Guest Hilleri25

Tuoksukynttilät - häiritseekö?

70 viestiä aiheessa

Esim. minä ja isäni saamme rajun allergisen reaktion jo kaupan kynttiläosastoa ohittaessa, joten kannattaa todella ensin ottaa selvää onko vieraiden joukossa hajusteallergikkoja.

Olen myös joutunut lähtemään juhlista kesken pois tyoksukynttilöiden takia.

Kaunis ajatus, mutta allergisille potentiaalinen painajainen :(.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, totta, tuoksukynttilät ei ole kovin hyvä ajatus. Joillekin (esim. mulle itselleni) ne saavat hetkessä aikaan valtavan päänsäryn!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

juu ei. aiheuttaa päänsäryn. mä ostin oransseja, tuoksuttomia tuikkuja parisataa kappaletta tiimarista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vastauksista päätellen me jätämme tuoksukynttilät kaupan hyllylle ja valitsemme tuoksuttomat... Tai korkeintaa erittäin mietoja...  ;)

Joulukuussa kun tulee kynttilöitä käytettyä melko paljon, enkä taho että kukaan saa migreeniä sen vuoksi  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin saan tuoksukynttilöistä huonon olon ja päänsäryn. Siksi en omiin häihini halua edes ajatella tuoksukynttilöitä. Varsinkin, kun omatkin perheenjäsenet kärsii migreenistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole edes kovin paha astma, ja saan silti hengitysvaikeuksia tuoksukynttilöistä. Niiden tuoksu mielestäni voimistuu, kun kynttilää poltetaan. Monet muutkin kuin allergiset ja astmaatikot saa oireita tuoksukyntiilöistä, esim. migreeni potilaat. Eli itse en kyllä ikinä laittaisi tuoksukynttilöitä häihin. Koskaan ei voi kai varmasti tietää, onko vieraiden joukossa joku niille herkistynyt.

Jos haluat, että vieraat viihtyvät häissäsi, ota huomioon myös tällaiset asiat. Eikö tuoksuttomista kynttilöistä löydy sopivaa vaihtoehtoa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kerran olen käynyt semmosilla PartyLite-kekkereillä ja viimeiseksi jää. Siis en tiedä onko mulla joku supernenä, mut siis sehän on monen päivän migreeni. Onneksi lähipiirissä kukaan ei enää käytä kyseisiä kynttilöitä, sillä niissä votiiveissakin on tosi kenkkuja tuoksuja migreenin kannalta. Joten en kyllä minäkään suosittele laisinkaan. Se allergia, astma tai migreeni kun voi lävähtää kaikilla vähän eri jutuista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

PartyLitella on saatavana tuoksuttomina votiiveina seuraavia värejä: valkoinen, koboltinsininen ja tummanpunainen. Ja nyt joulunaikana vielä lisäksi punainen ja havunvihreä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko minunkin vastata, että tuoksukynttilät häiritsevät. Sekä syömistä, että elämää muutenkin.

Päänsäryn saan myös miedoista tuoksukynttilöistä herkästi. Juhlissa on joka tapauksessa noita päänsäryn lähteitä (hajuvedet, partavedet) paljon, joten edes ne tuoksukynttilät kannattaisi jättää pois.

Mitään allergiaa minulla ei ole todettu ja astmakin on ollut oireeton ja lääkkeetön liki 15 vuotta, mutta tietyt tuoksut aiheuttavat kamalan olon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikö ainakin Havin värilliset tuikut ole myös tuoksuttomia, tosin värit on hyvin rajalliset eli punaista ja vihreää (joulun vieläpä...).

Täällä sama, että mitään allergiaa ei ole, mutta jo pelkkä hajustekynttilöiden ohitse kulkeminen kaupassa aiheuttaa pahoinvointia ja päänsärkyä.

Glögin tuoksuinen ei, eli ehkä silläkin on tekemistä asian kanssa. Jos jonkin tuoksun mieltää epämiellyttäväksi on oireetkin sen mukaiset.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osa koristeluamme olisi kynttilät. Tuikkukipot ostin jo ja kauniit kynttilätkin löytyivät, mutta en uskaltanut ostaa niitä, koska olivat vanilijan tuoksuisia  :P Tiedän, että ainakin sulhon äiti on yliherkkä tuoksuille  :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jep, taidan minäkin suosiolla jättää tuoksukynttilät unholaan  :'(. Onko kellään kokemuksia juhlista jossa on ollut tuoksukynttilöitä (että miten tuoksu tulee esille verrattuna kotioloihin). vielä haaveilee..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olin vähän aikaa sitten häissä missä

kynttilät oli varmaan ostettu periaatteella

"kunhan on oikean väriset"

No ne sitten tietysti oli tuoksukynttilöitä(laventeli)

ja vaikka mä polttelen usein vanilija kynttilöitä kotona,

sain silti noista laventeli kynttilöistä päänsäryn puolessa tunnissa.

Varmaan riippuu tosi paljon

ihmisten herkkyydestä ja tuoksun voimakkuudesta.

Kuitenkin suosittelisin kaikkia jättämään tuoksut pois kynttilöistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Vilda vastauksesta. Taidan todellakin jättää tuoksut kukille ym. enkä osta tuoksukynttilöitä vaikka löytyisi juuri oikean väriset  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Munkin mielestä tuoksukynttiläsomisteista kannattaa pidättäytyä varsinkin, jos joku vieraista on astmaatikko. Monet tuoksukynttilät ovat niin voimakkaita, että myös henkilöt, joilla ei astmaa ole voivat reagoida ja saada esim. juuri päänsäryn.  Mutta onneksi on olemassa värillisiä kynttilöitä, jotka eivät tuoksu.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole astamaatikko, enkä saa päänsärkyä vaan valtavan yskänkohtauksen joka pahimmassa tapauksessa päätyy oksennusrefleksiin ja oksentamiseen. Joten ei kiitos.  >:(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Allergikko vastaa ----> itse olen ollut vieraana häissä, joissa on ollut tuoksukynttilöitä. Varsinkin jos on kesä, olo tulee todella tukalaksi kun ilma seisoo.. Jättäkää ihmeessä tuoksut pois jos on allergisia tulossa..!!!  :P  :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko minunkin vastata, että tuoksuvat kynttilät eivät ole kovin hyvä vaihtoehto häihin, varsinkin jos niitä on paljon. jos on kuitenkin jo jonnin verran niitä ostanut ja alkaa epäilyttään, kannattaa laittaa niitä hyvin ilmastoituihin tiloihin sekä paljon tuoksuttomia ympärille. Tuoksuton kynttilä häivyttää tuoksua.

Värillisiä TUOKSUTTOMIA tuikkuja löytyy kuitenkin PartyLitelta. www.partylite.fi, sieltä löytyy jonnin verran infoa, ja saapi yhteyden konsulttiin. Ja jos emännöi esittelyn, senkin voi pyytää tuoksuttomana. Harmi ettei tässä ketjussa eräs sitä tiennyt, ja on laitannut boikottiin koko PartyLiten sen vuoksi, että on osallistunut esittelyyn, jossa on käytetty tuoksullisia kynttilöitä. Se on ihan emännän ja konsultin välisestä sopimuksesta kiinni.

PartyLiten tuikkivat (tuikut) ovat parafiinia, paloaika n. 5 tuntia/kynttilä, myydään 12 kpl paketissa, hinta 9,20 €. Väreinä tuoksuttomissa ovat valkoinen, karpalonpunainen ja koboltinsininen.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hihkaisempa tänne väliin että jos tuoksukynttilöitä on IHAN PAKKOPAKKO saada häihinsä, niin kynttilä, joka tuoksuu jo kaupassa, on kyllä niin voimakas että silmät vuotaa vettä. (Nimimerkki: pari PartyLiten lahjaksi saatua kaapin perällä... ::)) Eli tuoksukynttilöitä valittaessa ottakaa ihmeessä kynttilä joka ei tuoksahda juuri lainkaan itsessään, siitä saa suht miedon ja kivan tuoksun aikaiseksi poltettaessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä pidän tuoksukynttilöistä ja ostinkin niitä ison kasan viimeksi Ikealla käydessäni. Mutta jo kotimatkalla tajusin että ei niitä ainakaan häissä voi polttaa. Tiedän jo ensikättelyssä monta jotka eivät astu sisätiloihin ollenkaan jos siellä on voimakkaita tuoksuja. Onpahan talven pimeisiin iltoihin tuoksuvaa piristystä kotosalla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos tuoksukynttilät haisevat ostettaessa jo voimakkaalta (esim. osa PartyLiteistä) niin ne kannattaa ottaa pois paketista ja heittää vaikka parvekkeelle muutamiksi tunneiksi. Suurin osa hajusta lähtee siinä, mutta poltettaessa tuoksuvat edelleen.

Paketit kun on suunniteltu niin, että pitävät hyvin tuoksua ja tuoksut ovat alunperin tehty voimakkaiksi, etteivät ne pitkienkään säilytysaikojen aikana laimene liikaa.

Häissä joissa kynttilöitä on paljon ei kannata missään tapauksessa kaikkia kynttilöitä laittaa tuoksullisina, koska silloin niiden yhteishaju on yllättävän voimakas. Tämä silti vaikka paikalle ei ole tulossa ketään, joka jostain syystä saa normaalisti oireita voimakkaammista tuoksuista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En lukenut koko ketjua ja aloittajakin lienee jo häänsä juhlinut. Mutta siis, kyllä todellakin häiritsevät. Kaikenlaiset voimakkaat tuoksut saavat pään särkemään tai vähintäänkin olon huonoksi.

Taannoin eräs aromaterapeutti mainitsi minulle, että tuoksukynttilöissä hajuaineet ovat yleensä teollisia ja siten aiheuttavat hyvin monelle ihmiselle oireita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään