Nukka

jotain pientä lisää siviilivihkimiseen

138 viestiä aiheessa

Itsellä kans kovasti mietinnässä tämä samainen asia. Mitään mielettömiä spektaakkeleita ei aleta järjestämään, vieraitakin kun on ilmeisesti 4.

Mutta joista yksi on kuitenkin lupautunut ihanasti kitaran kanssa laulamaan. Joko yksi tai kaksi laulua, mutta Värttinän Kylä vuotti uutta kuuta on ehdottomasti mukana. Ja tällä tytöllä on muuten taitoa, kylmät väreet aina menee, kun kuulee.

Itse ehkä ajattelin sulhasella muutaman sanan sanoa jossain välissä. Hän tuskin puhua pukahtaa mitään, ei oo nimittäin niitä supliikkimiehiä ;D

Siinäpä se kai sitten. Ei me koko päivää siellä ajateltu viihtyä, on kiire oluelle. Mutta jotain pientä kuitenkin, että ehtii viskit lämmetä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitään ei ole lyöty lukkoon mutta täälä kaavaillaa tälläistä:

-Vihkiminen rannalla, vieraat istuvat ja keskelle jää pieni väylä.

-tuttava soitta viululla kun saavumme, voi olla että on tinapilli.

-kaikenmaailman toimituset sormusjutut ja sen sellaiset

-laitan vanhan nimeni lipumaan kaarna veneessä veteen

- serkkuni laulaa

-poistumme rannalta vieraat voivat puhaltaa saippua kuplia mikäli haluavat

Eli suht kirkko meinikiä, muttei kumminkaan. mitään uskonnilsta ei tule.

----

myöhemmin:

-syödään

-kaason puhe

-kahveeta

-tanssitaan akustisen kitaran soidessa mitä soittaa veljeni

-ehkä jotain muutakin ohjelmaa en tiedä... luultavasti vain jutusteluuu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Morsian toivoo, että toinen todistajistamme lukee vihkikaavan jälkeen P. Mustapään runon "Laulu" ensimmäisen säkeistön.

Sulhanen ei tiedä asiasta :girl_blum:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee todennäköisesti myös siviilivihkiminen juhlapaikalla. Täällä on ollut aivan ihania ideoita seremonian rikastamiseksi ja tekemiseksi persoonalliseski!! Upeaa miten luovia tulevat morsiamet ja totta kai sulhasetkin ovat..

Itse harkitsen nimen lähettämistä kaarnalaivalla/pullossa koska ollaan rannalla ja saippuakuplat voisi olla kivat, lapsiakin ajatellen. Musiikki on vielä auki.. Onko kellään kokemuksia siitä, onko pelkkä viulu kolkon kuuloinen ilman säestystä (jos vihkiminen olisi meren rannalla johon ei oikein saa pianoa tms =P) Toisaalta sulkku haluaisi jotain Star wars -musaa johonkin kohtaa juhlaa :girl_cray: ei vaan, on siellä ihan hienojakin biisejä kun soitti mulle niitä tossa yks päivä.. Lisäksi omat valat/puheet olis hyvä.. en tiedä haluanko laittaa itse vihkijälle sanoja suuhun. Lisäksi runonpätkä vois olla hyvä jos vaan keksis jonkun. Vai mikä ihme se apassien avioliittorukous oikein on?? :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voisiko joku ystävällinen valaista mihin väliin luetaan esim. runo, jos vihkijä ei suostu kaavaansa muuttelemaan? Ilmeisesti sormusosion jälkeen? Ja kai sekin on hyvä vihkijälle ilmoittaa, että hän ei ala sooloilemaan ja suuteluttamaan meitä, jos haluamme suudella niiden runojen jälkeen.

Jotenkin minusta se seremonia päättyy siihen suudelmaan, kuin pisteeksi i:n päälle. (Tosin tässä vaiheessa tuntuu että kun pelkkä runojen lukeminenkin alkaa näin kovasti itkettää, että voipi jäädä tältä tytöltä tosi paikan tullen runot lukematta...)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Joitakin pohdintoja "lisukkeiden" järjestyksestä löytyy täältä:

http://www.naimisiin.info/yhteiso/index.php?showtopic=19816

Meillä toimi hyvin niin, että pussattiin heti sormuksen antamisen jälkeen (= tahtomiset > aviopuolisoiksi julistaminen > sormus > pusu) - minkä perään sitten tuli musiikkiesitys (samalla tavalla voisi mennä runo tai muu oma juttu). Joka tapauksessa kannattaa ilmoittaa vihkijälle, mitä on tulossa ja missä järjestyksessä, jotta ei juuri tule tuota mainitsemaasi sooloilua hänen taholtaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiedonjanoinen ei saa kyllikseen... :)

Millaisia sormusvaloja oikein maailmalla liikkuu ja on käytetty? Monessa paikassa törmää vain ilmaisuun "ja sitten oli sormusvalat", mutta en meinaa kirveelläkään löytää yhtään esimerkkejä.

Ja kuinkahan hyvin ne saa tuohon vihkijän puheen lomaan, tarkoitan että jos vihkijä sanoo että "otas sormus tuolta ukoltasi", niin voiko sulhanen runoilla tässä välissä omaa valaansa ennenkuin miehen omat sormukset tulevat vuoroon (meille tulee kummallekin vihkisormus)?

Muokattu: , käyttäjä: sock puppet

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ just noin mä sormusvalat ainakin laittaisin, jos meille sellaiset tulisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Musiikki on vielä auki.. Onko kellään kokemuksia siitä, onko pelkkä viulu kolkon kuuloinen ilman säestystä (jos vihkiminen olisi meren rannalla johon ei oikein saa pianoa tms =P)

Akustisella kitaralla voi oikein hyvin säestää rannalla, jonne ei sää sähköä/pysty roudaamaan akustista pianoa. Myös kannel ja autoharppu ovat hyviä, joskin vähän harvinaisempia (persoonallisia!) säestyssoittimia! Kyllähän pelkkä viulukin toimii, mutta itse kyllä ottaisin joko säestäjän tai vaikka sitten duon (kaksi viulistia, viulu ja alttoviulu, viulu ja sello tai viulu ja huilu) jos välttämättä halutaan jousimusiikkia. Itse olen tehnyt keikkoja tuollaisissa ympäristössä kitaristin kanssa eli akkari+laulu. Vaihtoehtoja on monia!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ja kuinkahan hyvin ne saa tuohon vihkijän puheen lomaan, tarkoitan että jos vihkijä sanoo että "otas Nanam sormus tuolta ukoltasi", niin voiko sulhanen runoilla tässä välissä omaa valaansa ennenkuin miehen omat sormukset tulevat vuoroon (meille tulee kummallekin vihkisormus)?

Itse itselleen vastaten:

Soittelin äsken maistraattiin, kun halusin tietää vihkijämme nimen. Sitä ei vielä sairaus- ym. tapausten vuoksi tiedetä, mutta juttelin maistraatin mukavan tädin kanssa tuosta vihkikaava-asiasta. Sormusvalat tulevat ilman muuta sinne vihkikaavan väliin kuten jo aikaisemminkin arvelin, mutta jos esimerkiksi joku vieraista haluaa lopussa lauleskella tai jotain, saattaa vihkijä poistua paikalta jo aikaisemminkin. Mutta sormusvala ainakin onnistunee ja se voidaan sopia ennen vihkimistä. Meille nyt ei muutenkaan ihmeellisiä kommervinkkejä sinne tule, joten eiköhän siinä ihan asiallisesti päästä naimisiin joka tapauksessa.

Nyt kun vielä ratkeaisi onko vihkipäivänä edes sormuksia vielä... :blink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihitään virka-aikana maistraatissa. Kysyin aikaa varatessani, että onko mahdollista, että vihkijä lukisi valmiiksi kirjoittamani vihkipuheen ennen varsinaista kaavaa. Elämäänsä kyllästynyt virkailija sanoi, että ei voi sanoa varmaksi, koska vihkijääkään ei tiedetä ennen kuin hääpäivän aamuna. Haluaisin kovasti vihkikaavaa ennen sen puheen, mutta jännittää miten käy, kun siitä ei etukäteen voi sopia vihkijän kanssa. Mietin myös, että kaasoni voisi puheen lukea, mutta toisaalta tuntuu hölmöltä, että joku muu kuin itse vihkijä aloittaisi tilaisuuden... Tosi inhottavaa olla epätietoisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Itse olen asennoitunut jo alusta alkaen siihen, että ei siellä kukaan ala kuitenkaan mitään ylimääräisiä lueskelemaan, joten en sellaisia odotakaan. Jotkut vihkijät ovat tosin lukeneet bonuksena jonkun runonopätkän, enkä sellaisesta panisi pahitteeksi. Mutta näillä näkymin superlyhyellä kaavalla mennään, ainoastaan sormusvalat tulevat ekstrana. Mutta pääasia että pääsee naimisiin, eikös? ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Tottahan se on, pääasia että naimisiin päästään. :)

Ajattelin, että olisi perheidemmekin kannalta kiva, että tilaisuus kestäisi vähän kauemmin kuin 3 minuuttia. Mutta kaipa tyydyn ja asennoidun siihen, että sitä puhetta ei ehkä tule. Kysytään sitä alussa vihkijältä ja jos ei sovi, niin sitten ei. Ehkä suunnittelemani puheen voisi sitten muokata kaasolle puheeksi itse hääjuhlaan tai jotain.

Muokkaanpa tähän samaan viestiin, että vihkijä suostui lukemaan puheen ja lopuksi runon ja sain itse laulaa toimituksen puolivälissä. Eli sain kaiken, mitä halusinkin. Kannatti siis kysyä.

Muokattu: , käyttäjä: Silmäterä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisää, lisää näitä esimerkkejä toimituksista tänne.

Olen oman showmme kanssa ihan ulalla. Sulhanen toivoo, ettei vihkitilaisuudessa ole ketään paikalla. Todistajatkin on kuulemma yksinkertaisinta pyytää maistraatista. Haluaisin hommaan kuitenkin jotain syvyyttä, vaikka onko sillä lopulta mitään väliä, kun en kuitenkaan parkumiseltani tapahtumista mitään muista...

Nytkin itkettää, kun lukee noita puhe ja runo esimerkkejä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mietittiin ja pohdittiin kanssa pitkään ja hartaasti sitä, mitä sen vihkikaavan kanssa nyt sitten tehdään. 3 minuuttia on lyhyt aika ja siinä käy äkkiä niin, että puolet tajuavat vihkimisen alkaneen, kun se jo loppuu.

Me päädyimme siihen, että ennen vihkikaavaa bestman ja kaaso pitävät tervetulo puheen. Näin saadaan toimitus kestämään hieman kauemmin ja kaikki ehtivät varmasti hoksaamaan, että jotakin tapahtuu ennen kuin varsinainen vihkiminen alkaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihittiin maistraatissa. Käytiin etukäteen katsomassa paikka ja varaamassa se. Odotettiin kalseaa virastonurkkaa, mutta siellä olikin pieni juhlahuone, jossa nätit valkoiset verhot ja joku kukka-asetelmakin.

Mun vanhemmille oli vähän kova pala, ettei menty kirkossa naimisiin, joten tehtiin vanhanaikaisesti niin, että isä talutti mut eteisestä siihen juhlahuoneen puoleenväliin ja 'luovutti' minut sulhaselle samalla kun mun veli soitti poikkihuilulla häämarssin.

Meiltä vihkijä kysyi etukäteen halutaanko mahd. lyhyt kaava, vai jotain vähän pitempää. Haluttiin pitempi, joten hän sanoi ensin jotain kaunista avioliitosta ja luki sitten runon, joka kuulemma oli koskettava. Minä nieleskelin siinä vaiheessa niin paljon, ettei siitä oikeasti jäänyt paljoakaan mieleen. Pitää joskus videolta tarkistaa, mikä runo se oli. Me sanottiin perinteisen kaavan mukaiset sormusvalat. Sormukset meillä oli pienessä kultaisessa aarrearkussa, jossa on ollut mun tärkeimmät aarteen 5-vuotiaasta lähtien.

Ja sitten mun veli soitti huilulla toisen häämarssin, jonka aikana minä ja mieheni käveltiin huoneen poikki eteiseen, todettiin, että kappale kestää vielä aika kauan ja marssittiin samantien takaisin ja kierrettiin huone vielä uudestaan. Eräänlainen ohjelmanumero sitten sekin :girl_haha:

Vieraina oli molempien vanhemmat ja sisarukset lapsineen, yhteensä 11 hlö. Tunnelma oli tosi rento ja lämmin, tarpeeksi juhlallinen, mutta ei yhtään 'virastomainen'.

Aikaa tuohon meni ehkä noin 10min, siitä sitten koko poppoo lähti moottoriveneellä juhlapaikalle, mutta ensiin tehtiin lyhyt maisemakierros järvellä shampanjan ja mansikoiden kera.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa yksi tai kaksi musiikkiesitystä vihkimisen lomaan, mies ehdotti että laulaisimme tahtomisten jälkeen yhdessä Merikannon Tuulantein. Se on aika imelä, mutta en oo kuivin silmin pystynyt olemaan kun miehein on mulle sitä laulanut. Ja jonkinlainen puhe, ja meidän sormusvalat on kans suunnitteilla. Saa nyt nähdä miten nää suunnitelmat tästä vielä hioutuu, elokuuhun asti on aikaa vielä tarkistella aikeita.. :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Päädyin tälläiseen kaavaan:

Jotain taustamusiikkia soimaan, vieraat asettuvat aloilleen ja me siirrymme rauhallisesti viimeisänä vihkijän luokse.

Vihkijä aloittaa: "Käsi kädessä, sydän sydämessä, alkaa nyt elämässänne uusi matka. Se matka kulkee läpi vihreiden metsien, halki auringossa kimmeltävien merien, yli tummien vuorien ja poikki lainehtivien peltojen. Ja vaikka se matka on pitkä, eikä loppua näy, on se matka hyvä taittaa kun rinnalla on se ystävistä kaikkein uskollisin ja rakkain, se elämän tärkein ihminen: aviopuoliso.    

     

Tällä matkalla elämään ja ikuiseen rakkauteen, eivät polkuja peitä ainoastaan ruusujen pehmeät terälehdet, vaan joskus voi tie olla sateesta märkä tai lumesta liukas. Ojenna silloin rakkaallesi kätesi ja pidä tiukasti kiinni, sillä niin hänkin sinulle kätensä ojentaa, kun itse et uupumukseltasi jaksaisi jatkaa. Ja eipä aikaakaan, kun auringon valokin saa taas maantien kivet kimaltamaan kuin tuhannet timantit ja sen säteet kietovat Teidät hellään, lämpimään hyväilyynsä. Tällä matkalla ei ehkä aina ole poutaa, mutta taivaan jokaisessa vesipisarassa loistavat kaikki sateenkaaren värit.    

     

Yksin voisi matkan varrella pelottaakin, mutta kahden kulkiessa rakkaus saa karhun voimat, kissan silmät ja kotkan siivet. Olkoon este sitten polulle kaatunut puu, pimeääkin pimeämpi korpi tai virrassa pauhaava vesi, voi rakkaus sen aina voittaa; nostaa puun syrjään, löytää eksymättä reittinsä pimeyden läpi tai kohota vahvoille siivilleen taivaan sineen jättäen taakseen kosken pyörteet ja karikot. Rakkaus löytää aina tiensä valoon - rakkaus on kartta ikuiseen onneen

".

Pakollinen kaava, sormuksen antaminen.

Vihkijä jatkaa: Enää ette tunne sadetta, sillä olette toinen toistenne suojana.

Enää ette tunne kylmää, sillä olette toinen toistenne lämpönä.

Enää ette tunne yksinäisyyttä, sillä olette toinen toisellenne kumppani.

Nyt teitä on kaksi, mutta edessänne on vain yksi yhteinen elämä.

Menkää kotiinne, tuleviin yhteisiin päiviinne

ja olkoon päivänne hyviä ja pitkiä tässä maailmassa.

Antakaa rakkauden olla, pysyä ja jatkua. Sen voimalla mikään ei ole mahdotonta!

Musiikkina tässä kohtaa Deepest Blue - Deepest Blue, jonka aikana tapahtuu onnittelut. Samppanjat on jaettu vieraille tulovaiheessa, nyt lasit tuodaan vielä hääparille, kaasoille, bm:ille ja vihkijälle)

Onnitteluja !

Onnittelujen jälkeen Bm toivottaa vieraat tervetulleiksi ja lukee maagiset järjestyssäännöt (jotka on myös laminoitu seinälle juhlien ajaksi.)

1. On ankarasti kielletty pitämästä hyvää tuulta vain itsellään.

Jaa se heti toisten kanssa.

2. Istu koko perseellä, niin näytät parhaiten maailmannaiselta/mieheltä.  

3. Vaatetus on pakollinen, koska naisia ja lapsia on läsnä.  

4. Jokainen syö lautaseltaan ja juo omasta kupistaan.  

5. Tarkista että hampaat istuvat tiiviisti. Jos ei, ota ne pois!  

6. Ilman 'esiliinaa' ei saa oleskella hämärissä paikoissa. (ei koske hääparia)

7. Vältä ruuhkaa pöydän alla. Ryömi oikeaa reunaa.  

8. Naapurin päälle ei saa ojentautua pöydässä.  

9. Pyydämme huomioimaan, että ovet, joissa on korkea kynnys, ovat ikkunoita.  

10. Sido ruokaliina leuan alle. Jos on useampia, niin ylimmän alle.  

11. Jalkojen on oltava ruokailun aikana pöydän alla, ei siis pöydällä.  

12. Kontrolloi ettei pöytänaapurisi käytä päihdyttäviä juomia niin,

että sylisi suttaantuu!  

13. Keskustelut pöydän alla kielletään.  

14. Jos joku luulee olevansa opettaja, heittäkää hänet ulos.  

(paitsi, jos kyse on kohdan 12 mukainen huolenpito)

15. Syötyä ateriaa ei oteta takaisin.

:girl_haha::girl_haha::girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voih, kunpa täällä Jkl:ssä suostuttaisiin johonkin runoihin sun muihin puheisiin, kyllä me kirkottomatkin ansaitaan kunnon seremonia elämämme tärkeimpänä päivänä! Ihania suunnitelmia täällä, me varmaan mietitään asiaa tarkemmin vasta sitten, kun häät ovat lähempänä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Löysin netistä tämmöisen sivuston, missä on paljon erilaisia puheita. Ja tietysti noita voi muokata itselleen sopivaksi.

http://avioliittoon.wordpress.com/edessa-oleva-tie-myota-ja-vastoinkaymisia/

Meidän vihkiminen tapahtuu järven rannalla hyvän sään salliessa, muuten sisällä. Ja paikalla on kaikki 60 juhlavierasta.

Vihkimisen jälkeen kaaso lukee yhen runon pätkän ja sulhasen siskon mies soittaa kitaralla ja laulaa Finlandersin Oikeesti. Sain nuotit ja sanat, kun pyysin Finlandersilta. Ei tarvinu edes lähteä kirjastosta metsästämään.

Jotain häämarssejakin se harjoittelee kitarallaan, saa nähdä miltä kuulostaa ja kuuluuko sitä yhtään, jos esim. tuulee...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitokset sandokai:lle hyvästä linkistä!

Enpä ole itse tuohon aiemmin törmännyt, vaikka kuinka oon koittanut googletella...

Osa teksteistä sopii hyvin siviilivihkimiseenkin, kun vähän muokkailee! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voih, kunpa täällä Jkl:ssä suostuttaisiin johonkin runoihin sun muihin puheisiin, kyllä me kirkottomatkin ansaitaan kunnon seremonia elämämme tärkeimpänä päivänä! Ihania suunnitelmia täällä, me varmaan mietitään asiaa tarkemmin vasta sitten, kun häät ovat lähempänä.

Meidän vihkijä ainakin oikein suositteli, että lisäisimme vihkimiseen lisää tekstejä tai musiikkia. Nyt vaan pitäisi löytää sopivat! Ajattelimme, että vihkijä lukisi yhden pätkän, kaaso toisen ja bestman+kaverit ehkä esittäisivät jonkin biisin. Mutta mitääääh?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä joitain runoja, joita keräsin omaa siviilivihkimistäni varten. Näistä valikoitui kaason luettavaksi yksi runo ja vihkijän luettevaksi toinen. Lisäksi vihkijä luki mun kirjoittaman puheen ja meillä oli myös sormusseremoniaan teksti vihkijän lukemana. Loppuja runoja sitten käytettiin myös muussa yhteydessä.

*

Sinun ei tarvitse kertoa minulle kuinka suuresti minua rakastat, jos vain jaksat hidastaa askeltasi omiini sopiviksi, kun aika tekee minusta hitaan ja vanhan. Sinun ei tarvitse myöskään kertoa, että olen sydämesi valittu, jos vielä vuosienkin jälkeen silmilläsi jaksat väkijoukosta etsiä minun silmäni, ja jäädä niihin kiinni. Jos vain jaksat ymmärtää minua silloin, kun en itsekään itseäni ymmärrä, ja pysyä samassa huoneessa kanssani silloin, kun itse itsellenikin olen sietämätön, en koskaan vaadi sinua todistamaan rakkauttasi minuun. Sinun ei tarvitse kertoa minulle, kuinka suuresti minua rakastat, mutta kerro, Rakkaani, silti. Kerro usein, jotta rakkauden kipeä korvani kuulisi sen, minkä vapiseva sydämeni jo tietää.

- Johanna Matthiesen -

*

Rakastakaa toinen toistanne, mutta älkää tehkö rakkaudesta kahletta.

Olkoon rakkaus mieluummin aaltoileva meri teidän sielujenne rantojen välillä.

Täyttäkää toistenne juoma-astiat, mutta älkää juoko vain yhdestä astiasta.

Jakakaa leipänne, mutta älkää syökö vain yhtä leipää.

Laulakaa ja tanssikaa yhdessä ja olkaa iloiset, mutta olkoon kukin teistä yksin.

Juuri niin kuin luutun kielet ovat yksin, vaikka ne värisevätkin samaa sävelmää.

Antakaa sydämenne toisillenne, mutta älkää omistako,

Sillä vain Elämä voi sulkea sydämen käteensä.

Ja seiskää yhdessä, mutta älkää liian lähekkäin:

Sillä temppelin pylväät seisovat etäällä toisistaan,

Eivätkä tammi ja sypressi kasva toistensa varjossa.

- Kahlil Gibran –

*

Sade ei teitä enää kastele, sillä olette toisillenne suojana.

Kylmyys ei teitä enää vaivaa, sillä lämmitätte toisianne.

Yksinäisyyttä ei enää ole, sillä olette toisillenne elämäntovereita.

Te olette kaksi ihmistä, mutta edessänne on vain yksi elämä.

Astukaa nyt yhdessä yhteisen elämänne päiviin.

Ja olkoon elämänne Maan päällä hyvä ja pitkä.

-Elokuvasta Broken Arrow

*

Rakkaus on elämän perusajatus ja seuraa sitä kehdosta hautaan ja haudan toiselle puolelle.

Rakkaus rakentaa, yhdistää, sovittaa ja sitoo yhteen kaikki, mihin koskee. Ota pois rakkaus, niin maailma on oleva sellainen, kuin luullaan kuun olevan, hedelmätön autiomaa. Vetovoima on rakkauden tiedoton valta elottomaan aineeseen, mutta se on pakkovalta, joka sitoo eikä koskaan päästä. Rakkaus totuudessaan on itse vapaa ja kaiken vapauttava. Älä usko tottumusta, älä velvollisuutta, käskyä, ihailua, intohimoa, älä usko selittämätöntä hypnoottista vaikutusta, joiden usein nähdään sitovan kaksi olentoa toisiinsa; usko ainoastaan sitä rakkautta, joka antaa vapaasti ja ottaa vapaasti.

- Z. Topelius –

*

Elämän korkein onni on horjumaton varmuus siitä, että joku sinua rakastaa.

-Victor Hugo-

*

Ystävyys tai rakkaus on vain sanoja, kunnes löytyy yksi, jolle olet hehkuasi säästellyt.

-John Gay-

*

Minulle nuo kanssasi vietetyt hetket

ovat jonkinlainen tuoksuva puutarha,

sen himmeä hämärä ja sille soittava suihkulähde

ja Sinä yksin saat minut tuntemaan, että elän

Toiset ovat kuulemma nähneet enkeleitä,

mutta minä olen nähnyt Sinut, ja Sinä olet minulle kylliksi.

-George Moore-

*

Missä maassa, millä tähdellä kohtasimme

missä metsässä huojuimme

millä niityllä kasvoimme kukkien rinnakkain.

Kulkivatko sielumme samojen usvien läpi

saman ikävän kantamina ja nyt

tällä tähdellä, tällä polulla kohdatessamme

sielumme samaa sukua löysivät levon toisissaan.

-Maaria Leinonen-

*

Häät eivät synny kukista

tai hääkelloista tai kynttilöistä,

kirkon kuoreista tai pitseistä.

Ne eivät kaipaa suurta väenpaljoutta

tai avaraa näyttämöä.

On vain kaksi ihmistä ja heidän rohkeutensa

jättää taakseen yksi elämä ja löytää toinen

•luottaen toisiinsa ja osoittaen todellista

kärsivällisyyttä ja suvaitsevaisuutta,

antaen toisilleen voimaa ja rakkautta

valmiina kohtaamaan

mitkä tahansa vastoinkäymiset,

joita tulevat vuodet saattavat tuoda.

-Pam Brown-

*

Tämä ilo ylittää kaiken muun ilon.

Tänään käy toteen unelma,

jota tuskin uskalsin uneksia.

Kaikki onni on läsnä,

kaikki toivo ja varmuus.

Tänä päivänä me

alamme rakentaa elämää -

suurempaa kuin kumpikaan meistä

olisi yksin kyennyt rakentamaan."

- Pam Brown -

*

Niin kuin aalto uittaa aallon

yli valtameren,

niin selviydymme mekin

toinen toisiamme tukien.

-Risto Rasa-

*

Ei koskaan ennen

ole ollut näin vehmasta kesää.

Eivät koskaan ennen

ole pientareet kukkineet näin.

Ei koskaan ennen

ole tuntunut tältä.

Tämä hetki on nyt:

on kukkien hetki

ja täyden kesän.

On kauneuden hetki.

On morsiamen ja sulhasen hetki.

On hetkien hetki:

rakkaus kohtaa rakkauden.

Tässä hetkessä on toivomme.

Maailman toivo.

-Eeva Kilpi-

*

Jos olet mun,

tuo syyskin kevähäksi käy.

Jos olet mun,

ei myrskyt taivahalta näy.

Ei ruoho lakastu,

ei jäädy aallotkaan,

hymyilee taivas vaan,

ei tule talvi, vaikka näyttää,

vaan kevät sydämeni täyttää,

jos olet mun.

- J.H. Erkko

*

Niin kauan kuin elän, ei sydämeni läiky kenellekään muulle.

Olipa kuinka kaunis tai hyvä, urhea, luja, rikas tai hellämielinen tahansa.

Olen valintani tehnyt, enkä halua ketään toista

*

Tahdon nukkua vierelläsi,

tuntea kätesi ympärilläni,

kuulla hengityksesi,

tietää että olet siinä.

Tahdon herätä kuiskaukseesi,

havahtua kosketukseesi,

luottaa siihen, että pysyt.

Tahdon sovittaa askeleeni

sinun askeliisi,

kulkea yhtä matkaa

poikki pahojen päivien,

halki hyvien hetkien

jäämättä jälkeen,

juoksematta edelle.

Tahdon olla siinä

ulottuvillasi,

otettavissa omaksi.

-Sinikka Svärd-

*

Niin kuin hiljaiselle tuulelle

on kuiskattava:

suloinen, olet suloinen -

ja voimakkaalle:

mahtavaa -

ja keväälle, joka ainoalle;

ihana valo!

Niin minun sydämeni sanoo sinulle:

iloni, minun iloni,

minun tieni lämmin ilo.

-Irja Hiironniemi-

*

Minä olen kesäillassa

olen väistyvässä valossa

hiljaisella taivaalla

silmänräpäyksen ikuisuuden

ennen kuin päivä ehtii tänne

sinä vielä vierelläni

aamu ja illan sarastus

ja sanomaton jota kuuntelemme

meille yhteinen

lyhyessä selkeässä elämässä

-Bo Carpelan-

*

Älkööt koskaan kadotko sydämistämme

yhteiset unelmat,

älköön unohtuko tahto unelmoida

ja yhdessä löytää

unien salaiset sylit

puutarhamajojen hehkuva hiljaisuus.

-Pia Perkiö-

*

Sinun silmiesi taivaassa

syntyy uusia tähtiä tänä iltana.

Minun sydämeni tuntee ne,

ja minun koko elämäni

pakenee luotani ja polvistuu

rukoilemaan niitä tähtiä,

ja sydämeni antaa niille onnelliset nimet."

- Uuno Kailas –

*

Ihanat vaaleat pilvet

liukenevat taivaalla.

Hiljaa ja lumoavasti

laulaa ulappa.

Aaltojen hyväilyistä

hiekka on väsynyt.

Tulisit aivan hiljaa,

tulisit juuri nyt –

- Saima Harmaja -

*

Sinä teit mun eloni lauluksi

ja mun arkeni sunnuntaiksi

Sinä kylvit mun polkuni kukkihin

ja korpeni kotimaiksi.

- Eino Leino –

*

En rakasta sinua kuin ruusuja tai topaaseja

tai kuten punaisina hehkuvia neilikoita

Rakastan sinua kuten tiettyjä tummia asioita rakastetaan

salassa, varjojen ja sielun välimaastossa

Rakastan sinua tietämättä miten

tai miksi tai mistä lähtien

Rakastan sinua suoraviivaisesti

ilman monimutkaisuutta tai ylpeyttä

Rakastan sinua näin, koska en tiedä muuta tapaa,

kuin tämä

missä ei ole sinua tai minua

niin lähellä, että kätesi rinnallani

on minun käteni

niin lähellä, että kun suljen silmäni

sinä nukahdat

- Pablo Neruda -

*

Jo kauan ennen

kuin olimme sanoneet

yhtäkään hellää sanaa,

katsoneet toisiamme

pidempään kuin muita,

koskettaneet

käsipäivää kiihkeämmin,

meidän olisi pitänyt tietää.

Kaikki merkit viittasivat siihen.

Mutta emme ymmärtäneet,

emme osanneet varoa.

Ja voi Luoja,

miten onnellinen olen siitä!

- Sinikka Svärd –

*

Sielulle, joka syleili sieluani.

Sydämelle, joka jakoi salaisuutensa kanssani.

Kädelle, joka sytytti rakkauden liekkeihin.

- Kahlil Gibran -

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän ihana ja onnistunut siviilivihkiminen meni näin juhlapaikalla merenrannalla Kulosaaren Casinolla. Vihkijä oli Hyvinkään maistraatin Leena Meri.

huom. ! Puhe on koostettu esim. täältä löytyneistä teksteistä sekä perusvihkikaavastaja Kaskisen runosta Vihkijä olisi tehnyt myös oman tekstin mutta halusin koostaa kokonaisuuden itse, siten että se olisi tarpeeksi simppeli ja omannäköinen (vaikka tekstit olivatkin lainattuja)

** Morsiusparin sisääntulo pianomusiikin soidessa, Forest Gump Theme **

"xxx ja xxx, Sydämissänne te jo tiedätte olevanne pari. Tänä päivänä te haluatte vahvistaa suhteenne avioliitoksi.

Rakkaus ei ole pelkästään toinen toisensa katselemista, vaan yhdessä johonkin katsomista. Rakkaus on yhteistä jaettua elämää, toista ei jätetä ulkopuoliseksi. Rakkaus ei pakene sanomalehden taa; se on yhdessä iloitsemista, joskus yhdessä itkemistä.

Kun te olette ystäviä toisillenne, teillä on maailmassa paras turva. Kun te kunnioitatte toisianne, te ette voi loukata. Kun te rakastatte toisianne, teillä on voimaa.

Luen teille nyt Anna Mari Kaskisen runon..

Minä Sinua rakastan, tiedän sen.

Se ei ole vain hetken huumaa.

Se on nuotion hehku hiljainen

ja roihua polttavan kuumaa.

Se ei sammu, kun saapuvat hallayöt,

se ei kuole, kun maassa on routa.

Se kestää arjet ja pehmeät yöt,

se kestää, on myrsky tai pouta.

Minä Sinua rakastan, katsohan,

kuinka kirkkaasti tuikkivat tähdet.

Joka päivä ne Sinulle lahjoitan,

jos kanssani matkalle lähdet.

Ja kun kuljemme raskain askelin,

ja aika tuo murheita tupaan,

pidän kädestä Sinua silloinkin,

yhä lujemmin rakastaa lupaan.

Minä Sinua rakastan silloinkin,

jos ehdimme korkeaan ikään.

Olet edelleen minulle suloisin,

ei hellyyttä sammuta mikään.

Mitä siitä, jos ryppyjä poskiin saat,

taikka kumaraan selkäsi taipuu.

Kun näen silmäsi kirkkaat ja kuulakkaat,

taas polvilleen rakkaus taipuu.”

** Lauluesitys & piano: You raise me up **

"Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi sekä yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin.

Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä xx,

tahdotteko ottaa tämän xx aviovaimoksenne

rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?

"Tahdon"

Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä xx

tahdotteko ottaa tämän xx aviomieheksenne

rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?

"Tahdon"

Vastattuanne näin kumpikin myöntävästi teille tehtyyn kysymykseen, totean teidät aviopuolisoiksi. Ottakaa liittonne merkiksi sormus toinen toisiltanne.

*** Sormusten vaihto & pusut **

Teidät on nyt vihitty avioliittoon. Puolisoina olette keskenänne yhdenvertaiset. Osoittakaa avioliitossanne toinen toisillenne rakkautta ja keskinäistä luottamusta sekä toimikaa yhdessä perheen hyväksi.

Hyvä parisuhde ei ole kerralla valmis. Sitä on hoidettava. Se tarvitsee aikaa ja työtä kasvaakseen. Te voitte kasvaa ja muuttua, katsoa eri suuntiin, nähdä eri asioita - mutta jos te haluatte rakastaa toisianne, kunnioittaa toisianne ja olla ystäviä toistenne kanssa, teillä on yhteinen ja turvallinen tie edessänne. Käsi kädessä, sydän sydämessä, alkaa nyt elämässänne uusi matka. Onnea avioparille ja minun puolestani saatte pussata nyt oikein kunnolla!

**raikuvat aplodit ja vihkipari siirtyy onnisteltavaksi**

Saimme hyvää palautetta vierailta, että kuinka kaunis ja juhlava siviilivihkiminenkin voi olla ja että oli sopivan nuorekas, muttei liian imelä ja sopivan mittainen! :gpari:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Sahrami79! Tuo Topeliuksen runo on aivan täydellinen! Jotenkin erilainen kuin muut, tykätään molemmat kovasti.

Kiitokset myös Tuikkuliinille: kiva lukea tuollainen konkreettinen esimerkki siitä, kuinka vihkimistä voi lihottaa. Nyt vaan omaa suunnittelemaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään