Guest Linn

Miten tulette "sisään" siviilivihkimises

57 viestiä aiheessa

Miten aiotte hoitaa "sisääntulon" siviilivihkimisessä?

Meillä vihkiminen tapahtuu juhlapaikalla ja vieraita/todistajia on 8. Olen miettinyt miten pitäisi tulla "paikalle" juhlasaliin (jossa siis vihkiminen tapahtuu):

1)  häämarssin soidessa (onkohan liian....no miten sen sanoisi...kornia kun on muuten aika riisuttu vihkiminen...tai jotain),

2) muuten vain paikalle miehen kanssa käsikynkkää tullen niin että vieraamme ovat jo paikalla vihkimistilassa

3) juhlatilassa jo valmiiksi ollen (vieraat odottavat vihkimistilan ulkopuolella ja ovien avautuessa odotamme vihkijän kanssa huoneessa...toisaalta tässä ei voisi sitten keskustella vieraiden kanssa etukäteen mikä olisi kyllä tavallaan kivaa)

4) juhlatilassa jo vieraiden kanssa valmiiksi ollen (siirrymme paikoillemme kun vihkijä saapuu)?

Enpä ole tällaistakaan aikaisemmin ajatellut... Miten aiotte itse tehdä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tullaan "sisälle" (tai oikeastaan ulos puutarhaan) viulumusiikin tahdissa. Jonkinlainen hää"marssi" tuo kyllä aina juhlavuutta tilanteeseen. Senhän ei tarvi olla mikään perinteinen häämarssi, vaan se voi olla jotain ihan muuta. Meillä viulisti soittaa herkänkaunista Händelin viulusonaattia, joka käy musta tosi hyvin ulkoilmavihkimiseen. Ehkä sentyyppinen musiikki kävisi teidänkin häihin?

Morsiusparin astuminen juhlahuoneeseen muitten katsellessa, ehkä vielä musiikin soidessa, näyttää jotenkin selkeästi että nyt alkaa seremonia. Se on jotenkin selkeän rituaalista ja näyttää kaikille että nyt alkaa häät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin tahtoisin tulla vihkihuoneeseen marssin soidessa (orkesteri versio levyltä) pitää kai kysyä vihkijältä miten tämä käy. Elävää musiikkiakin kai saisi mutta juhlatila on pieni niin herkkäkorvaisten takia taitaa levyn volyymin säätely olla parempi vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

me meinattiin, että juhlaväki saa laulaa meidät sisään kuin joulupukin ikään, tsih

joku tuttu sävel, ja sanat ohjelmaan, tai jotain

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tulemme siunaamispaikkaamme selloduon Canonin D-duurin säestämänä. Maistraatissa ei meillä ole mitään järjestelyjä tms.

Lähtömusiikkina ehdoton ykkönen: Love and Marriage  ;D.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ite haluisin tulla Prinsessa Ruususen tahdissa, se on kuitenkin ollu unelma pikkutytöstä asti... Mitä siitä että suunnitelmissa kirkkohäät on nyt vaihtunu siviilivihkimiseen hääpaikalla  ;)  

Mutta viulu/sello kuulostaa kyllä todella kauniilta! Samaa mieltä Nelen kanssa, mitä musiikkia sitten onkin, niin se kyllä kertoo hyvin että tilaisuus alkaa. Lähtömusiikkina tuo Elisan valinta olis kyllä hauska, ite haaveilen Romanssista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, minustakin toimii parhaiten, jos morsiuspari tulee sisään vasta juuri ennen itse vihkimistä, niin vieraatkin tietävät paremmin, koska vihkiminen alkaa, ja voivat ottaa rennommin sitä ennen. Sama koskee hääparia, joita varmasti jännittää jonkin verran, varsinkin jos pitää lausua omat valat tai sentapaista. Itse tultiin sisään tutun pienen naiskuoron laulaessa, ja se toimi hyvin, vaikka ei oltukaan suunniteltu asiaa sen enempää kun vasta 10 minuuttia ennen (!).  ::)Sisääntulo musiikin säestyksellä on ainakin juhlallisempi kuin muuten vaan tepastelu, jos nyt juhlallisuutta hakee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me palkkaamme häihimme erään tutun muusikon, sellistin, joka saa hoitaa myös sisääntulomusiikin. Musiikkina on varmaankin Bachia tai jotain muuta kaunista ja rauhallista. Mitään varsinaista häämarssia emme halua, se kalskahtaisi vähän liikaa perinteisiltä kirkkohäiltä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tulimme ulos vihittäviksi  ;D  Eli vihkijä ja hääkansa odotti meitä pihamaalla ja me astelimme näyttävästi kartanon rappusia alas pihalle bändin soittaessa häämarssia. Oikein passelisti sopi tämä meille. Toisenlainen marssi tai oikeastaan fanfaari soitettiin vielä kun tulimme ravintolasaliin  jossa kaikki jo istuivat paikoillaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siunaamiseen menin Kuulan tahdissa isän kans mutta maistraatissa me vaan käveltiin sinne huoneeseen. Todistajat valuivat perässä kukin ajallaan. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kanssa mietimme sisään tuloa love and marriage tahdissa ja ulos marssia tähtiensota tunnariin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ollut siviilivihkimisessä minkäänlaista musiikkia. Mylvittiin vaan sinne todistajien kanssa ilman sen kummempa juhlallisuutta. Ihan hyvä ettei ollut sen kummempia odotuksia vihkimiseltä. Helsingin maistraatissa on melko arkinen suhtautuminen naimisiin menoon. Lopuksi vihkijä sanoi:"Voitte sitten kuvata vielä tuossa ryijyn edessä, se kun on veronmaksajien rahoila maksettu" ja litoi tiehensä.  Ja sitten sitä oltiin sitouduttu olemaan yhteiskunnan perusyksikkö. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jotku häämarssit on niin upeita, että tekisi mieli kuulla joku vihkimistilaisuudessa juhlapaikalla. Ne tuo jotenkin muistoja mieleen, ja olisi mahtavaa jos saisi jonkun soittamaan esim. viululla sopivan marssin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei mitään käsitystä! Mutta onhan tässä vielä aikaa pohtia - noin kaksi vuorokautta... ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös vihkiminen juhlapaikalla erillisessä huoneessa. Sulho menee sinne hetkeä aikaisemmin odottamaan, minä tulen sen jälkeen paikalle ja sitten isän kanssa kävellään. Ja musana Rinsessa ruusunen, levyltä orkesterin soittamana.

Haluan että tilaisuus on juhlallinen vaikka ei ollakaan kirkossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on vihkiminen ulkona puutarhassa. Koska paikalla on vain hyvin pieni seurue, olemme aluksi koko porukka "pihalla", kunnes seremonian alkamisen merkiksi viulisti soittaa musiikkikappaleen. Minkä musiikkikappaleen, siitä ei ole vielä tietoa. Minusta yksinkertainen on useinmiten kaunista, mutta vihkimistilaisuuden ei tarvitse kuitenkaan olla "karu".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ajateltu lähinnä niin, että sulho menee valmiiksi paikoilleen, joko hyvissä ajoin että voi jutella vieraiden kanssa, tai sitten vähän myöhemmin. Ja kaipa mä sitten tallustelen isän kanssa häämarssin soidessa sulhon luo ja iskä saa "luovuttaa" minut. Itse asiassa sulho halusi tuon luovuttamis-jutun, mulle ois välttänyt että me kävellään sinne yhdessä.

Meillä siis vihkiminen juhlapaikalla joko isolla terassilla tai sitten pihalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä vihkiminen ulkosalla. Isän saattaessa morsianta vihkipaikalle, soittaa tuttava saksofonia  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä luulette,onnistuuko maitraatin tiloissa tuo isän kanssa "alttarille"-juttu?Tämä ele merkitsisi itselleni todella paljon,sulho meinasi,ettei aika riitä.

Tosin olen kuullut että Helsingin maistraatti antaa puoli tuntia aikaa per pari jos tarvis

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

muakin kiinnostaisi onnistuuko maistraatin tiloissa se että isä saattaa morsiamen? se merkitsisi mulle ja tietty iskällekin paljon ;):D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pachelbelin soidessa kävelemme sisältä ulos, vieraiden siellä odottaessa. Vihkimisen jälkeen soi Prinsessa Ruusunen. Tai no se on vielä pikkasen epävarmaa, että kumpi soi mennessä ja kumpi tullessa.....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

entä turun maistraatissa? voiko sulho ja vieraat mennä ensin ja morsian sitten isän kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on vihkiminen juhlapaikalla. Sisääntulosta minulla on jonkinlainen kuva jo mielessä, mutta kuinka olette "poistuneet" vihkimisen jälkeen. Luultavasti meillä on jousikokoonpano soittamassa häämarssin tai vastaavan, mutta mitä sen jälkeen tapahtuu? Siirrymmekö kenties jonnekin onniteltavaksi, otetaanko maljat vai mitä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minuakin kiinnostaa sama asia! Meilläkin vihkiminen juhlapaikalla.

Itse pohdin, että vihkimisen jälkeen jäisimme "kököttämään" siihen ja samalla heiteltäisiin ruusunterälehtiä. Sitten onnittelut ja maljoja samassa tilassa? Vai pitäisikö siirtyä itse juhlasalin puolelle vastaanottamaan vieraita? Kaikissa häissä joissa olen ollut ulkomailla, on näin jääty seisoskelemaan. Suomessa en ikinä ole siviilivihkimistä todistanut... Onko ihan pönttö idea?!?  ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on siviilivihkiminen julhapaikalla erillisessä tilassa, jonne vieraat ohjataan odottamaan.

Tarkoitus on, että joku (saa nähdä kuka ::)) soittaa pianolla (tai ehkä viululla) häämarssin (perinteisesti isä saattaa mut jne.). Vihkimiseen tulee kaavan lisäksi puhe, joka meidän täytyy itse toimittaa vihkijälle, mutta onneksi täältä on löytynyt hyviä pohjia. Näin saadaan seremonia vähän juhlavammaksi. Näin varmaan tuntuu itsestäkin enemmän siltä, että todella meitä nyt vihitään  :-X

Kaavaan päätteeksi me sitten poistutaan marssin tahdissa. Ensin pohdimme sädetikkuja ja ruusun lehtien heittelyä yms. Mutta pääsyimme siihen, että on tyylikkäämpää jättää ne pois (ja myös paloturvallista ;D, sisällä kun ollaan). Me siirrymme suoraan juhlatilan ovelle, johon vieraan tulevat onnittelemaan, saavan maljat ja siirtyvät suoraan pöytiin. Sitten kun kaikki on onnitelleet, nostetaan maljat.

Tää tuntui musta siksi hyvältä, että vihkimisseremonia selvästi loppuu näin eikä kenenkään tarvitse kertoa, että "sitten seuraavaksi voitais heitellä ruusun terälehtiä, kun hääpari poistuu..." Riippuu tietysti myös tilasta. Me pystytään pujahtamaan heti toiseen tilaan ja pois "näkyviltä". Ja vieraat saavat ihan rauhassa purkautua (ahtaasta) vihkimistilasta, eivätkä vaan seuraa meitä.

Mulla on sama ongelma, ettei ole oikein kokemuksia siviilivihkimisistä, joten hyvät ideat olis tarpeen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään