chick

Runoja, ajatuksia, aforismeja s.vihkimiseen

86 viestiä aiheessa

'Unelmat yhdessä haaveilkaa.

Toiveet yhdessä toteuttakaa

Ilot yhdessä eläkää.

Surut yhdessä jakakaa.

Muistot yhdessä vaalikaa.

Ilot yhdessä naurakaa,

surut yhdessä itkekää,

kädestä toisianne pitäkää.

Anteeksi toisillenne antakaa.

Matkalla toisianne tukekaa,

siten onnellisia päiviä saatte.'

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haluaisin meille siviilivihkimisen jälkeen pienen runonpätkän, jonka ystäväni voisi lukea suomeksi, englanniksi ja ranskaksi. Mistähän mä löytäisin jonkun kivan ja lyhyen runon/tekstin näillä kaikilla kielillä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luin juuri yhdestä blogista, että Apassi-intiaanien runo on 1950-luvun länkkäristä! Siis ihan vain tätä elokuvaa varten kirjoitettu. Tää on tietty vähän OT, mutta olin ajatellut kyseistä tekstiä meidän vihkimiseen kun luulin, että se on vanha intiaaniruno, mutta ei enää oikein innosta...

http://en.wikipedia.org/wiki/Apache_Wedding_Prayer

Viestin saa siis poistaa jos ei tähän ketjuun kuulu, ajattelin vain että muitakin häitään suunnittelevia saattaisi kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Mä tiesin ton, mutta musta se runo on silti niin kaunis, että halusin sen meidän vihkimisen loppuun. Vihkiohjelmaa varten olin kaivanut myös tuon leffan ja sen käsikirjoittajan nimen, niin meni kreditit oikein :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi apua! On niin kauniita puheita ja runoja, että ehkä meidän pitää sittenkin mennä sillä kahden minuutin kaavalla... :wacko: En nimittäin haluaisi märistä koko päivää niinkuin joku teuraalle vietävä.. :girl_cray2: Päivän pitäis kuitenkin olla ILONEN ja onnellinen. Oon vaan niin tunteellinen, että itkuhan siinä tulee joka tapauksessa. Itse en voi vihkitilaisuudessa sanoa "tahdon" lisäksi mitään. Toivottavasti saan kakaistua ulos ees sen :girl_wink:

Muokattu: , käyttäjä: Mai2010

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon törmänny muutamaan runoon, jotka voi sopia siviilivihmisessä esitettäväksi.

Nämä on Tuomas Anhavan suomentamia tanka-runoja (kokoelmasta Täällä kaukana, Otava 1975)

Sinulle yksin,

sinulle tahdon näyttää luumupuun kukat

On satanut lunta - ja

kohta ne ovat yhtä

-Akahito-

Miten mieletön

voi olla ihmissydän -

että silloinkin

kun olemme yhdessä

on ikävä sinua!

-Fukayabu-

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä pari Mirkka Rekolan runoa (Minä rakastan sinua, minä sanon sen kaikille, WSOY 1972)

Nimikkoruno:

Minä rakastan sinua,

minä sanon sen kaikille

Toinen:

Rantakadulla

kun vanha pariskunta kulki välitsemme

minä aion sanoa sen sinulle

Meille tulee varmaan tää seremoniaan:

Minä en keksinyt tätä

ja jos sinä tunnet samalla tavalla

niin kuka sitten saa tuon saman linnun

laulamaan molemmille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee varmaankin Tuulantei, laulamme sen ehkä yhdessä miehen kanssa. Tässä sen sanat, jotka ei jättäneet ainakaan minua kylmäksi.

Tuulantei

Oskar Merikanto

Tula tuulan tuli tuli tei,

emme erkane konsana ei.

Mesimarjani, pulmuni, pääskyni mun,

paras aarteeni oot sinä mun, minä sun,

mitä toivoisin minä muuta.

Tula tuulan tuli tuli tei,

oma onni se yhtehen vei.

Ja tulkohot hallat ja harmit ja muut,

ilo huoleton meillä on, naurussa suut,

ja kirkkaana päivä ja ilta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

1Kr.13

1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta

minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai

kilisevä kulkunen.

Tätä raamatuntekstiä luetaan melkein joka häätilaisuudessa, mutta tässä tekstissä mainittu rakkaus ei tarkoita ihmisten rakkautta vaan Jumalan rakkautta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tällaista olen ajatellut siviilivihkimiseen virallisen kaavan lisäksi. Säkeet ovat CMX:n kappaleesta Iskusävelmä

Sulhanen morsiamelle:

"Sinä olet minun sydämeni

sinä olet ruumiini

olet jokeni alkulähde

ja virtani levon meri"

Morsian sulhaselle:

"Sinä olet minun kevääni

sinä olet minun aurinkoni

sinä kannat aamua

ja koristelet yöni"

Ps. Kutsukorttiin tulee varmaankin seuraava:

"ja kaikista synneistä raskaimmat

teemme kun emme tunne mitään

ja kaikista ihmeistä kaunein on

tahto ja luottamus rakkauteen"

Vallan Haamut / CMX

klt3007 likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille notaari lukee ennen vihkikaavaa Tommy Tabermanin "Oodi saarelle"- runon. Valitsimme tämän, koska se kuvastaa molempien rakkautta saaristoon ja tuulenhuminaan ja siinä on ihana ohje rakkauden poluille! ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kenen tekemiä nämä vihkipuheet ovat alunperin? Saako niitä vapaasti käyttää omassa vihkiseremoniassa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä oli jossain...lyhyesti "virsi" kaunis:)

-RAKASTAKAA, NIIN KUIN OLISITTE AINA RAKASTANEET-

ANNU VALO-

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vihkipuhe

Minä rakastan sinua.

N ja N, olette monta kertaa sanoneet nämä sanat toisillenne. Sanokaa niin edelleenkin. Näiden sanojen sanominen ja kuuleminen tulee ajan myötä yhä tärkeämmäksi.

Mitä on rakkaus? Rakkaus on tunnetta. Se on kaipuuta ja täyttymystä. Se on iloa ja onnea. Se on hellyyttä ja läheisyyttä. Rakkaus on tunnetta: myönteisiä, herkkiä, hyviä tunteita. Mutta joka tuntee vain onnellisen rakkauden, ei tunne rakkautta. Kipu ja kärsimys kuuluu myös rakkauteen. Toinen ihminen on rikkaus, mutta joskus myös taakka, jota on kannettava.

Jokainen hyvä rakkaussuhde avautuu kahteen suuntaan. Se sisältää rakkautta ja vihaa. Viha ei ole rakkauden vastakohta, vaan välinpitämättömyys. Vihastukaa, mutta älkää tulko välinpitämättömiksi toisianne kohtaan. Negatiivinen vihastumisen tunne kuitenkin kertoo: minä välitän sinusta, minä reagoin sinuun, sinä olet minulle tärkeä ja rakas.

Tunteet ovat olennainen osa rakkautta ja koko ihmisenä olemista. Opetelkaa ilmaisemaan omia tunteitanne, ne ovat elämän lähteitä. Ottakaa aina toisenne huomioon vakavasti. Vaikka rakkaus on tunnetta, siinä ei ole kaikki. Tunteet tulee ja tunteet menee. Pelkästään niiden varaan ei voi elämää, avioliittoa, rakkautta rakentaa. Sen tähden N ja N muistakaa, että

Rakkaus on myös tahdon asia. Te lupaatte toisillenne: Minä tahdon rakastaa sinua myötä- ja vastoinkäymisissä. Ajan myötä rakkauden tuntomerkit usein muuttuvat. Rakkaus ei enää olekaan pelkästään toinen toisensa katselemista, vaan yhdessä johonkin katsomista. Rakkaus on yhteistä jaettua elämää, toista ei jätetä ulkopuoliseksi. Rakkaus ei pakene sanomalehden taa. Se on yhdessä iloitsemista, joskus yhdessä itkemistä.

