Meillä oli tarkoituksena mennä 4.4. naimisiin ja siunaus+juhlat ovat 5.4.

Kirkkoherranvirastossa kuitenkin ihmettelivät, että "vasta sitten".

Joko mä en osaa lukea tai sitten mä en ymmärrä: miten ihmeessä vuorokauden ero vihkimisen ja siunauksen välillä on "vasta sitten" eli pitkä aika..? :-? No juu, ihan miten vaan... :-? :)

Meidät vihitään torstaina, perjantaina hoidetaan loput asiat (viinat Alkosta [smiley=beer.gif] ym) ja lauantaina siunaillaan, eli kaksi päivää ennen vihille.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Joko mä en osaa lukea tai sitten mä en ymmärrä: miten ihmeessä vuorokauden ero vihkimisen ja siunauksen välillä on "vasta sitten" eli pitkä aika..? :-? No juu, ihan miten vaan... :-? :)

Tässä jo suunnitelmat muuttuivat, naimisiin menemmekin jo 29.2. ja juhlat+siunaus on silloin 5.4.

Mutta tarkoitin siis sitä, että ihmettelivät, miksi menemme naimisiin "vasta" juhlien aattona. Kuulemma yleensä  :-? näissä tilanteissa naimisiin mennään vuosi tai viimeistään puoli vuotta ennen siunausta. Ilmeisesti ongelma oli heillä siinä, ettei tuo naimisiinmenomme näkyisi vielä tuossa vaiheessa rekistereissä, joten meidän pitäisi ottaa vihkitodistus mukaan kirkkoon. Tai no, mikä ongelma se nyt olisi...

Link to comment
Share on other sites

^ No nyt tääkin tyhmä tajus. :)

Kuulemma yleensä  :-? näissä tilanteissa naimisiin mennään vuosi tai viimeistään puoli vuotta ennen siunausta.

Mä olen luullut, että se väli nimenomaan on yleensä lyhyt, että halutaan vihkiminen ja siunaus samalle päivälle. :-? :)

Meitäkin on muistutettu ottamaan vihkitodistus mukaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä vihkiminen maistraatissa 14.12.07 ja siunaaminen + hääjuhla 16.8.2008. Olen raskaana ja helmikuussa olis määrä pojan syntyä, joten siinä paras ja ainut syy näille aikatauluille. 14.12. oli päivä, jolloin tulevan mieheni ekaa kertaa näin, samassa vuorossa oltiin töissä. :-X :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä ois tavoitteena samanmoinen juttu.. Että maistraattiin tänä vuonna ja siunaus+juhla ens vuona. Oltas niinkuin "salaa naimisissa" jo vuosi.. Mitä maistraatissa sitten ois, pitääkö sormukset vaihtaa siellä vai voidaanko ne vaihtaa siunauksen yhteydessä?

Link to comment
Share on other sites

Meillä ois tavoitteena samanmoinen juttu.. Että maistraattiin tänä vuonna ja siunaus+juhla ens vuona. Oltas niinkuin "salaa naimisissa" jo vuosi.. Mitä maistraatissa sitten ois, pitääkö sormukset vaihtaa siellä vai voidaanko ne vaihtaa siunauksen yhteydessä?

Ei tarvitse vaihtaa maistraatissa. Ylipäätäänhän avioliiton solmiminen, kuten kihlauskaan, ei edellytä sormusten vaihtoa - se on täysin vapaaehtoista.

Tuo siunauksen yhteydessä tehtävä sormusten vaihto sitten taas riippuu papista: Jotkut suorastaan olettavat, että sormukset vaihdetaan vasta siunaustilaisuudessa ja jotkut taas eivät voi kuvitellakaan, että jo naimisissa oleva pari vaihtaisi vasta sitten sormuksia.

Minä otan vihkisormuksen maistraatissa, sillä siellä me naimisiin menemmekin. Ja emme siis mene salaa, sillä kutsussakin tulemme kertomaan järjestelyistämme. Näin meillä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä vihkiminen maistraatissa 2.11.2007 ja siunaus+juhlat 2.8.2008. Eli vajaan vuoden väli meilläkin. :rolleyes:

Mukava nähdä, että muutkin pitävät pitkän välin, kun on saanut sitä ystäville ja sukulaisille selittää, että miksi näin. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia infosta, Fröken Strand! Pitääkin kysellä omalta papilta, miten homma täällä hoidetaan. Mutta tämä ois meidän suunnitelmamme ja kiva kuulla, että on muitakin, jotka näin tekevät. Ps. Todnäk kerrotaan suunnitelmistamme, koska vaihdan sukunimeä maistraatissa, joten vaikeapa sitä on salassa pitää.. :)

Link to comment
Share on other sites

mä oon tässä lueskellu kirjotuksia, ja aloinkin pähkäilemään, et onko hömöä jos ei maistraattivihkimisen jälkeen ole siunausta? ajateltiin vaan sit joku viikonloppu pitää jonkinlaiset juhlat kavereille ja suvulle

Link to comment
Share on other sites

mä oon tässä lueskellu kirjotuksia, ja aloinkin pähkäilemään, et onko hömöä jos ei maistraattivihkimisen jälkeen ole siunausta? ajateltiin vaan sit joku viikonloppu pitää jonkinlaiset juhlat kavereille ja suvulle

No tuskinpa se hölmöä on. Tehän sen päätätte :) On mullakin muutama pariskunta kaverina, jotka ovat vaan piipahtaneet maistraatissa ja pitäneet pikku kahvistelut kotonaan sen jälkeen. Ei mitään muuta, ei siunauksia etc. Että ei muuta kun teette vaan niinkun itte haluatte :)

Me tehdään näin siksi, kun aiemmin jo päätettiin, että mennään tänä vuonna naimisiin, mutta kun mies lähti tammikuussa opiskelemaan, eikä varaa siten ois ollu tänä vuonna kauheesti juhliin jne, siirrettiin juhlailut ensi vuoden syksylle. Sitten on varaa enemmän ja saapahan lähisuku tulla viettään mukavaa päivää meidän kanssamme :)

Link to comment
Share on other sites

mä oon tässä lueskellu kirjotuksia, ja aloinkin pähkäilemään, et onko hömöä jos ei maistraattivihkimisen jälkeen ole siunausta? ajateltiin vaan sit joku viikonloppu pitää jonkinlaiset juhlat kavereille ja suvulle

Ei ole. Tai sitten mekin avioidumme hölmösti, kun käymme vain iltapäivällä maistraatissa ja juhlimme illalla sukulaisten ja ystävien kanssa. :lol: Jos mieheni olisi ehdottomasti vaatinut siunausta, olisin siihen varmaankin pitkin hampain suostunut, mutta onneksi sillä ei ollut hänellekään sen suurempaa merkitystä. Minä nimittäin en halua mitään uskonnollista instituutiota millään tavalla osalliseksi omiin perhetapahtumiini.

Link to comment
Share on other sites

Maistraatti on varattu 1.8.2008 klo 14. Siunaus ja juhlat on suunnitelmissa pitää tasan vuotta myöhemmin eli 1.8.2009 :)

Meinaamme mennä kahdestaan maistraattiin ja ottaa todistajatkin maistraatin puolesta. Sitten vaan nautitaan kaksin olostamme.. :) Anopilla oli kyllä idea tähänkin, että molempien vanhemmat mukaan ja yhteistä iltaa viettämään sitten.. No joo. Saa nyt nähdä, mitä mieltä mies on, mutta itte haluaisin mennä vaan kaksin.. Call me selfish ! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...