kecofa

Koivu somistuksessa

87 viestiä aiheessa

Snowflake, no hyvä :D

Vegaaniruokavaliosta voi kyllä kans saada mielikuvituksella täyttävää ja makoisaa, joten tuossa tilanteessa hääparin olisi pitänyt kyllä ottaa vähän enemmän ne vieraat huomioon. Aika huonosti suunniteltu kyllä ruokapolitiikka, kun osa loppuu kesken.. Vegaaniushan on elämänvalinta, joten varsinkin kun hääpari on kyseessä, sotisi elämänarvoja vastaan tarjota lihaa. Mutta niinhän monet paritkin, jotka eivät käytä alkoholia, eivät sitten sitä tarjoa juhlissaan. Eniveis, pointti oli, että vegaanit voivat syödä paljon muutakin kuin salaatteja (eräs tuttu on vegaani), joten vähän olisi voitu panostaa tarjontaan, kun kerran vierailla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin syödä heidän ideologiansa mukaan. (Vai tuliko sulla maha täyteen?)

Tämä on kai aika OT, joten takaisin noihin koristeluasioihin. Mitä tahansa koristelumateriaalia kannattaa käyttää hillitysti joka tapauksessa. Jos koivua käyttää morsiuskaaressa, joka kuitenkin tulee johonkin nurkkaan hääparin taakse eikä yleisen hulinan keskelle, siitä tuskin on kauheasti haittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiimarissa on nyt saatavilla koivunlehti aiheisia liinoja, servettejä jne. ;)

Tiimari

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Niin, meilläkin on aikomuksena käyttää koivuja häätilan koristeluun kesäkuun alun häissä. Onko koivun kukinta just silloin päällä?

Juu, nimenomaan silloin kukinta on päällä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pohdittuamme sulhon kanssa tätä koivuilla koristamista, päätimme että laitamme koivuja. Jos joku on allerginen, niin sitten on. Jos kerran koivut kukkivat juuri silloin, niin ne jotka ovat tosi allergisia varmaan ymmärtävät muutenkin käyttää allergialääkkeitä. Vaikka on ihan fiksua ottaa huomioon vieraat ja heidän mahdolliset ruoka-aineallergiat niin ei hääparikaan voi kaikkia ja kaikkien mahdollisia allergioita ottaa huomioon. Että näin meillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olettehan muuten huomanneet että tänä vuonna koivun kukinta on ollut erityisen "ärjyä", ja myös monet jotka eivät yleensä saa oireita, ovat niitä saaneet. Toivottavasti Elsin häissä menee kaikki hyvin, eikä kukaan saa pahaa allergiakohtausta :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tarkoitus käyttää koivunoksia hääkoristelussa.

Olemme juhlaohjeinfossa pyytäneet tiedon mahdollisista ALLERGIOISTA ja erityisruokavalioista. Allergialla tarkoitn myös kukkia ja kasveja, sillä aika yleistä on, että niitä nimenomaan hääjuhlissa käytetään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pohdittuamme sulhon kanssa tätä koivuilla koristamista, päätimme että laitamme koivuja. Jos joku on allerginen, niin sitten on. Jos kerran koivut kukkivat juuri silloin, niin ne jotka ovat tosi allergisia varmaan ymmärtävät muutenkin käyttää allergialääkkeitä. Vaikka on ihan fiksua ottaa huomioon vieraat ja heidän mahdolliset ruoka-aineallergiat niin ei hääparikaan voi kaikkia ja kaikkien mahdollisia allergioita ottaa huomioon. Että näin meillä.

Koivun käyttö siitepölyaikaan on kyllä tosi riskialtista.. Joku voi saada ihan hengenvaarallisen allergia- tai astmakohtauksen (siis vaikka miten söisi allergialääkkeitä), jos sisätiloihin tuodaan siitepölyisiä koivuja. Siis ihan kirjaimellisesti ei henki kulje enää ollenkaan.

Mielestäni ei toki tarvitse kaikkia mahdollisia allergioita ottaa huomioon, esim. koivun voi mielestäni tuoda sisätiloihin loppukesästä, mutta siitepölyallergia on todella yleinen ja tänä vuonna on vielä erittäin paha siitepölykevät, eli missään tapauksessa en siitepölyaikaan toisi koivuja sisätiloihin. Monien allergikkojen kohdalla kevät on sellainen aika, että esim. ulkoilukin täytyy jättää kokonaan pois, vaikka olisi kaikki tarpeelliset lääkkeet käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Niin, meilläkin on aikomuksena käyttää koivuja häätilan koristeluun kesäkuun alun häissä. Onko koivun kukinta just silloin päällä? En muista, vaikka sekin joka vuosi kukkii. :P Sisälle tulisi ehkä 5-6 koivunoksaa (siis sellaisia, joissa on aika paksu varsi) ja ulko-oven pieliin kaksi. Itseäni myös mietityttää niiden käyttö just sen takia, kun en yhtään tiedä kaukaisempien sukulaisten allergioista. Toisaalta jos itse olisin tosi allerginen jollekin, siis niin allerginen että jo samassa tilassa tämän allergisoijan kanssa oleminen olisi mahdotonta, kyllä mä siitä sanoisin ilmoittautuessani häihin. Tietysti enhän mä voi olettaa, että jos hääinfossa pyydetään ilmoittamaan mahdollisista ruoka-aineallergioista, että ihmiset tajuaisivat ilmoittaa myös muista vakavista allergioista.

Että mitä sitä sitten tekisi? Joku varasuunnitelma nyt vissiin ainakin pitäisi olla... Täytyypä pistää harmaat aivosolut töihin.

Jos nyt kuitenkin ehdottomasti olet päättänyt tuoda siitepölykoivuja sisälle, niin huomioi allergisia edes sen verran, ettet laita niitä ovenpieliin, että allergisetkin pääsisivät sisälle. Useilla allergisilla siitepölyaikaan koivun vierestä kulkeminen voi riittää turvottamaan hengitystiet umpeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Olemme juhlaohjeinfossa pyytäneet tiedon mahdollisista ALLERGIOISTA ja erityisruokavalioista. Allergialla tarkoitn myös kukkia ja kasveja, sillä aika yleistä on, että niitä nimenomaan hääjuhlissa käytetään.

Mainitsitteko juhlainfossa erikseen että vieraiden toivotaan kertovan myös koivuallergista? Itse allergisena ei tulisi mieleen ilmoittaa että olen allerginen esim. koivun siitepölylle ja kissoille, koska en tulisi ajatelleeksikaan että sisätiloista löytyisi koivunoksia tai juhlista kissoja... Nimenomaan ruoka-allergiat ilmoittaisin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä onkin ollut ahkeraa keskustelua koivujen käyttämisestä koristeena. No meille ei nyt tulekaan koivuja sisään muualle kuin mun ja sulhon taakse seinälle iso koivusydän. Lisäksi ovenpieliin tulee isot koivut, ei muuta. Toivottavasti tästä ei nyt kukaan saa mitään kohtausta, koska se olisi häiden kannalta tosi ikävää. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee koivua ulos portaiden viereen ja sisälle pöytiin koivunlehtiä, luotamme siihen ettei kukaan niiden takia kuole.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meille tulee koivua ulos portaiden viereen ja sisälle pöytiin koivunlehtiä, luotamme siihen ettei kukaan niiden takia kuole.

Kannattaisi varmaankin sitten jotenkin vieraita varottaa, että pahat allergikot eivät tule paikalle, jotta voivat välttyä anafylaktiselta shokilta tai muilta hengenvaarallisilta reaktioilta. Tietysti monet, jotka kärsivät pahoista allergioista, pitävät Epipen-kynää muutenkin mukana, jos menevät vaaravyöhykkeelle, mutta toisaalta etenkin jos juhlat ovat kaupungissa, moni ei välttämättä ajattele joutuvansa istuskelemaan esim. koivujen kanssa monta tuntia samassa paikassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kannattaisi varmaankin sitten jotenkin vieraita varottaa, että pahat allergikot eivät tule paikalle, jotta voivat välttyä anafylaktiselta shokilta tai muilta hengenvaarallisilta reaktioilta. Tietysti monet, jotka kärsivät pahoista allergioista, pitävät Epipen-kynää muutenkin mukana, jos menevät vaaravyöhykkeelle, mutta toisaalta etenkin jos juhlat ovat kaupungissa, moni ei välttämättä ajattele joutuvansa istuskelemaan esim. koivujen kanssa monta tuntia samassa paikassa.

Tuleeko allergiareaktiot myös pelkistä lehdistä? Minä olen allerginen koivulle ja käsittääkseni vain siitepölylle. Voisko niitä lehtiä vaikka huuhdella vedellä niin siitepölyt lähtis pois.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tuleeko allergiareaktiot myös pelkistä lehdistä? Minä olen allerginen koivulle ja käsittääkseni vain siitepölylle. Voisko niitä lehtiä vaikka huuhdella vedellä niin siitepölyt lähtis pois.

Siitepöly tulee koivun kukista ja jos kyseessä on sen verran vanha koivu (n. 10-15 v.), että se kukkii, se myös levittää siitepölyä myös sisätiloissa. Uskoakseni koristeena käytettävät koivut ovat yleensä sen verran nuoria, etteivät ne välttämättä vielä kuki. Silloin periaatteessa kunnollisen pesun pitäisi ainakin jonkin verran vähentää siitepölyä.

Osa koivuallergikoista voi olla allergisia myös koivun hajulle, ja esimerkiksi itse huomaan keväisin, että toisinaan kylässä käydessä ottaa henkeen ja alkaa hirveästi yskittää (eikä auta mitkään yskänlääkkeet), kun isäntäväki on tuonut hiirenkorvalla olevia koivunoksia sisälle maljakkoon. Ilmeisesti koivun lehtien sisältämät eteeriset öljyt voivat myös aiheuttaa allergisia oireita. Lääkäritkin ohjeistavat siitepölyallergikkoja, ettei sisätiloihin saisi koskaan tuoda koivun tai myöskään pajun oksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No tietääkö joku, onko aiheuttaako koivu allergiaa vielä syksylläkin? Siis meijän häät vasta elokuussa ja ainakin mun tapauksessa koivun siitepölyyn liittyvät allergiaoireet on vaan keväisin tai alkukesästä...siis aateltiin häätilaan tuoda pari nuorta koivua...mitä luulette?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huomasin, että tuosta edellisestä kysymyksestäni olikin jo keskusteltu, joten sain vastauksia jo :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

itekkin mietin tuota koivun käyttöä. Lisää kuvia!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tuli loppujen lopuksi tosiaan pihlajaa sisätiloihin (ei ole niin allergisoivia+oli niitä marjojakin) ja sitten koivuja oli pihalla koristamassa. Niillä saatiin pihalla esim. ei-niin-miellyttävä kaivaus piiloon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vähän on taukoa siitä, kun tästä aiheesta viimeksi juteltiin, mutta otan silti osaa. Meillä on häihin tulossa ainakin kaksi allergikkoa. Toisella on itse asiassa astma ja hän reagoi muun muassa joillekin siitepölyille. Minä kysyin häneltä itseltään, mitä on mieltä koivuista yms ja hän sanoi, että ottaa lääkkeet mukaan ja hänhän tulee meidän häihin vaikka esillä olisi mitä :girl_haha:

Toisella on paha maitoallergia, siis niin paha, että jos lusikka, jolla ruokaa tehdään, koskee maitoon, niin ambulanssilla viedään... Meillä on häissä kokki, joten tämä vieras (toinen morsiusneitoni) on suoraan yhteydessä kokkiin. Tämä nyt menee vähän aiheen ohi...

Lykkyä päätöksen tekoon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Koivun rungoista saa myös tosi kauniita koristeita:

birch.jpgXmas%20tealight%20thumbnail.jpg

birch-log-candle-holders.jpgsmall_stump.jpg

Nuo koivun rungosta tehdyt kynttilä- ja tuikkujutut olis ihania meidän häihin! Paloturvallisuus vaan mietityttää, eikös tuo tuohi syty herkästi palamaan??? Onko kukaan käyttäny vastaavia koristeita? Muitakin koivuaiheisia koristeluideoita otetaan ilolla vastaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen suunnitellut koivua koristukseen. Häät huhtikuussa, joten tarkoituksena käyttää koivua pääsiäiskoivun tapaan, eli ottaa oksia sisälle hyvissä ajoin, jotta tulee hiirenkorvat. Mahdollisesti käytämme myös pajunkissoja koivujen lisäksi.

Jos joillakin on kuvia koivusomistuksista, laittakaa tänne. Auttaisi ideoinnissa. Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heipsan, olen uusi täällä ja ensi kesän alussa naimisiin. :)

Tässä jo tietenkin aivot höyryten mietin ja pohdin vaihtoehtoja. Ajateltiin miehen kanssa että käytettäisiin juhlapaikassa koivuja osittain tai kokonaan kukkien sijaan. Koivut ovat kauneimmillaan minun mielestä juuri kesän alussa.. ^_^ Olisiko kenelläkään ideaa tai kokemusta, kuinka koivut saisi näyttämään upeilta ilman että ne muistuttavat saunavastaa maljakossa. Tai voisiko niitä asetella vain pitkittäin pöydälle?? Tuleeko liika sotkuisen näköistä?? :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Saisiko niistä koivuista tehtyä jonkinlaista "köynnöstä" siihen pöydälle..? Se tulisi ainakin mulle ekana mieleen. :girl_smile: Se vois näyttää aika kivalta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo köynnös kuulostaa minusta hyvältä, ei muistuttais saunavihtaa ja olis vähän juhalvampi :) Ja tietysti aina ihan kokonaiset koivut on hienoja esim. ovien kummallakin puolen :) Juhannuskoivun tyylisesti. Miä olen miettiny, että pysyisköhän koivut hyvin joulukuusenjaloissa? Harmi kun juhannus meni jo, ois voinu sillon testata :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, tuota köynnöstä pitää testailla ennen kuin syksy saapuu. :) Itse ajattelin hieman maalaisromantiikkaa ja laittaa kokonaiset koivut maitotonkkiin tai sitten niihin voisi tehdä sellaisen saunavihtamaisen asetelman ja laittaa ulos kuistille sievästi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään