Koivuhiiri

Mitkä maistraatit vihkivät hääjuhlapaikalla?

362 viestiä aiheessa

Kiitos! :-X Nimi on pistetty muistiin.

Muokattu: , käyttäjä: MäHaluunNaimisiin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään tietoa Kemin maistraatista, että tulevatko vihkimään virka-ajan ulkopuolella juhlapaikalle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mahtaakohan kukaan tietää suorittaako Nokian kaupungin Maistraatti siviili vihkimisiä ?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Espoon maistraatin palvelusta olin kyllä ihan iloisesti yllättynyt. Varaus ensi vuoden syksylle sujui näppärästi lokakuun alussa soittaessa, viikon sisällä vihkijä vielä soitti ja vahvisti varauksen, ja seuraavana päivänä tuli myös varausvahvistus postitse. Tämähän tuntuu jo nyt ihan äärimmäisen vakavalta ja viralliselta, kun on leimattu paperi ja kaikkea, heheh. Kivaa oli myös se, että vihkijä haluaa tavata meidät ajan kanssa joitakin viikkoja ennen häitä ja käydä läpi tapahtuman kulun ja haastatella meitä hieman puhetta varten tms. Tarkempi ilmaus oli kuulemma ollut "että saataisiin siitä mukavan lämmin ja mieleenpainuva tilanne molemmille osapuolille". Molemmille osapuolille? :grin:

Muokattu: , käyttäjä: Woodwoman

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nokian toimipisteesta sanottin myos ei. :(

Mutta kuulin yhdelta henkikirjoittajalta, etta tana viikonloppuna on maistraattien kehittamispaivat ja tama mies lupasi tuoda viikonloppuvihkimisen esille. Ehka viela koitan kepilla jaata ja kysyn mita siella paatettiin ja jos tama kyseinen mies millaan lahtisi meita vihkimaan.

hetkinen.. tarkoitatko että Nokian toimipiste ei suorita ollenkaan vihkimisiä, vai että asutte liian kaukana kyseisestä ?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kokkolan maistraattiin olin yhteyksissä tänään, ja sieltä sanoi maistraattihenkilö ihan mielellään tulevansa lauantaisiin häihin juhlapaikalle vihkimään. Ehdotti vielä itse, että voisi pitää myös puheen vihkimisen yhteydessä :). Että jos joku Kokkolan seudun morsian pähkäilee, että onnistuuko, niin kyllä vaan, ja varauksenkin ottivat vastaan jo.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan tuleeko Hyvinkään maistraatti vihkimään Tampereelle asti? Kun Tampereen omat on niin nihkeitä..... :girl_mad: Eräs ystäväni sanoi että saattaisi tulla mutta onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Oletko kysynyt Tampereen käräjäoikeudesta? Sieltä on perinteisesti saanut yhden tietyn tuomarin myös lauantaivihkimisiin, ja vaikka hän onkin lähivuosina jäämässä eläkkeelle, hän on lupaillut, että työlle yritetään saada jatkaja :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tampereen suunnalla ollaan asiasta käyty nyt vääntöä enemmänkin.

1) Tampereen Maistraatista ei ainakaan ensi kesäksi saa ketään viikonlopuksi vihkimään. Arkiviikolla vihkiminen juhlapaikalla (/missä tahansa) kuulemma onnistuu, mutta ei viikonloppuna.

2) Pirkanmaan Käräjäoikeudessa näitä vihkimisiä suorittanut tuomari jää eläkkeelle ensi kuussa. Ollaan oltu yhteyksissä siihen suuntaan nyt useamman kuukauden ajan, eikä seuraajasta ole vielä mitään varmuutta. Keskiviikkona saamamme tiedon mukaan ensi kesäksi vihkijää juhlapaikalle (/mihin tahansa) voi kysellä huhtikuussa, mutta mitään lupauksia nyt eläkkeelle jäävä tuomari ei voinut antaa. Ennen huhtikuuta siltä suunnalta ei irtoa lupauksia. Kaikki jää uuden vastuulle, eikä kukaan tunnu tietävän vielä oikein mitään.

3) Hyvinkään Maistraatista viime syksynä lupailtiin, että vihkijä voisi tulla Tampereelle asti vihkimään lauantaina suunnittelemallemme vihkipaikalle. Vihkiajat tulivat varattaviksi 12. päivä, ja silloin meille sitten sanottiinkin, etteivät he suorita vihkimisiä oman alueensa (Etelä-Suomi?) ulkopuolella. Eli Tampereelle ei sieltä saa ketään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vastataanpa nyt tännekin, vaikka kyse on käräjäoikeudesta. Me siis saatiin vihkijä Jyväskylän käräjäoikeudesta tänään! Oikein mukavan kuuloinen nainen, joka oli siirtynyt vuoden alussa Jyväskylään muualta (olisiko ollut Jämsästä?). Toimii notaarina/viskaalina siellä. Tulee siis vihkimään meidät heinäkuisena lauantaina reilu 60km päähän Jyväskylästä. Ei ollut mitään ongelmia senkään kanssa, kun kysyin että voisiko hän jonkun vaikka valmiiksi kirjoitetun puheen siinä lukea peruskaavan lisäksi. (:

Ihanaa kuulla tämä. Onpahan jotain toivoa saada meillekin syyskuuksi vihkijä juhlapaikalle, ettei tarvitsisi mennä maistraattiin erikseen. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihanaa löytää täältä tällainen ketju! Oma rakkaani ei kuulu enää kirkkoon ja olen alkanut lämmetä ajatukselle, että aikanaan järjestäisimme siviilivihkimisen juhlapaikalla (maistraatin ja kirkollisen siunauksen sijaan). Onneksi näistä uusimmista viesteistä saa sellaisen käsityksen, että Espoossa vihkiminen juhlapaikalla voisi onnistua, toivoa ainakin olisi!

Itse kuulun kirkkoon ja olisin hyvin sietänyt kirkkovihkimisen. Se ei kuitenkaan ole mitenkään välttämätön. Suurin (ainoa) pelko tuohon siviilivihkimiseen liittyen on, että tilaisuudesta tulisi jotenkin kolkko ja koruton. Ilmeisesti senkään ei aina tarvitse mennä niin. Onneksi.

Aivan järkyttävää, että siviilivihkimisen valitsevat parit (syyhän voi olla ihan mikä tahansa!) ovat niin eriarvoisessa asemassa kirkkohäitä viettävien kanssa. Kirkkovihkiminen onnistuu aina lauantaina. Siviilivihkimisen suhteen vihkipari on aika paljon asuinpaikkansa armoilla. Helou.. Miten kaikki Suomen maistraatit ja käräjäoikeudet saataisiin tässä asiassa 2010-luvulle? Olisi tarpeen. Niin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sain tällaisen vastauksen TURUN MAISTRAATISTA (n.viikossa):

"Hei,

Olet avioitumassa viikonloppuna 7.7.2012. Maistraatti on huolehtinut vihkitoimituksista myös virka-ajan ulkopuolella, joten vihkimisenne onnistuu varmasti. Valtiolle menevä maksu on 200 € ynnä vihkijän matkakulut (0,46 €/km). Varauksia olemme vastaanottaneet vasta n. 4 kuukautta ennen aiottua vihkipäivää. Kesäviikonloppuisin on hieman ruuhkaa, mutta kaikki toivotut vihkimiset on pystytty hoitamaan. Ottanet uudestaan yhteyttä ensi vuoden maaliskuun alkupuolella."

Eli ei huoleen täälläpäin ilmeisestikään...

(silti meinaan varautua varmuuden vuoksi tilanteeseen, ettei vihkijä pääse paikalle, eli on myös se plan b...)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin kehaisen Joensuuta: käväisin itse paikan päällä joulun aikaan kyselemässä aiheesta, ja sitten kuukautta myöhemmin sähköpostilla varmistelin (asun muutaman kuukauden ulkomailla enkä muutenkaan asu Joensuun seudulla) vihkimistä Joensuun naapurikuntaan (lauantaina elokuussa). Toistaiseksi ainakin vaikuttaa erittäin hyvältä, sovittiin, että tapaamme kyseisen vihkijän kanssa häitä edeltävällä viikolla, ja pieni puhekin lupailtiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tampereella on aivan loistava tuomari joka tulee vihkimään paikalle. Meidät hän vihki Tampereen Finlaysonin Palatsissa 12.3. eli 9 päivää sitten. Tunteellinen puhe. Juhlallinen tilaisuus. Suosittelen lämpimästi!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tampereella on aivan loistava tuomari joka tulee vihkimään paikalle. Meidät hän vihki Tampereen Finlaysonin Palatsissa 12.3. eli 9 päivää sitten. Tunteellinen puhe. Juhlallinen tilaisuus. Suosittelen lämpimästi!!

Onko kyseessä sama tuomari jonka piti jäädä/jäi eläkkeelle? Vai onko saatu hänelle jo jatkaja? :) Jos onnistuisin vielä jollain keinolla saamaan vihkipaikalle vihkijän myös tamperelaisena morsiona.

Moi

Tämä tuomari on kai otettu sen eläkkeelle jääneen miehen tilalle, ehkä. En tiiä mutta suosittelen: Pia Vuojolainen. Virallinen hinta 200e + matkakustannukset Ylöjärveltä.

Tuomari Pirkanmaan Käräjäoikeudesta, Pia Vuojolainen, (piti erittäin ihanan ja liikuttavan puheen, mukava ja eloisa ihminen, mutta aika kiireinen ja istuu pitkiä istuntoja oikeudessa)

Me tavattiin Pia käräjäoikeudessa etukäteen ja hän halusi kuulla suhteestamme ja rakkaudesta. Sitten hän piti 2*5 minuutin puheet itse häissä.

Tilaisuuden avasi bestman. Sitten puhui tuomari kauniisti rakkautemme alusta. Sen jälkeen kuunneltiin musiikkia ja sitten oli virallisen avioliittoseremonian vuoro. Sitten taas musiikkia ja poistuminen.

Minulle homoja vastustava luterilainen "suvaitsevainen" kirkko ei ollut missään nimeessä edes vaihtoehto, vaikka se olisi sulholle sopinut. Tämä siviiliseremonia oli todella koskettava ja liikuttava. Kaukana koruttomuudesta. Seremoniasta saa juuri niin näyttävän, ison ja seremoniallisen kuin vain ITSE viitsii suunnitella. Kannattaa siis itse panostaa ja nähdä vaivaa, hankkia musiikki, koristelut, kynttilän sytyttämiset, sormusten vaihdot, vihkitodistuksen allekirjoittamiset, runot tms.mitä itse siihen haluaakin ja sitten vain nauttia! :)

Muokattu: , käyttäjä: -Tiitu-
yhteystietoja poisteltu, mainostuksen makua

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Helsingin käräjäoikeudesta voi kysyä tuomareita/notaareita vihkimään myös virka-ajan ulkopuolella. Ilmeisesti tietyt tuomarit tekevät näitä ulkopuolisia keikkoja omien aikataulujensa puitteissa. Yhden kaverini häissä oli vihkimässä Helsingin käräjäoikeuden notaari lauantaina.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tinka123: Kuinka kauan ennen vihkimistä varasitte tuomarin?

Oon ollut koko ajan siinä uskossa, että nykyisin kaikki kunnat järjestävät siviilivihkimisiä juhlapaikalla myös lauantaisin. Jos Tampereen seudulla on kuitenkin vain yksi mahdollisesti suostuvainen vihkijä, sillä on varmaan jo aika paljon varattuja viikonloppuja...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiloista en tiedä mutta muuten minulla on ainakin tähän mennessä pelkkää hyvää sanottavaa Hgin maistraatista. Kun mailasin ja pyysin vihkimistä virka-ajan ja -paikan ulkopuolella vastattiin heti että se ja se tulee ja olkaa häneen yhteydessä. Tapasimme juuri henkikirjoittajan ja hän oli oikein mukava ja suostui kaikkiin pyyntöihini. Kaikki peruskaavasta poikkeavat puheet hän tosin pyysi kirjoittamaan itse koska on ymmärrettävästi liian vaikeaa pitää henkilökohtainen puhe ventovieraille mutta sovittiin että minä hoidan tekstit hänelle ja hän sitten lukee ne.

Meille tulee siis mahdollisimman juhlava siviiliseremonia :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko hiljattain tapahtuneita kokemuksia Turussa olleista siviilivihkimisista juhlapaikoilla? Onnistuiko hyvin, oliko mukava vihkija? Minun tuleva aviomieheni on ulkomaalainen, eika puhu suomea...Suostuvatko suorittamaan vihkimisen englanniksi, onko kellaan kokemusta?? :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko Tampereen nykytilanteesta jollakin tietoa, saako kesän 2012 lauantaille siviilivihkimistä juhlapaikalle? Ja onko taho maistraatti vai käräjäoikeus josta kannattaisi kysellä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lapissa juhlapaikalla vihkivät ainakin Kittilän ja Rovaniemen maistraatit :). Hiljaisempana kautena heiltä voi varata vihkijän jo hyvissä ajoin, kuten esimerkiksi minulle kertoivat, että voivat varata ajan jo nyt vaikka häihin on vielä aikaa.

Nyt vaan pitää alkaa tarkempaa paikkaa mietiskelemään, jotta voin sitten päättää, että kummasta paikasta vihkijän varaan :).

Muokattu: , käyttäjä: Creativy

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hämeenlinnan maistraatista varmaan vihkisivät paikan päällä, mutta eivät ainakaan pysty varmistamaan asiaa aikaisin. Itse kyselin Hämeenlinnan maistraatista vihkijää maaliskuun alkuun, mutta sanoivat että tietävät vihkijänsä vasta tammikuussa, että ota silloin uudestaan yhteyttä...

Käräjäoikeudesta sain siiten varattua vihkijän meille. Onnistui vihkijän saaminen käräjäoikeuden kautta niin helposti, että on vieläkin hyvä mieli asiasta, vaikka on jo kuukausi kulunut :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mies otti yhteyttä Helsingin maistraattiin viime vuonna tosi ajoissa, silloin oli ystävällinen palvelu ja sanoivat, että ollaan liian ajoissa liikkeellä. Nyt sitten tammikuussa kun on yritetty saada kiinni väkeä, että löytyiskö meille vihkijää lauantaille toukokuulle, niin on kyllä niin kuivaa, niin kuivaa palvelua ja vastaukseksi saadaan vaan, että asia on käsittelyssä (nyt jo toista viikkoa).

Osaako kukaan sanoa, kuinka kauan on vastaukseen mennyt kun haetaan Helsingin maistraatista vihkijää lauantaille? Tässä vaiheessa pommitetaan jo kaikkia maistraatteja, että saatais jotain vastausta jostain, kun pitäis noi kutsut saada painoon ja postiin, eikä niihin voi laittaa kellonaikaa, ennen kuin tiedetään mihin aikaan se vihkiminen järjestyis! :girl_cray2:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä soittelin tänään Kainuun maistraattiin ja kyselin vihkimisestä. Meillä ei ole vielä tarkkaa paikkaa, missä hääjuhlat vietetään, mutta olisi mukavaa, jos vihkiminen tapahtuisi juhlapaikalla. Juhlat ovat joko Kajaanissa tai sitten muualla Kainuussa, riippuu nyt vähän juhlatiloista ja käytännöllisyydestä. Ja juhlapäivä perjantai (en siis edes kysynyt viikonlopun ajoista/mahdollisuuksista).

Mutta niin, Kainuun maistraatista kerrottiin, että virka-aikana vihkivät maistraatin tiloissa tai Kajaanin raatihuoneella. Mutta jos vihkiminen tapahtuu raatihuoneella, se maksaa 120e + raatihuoneen vuokra (30e/3h). Kysyin, voisiko vihkijä tulla vihkimään Kajaanin keskustan läheisyyteen juhlapaikalle, niin vastaus oli "en usko". Joten kun kysyin, suostuuko vihkijä tulemaan muualle Kainuun alueelle, vastaus oli ehdoton ei.

Tämän jälkeen soitin Kainuun käräjäoikeuteen ja siellä sain oikein ystävällistä palvelua! :) Kysyin epäröiden, että ei varmaan vihkijä suostu tulemaan toisella paikkakunnalle, niin tämä sihteeri sanoi, että ovat kyllä käyneet kauempanakin, että miksipä ei tulisi. Sain sitten numeron jollekin henkilölle (en nyt muista, mikä titteli hänellä oli), joka kuitenkin vissiin itsekin suoritti vihkimisiä. Hän sanoi aloittaneensa vasta, viime vuoden lopulla, joten ei vielä tiedä tarkasti. Mutta aikoi kysellä tuomareilta ja notaareilta, lähtisivätkö he kauemmas vihkimään. Se varmaan maksaa sitten sen 200e plus matkat mutta toisaalta säästäisimme paikkakuluista, jos paikka olisi vähän kauempana. Ja olisihan se tunnelmallisempaa, jos vihkiminen tapahtuisi muualla kuin (mielestäni) ankeassa maistraatissa. Soitan siis maanantaina uudelleen tälle henkilölle ja kysyn, miten asia on.

Minulle kyllä kävisi sekin, että meidät vihittäisiin maistraatissa, ja sitten lähtisimme juhlapaikalle, mutta ne ihmiset, ketkä haluamme paikalle, eivät Kajaanin maistraattiin mahdu. Vaihtoehtona toki on myös käräjäoikeussali. Mutta sitten osa vieraista joutuisi ajelemaan eestaas, jos haluavat vihkimisenkin nähdä... Ahdistaa! Ja ärsyttää, kun tosiaan tämä siviilivihkiminen juhlapaikalla on tehty melko vaikeaksi, vihkijöillä ei ole velvollisuutta vihkiä muualla kuin virkapaikalla. Mutta papin kyllä saat minne vaan ja milloin vaan.

Ainiin, ja vaikka maistraatin henkilö sanoi, etteivät vihki muualla Kainuussa, kaverini kertoi olleensa häissä muualla kuin Kajaanissa ja siellä oli vihkijänä sama henkilö, kuin joka oli heidät vihkinyt täällä Kajaanissa. Onkohan se sitten vihkijän omassa päätännässä, että lähteekö muualle vai ei...?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ On. Vihkijä saa itse päättää minne lähtee tai lähteekö mihinkään, koska kyse on hänen vapaapäivänsä käytöstä, ei virkavelvollisuudesta. Heidän normaalityöaikansa on ma-pe. Papeilla taas ei ole työaikaa, joten siksi heidät saa töihin viikonloppuisinkin.

Mutta tosi hienoa, jos saatte käräjäoikeudesta vihkijän! Suosittelisin Kayliellekin lämpimästi soittamaan Helsingin käräjäoikeuteen, jos ette vielä ole sinne olleet yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään