Jump to content
Naimisiin.info

Siviilivihkiminen ja suvun reaktiot!?


Moonflower

Recommended Posts

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

^Niinpä, sitä odotellessa :girl_sigh:

Ja tuo on kyllä sitkeä juttu tuo "missä kirkossa teidät vihitään/vihittiin"; se oli/on suunnilleen se ensimmäinen asia heti hääpaikkakunnan jälkeen ja vielä muuten ihan järkeviltä/avarakatseisilta ihmisiltä :hysteric:

Sitten OT, mutta sama tuntuu pätevän lapsen nimeämiseen, jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon: yksi ystäväpariskuntamme kertoi hiljattain, että kun he olivat paljastaneet vauvansa nimen, jotkut olivat reagoineet tyyliin "mitä, joko te piditte ristiäiset, miten te ehditte" ja "miten te sen nimen sitten olette antaneet" :girl_impossible:

Link to comment
Share on other sites

:rolleyes: Miten te sen nimen sitten olette antaneet? Mahtava kommentti ja vielä hauskempi olisi ollut kuulla joku nokkela vastaus. Itse menisin ainakin varmaan suht hämilleni. Nimihän ei voi tulla suusta kuin vasta ristiäisissä, sehän on ihan mahdottomuus.

Multa kyseltiin myös paljon sitä, että missä kirkossa vihitään ja oli juuri niitä ekoja kysymyksiä. Olin yllättynyt. Toisaalta se voi monelle olla myös vain tapa kysäistä, että missä päin niitä juhlia vietetään (Helsingissäkin on paljon kirkkoja eri puolilla kaupunkia.)

Link to comment
Share on other sites

Meillä lopulta vihkimisen jälkeen sulhasen äiti sanoi että olikin kyllä paljon kauniimpi vihkiminen kuin kirkossa olisi ollut. Hän siis tykkäsi (vaikka kirkkoon kuuluukin) että kauniimmat sanat tuli siviilivihkijältä. Meillä oli siis itse tehty vihkikaava, jossa oli ajatuksia rakkaudesta ja parisuhteesta. Eli kyllä ne mielipiteet muuttuu sitten osalla ainakin vihkimisen jälkeenkin kun näkevät miten kaunis myös siviilivihkiminen voi olla.

Link to comment
Share on other sites

^Samat sanat: isäni on useampaankin otteeseen maininnut, kuinka koskettavan ja lämminhenkisen puheen tuomarimme piti, "paljon paremman kuin mikään pappi ikinä" :) Tosin me olimme sikäli onnellisessa asemassa, että vanhemmat tai muut läheisimmät eivät etukäteenkään kyseenalaistaneet siviilivihkimistä millään tavalla.

Link to comment
Share on other sites

:rolleyes: Miten te sen nimen sitten olette antaneet? Mahtava kommentti ja vielä hauskempi olisi ollut kuulla joku nokkela vastaus. Itse menisin ainakin varmaan suht hämilleni. Nimihän ei voi tulla suusta kuin vasta ristiäisissä, sehän on ihan mahdottomuus.

Sanos muuta :lol:

Huvittavinta on, että kun mä asuin Ranskassa, siellä aina hämmästeltiin silmät suurina sekä kirkkovihkimistä että ristiäisiä, kun siellä sekä naimisiin meneminen että lapsen nimen antaminen ovat puhtaasti siviilitoimituksia. Siis toki kirkkojuttuja saa järjestää, mutta niillä ei ole mitään laillista asemaa ja kyse on aina selkeästi uskonnollisesta tapahtumasta.

Link to comment
Share on other sites

bwahaha! Mun kavereille (ja koska kaverimme ovat pääsääntöisesti yhteisiä, myös sulhon kavereille) ja sukulaisille on jo aikaa sitten terävöittynyt, että minä olen se viimeinen ihminen, joka antautuu institutionaalisen kirkon meininkeihin. Kuten nyt kirkkohäihin. Ainakin tähän asti.

Ensimmäisen kerran kun vihille menin, mentiin päivää ennen maistraatiissa suorittamaan se pikkuseremonia, mutta täysi hääpukuni päällä, kun otimme hääkuvat sinä päivänä. Varsinaisena hääpäivänä vieraat oli kutsuttu suoraan juhlapaikalle ja kutsussa ilmoitettiin seremonian alkavan asilloin ja silloin ja juhlan alkavan sen jälkeen. Eräs ystävämme toimi silloin 'pappinamme' ja piti oikein koskettavan puheen ja kaikki tätä 'siviiliseremoniaamme' kiittelivät. Tosin joukossa niitäkin, jotka luulivat tätä ystäväämme papiksi ja yksi silloisen miehen ystäväpariskunta (joka oli piakkoin itse alkamassa häitä suunnittelemaan) oli tainnut jopa pyytää tätä samaa 'pappia' omiin häihinsä.

No, tällä kertaa miehelläni on aina ollut mielessä kirkkohäät ja aina välillä on tuskastellut, kun eihän se nyt sitten tapahdu, kun ei morsmaikku kuulu kirkkoon. Ei kuitenkaan ole sen enempää ahdistunut asiasta. Sanoin kuitenkin sulholle, että nämä on sunkin häät ja voidaan tehdä niinkuin sä haluat, jos se on sulle tärkeää. Ja kun sulho inhoaa maistraatteja (tila on niin pieni ja usein paikkana koruton), niin vaihtoehtoina joko kirkollinen siunaus tai maistraatin täti/setä juhlapaikalle vihkimään.

Itse asiassa, kun menin siskolleni (joka morsiusneidoksi kait tulee) sanomaan, että voipi tulla ihan kirkossa seremonia, niin sitä se kauhisteli :D Ja huomautti vielä asiasta äidilleni, päivitellen. No, mitä en mieheni takia tekisi...

Miehen (lähi)suvulta ei ole kuulunut kommenttia meidän hääjärjestelysuunnitelmista ja tuntuu olevan heille ilon aihe tämä meidän avioituminen oli sitten vihkijänä kuka tahansa. tosin on tuo miehen isäkin kirkosta eronnut.

Surullista kuulla, että tuollaisia kommentteja on muille tullut siviilivihkimisestä... Eivät varmaan tosiaan usko, että voi se olla yhtä hieno (ellei jopa hienompi) kuin kirkkokin, ennen kuin itse näkevät. No, 'käännytetään' vaikka yksi kerrallaan, eh? Jaksamisia kaikille asian kanssa painiville! Muistuttakaapa vaikka vähän avioliittolaista ja uskonvapaudesta noille tiukkapipoille :)

Link to comment
Share on other sites

Sitten OT, mutta sama tuntuu pätevän lapsen nimeämiseen, jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon: yksi ystäväpariskuntamme kertoi hiljattain, että kun he olivat paljastaneet vauvansa nimen, jotkut olivat reagoineet tyyliin "mitä, joko te piditte ristiäiset, miten te ehditte" ja "miten te sen nimen sitten olette antaneet" :girl_impossible:

Ja meiltä kysyttiin, että ovatko ne ei-kristilliset nimiäisjuhlat mitenkään viralliset, että onko sillä lapsella muka oikeasti nyt nimi... :girl_sigh: Ihan kuin se nimi tulisi jotenkin sen kristillisyyden myötä. Ja sanottiinpa myös, että lapsesta tulee kommunisti, jos sitä ei kasteta... ;)

***

Meillä suku on ottanut siviilivihkimisen ajatuksena vastaan ihan ok, tosin en tiedä, ovatko miehen uskovaiset isovanhemmat asiaa ymmärtäneet vielä. Moni kyllä kysyy, että missä kirkossa vihitään, ja yhtä moni jaksaa hämmästellä, kun vihkiminen ei olekaan kirkossa. Niin ja taas sama juttu, "onko se edes laillista vihkiä missään juhlapaikalla"... :rolleyes: Mun äiti yrittää "käännyttää" mua sanomalla, että tulen katumaan jos en saa kulkea kirkon käytävää urkujen soidessa, kun tietää mun pitävän urkumusiikista. Mutta oikeastaan yllättävän vähän mun äiti kuitenkaan on siviilivihkimisasiaa kommentoinut, vaikka hänelle uskonasiat ovatkin tärkeitä.

Yksi tuttu sanoi, että tarviiko sitä olla joku erikoisuuden tavoittelija, että eikö voisi vain tehdä niin kuin muutkin. Kun eihän se kirkkovihkiminen kauaa kestä, kyllähän sen ajan voi olla vaikka kuuntelematta, mitä pappi puhuu. Huoh, siitähän tässä just olikin kyse... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Juu ei mekään kuuluta kirkkoon. Mutta kun se on niin helppoa liittyä takaisin ja kaikkihan niin tekevät, joten pitäisihän meidänkin, koska kirkkohäät ovat ne ainoat oikeat häät. Tosin miehen isovanhemmat eivät tiedä, että olemme eronneet kirkosta, joten varmaankin siksi he voisivat asiaa ihmetellä.

Link to comment
Share on other sites

^ Toi on niin ikävää :girl_mad: .

Mulla kun ei muukaan perhe kuulu kirkkoon (eikä mua ole edes kastettu -> en ole käynyt riparia), niin siltä suunnalta onneksi ei tule vinkumisia. Isovanhemmat on olleet kuolleena jo toistakymmentä vuotta. Miehen äiti taisi muutaman lauseen verran ihmetellä, mutta kun Sulho asian selitti, niin ei siitä ole sen enempää tarvinnut puhua.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Täällä on myös äidiltä ikävä suhtautuminen. Varmaan hautaansa asti yrittää käännyttää meitä takaisin kirkkoon. Eikä auta vaikka yleensä heitän "Oisko kiva jos siulle koko ajan joku yrittäisi saatanaa kaupata uskon kohteeksi?" Ei vaan auta. Ei mee perille. Ja tarkoitus on kuitenkin pitää uskonnoton tilaisuus eikä "vääräuskoinen".

Link to comment
Share on other sites

Meillä on ainakin lähipiiri suhtautunut jotakuinkin myönteisesti, tai ainakaan suurempia kauhisteluja ei ole tullut. Enemmän ärsytystä sen sijaan ovat tuottaneet omat kaverini ihmettelyillään, vaikka varsin hyvin tietävät vakaumukseni. Moni on sanonut, ettei usko Jumalaan, mutta haluaa kirkkohäät paikan takia. He sanovat tämän sillä äänensävyllä kuin siviilivihkimistä ei voisi järjestää kauniissa paikassa... Mielestäni on kuitenkin tekopyhää valita kirkko tolla perusteella.

Link to comment
Share on other sites

Miutakin ihmetyttää tuo tekopyhyys... että vain kauniin paikan takia. Ja äitini suhtautuu juuri niin, että olisimme nyt EDES sen ulkokultaisuuden takia kirkossa. Se loukkaa, että jos on kuitenkin varmaan 95% "normaalit" arvot, niin silti tullaan arvostelemaan, että meidän tapa on jotenkin väärä, vaikka syvästi "uskomme" ja elämme oman arvomaailmamme mukaisesti ja sen mukaiset häät vietämme. Jotenkin on helpompi sietää jotain "voivoi, kun ette usko"-juttuja kuin "no mut voihan sinne kirkkoon mennä vaikka ei uskoisikaan"-juttuja. Miksi mennä uskovaisten paikkaan jos ei usko...ei käsitä.

Suomessa on tosi paljon kauniita paikkoja, joissa vihkiä. Linnoja, kartanoja, luonto jne. Onhan kirkot nättejä, mutta ei auta jos on väärä ideologia <_< Olisi kai sitten pitänyt valita se Olavinlinna, että kirkottomuus ei ois äitiä haitannut... no budjetti iski vastaan.

Muokattu: , käyttäjä: Eagle_87
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meistä ei kumpikaan kuulu kirkkoon, joten siviilivihkiminen oli itsestäänselvyys. Kunnioitan kenen tahansa aitoa vakaumusta, oli se mihin tahansa uskontokuntaan kuuluva. Siksi en voisi kuvitella meneväni papin eteen keikistelemään, kun en kristitty ole. Minusta se on oikeasti kristinuskossa olevien halveksuntaa. Vierastan koko luterilaista tapauskonnollisuutta: jos on uskovainen, pitäisi osallistuakin jotenkin kirkkonsa toimintaan, eikä vain hengata listoilla siksi että haluaa hääseremonian tietynlaisessa rakennuksessa.

Emme toisaalta halunneet pelkkää maistraattipiipahdusta, vaan meillä oli erikseen vihkipaikka ja juhlapaikka; kirjoitimme itse seremonian joka kesti kaikkinensa noin 35min sisältäen siviilivihkikaavan. Maistraatistä tullut vihkijä oli fantastinen: lähti mukaan kaikkiin ehdotuksiimme. Hyväksytimme hänellä seremoniakäsikirjoituksen etukäteen ja hän piti myös pienen puheen jota varten oli hiukan meiltä kysellyt etukäteen tietoja meistä ja suhteemme kulusta. Ei siis suinkaan mikään stereotyyppinen kuiva byrokraatti vaan hyvin lämmin ja selvästi työstään nauttiva ihminen.

Muttamutta, niistä reaktioista piti kertoa. Morsiamen äidille asia oli itsestäänselvyys kun tiesi vakaumuksemme. Sulhasen perinteisiin maalaissukuhäihin tottuneet vanhemmat alkuun olivat ihmeissään, ja kerran puolileikillään jopa ehdottivat kirkkoon takaisin liittymistä "siksi aikaa" mutta ymmärsivät kyllä perustelumme ja lähtivät juttuun mukaan kun selitimme, millainen seremoniasta tulisi.

Uskoisin, että nurjasti suhtautuvien suhtautumisen syynä on se, että eivät oikein tiedä mitä se seremonia sitten on, jos ei kirkkoaamen. Aiemman mallin ja kokemuksen puutetta siis.

Seremonia pidettiin melko kirkkomaisessa tilassa keskiaikaisessa linnassa, musiikki oli kelttiläissävytteistä ja osa siitä live-esityksenä. Kommentit vierailta (jopa niiltä konservatiivisilta kukkahattutädeiltä) seremonian jälkeen olivat aivan fantastisen positiivisia, moni hehkutti miten persoonallinen ja juhlava seremonia oli. Jopa yksi vieraista, joka itse on pappi, oli pitänyt seremoniasta ja totesi sen olleen "melkein kuin kirkossakin". Erityisesti ateisti/agnostikkoystävämme arvostivat seremoniaa kovasti.

Vähän kyllä hirvitti etukäteen - ei ihmisten reaktiot vaan se, sujuuko homma ja toimiiko käsikirjoitus, kun kaikki piti luoda alusta alkaen itse.

Muokattu: , käyttäjä: LaraJade
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mulla jotenkin etukäteen, ennen kihlausta jo, mietitti tämä aika paljon. Oma perheeni toki tietää, ettemme kuulu kirkkoon. Miehen äiti joskus soittikin, että kuule, olen kuullut, ettet kuulu kirkkoon, niin jos M ei sen takia halua naimisiin kanssasi... :blink: No piti sitten tulevalle anopille terottaa, että ihan tiedoksesi, ettei poikasikaan kuulu kirkkoon, ei ole kuulunut vuosiin...

Luulen, että kirkkoon kuulumattomuus on kuitenkin myös yksi syy siihen, ettei meillä oo ns. tavallisia häitä. Meidät vihitään kaksistaan todistajien läsnäollessa ja sen jälkeen mennään sulhasen äidin ja minun perheeni kanssa johonkin syömään. Sulhasen mummu kyllä vasta tokas, kun nyt naimisiinmeno uutisen myötä kuuli tuosta kirkkoonkuulumattomuudesta, että ei ne mitkään häät oo, jos siellä ei ole pappia. Ei auttanu kysellä, että mitä se pappi siihen naimisiin menoon vaikuttaa... <_< Ihan hyvin se mummu silti sen asian otti, on kuulemma täysin meidän oma asia, mutta meinas se myös olla tulematta häihin, koska ne ei oo häät. No vielä mulla on pari kuukautta aikaa puhua se ympäri ;).

Link to comment
Share on other sites

Nykyään 40% suomalaisista valitsee siviilivihkimisen

Sattuuko kukaan tietämään mistä tämä tieto on peräisin? Tippaakaan en epäile tammikuu09:n rehellisyyttä tai tiedon oikeellisuutta mutta olisi kiva nähdä omin silmin jostain virallisesta tilastosta. :girl_smile: Aihe on nyt ollut itsellekin ajankohtainen siviilivihkimistä suunnitellessa ja kun mm. ollaan ihmetelty kuinka hankalaksi siviilivihkimys on kirkkovihkimiseen verrattuna tehty...

Tästä Helsingin Sanomien artikkelista:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kirkkoh...i/1135241125069

Myös Tampereella oli vihitty vuosina 2007-2009 jopa useammin maistraatissa kuin kirkossa, mitä vähän ihmettelin... :D Tämä tieto oli viime viikolla Aamulehdessä.

Link to comment
Share on other sites

Ensin vähän taustoja: ollaan vasta 20 vuotiaita, yhdessä oltu 5½ vuotta kumminkin jo. Mieheke lähtee rauhanturvahommiin heti intin jälkeen ensi heinäkuussa, jos vain pääsee siis. Eli naimisiinmeno siksi ajankohtainen.

Itseä jännittää miten äitini ottaa asian. Hän kun on kovinkin uskonnollinen, samoin veljeni vaimoineen. Itse kuulun kirkkoon vielä, mutta vain äitini takia. Mieheke ei kuulu kirkkoon. Eli maistraattivihkiminen on ainoa oikea meidän molempien mielestä, emme halua mennä kuulemaan mitään papin höpöhöpöä. Luultavasti emme siis kerrokaan mitään etukäteen, käymme maistraatissa todistajien (elikkä kaasoni ja miehekkeen bestmanin) kanssa ja kerromme sitten lähimmille, että mua nyt saa sitte kutsua rouvaksi. Juhlat on tarkoitus kumminkin pitää vasta rauhanturvatehtävän jälkeen. Uskon, että näin jää kamala ihmettely ja mumina pois.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Meillä kaikki suhtautuu asiaan tosi hyvin ja mutkattomasti. Mun vanhemmat ovat aikanaan menneet itsekin maistraatissa naimisiin. Äitini on eronnut kirkosta 18-vuotiaana ja en oikein ymmärrä miksi isä vieläkin maksaa kirkollisveroa kun ei se selvästikään mikään uskovainen ole. Kuulemma silloin 70-luvulla oli jotkut isän sukulaiset kyselleet että onkos se sen morsian joku kommunisti kun ei kirkkoon kuulu :D

Sulhasen isä on ateisti (ja kovasti yrittänyt markkinoida nuorimmille, nyt yläasteikäisille lapsilleen protu-leiriä rippikoulun sijaan). Tuleva anoppi on jossain määrin hengellinen ihminen, mutta ei sille mikään ongelma tuntuisi olevan se ettei kirkkohäitä tule (eihän poikansa ole rippikouluakaan käynyt, joten ei ole ainakaan mikään yllätys). Sulhasen kaksi veljeä ovat uskovaisia, mutta heidän kanssaan ollaan näissä asioissa molemminpuolin hyvin suvaitsevaisia. Oltiin pari vuotta sitten toisen veljen lestadiolaishäissä ja tosi hyvin viihdyttiin, enkä mitenkään usko että heilläkään on mitään ongelmaa meidän "ateistihäiden" kanssa. Sulhasen isoäiti on kovin uskonnollinen, mutta luultavasti sekin on vain tosi onnellinen ja liikuttunut siitä että me "vihdoin" mennään naimisiin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä tuli miehen vanhemmille pienenä järkytyksenä ettei heidän poikansa kuulukkaan kirkkoon, tämähän tuli esiin vasta kun he alkoivat kysellä että missäs kirkossa vihitään. Oikeastaan heillä oli vahva käsitys siitäkin, että minä kuuluisin, vaikkei asiasta ole ikuna puhuttu, mutta kun sehän on defaulttina niin, että joka ikinen ihminen kuuluu kirkkoon ellei toisin todisteta.... No, nyt he ovat jo kai asian hyväksyneet jollain tasolla, en tosin ole nähnyt heitä tämän hässäkän jälkeen joten saas nähdä joudunko minäkin heille selitellä. Toinen on sitten miehen täti jolle myös tulee varmaan yllätyksenä mutta uskoisin ymmärrystä löytyvän. Isovanhemmat on niin vanhoja ettei he tule edes häihin.

Link to comment
Share on other sites

Minä kuulun kirkkoon mutta mies ei. Siviilivihkiminen oli luonteva valinta (emme edes keskustelleet siitä, että sulhanen liittyisi häiden takia kirkkoon, josta on kerran eronnut). Sulhasen sisko kysyi, tuleeko kirkkohäät, ei siis tiennyt eroamisesta. Minun vanhempani tiesivät eroamisesta jo monta vuotta, mutta silti heille siivilivihkiminen on ollut kaikkein vaikeinta. En edes kunnolla ymmärrä miksi, kun ovat todellisia tapakristittyjä. Kun juhlapaikalla vihkimisestä oli päätetty, äiti vielä pyyteli, voisiko vihkijä kuitenkin olla pappi :rolleyes: Ja he olivat huolissaan, josko sulhanen on painostanut minut tähän. Kaikki muut ovat ottaneet asian ok. Isovanhempien reaktiota jännitin, mutta kas, he eivät ihmetelleet ollenkaan.

Mutta kyllä oletus kikkohäistä on vahva. Kun minulta on kysytty, missä häät pidetään ja olen vastannut, niin lähes aina on kysytty, että ai, onko siinäkin jokin kirkko lähellä. Sitten olen kertonut, että ei kun juhlapaikalla vihitään. Sitten on taas alkanut ihmettely ja päivittely. Ja tämä siis ihan kavereilta yms. Hohhoijaa.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on varmastikin aivan jokaiselle tuttavalle ja kaverille selvää, että kyseessä on siviilivihkiminen, mutta virnuilevalla mielenkiinnolla odotan sitä hetkeä, kun tästä aletaan sukulaisten kesken keskustella. Meistä kumpikaan ei ole kuulunut kirkkoon yli kymmeneen vuoteen, ja luonnollisesti vanhempamme tietävät kysymättäkin mikä vihkimisen muoto on (vaikkakin toista toivoisivat). Olen aika varma, että tästä kirkon valinnasta tullaan esittämään vielä monta monituista kysymystä, ja oi sitä hämmennystä, kun kutsussa ei mainita mitään kirkkoa ja juhlapaikkaa erikseen. Omasta suvustani tiedän, että jos vanhempaa väestöä olisi meidän vieraslistalla enemmän, siellä voisi kuulla muutamilta tädeiltäni yms. aivan todella törkeitä ja ajattelemattomia kommentteja (ei oikeat häät jne), mutta olettaisin tämän tulevan vierasjoukon sukuosaston osaavan ainakin peittää hämmennystään siedettävän hyvin. Se on sitten toinen juttu mitä selän takana puhutaan, mutta minulle aivan samantekevää.

Link to comment
Share on other sites

Minä kuulun kirkkoon, mies ei. Siviilivihkiminen oli luontevaa koska en minä ainakaan miestäni ala pakolla häiden takia kirkkoon takasi liittämään.

Mun vanhemmille oli kova pala ku kuulivat, ettei meille tule kirkkohäitä. He pitävät siviilivihkimistä karuna ja ei edes "oikeina häinä".

Mutta me päätettiin miehen kans näin eikä anneta muiden mielipiteiden vaikuttaa asiaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Itse en kuulu kirkkoon ja aluksi oli tarkoitus se ripari rykäistä ja mennä naimisiin kirkossa. Onnekseni kuitenkin rippikoulupappi unohti minut ja en riparia ehtinyt käymään, eikä kukaan vastannut kirkolta sulhasen laittamaan reklamaatioon, joten häntäkään ei enää kirkkohäät kiinnostaneet. Ketään muuta, paitsi sulhasen äitiä ei ole kiinnostanut kirkottomuus. Joka tapaamiskerralla hän on yrittänyt taivutella meitä vielä jotenkin kirkkohäät järjestämään. Todella rasittavaa!

Meille tulee todella kaunis ja juhlava siviilivihkiminen juhlapaikalla, johon molemmat olemme enemmän kuin tyytyväisiä! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Kassandra

Me kuulummemolemmat kirkkoon, mutta emme siltikään halua perinteisiä kirkkohäitä. Menimme kihloihinkin ilman mitään suurempaa huutelua asiasta.

Samalla tavalla aiomme mennä naimisiinkin. Se on meidän kahden juhla, ei koko suvun.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...