Jump to content
Naimisiin.info

Vinkkejä tuikkupuun tekemiseen?


hanayome

Recommended Posts

Haluaisin toteuttaa häihimme pari tällaista tuikkupuuta.

centerpiece.jpg

Osaako joku neuvoa kannattaako oksat olla vedessä vai ilman vettä? Entä onko joku nähnyt jossain tähän sopivia tuikkukuppeja? Hemtexissä oli todella kauniita maitolasista tehtyjä tuikkukuppeja koukuilla, jotka olisivat olleet täydellisiä, mutta niihin oli tehty pieni pidike siten että tuikku on aivan kupin yläreunassa. Sellaista en viitsisi ihan paloturvallisuudenkaan takia laittaa. Ajattelin tehdä purkit itse pienistä tomaattipyretölkeistä, jos en löydä sopivia. Millaisella työkalulla niihin voisi puhkoa reikiä?

nimim. joo, en kauheasti askartele  ;D

Link to comment
Share on other sites

Sanoisin, että laita oksat veteen, jos käytät tuoreeltaan katkaistuja oksia, jos taas kuivia, puista itsestään tippuneita, niin silloin ei kai vettä tarvita. Kannattaa varmaan sitoa oksat hyvin yhteen ja laittaa ne vielä varmuuden vuoksi suht kapeaan ja korkeaan maljakkoon, ja pohjalle laittaisin (jos siis ei ole vettä, ja ehkä jopa vedenkin sekaan) hiekkaa, ettei asetelma vaan keikahda.

Tomaattipyree purkkiin saat reiän jollain terävällä esineellä, parhaiten uskoisin sen onnistuvan, jos joku pitää kiinni tuosta terävästä (esim. terävä ruuvimeisseli, onko sellaisia) ja toinen lyö päähän varovasti vaikkapa vasaralla. Menee helpommin läpi, kuin jos yrität omin käsivoiminesi painaa terän läpi.

Mutta peltipurkista tuikun valo ei loista yhtä kauniisti kuin lasipurkista. Oletko ajatellut punoa metallilangasta, jolla varmaan ajattelin tuikkukupit laittaa roikkumaan, "ristikon" jonka varaan lasisen tuikkukupin saisi turvallisesti laitettua.

Harmi, ettei ole kuvia, enkä voi tänne sattuneista syistä piirtää mitä tarkoitan. Toivottavasti saat jonkunlaisen käsityksen siitä mitä ajan takaa.

Ja viimeiseksi vielä, tuo tuikkupuu näyttää aivan ihanalta ja upealta. Toivottavsti onnistuit askartelussa. Ihanan yksinkertainen ja samalla lumoavaa tunnelmaa luova kynttiläasetelma!

Link to comment
Share on other sites

Wau kun upee. Meidän häätila on hirmu iso ja kolkko joten sinne sopis hyvin tuollaset isot systeemit. Pitäiskö kans kehitellä jotain tuollasta... Kerrotko jos löydät jostain hyviä tuikkukuppeja? Ja meinaatko nimenomaan laittaa tuikkuja? Kuvassa ilmeisesti on jotain isompia kynttilöitä. Mä kun yritän aina miettiä sitä paloaikaa, kun olis paras jos ei tarttis kauheesti vaihdella ja silti niin et ne vois palaa päivälläkin jo.

Link to comment
Share on other sites

Meillä häät siis elokuulla 2007 ja olen ajatellut itse vähän vastaavaa.

--

Ajattelin, että laittaisi esim. oven pieliin tai miksei muuallekin juhlapaikalle kaksi perinteistä koivua, ja ripustaisi niiden oksille läpikuultavan siniseksi maalattuja pilttipurkkeja. Oisko minkään kuuloinen?

--

Ja jos joku löytää täsät mun suunnitelmasta jotain kompastuskiviä, niin mua saa mieluusti inforsmoida niistä  ;D  

Link to comment
Share on other sites

Kuvan perusteella veikkaisin, että nuo kynttilät noissa tuikkukupeissa on lyhtykynttilöitä, ne on ympärysmitaltaan lämpökynttilän kokoisia, eli mahtuvat niitä varten oleviin alustoihin, mutta ovat korkeempia, eli olettaisin että palvatkin pitempään.

Mun mielestä Stigmationin idea sinisiksi maalatuista tuikkukupeista kuulostaa hyvältä. Mieti vaan tarkkaan, miten "köytät" pilttipurkit kiinni oksiin, ettei tapahdu onnettomuuksia. Joku metallijutska purkin ympärillä saattaisi toimia... Siihen sitten kiinnitettynä ne metallilangat, joiden varassa purkit roikkuvat.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos neuvoista memmuska!

Mulla on kotona jekkulankaa ja sillä ajattelin tehdä kokeita. Jos löytäisin kauniita _/ -mallisia tuikkukuppeja niin ajattelin tehdä ensin lenkin kupin ympäri ja sitten siihen kiinni ripustuskoukun. Katselin niitä Ikean halpistuikkukuppeja mutta eivät olleet mieleisiäni kun haluaisin sirompia (ohuempaa lasia). Osa voisi olla kirkkaita ja osa värillisiä. Valitettavasti alkaa kaupoista hävitä nuo tuikkukupit. Pitää pitää silmät auki, onhan tässä vielä kuukausia aikaa. Jotain isohkoja snapsilasejakin voisi miettiä...

Link to comment
Share on other sites

Guest Stigmation(Guest)
Kuvan perusteella veikkaisin, että nuo kynttilät noissa tuikkukupeissa on lyhtykynttilöitä, ne on ympärysmitaltaan lämpökynttilän kokoisia, eli mahtuvat niitä varten oleviin alustoihin, mutta ovat korkeempia, eli olettaisin että palvatkin pitempään.

Mun mielestä Stigmationin idea sinisiksi maalatuista tuikkukupeista kuulostaa hyvältä. Mieti vaan tarkkaan, miten "köytät" pilttipurkit kiinni oksiin, ettei tapahdu onnettomuuksia. Joku metallijutska purkin ympärillä saattaisi toimia... Siihen sitten kiinnitettynä ne metallilangat, joiden varassa purkit roikkuvat.

Pilttipurkeissahan on ne kierteet, että eiköhän niiden ympärille saisi kierrettyä jotain ohuehkoa rautalankaa, josta voisi vääntää myös kahvan tai lenkin (huom: tarpeeksi pitkän paloturvallisuuden huomioon ottaminen!  :)) jolla ripustaa purkit koivuun.

Link to comment
Share on other sites

Koivun oksathan on aika hentoja ja piltti purkki painaa paljon, mietin vaan että alkaako oksat roikkumaan pahasti. Niin tai pysyykö ne siellä ollenkaa ettei ne  "valu" alas niinku joulukuusesta jos laittaa liian painavan koristeen..

Mäkin oon miettiny just tota pilttipurkki juttua. Mitenköhän ne kierteet sais "piiloon"?

Luulisin sen rautalanka jutun toimivan just noitten kierteitten takia.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras(Guest)

Pilttipurkin kierteet saa piiloon mm. laittamalla kiereisiin paksuhkoa liimaa, esim. Erikeeperiä ja sitten kastamalla purkin suun suolaan. Merisuola näyttää erittäin kauniilta, mutta joskus sitä tarvitsee hienontaa hieman morttelilla. Siromman koristuksen saa aikaan tavallisella suolalla. Muista, ettei suolaa voi korvata sokerilla sen paloherkkyyden vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...