Rakkaus ei ole kerralla valmis. Rakkautta on hoidettava, se tarvitsee aikaa ja myös työtä kasvaakseen. Ilman hoitoa rakkaus kuihtuu ja kuolee. Se ei kuole vaikeuksiin, vaan usein juuri hoitamattomuuteen. Opetelkaa siksi ruokkimaan rakkautta. Pienillä sanoilla, asioilla, teoilla. Tähän tarvitaan mielikuvitusta, seikkailumieltä, virikkeitä, mutta ennen kaikkea tahtoa.

Rakkaus on sitoutumista, muuttumista ja kasvua toisen hyväksi. Toisen hoivaansa ottamista, avoimuutta ja erilaisuuden hyväksymistä. Rakkaus ei kieltäydy elämästä fyysisesti toista lähellä silloin kun toinen sitä tarvitsee, vaikka ei itse juuri silloin tuntisi samoin. Toisen huomioiminen vaatii joskus epäitsekkyyttä. N ja N, opetelkaa tuntemaan toistenne tarpeet ja odotukset. Opetelkaa puhumaan kipeistäkin asioista.

Avioliitto on tehtävä, joukkuepeli, jossa opetellaan rakastamista, anteeksipyytämistä ja anteeksiantamista. N ja N, tehkää toisenne onnellisiksi. Älkää kysykö niinkään, miten sinä voit palvella minua, vaan miten minä voin palvella sinua.

Te olette päättäneet rakastaa toisianne. Se on paljon enemmän kuin se, että te rakastatte toisianne. Rakkaus on ihana tunne, se kantaa koko elämää. Te olette toisillenne tärkeimmät ihmiset maailmassa, itseänne ja toisianne varten te elätte. Teillä on koko elämä aikaa rakastaa.

Tunteet kuitenkin ovat ailahtelevaisia. Se, että te tahdotte solmia avioliiton, osoittaa, että tuntemanne rakkauden lisäksi te myös tahdotte yrittää rakastaa silloinkin, kun se on vaikeaa. Ihmiselämässä tulee vastaan vaikeuksia, mutta niinä hetkinä teillä on tukena toisenne. Joskus toinen rakastaa vähemmän, joskus toinen. Avioliitto on turvananne silloin. Te olette päättäneet uskoa toisiinne, rakkauteenne ja haluunne rakastaa.

Rakkaus, kunnioitus ja ystävyys kantavat teitä yhteisen elämänne päivinä. Vaikka joku näistä kolmesta välillä voi vähentyä, pyrkikää pitämään niiden yhteispaino samana. Kun te rakastatte toisianne, teillä on voimaa toisistanne. Kun te kunnioitatte toisianne, te ette voi loukata toisianne. Kun te olette ystäviä, teillä on maailmassa paras turva. Rakastamalla ja kunnioittamalla toisianne ja olemalla ystäviä keskenänne, te solmitte tiukimman liiton, jonka voi solmia.

Muistakaa myös rakastaa ja kunnioittaa itseänne, sillä itsenne te tuotte suhteeseenne. Te olette yksi ja te olette kaksi. Yhdessä te voitte kohdata elämän, kumpikin omana itsenänne. Te voitte kasvaa ja muuttua, katsoa eri suuntiin, nähdä eri asioita - mutta jos te haluatte rakastaa toisianne, kunnioittaa toisianne ja olla ystäviä toistenne kanssa, teillä on yhteinen tie elämässä.

Sydämessänne te tiedätte jo olevanne pari. Tänä päivänä te haluatte vahvistaa suhteenne avioliitoksi.

"Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi sekä yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin.

Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä (miehen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (naisen nimi) aviovaimoksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?

(Vastaus: Tahdon).

Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä (naisen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (miehen nimi) aviomieheksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?

(Vastaus: Tahdon).

Vastattuanne näin kumpikin kohdaltanne myöntävästi Teille tehtyyn kysymykseen totean Teidät aviopuolisoiksi."

Amanta ja ViljaH, onko nää jotain valmiita pohjia jostain? Tietääkö joku muu? Yhdistelin noista kahdesta omannäköisen puheen, joka pyydetään henkikirjoittajaa pitämään ennen laillista osuutta vihkikaavassa. Haluaisin vaan tietää, kenen hengentuotoksia lainailen :) Lisäksi meillekin tulee tuo apassi-intiaanien avioliittorukous sormusseremonian jälkeen. Hulluna vetistelin jo nyt ku tuota kokonaisuutta rakentelin! Häämarssin tilalla sisääntulomusiikkina tulee luultavasti soimaan Pentti Hietasen Jään Sun Viereesi Aamuun. Ah!

Eli kenen kirjoittama tuo mina rakastan sinua- alkuinen puhe on? Ajattelin sen lukea ystäväni häissä, niin olisi kiva tietää kenen se on :) Onko ihan "yleinen" puhe? Etten sitten "varasta" kenenkään puhetta..:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihania tekstejä tänne kerätty! Pakostakin tuli tippa linssiin näitä lukiessa :girl_sigh: Saako muuten maistraatista joitakin puhepohjia tms. pidempää puhetta varten vai pitääkö kokonaan kehitellä puhe itse? Tänään saatiin vasta vihkijä varattua eli varmaan myöhemmin selviäisi tämäkin kysymys maistraatista, mutta olenpahan malttamaton:D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ollaan yritetty hakea vihkimiseen jotain vähemmän imelää tekstiä luettavaksi, mutta tosi huonosti on tullut vastaan mitään mieleistä. Kaikki häärunot kun tuntuu olevan aika alleviivaavia ja vähän kiusallisen sokerisia. Tänään tuli vihdoin vastaan runo, joka miellytti meitä molempia. Kyseinen runo on Saima Harmajan Ihana on talvipäivä. Tykättiin siitä, koska se talvikuvauksineen sopisi jouluhäihin, ja rekiretken voi lukea avioliitto-matka-symbolina.

Ihana on talvipäivä reessä,

huurremetsä häikäisevä eessä,

huurteen hopeoima hentoinen

oksaholvi sineen piirtyen.

Juhlamielin paistaa päivä saloon,

joka valkeana nousten valoon

itseänsä tuskin tunteekaan.

Puhdas kimallus on yli maan,

missä hanki aueta saa vapaa.

Jalokivin katsojan se tapaa,

päivän säteet heijastaen pois,

itse säihkyen kuin päivä ois.

Mutta missä mutkan polku teki,

hilpeästi kääntyy kevyt reki,

timanttisin pyörtein kohoaa

sineen lunta unen-loistavaa.

Hän ken metsämaiden sydämessä

ajaa kulkusien helistessä,

ohjaksissa orhi iloinen,

mitä miettii hän? En tiedä, en.

Mutta rauhaa säteillessä salon

juhlamielin tuntee riemun jalon

rinnassaan hän, liukuessa reen

hopeisesta holviin helmiseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämän runon kirjoitin itse siskolleni ja hänen mielehelleen heidän häissään. Voi toki toimia muillekkin:

On valoisia aamuja,

kahvin tuoksua pehmeitä peittoja

jalkoja hänen jalkojensa seassa

on tahmeita aamuja,

päänsärkyjä kylmiä suihkuja

lämmintä jaffaa auki jääneestä jääkaapista

mutta ne on yhdessä, teillä!

On siistejä autoja, tila-autoja, urheiluautoja

puhtaita koteja ruusukimppuja hajuvesiä

ja suihkun raikkaita suudelmia

on rakkausviestejä jääkaapin ovessa

on hänen otsansa sinun olkaasi vasten

pimenevässä illassa sellojen soidessa

on tiskikasoja

pinttynyttä puuroa täysinäisiä imurinpusseja

on vain euro lomapakon pohjalla

on maksalaatikkoa puolukkahillolla, eltaantunut tiskirätti ja maito loppu

mutta ne on teillä, yhdessä!

On matelevia iltoja,

rumia sanoja kääntyneitä selkiä.

on anteeksipyyntöjä sovintoja halauksia

ja niin, suudelmia jotka kestävät ja kestävät

on sinun kätesi hänen kädessä.

Ja sitten joskus on asuntovelkoja

lumitöitä pitkiä työpäiviä hiljaisia iltoja takkatulen edessä

kiireisiä päiviä kun hän tulee ja sinä lähdet

mutta ne on teillä yhdessä.

On iho

hänen ihonsa, sinun ihosi, teidän ihonne.

on hänen kihtinsä sinun kaihisi, elämän ilta.

sinun villasukkasi hänen pitkät kalsarinsa, ne kamalat

on teidän katunne

parvekekukkanne

riippukeinunne,

lumikola etuovenne edessä.

On teidän sylinne napanne silmänne vastakkain limittäin vierekkäin.

teidän yhteinen oma ajatuksenne

teidän matkanne, unelmanne

teidän perheenne

teidän päivänne aina syyskuussa

Ja on rakkaus. Se on teidän, tänäänkin, yhdessä.

-Anni Alatalo

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihana! Nousi ihan karvat pystyyn tuota lukiessa. Saako tuota käyttää, jos joskus maistraattiin asti päästään?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Rakastakaa toinen toistanne, mutta älkää tehkö rakkaudesta kahletta.

Olkoon rakkaus mieluummin aaltoileva meri teidän sielujenne rantojen välillä.

Täyttäkää toistenne juomaastiat, mutta älkää juoko vain

yhdestä astiasta.

Jakakaa leipänne, mutta älkää syökö vain yhtä leipää.

Laulakaa ja tanssikaa yhdessä ja olkaa iloiset, mutta olkoon

kukin teistä yksin juuri niin kuin luutun kielet ovat yksin, vaikka ne värisevät samaa sävelmää.

Antakaa sydämenne toisillenne, mutta älkää omistako,

sillä vain Elämä voi sulkea sydämen käteensä.

Ja seiskää yhdessä, mutta älkää liian lähekkäin,

sillä temppelin pylväät seisovat etäällä toisistaan

eivätkä tammi ja sypressi kasva toistensa varjossa.

KAHLIL GIBRAN, suom. RISTO AHTI

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Anni Alatalo, haluan EHDOTTOMASTI että tuo runo luetaan meidän häissä! Ihana, arkisesta rakkaudesta kertova. :) Ehkä voisi lisätä pientä extraa, yksityiskohtia meidän suhteesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aivan ihania runoja. :-X Täytyy laittaa niitä ylös ja pohtia omaa vihkimistä. Häihin on enää reilu kuukausi, joten tekstien valinnalla alkaa kohta olla kiire..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En olisi voinut -ikinä- kuvitella, että voisin ruveta muiden tai omissa häissä tihrustamaan, mutta niin siinä vain kävi, että nyt kun omia häitä valmistelen ja siviilivihkimiseen jotain ekstraa etsiskelen, olen jo muutaman kyyneleen tirauttanut näitä ihanaakin ihanampia tekstejä lukiessa.

Haluaisin lukea tulevalle miehelleni tuon ketjun alkupuolella olleen "Ei tarvitse", mutta en usko, että meikkiä sotkematta pystyisin sitä tekemään. niisk.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei! Ihania tekstejä täällä. Minäkin haluaisin kovasti tietää, ovatko nuo puheet esim meidän Pro Seremonioiden puhujien kirjoittamia? Yleisesti neuvoisin, että älkää tuollaisena noita kukaan kuitenkaan lainatko - ainakin meillä Pro Seremonioilla jokainen puhe on ehdottoman henkilökohtainen, nimenomaan pariskunnalle itselleen heitä varten mietitty ja kirjoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Anni Alitalo, aivan mielettömän ihanan runon olet siskollesi ja hänen miehelleen kirjoittanut.  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään