tulevamorsio

Somistukset halvalla?

87 viestiä aiheessa

Meillä meni mun mielestä tosi vähän koristeluun.. Ainakin kun olen kuullut kaikenmoisista nimikorteista sun muista.. Meillä käytettiin normaalia valkoista kopiopaperia...

20 eurolla ostin naikkarisiskolta Ikean tuoppeja kukkamaljakoiksi (ja nämä ehkä tulee myyntiin taas eteenpäin, ainakin osa). Niihin 100 eurolla gerberat ja jotain heiniä (luonnonkukkia kun ei ollut tarjolla maaliskuussa).. Ja sitten noin 20 euroa servetit (ruokailuun ja kahvitukseen). Ja tuikkuja oli vanhemmilla varastossa (iso Ikean pussi, ei ne varmaan ole kun jotain 5 euroa jos olis ostettu häitä varten). Ja tuikkukippoja oli juhlapaikalla valmiiksi. Ja pöytäliinat juhlapaikalta vuokrattuna 125 euroa (5 euroa per liina ja yhteen 12 hengen pöytään meni aina 2 liinaa).

Eli yhteensä meni 265 koristeluun. Ja tosiaan jos kesähäät olis ollu, niin olisimme ottaneet luonnonkukkia ja säästöä olis tullu sitten se satanen..

Vai oliko toi sittenkin kallista. Nyt rupesin epäilemään jo itseäni...

Muokattu: , käyttäjä: a_paradise_79

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meijän häissä on iten mielestä viimisen päälle halpaa. Koristeluksi ollaan aateltu vaan semmosia pyöreitä kiviä, joita saa puolen kilon pusseissa tiimarista, siihen haetaan joukkoon meren rannalta isompia ja rosoisempia kiviä. Siihen rosoisten kivien väliin sitten kerätään kaislaa tai pihlajanmarjoja, riippuen siitä, kumpaa saa paremmin elokuulla, oransseja marjoja vai katkeamatonta kaislaa.. :) Liinoiksi ollaan ostettu Dunin kertakäyttösiä valkosia..

Hintaa koko koristelulle tulee kuudenkympin pintaan, liinat maksaa 5€ x 10 ja noita koristekiviä on osa valmiina, osa pitää ostaa niin menee ehkä se kymppi plusmiinus.

Kynttilöitä ja paikkakortteja ei oo eikä tuu.. Miä oon minimalisti, tiän :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

oisko kellään ideoita paikan koristeluun kuvissa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä myös olis ajatuksena selvitä koristelusta edullisesti, mutta silti saada riittävän näyttävää aikaiseksi. Suunnitelmat on vielä aika alkuvaiheessa mutta tässä jotain, mitä ollaan mietitty meidän talvihäihin.

-Lanka/kangaskukkia pöytäkoristeiksi oikeiden kukkien sijasta. Itse kun olen käsityöihminen, niin tuo tuntuu hyvältä ja persoonalliselta idealta ja tulee tosi halvaksi. Yhdestä-kahdesta muutaman euron lankakerästä saa jo varmaan tarvittavan määrän koristeita. Tai jostain edullisesta kangaspalasta. Tällä hetkellä vaihtoehtoina virkatut, kehikon avulla pujotellut ja ommellut kukat, voin vaikka laittaa kuvia tänne sitten kun saan prototyyppejä tehtyä.

-Tuikkukipoiksi pilttipurkkeja, jotka voi maalata (jollain riittävän paloturvallisella!)tai muuten koristella

-Langasta tehtyjä pörrölumihiutaleita

-Seinille paperilumihiutaleita

-Maljakoihin oksia, jotka voisi ehkä koristella esim. liiman ja sokerin avulla lumisen näköisiksi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee tuikkukipoiksi pilttipurkit joiden pohjalle hopeista koriste "soraa" pöytäliinat hain jyskistä 2,50e/ lakana oli alekorissa. Kaitaliinaksi ostin eurokankaasta organzaa noin 5 metriä maksoi vissiin 10e sen jaan 3 osaan pituus suunnassa sulatan reunat liekin kanssa varovasti niin ei tartte ommella. Sitten ehkä noita valkoisia ruusunlehtiä jos tarttee jotain. Niin joo ja pöytäkukiksi tulee peltiruukuissa olevat krysanteenit =) 3,90e ollut nyt kaupassa nuo myynnissä eli halvalla pitäis päästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulatat reunat? Onnistuuko tuo varmasti... :girl_smile: Kun itselläkin organzaa ja vähän miettiny miten sen käyttäis, mutta ompelemaan ei jaksais.

Meillä pöytäkoristeet ei aivan vielä selvillä, mutta ainakin kukkamaljakoiksi tulee lasiset mehupullot (jotka jo anopilla on melkein kaikki juotuna). Ajatus oli hommata tapettia kaitaliinaksi, mutta riippuu löytyykö sopiva fuksian väri ja mitä se maksaa. Lisäksi varmaan lasikiviä / helmiä ja nuo jo monesti mainitut Ikean galej-tuikkukipot edullisine Ikean kynttilöineen.

En oo enää aikoihin jaksanu laskea kustannuksia, mutta ei nää ny mun mielestä kalliit koristeet oo 150 henkilön häihin. Ja toisaalta, kerran mä ne pöydät vaan meinaan koristella :girl_blum:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Kyllä organzan reunojen sulattaminen sytkärillä onnistuu. Kun on tarpeeksi varovainen, niin ei pala koko kangas. Harjoittele vaikka jollain minipalalla. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me säästetään somistuksessa sillä tavalla, että hommattiin juhlapaikaksi sen verran tyylikäs ja näyttävä paikka, että lisäkoristeita ei oikein tarvitse. Hopeiset kynttilän jalat saamme juhlapaikalta lainaksi ja lisäks tulee vaan kukkaset + hääkarkkirasiat. Ensin varasimme suuren jumppasalimaisen juhlapaikan, mutta sen koristelu olisi tullut niin kalliiksi, että halvemmalla päästään kun vaihdettiin juhlapaikka hintavampaan, mutta kauniimpaan. Eikä tule somistusstressiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kokeiltiin laittaa pilttipurkkien pintaan liimaa ja suolaa, osaan tavallista ja osaan merisuolaa. Niistä tuli tosi ihanan lumisen näköisiä tuikkukippoja. Tuo merisuola tosin vaatii vielä jonkun spraylakan siihen pintaan, muuten ne kiteet helposti varisevat kun ovat sen verran raskaampia. Mut eipä tosiaan maksa oikein mitään, kun pilttipurkkeja saa lähipiirin lapsiperheiltä ja suola maksaa jotain 60 senttiä kilo. :) Ja voi tietysti tehdä muihinkin lasipurkkeihin. Noita meille siis ainakin tulee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me säästetään somistuksessa sillä tavalla, että hommattiin juhlapaikaksi sen verran tyylikäs ja näyttävä paikka, että lisäkoristeita ei oikein tarvitse. Hopeiset kynttilän jalat saamme juhlapaikalta lainaksi ja lisäks tulee vaan kukkaset + hääkarkkirasiat. Ensin varasimme suuren jumppasalimaisen juhlapaikan, mutta sen koristelu olisi tullut niin kalliiksi, että halvemmalla päästään kun vaihdettiin juhlapaikka hintavampaan, mutta kauniimpaan. Eikä tule somistusstressiä.

Näin mekin teimme. Eli varasimme jo sinällään upean juhlapaikan joten meidän ei tarvitse koristella sitä juuri mitenkään. Pöytäliinat, kankaiset servetit, kyntteliköt jne. tulevat kartanolta, enkä usko että koristelemme paikkaa mitenkään muuten kuin isoilla kukka-asetelmilla. Paikassa on käytetty kultaa, valkoista ja hippusen vihreää, joten väricombo on jo itsessään todella kaunis.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulatat reunat? Onnistuuko tuo varmasti... :girl_smile:

Just päärmäsin sytkän kanssa metrikaupalla organzaa ja taftia. Varovasti kun menee, niin ei mitään ongelmaa.

Pari käytännön juttua kuiteski huomasin: Ensinnäkin, varaa kaks tai useampi sytkä, ei sormet pala. Aina kun yks sytkä kuumenee liikaa, niin voi käyttää toista. Itse koin, että helpoiten ja nopeiten meni kangasta pystysuorassa pitämällä. Eli siitä reunasta kiinni jota haluat polttaa, käsi etuviistoon ylös ja sitte lähtee vetämään sytkällä reunaa pitkin alas. Pysyy myös paremmin kontrollissa, koska se liekin sivu ei ole ihan yhtä kuuma kuin liekin huippu.

Näin Puniksen askartelupajassa :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulossa ruusun terälehtiä ja naimisiin infon kautta ostettuja galilej kynttilöitä ja koriste kiviä ja organza kangasta olen täältä ostanut muiden häissä käyttämiä tuotteita mikä on milloinkin sopinut teema väriin..;)ja käyttötarkoitukseen rahaa mennyt noin 40e että somistukset saa halvalla jos jaksaa /kerkiää nähdä vaivaa.:;):-X:girl_smile::girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me saatiin mielestämme suht näyttävät ja omannäköiset talviset somistukset halvalla. Hallaharsoon meni n. 10e, sitä laitettiin pöytiin kaitaliinatyyppisesti keskelle rypytettynä, niin että tuli lumikinosmainen vaikutelma, lisäksi lavan edustaan ja salin ovien pieliin. Tuikkukippoina oli liimalla ja suolalla kuorrutettuja pilttipurkkeja, käytännössä ilmaisia. Niihin ei tosin uskallettu hallaharson keskelle laittaa oikeita tuikkuja, mutta ledituikkuihinkaan ei kauheasti mennyt rahaa, ehkä 15e. Maljakkoihin meni 10e, mutta niillä on hyvä jälleenmyyntiarvo. Niissä asetelmina oli oksia (ilmaisia) ja itse tehtyjä lankakukkia, joihin kului rahaa parin lankakerän verran. Valosarjoja ostettiin muutamat joulun jälkeen alennusmyynnistä, n. 30e ja lisäksi lainattiin vanhemmilta. Menu-ohjelmiin ja paikkakortteihin meni ehkä 5e kun tehtiin suht yksinkertaiset ja hyödynnettiin tulostinta. Suhteilla saatiin paikalliselta harrastajateatterilta ilmaiseksi lainaan 4 valospottia, joilla saatiin luotua kivoja valoefektejä. Juhlapaikalta saatiin myös ilmaiseksi lainaan joistain edellisistä häistä jääneitä hopeisiksi maalattuja käpyjä ja hopeasävyiset pöytänumerot. Lisäksi käytettiin hiukan jäkälää. Kakunkoristeen tein itse fimo-massasta, siihen meni pari euroa. Noin 70 eurolla siis selvittiin mutta mistään haluamastamme ei jouduttu tinkimään. Jos kiinnostaa, meidän somistuksia voi käydä kurkkaamassa naikkareiden somistuksia-ketjussa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mä oon miettiny et toimiskohan koivunlehdet pöydällä samallalailla ku ruusunterälehdet? kauankohan ne pysys virkeen näkösinä ennenku rupeevat rupsahtamaan..hmm..pitää testata ens kesänä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli syyshäissä vaahteran ja joidenkin muiden puiden ja pensaiden lehtiä pöydillä koristeina. Ne kerättiin perjantaina aamupäivällä, kuivateltiin hieman sanomalehtien päällä ja aseteltiin perjantai-iltapäivänä paikoilleen. Ne kestivät hyvin lauantaina olleet häät, mutta sunnuntaina, kun menimme keräämään tavaroitamme, olivat ne jo selvästi nahistuneet.

En tiedä, kestävätkö vihreät lehdet jotenkin paremmin tai huonommin kuin jo kellastuneet, mutta tässä jonkinlaista vinkkiä flapsille :).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa varmaan testailla sitä lehtijuttua vähän etukäteen. Mutta hauska idea!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos katosta haluaa jotain roikkumaan riisipaperilyhtyjen tapaan, niin netistä bongasin ohjeen paperilautasista tehtyihin "palloihin", ohje löytyy täältä. Inspiraatiokuvia löytyy täältä ja täältä. Testasin tuota ohjetta äsken ja vaikka tein pienistä paperilautasista, niin iso ja näyttävä pallo tuli! Vähän spraymaalia pintaan, niin hyvä tulee :D. Ja eihän tuota pakko ole tietystikään paperilautasista tehdä, tarpeeksi tukevaa kartonkia kun vaan on.

Ja silkkipaperipalloihin löytyy ohje täältä. Näitäkin olen kokeillut ja hienojahan ne on, mutta tuo silkkipaperi ei milestäni mitään kovin edullista ole. Jotain pakkaustarvikepaperia voisi tosin löytää halvemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olemme kiertäneet alennuspöytiä ja loppuunmyyntejä ympäriinsä. Aikaahan tämä on vaatinut ja hyviä hermoja välillä, mutta aikalailla olemme löytäneet.

Yksi säästö on Tiimarista Marimekon lautasliinat (tosin Ikeasta olisi saanut vieläkin halvemmalla :girl_haha:)

Juhlatilaan roudataan varmaan myös koivupöllejä somisteiksi (jotka saamme bestmanilta lainaksi eikä maksa mitään)

Lisäksi tarkoitus olisi tehdä risusydän värkkäyksiä tai ehkä noita keppejä, jos joku on kaatamassa koivuja...Anne askartelee risutöitä

Nyt haussa halvat pöytäliinat...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vinkatkaas edullisista valkoisista pöytäliinoista! Vai tulevatko yleensä pitopalvelun kautta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli syyshäissä vaahteran ja joidenkin muiden puiden ja pensaiden lehtiä pöydillä koristeina. Ne kerättiin perjantaina aamupäivällä, kuivateltiin hieman sanomalehtien päällä ja aseteltiin perjantai-iltapäivänä paikoilleen. Ne kestivät hyvin lauantaina olleet häät, mutta sunnuntaina, kun menimme keräämään tavaroitamme, olivat ne jo selvästi nahistuneet.

En tiedä, kestävätkö vihreät lehdet jotenkin paremmin tai huonommin kuin jo kellastuneet, mutta tässä jonkinlaista vinkkiä flapsille :).

Tuoreet lehdet on varmaan hankalia, mutta onhan syksyn punaiset lehdet kauniita ihan kunnolla kokonaan kuivattuinakin. Vihreät lehdet toki menee vähän tylsän väriseksi kuivuttuaan. Kuivat lehdet säilyvät kunnossa kuukausikaupalla, eli niitä voi syksyllä kerätä talteen vaikka jätesäkillisen ja käyttää ne sitten häissä milloin tahansa. Olen itse nimittäin syksyisin kerännyt vaahteranlehtiä, kuivannut ne (uunissa miedolla lämmöllä) ja antanut niitä läpi talven lemmikkijyrsijöille rouskuteltavaksi eivätkä ne lehdet ole miksikään muuttuneet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse aion tuleviin häihimme askarrella "pyykkinarusta" ja sanomalehdistä sellasia viirinauhoja kattoon. Salmiakin muotoinen vinoneliö naruun kaksin kerroin, nitojalla tai liimalla kiinni ja teemavärin mukaista spraymaalia pintaan.

Oon niin ylpeä tästä mun ideasta, että pakko jakaa. Jos se jotakuta auttais :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostan tämän ketjun, koska täällä oli kivoja ideoita!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisätään tällainen idea, kun en muista tähän tällä forumilla törmänneeni. Eli onnentoivotuspuu.

 

Meillä on suunnitelmana tehdä joka pöytään oma "puunsa". Käytännössä siis keräämme oksia, jotka maalaamme valkoisiksi. Oksat voi koristella vaikka helminauhoilla tai koristekivillä (roikkumalla vaikka hopealangassa). Sitten viereen nippu lappuja, joihin vieraat saavat kirjoittaa onnentoivotuksiaan ja ripustaa ne sitten puun oksille.

 

Esimerkkejä puista löytyy Martha Stewartin hääsivuilta, Pinterestistä ja vaikka mistä. Aika vapaat kädet koristella puut, kuten haluaa. Esimerkiksi näin tai näin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen etsinyt Dunin rullakaitaliinaa. Mistä olette sitä ostaneet ja mihin hintaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään