Siviilivihkiminen juhlapaikalla


Dinah

Recommended Posts

Virka-ajan ulkopuolinen vihkiminen kustantaa 200€ + matkakulut, riippumatta siis siitä tuleeko vihkijä maistraatista vai käräjäoikeudesta. Voitte pyytää toki vihkijän myös muualta kuin kotimaistraatista (me asutaan vantaalla, vihkiminen oli espoossa ja vihkijä tuli Helsingin käräjäoikeudesta ;)), mutta silloin niitä matkakulujakin tulee enemmän. Toivottavasti saatte vihkijän, ettei miehen tarvitse turhaan liittyä takaisin kirkkoon!

Link to comment
Share on other sites

en valitettavasti nyt jaksanut enkä ehtinyt lukea koko ketjua, mutta ajattelin kysästä, että kenellä kaikilla on suomessa oikeus suorittaa siviilivihkiminen? onko vihkioikeutta mahdollista saada jotenkin sellaiselle henkilölle, jolla ei sitä ammattinsa puolesta jo ole?

toivottavasti joku teistä tietää tästä asiasta enemmän kun minä!

Link to comment
Share on other sites

Siviilivihkimisen ovat velvollisia toimittamaan laamanni, käräjätuomari, käräjäviskaali, käräjäoikeuden notaari, joka on määrätty toimittamaan vihkimisiä, maistraatin päällikkö, henkikirjoitta-ja ja maistraatissa toimi-va julkinen notaari. Siviilivihkimisen on oikeutettu toimittamaan se, jolle maistraatti on myöntänyt.

Tuossa ne vihkimisoikeudelliset on lueteltu :)

Muoks: Periaatteessa vihkimisoikeutta voivat hakea henkilöt, jotka on suorittaneet oik.kand. tutkinnon, vaikka eivät olisikaan virkasuhteessa maistraattiin. Mutta käytännössä maistraatit itse päättävät onko tarvetta lisävihkijöille, eikä lupia ilmeisestikään helposti myönnetä.

Muokattu: , käyttäjä: Sahrami79
Link to comment
Share on other sites

Siviilivihkimisen ovat velvollisia toimittamaan laamanni, käräjätuomari, käräjäviskaali, käräjäoikeuden notaari, joka on määrätty toimittamaan vihkimisiä, maistraatin päällikkö, henkikirjoitta-ja ja maistraatissa toimi-va julkinen notaari. Siviilivihkimisen on oikeutettu toimittamaan se, jolle maistraatti on myöntänyt.

Tuossa ne vihkimisoikeudelliset on lueteltu :)

Muoks: Periaatteessa vihkimisoikeutta voivat hakea henkilöt, jotka on suorittaneet oik.kand. tutkinnon, vaikka eivät olisikaan virkasuhteessa maistraattiin. Mutta käytännössä maistraatit itse päättävät onko tarvetta lisävihkijöille, eikä lupia ilmeisestikään helposti myönnetä.

kiitos, arvasin että täällä joku tietää varmasti :)

Link to comment
Share on other sites

Joku kyseli vihkimisen kulusta juhlapaikalla. Meillä oli niin, että samassa tilassa oli ensin vihkimispaikka (myöhemmin sama huoneen osa toimi tanssilattiana) ja siitä sitten vasemmalle ensin meidän pöytä ja sitten muiden juhlavieraiden pöydät.

Kun sitten porukkaa alkoi tulla, oli vanhemmat sekä sisaruksemme eteisessä vastaanottamassa vieraita ja kertoivat että voi mennä omalle paikalleen jos haluaa, mutta vihkimisen alkaessa hääpari toivoo vieraiden siirtyvän lähemmäs. Ja sitten kun oltiin aloittelemassa, niin kaaso (siskoni) vielä sanoi kuuluvasti, että aloittelemme pian ja hääparin toiveena olisi, että vieraat tulisivat lähemmäs ja että keskelle jätetään käytävä hääparille. Aika hyvin ihmiset sitten tulivat siihen lähelle molemmin puolin (enemmän toki vieraita sillä puolella jossa ne pöydät olivat). Kaikki siis seisoivat (ainakin muistaakseni, tuoleja oli pari varattu vanhemmille vieraille) koko ajan.

Meillä oli ensin sisääntulomusiikki (aika pitkä sellainen ottaen huomioon lyhyet kävelymatkat, meillä isäni saatti minut puoliväliin, josta jatkoimme miehen kanssa eteenpäin ja alussa mies siis yksin odotti noin 30s kun musiikki soi, sitten me ilmestyimme ovelle jne. Biisistä soitettiin muistaakseni 2min, ei koko biisiä), sitten vihkiminen (jonka sisälle oli upotettu oli siskon lukema runo) ja sen jälkeen me siirryttiin siihen vihkijän paikalle (eli sen "vihkitilan" päähän ikkunan eteen) ja sisko ilmoitti että onnittelut vuorossa seuraavaksi ja hoiti porukat jonoon oikealle puolelle, jotta sitten porukka onnittelujen jälkeen siirtyisi sujuvasti lähelle ovea hakemaan onnittelumaljaa.. Ja ihan kivasti meni. Sitten onnittelumaljat niin, että porukat olivat menneet omille paikoilleen, mutta eivät istuneet vielä. Ja sitten kun morsiuspari istuutui niin muutkin istuivat. Ja sitten mentiinkin jo syömään..

EDIT. Niin ja meillä siis oli häät talvella maaliskuussa ja ulkona oli lunta ja pakkasta vaikka muille jakaa. Eli ulkona ei voinut mitään osaa hääjuhlasta viettää eikä niin oltu suunniteltukaan. Kaikki tapahtui samassa "salissa", ainoastaan ruuat ja juomat haettiin viereisestä eteistilasta, jossa oli myös lahjapöytä ja vieressä vaatenaulakot ja vessat.

Muokattu: , käyttäjä: a_paradise_79
Link to comment
Share on other sites

Joku kyseli vihkimisen kulusta juhlapaikalla. Meillä oli niin, että samassa tilassa oli ensin vihkimispaikka (myöhemmin sama huoneen osa toimi tanssilattiana) ja siitä sitten vasemmalle ensin meidän pöytä ja sitten muiden juhlavieraiden pöydät.

Kun sitten porukkaa alkoi tulla, oli vanhemmat sekä sisaruksemme eteisessä vastaanottamassa vieraita ja kertoivat että voi mennä omalle paikalleen jos haluaa, mutta vihkimisen alkaessa hääpari toivoo vieraiden siirtyvän lähemmäs. Ja sitten kun oltiin aloittelemassa, niin kaaso (siskoni) vielä sanoi kuuluvasti, että aloittelemme pian ja hääparin toiveena olisi, että vieraat tulisivat lähemmäs ja että keskelle jätetään käytävä hääparille. Aika hyvin ihmiset sitten tulivat siihen lähelle molemmin puolin (enemmän toki vieraita sillä puolella jossa ne pöydät olivat). Kaikki siis seisoivat (ainakin muistaakseni, tuoleja oli pari varattu vanhemmille vieraille) koko ajan.

Meillä oli ensin sisääntulomusiikki (aika pitkä sellainen ottaen huomioon lyhyet kävelymatkat, meillä isäni saatti minut puoliväliin, josta jatkoimme miehen kanssa eteenpäin ja alussa mies siis yksin odotti noin 30s kun musiikki soi, sitten me ilmestyimme ovelle jne. Biisistä soitettiin muistaakseni 2min, ei koko biisiä), sitten vihkiminen (jonka sisälle oli upotettu oli siskon lukema runo) ja sen jälkeen me siirryttiin siihen vihkijän paikalle (eli sen "vihkitilan" päähän ikkunan eteen) ja sisko ilmoitti että onnittelut vuorossa seuraavaksi ja hoiti porukat jonoon oikealle puolelle, jotta sitten porukka onnittelujen jälkeen siirtyisi sujuvasti lähelle ovea hakemaan onnittelumaljaa.. Ja ihan kivasti meni. Sitten onnittelumaljat niin, että porukat olivat menneet omille paikoilleen, mutta eivät istuneet vielä. Ja sitten kun morsiuspari istuutui niin muutkin istuivat. Ja sitten mentiinkin jo syömään..

EDIT. Niin ja meillä siis oli häät talvella maaliskuussa ja ulkona oli lunta ja pakkasta vaikka muille jakaa. Eli ulkona ei voinut mitään osaa hääjuhlasta viettää eikä niin oltu suunniteltukaan. Kaikki tapahtui samassa "salissa", ainoastaan ruuat ja juomat haettiin viereisestä eteistilasta, jossa oli myös lahjapöytä ja vieressä vaatenaulakot ja vessat.

Kuulostaa aika kivalle :) Kauhea pähkäily miten tuo vihkiminen sisätiloissa järjestetään jos jostain syystä ulkona ei voidakaan mennä vihille. Mutta ainakin taas yksi hyvä esimerkki taskussa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä ei vielä ole ihan tarkkaa suunnitelmaa vihkimisen kulusta, mutta tässä tämänhetkinen suunnitelma. Vihkiminen olis ulkona (heinäkuu) hääpaikan pihalla. Häävieraat saavat seistä (kaasot ja bestmanit ohjaavat vieraat oikeille paikoille) paitsi isovanhemmille hommataan tuolit. Meidän paikka erottuu muusta ehkä sellasella puutarhakaarella, joka koristellaan esim. kukkaseppeleköynnöksellä (pöydissä myös luonnonkukkia, joten sopii teemaan). Me tullaan sisään musiikin säestyksellä (ehkä roudataan ulos äänentoistovehkeet tätä varten). Iskä saattaa, ja sulho ottaa vastaan noin puolessa välissä. Sitten vihkiminen kaaren alla. Vihkimisen jälkeen tulee kaverin lauluesitys. Tämän jälkeen on sitten vielä suunnitelmat auki. On ainakin kaksi vaihtoehtoa. Yksi: musiikki vaihtuukin ihan toiseksi (vauhdikkaammaksi) lauluesityksen jälkeen, ja sen aikana hääpari meneekin hääautolle, joka vie hääparin "rakkauden ajelulle". :girl_haha: Hauskintahan tässä on se, että autoa ei oikeesti tarvittais, koska ei siirrytä kirkosta juhlapaikalle. Tämän rakkauden ajelun aikana kaasot saisivat antaa käytännönohjeet vieraille juhlan kulusta. Mielestäni hääparin ei tarvitse kuunnella, missä on vessat ja miten ohjelma menee jne. Ja sitä paitsi vihkimisen jälkeen on minusta ihanaa varata pieni kahdenkeskinen hetki hääparille. Näin saa tasattua tunteet, nauttia kuohuvat kahdestaan ja vähän pussailla! :girl_blum: Sitten vieraat olis vastaanottamassa meitä ajelululta. Tämän jälkeen olis onnittelut sisällä, ja vieraat menis onnittelujen jälkeen paikoilleen. Vaihtoehto kaksi: Hääpari lähtee sisälle musiikin tahdissa, vieraat jäävät ulos. Tässä kohtaa kaasojen käytännönohjeet ja sitten siirtyminen sisälle, jossa hääpari oliskin jo vastaanottamassa onnitteluja. Tällaisia suunnitelmia tässä kohtaa!

Link to comment
Share on other sites

^ Meillä samansuuntaiset aikeet ulkovihkimisen suhteen. Itse vihkimisen jälkeen meillä on tosin valokuvaus juhlapaikalla. Tehdään siis varmaan niin, että vihkimisen jälkeen poistutaan musiikin soidessa sisälle, vieraiden jäädessä ulos. Poistutaan sitten kuvaajan kanssa takakautta ottamaan kuvia ja vieraille on varattu ohjelmaa siksi ajaksi.

Kuvauksen jälkeen tullaan ehkä musiikin saattelemina takaisin sisälle, johon vieraat on koottu ja aloitetaan onnittelut.

Jotain tällaista ollaan nyt kaavailtu, mutta suunnitelmat hioutuvat vielä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meille hoitui Kotkan käräjäoikeudesta lauantaille vihkijä suht helposti, kunhan vaan itse hoksasimme sinne soitella ja he hiukan saivat sumplittua aikataulujaan. Hän lupasi puhua normikaavan lisäksi ja haluaa tavata meidät etukäteen, joten olen luottavainen asian suhteen.

Mietinnän alla on nyt se, miten äänentoisto ulkona vihkimisen aikana hoidetaan, että kaikki varmasti kuulevat. Vihkiminen tapahtuu hääjuhlapaikan takana yleisessä puistossa (juhlapaikalla on vain piskuinen piha), saako siellä ylipäänsä mölistä mikrofoniin? :D Minä kun en noista äänentoistoasioista mitään tajua...

Meillä on töissä pari langallista perusmikkiä ja joku vahvistin vai mikä onkaan johon ne on kytketty - jos saisin ne lainaan, ajaisivatko asiansa eli että puhujan ääni kuuluisi koko 140-päiselle vierasjoukolle? :D Juhlapaikan pihalta saisi kyllä virtaa...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä ei ollut häissä mitään vahvistimia, hyvin kuului ulkona vihkijän puhe ja kuoron laulu. Tosin meillä oli vieraitakin alle 30, joten kaikki pääsivät puolikaareen lähelle.

Hmmm,,, mitenhän jos vieraita on lähemmäs 100. Toimiiko puolikaari sittenkin? Vihkijän puhe ja viulistin soitto tulisi kuulua :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm,,, mitenhän jos vieraita on lähemmäs 100. Toimiiko puolikaari sittenkin? Vihkijän puhe ja viulistin soitto tulisi kuulua :)

Viulu kuuluu varmasti, vihkijän pitää vähän korottaa ääntään. Jonkun kannattaa myös vähän ohjata ihmisiä lähemmäksi, suomalaisissa kun helposti on sitä takarivin mentaliteettia että "en minä niin tärkeä ole". ;) Niissä ulkovihkimisissä, missä minä olen soittanut, ei ole koskaan ollut äänentoistoa. Jos on vähänkin sateinen ilma, sähkölaitteet voivat olla aika vaarallisia.

Link to comment
Share on other sites

Mitäpä olette mieltä tällaisesta alttarista?

eli vihkiminen on pihalla, joki näkyy taustalla.

Ajattelin tuon tyylisiä, valkoisia kukkapylväitä joiden päälle tuollaiset neilikkapallot joko valkoisena tai limenä. Polku "alttarille" olisi reunustettu ruusunlehdillä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Olen kirkosta 18-vuotiaana eronnut, enkä ole päätöstäni koskaan katunut. Paitsi nyt.

Haluaisin saada romanttiset häät, joihin kuuluisi vihkiminen kaikilla herkuilla. Eli morsiamen saattaminen "alttarille", sormusten vaihdot, kauniit puheet, komeaa musiikkia ja "saatte suudella morsianta" jne... Ja mielestäni romanttiset häät eivät vaadi nimen omaan kirkkoa, olisin oikein tyytyväinen jos kaiken tämän saisi yhdistettyä siviilivihkimiseen. Mutta kun olen lukenut muiden kommentteja, olen tullut aika epäileväiseksi, voiko tälläista ollenkaan saada järjestymään. Olen huolissani löytyykö siviilivihkijää, joka suostuisi täyttämään toiveemme ja olisiko hän motivoitunut. Tuntuisi todella kurjalta jos vihkijä olisi elämmänsä kyllästynyt ja suorittaisi toimituksen pitkin hampain.

Missään nimessä en halua pelkistettyä maistraattivihkimistä, mielestäni elämässä on liian vähän tilaisuuksia joissa voi kohota arjen yläpuolelle, ja hääthän ovat loistava syy siihen! :-X

Myös kirkollinen siunaaminen kävi mielessäni, mutta minusta on niin kauhean epäromanttista käydä ensin hoitelemassa virallinen puoli ja pitää erikseen "oikeat" juhlat. Jotenkin se tuntuu liian kompromissilta. Taidan kuulostaa hiukan hölmölle, mutta siltä se vain tuntuu. Mieheni siis kuuluu kirkkoon, joten siunaaminen kuitenkin onnistuisi.

Tuntuu myös aika moraalittomalta liittyä häiden takia takaisin kirkkoon, mutta alan menettää uskoni (;D) että siviilivihkiminen takaisi haluamani juhlat.

Link to comment
Share on other sites

Olen huolissani löytyykö siviilivihkijää, joka suostuisi täyttämään toiveemme ja olisiko hän motivoitunut. Tuntuisi todella kurjalta jos vihkijä olisi elämmänsä kyllästynyt ja suorittaisi toimituksen pitkin hampain.

No, mä olen nähnyt aika paljon elämäänsä kyllästyneitä pappeja, jotka ovat suorittaneet vihkimistä ulkolukuna ja sellaisilla puheosuuksilla, jotka olisivat käyneet kaikille samana päivänä vihittäville (siis se muka personoitu osuus kaukana personoidusta) - eli ei se kirkko tuolta pelasta sen kummemmin. Toisaalta, ne siviilivihkijät, jotka vihkivät juhlapaikoilla ja virka-ajan ulkopuolella, ovat useimmiten mielellään sitä tekemässä, koska heillä se perustuu vapaaehtoisuuteen (toisin kuin papeilla) - eli käytännössä kukaan heistä ole paikalla pitkin hampain, kun kerran itse vapaaehtoisesti on siihen suostunut.

Ja omissa siviilihäissä oli häämarssit, kaunis puhe, sormuksen laittamiset ja suutelut, ilmeisesti siis "kaikki herkut" :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin siviilivihkimisessä käveltiin yhdessä kohti tuomaria, sellon soittaessa taustalla (luovutusta ei haluttu, mutta sekin olisi tuossa ollut ainakin vihkijälle ihan ok). Oli myös sormustenvaihto, sormusvaloja tuomari jopa kehotti pitämään "jottei tämä seremonia jäisi niin lyhyeksi" ja tuomari itse piti kauniin puheen. Kaavan lopussa kehotti miestäni suutelemaan vaimoaan.

Tuomari oli sekä ennakkotapaamisessa että juhlapäivänä lämmin, ystävällinen ja valmis tekemään päivästämme yhden elämämme tärkeimmistä.

Mistään en tunne jääväni tunnelman osalta paitsi vaikka ei kirkkoa ollutkaan.

Link to comment
Share on other sites

No ainakin mun siviilivihkimiskertomuksesta huomaat, että se oli kaikkea muuta kuin tylsä tai epäromanttinen. Siis mitään "saatte suudella morsianta" -kohtaa ei tosin löydy edes siitä kirkkovihkimisen kaavasta, mutta siviilivihkimiseen saa lisäillä juttuja jos siltä vaan tuntuu. Ainakin käräjäoikeuksien tuomareista olen lukenut vain hyvää palautetta ja omammekin oli valmis tekemään juuri sellaisen vihkimisen kuin toivoimme. Ja varmasti oli paljon kauniimpi tilaisuus kuin yksikään kirkkovihkiminen, missä olen ollut ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Meilläkin meni tosi hyvin siviilivihkiminen juhlapaikalla, kaikilla herkuilla :) kaikki meni kutakuinkin näin

-ystävämme soittivat häämarssia, isä luovutti minut sulholle ja sitten astelimme vihkijän luo

-vihkijä luki juhlapuheen (jonka itse olimme kirjoittaneet miehen kanssa, näin saimme itsemme näköisen puheen)

-musiikkiesitys (pieni ja hento ote)

-vihkikaava

-sormuslupaukset(jonka loppuun tuli "..ja voitte suudella morsianta")

-lauloimme miehen kanssa tuulan tein

-vihkijä luki loppurunon

-loppumarssi, ihmiset puhalsivat saippuakuplia

Tällä tavalla meni meillä :girl_sigh: meidän vihkijä oli Turun maistraatista, ja todella mukava mies, ja kaikki mitä kysyimme ja ehdotimme, sopi hänelle. Saimme juuri sellaisen vihkimisen, kuin halusimme ja päivä oli muutenkin täydellinen :-X

Eli siis, uskoisin että kaikki järjestyy parhain päin, asioista voi aina kysyä ja keskustella, todennäköisesti siviilivihkijällekin sopii lisäilyt peruskaavaan. Ei kannata menettää uskoaan sen suhteen :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Meille on näillä näkymin myös tulossa siviilivihkiminen juhlapaikalla ja vaikka häitä ei vielä ole pidetykään, komppaan edellisiä kirjoittajia siinä, että seremoniasta varmasti saa juhlavan. Nostelenkin tätä vanhaa ketjua lähinnä siksi, että haluaisin kuulla uusia kommentteja äänentoistoon liittyen, jos vihkiminen olisi ulkotiloissa. Taitaa olla mahdoton ajatus jos vieraita noin 70... olisipa jossakin sellainen juhlapaikka, jossa olisi pieni "amfiteatteri", samanlainen kuin esimerkiksi Espoon Tapiolan kulttuurikeskuksen vieressä!

Entä istumapaikat, pitääkö vieraiden päästä istumaan?

Vihkiminen ravintolassa sisällä ei houkuta, koska olen kerran ollut häissä jossa morsian ja isä ilmestyivät invavessasta ja kiersivät noutopöydän ennen vieraiden luokse saapumista. Tuntui hieman kornilta vaikka muuten seremonia oli oikein kaunis.

Link to comment
Share on other sites

Niissä ulkovihkimisissä joissa olen ollut soittamassa, ei ole ollut erillistä äänentoistoa. Vihkijä on puhunut hieman tavallista kovemmalla äänellä ja musiikkiesityksen äänenvoimakkuus on samaten ollut tavallista voimakkaampi. Sekä soitto että laulu kuuluvat varmasti isommallekin porukalle, kunhan ihmiset vain tulevat tarpeeksi lähelle. Suurimmissa ulkovihkimisissä on ollut 100-150 vierasta, eikä tosiaan ole ollut sitä äänentoistoa. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Haluaisin saada romanttiset häät, joihin kuuluisi vihkiminen kaikilla herkuilla. Eli morsiamen saattaminen "alttarille", sormusten vaihdot, kauniit puheet, komeaa musiikkia ja "saatte suudella morsianta" jne... Ja mielestäni romanttiset häät eivät vaadi nimen omaan kirkkoa, olisin oikein tyytyväinen jos kaiken tämän saisi yhdistettyä siviilivihkimiseen. Mutta kun olen lukenut muiden kommentteja, olen tullut aika epäileväiseksi, voiko tälläista ollenkaan saada järjestymään. Olen huolissani löytyykö siviilivihkijää, joka suostuisi täyttämään toiveemme ja olisiko hän motivoitunut. Tuntuisi todella kurjalta jos vihkijä olisi elämmänsä kyllästynyt ja suorittaisi toimituksen pitkin hampain.

Kyllä olen sitä mieltä että voit saada unelmiesi häät ilman kirkkoon liittymistä!

Olen ainakin itse suunnitellut juhlapaikalla tapahtuvaa vihkimistä, joka suoritettaisiin ihan tavanomaisin menoin (saatto "alttarille" eli vihkijän luo, sormusten vaihto, vihkivala, ehkäpä pieni puhe tai lauluesitys).

Uskon kyllä että järjestäminen on mahdollista, vaikka mielikuvitusta varmasti tarvitaan :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...