Djulietta

Hevosaiheiset häät

33 viestiä aiheessa

En löytänyt aiheesta keskutelua, vaikka kovasti etsin.

Eli onko jollain suunitelmissa lähteä hevosilla vihkipaikalta?

Tai onko joku toteuttanut sen?

Meillä on harkinnan alla tuollainen idea ja olisin todella kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä / vinkkejä!

Miltä tuo idea muista kuulostaa?

Vihkiminen tapahtuu 1300-luvulla rakennetussa kivikirkossa ja mielestäni miljööseen sopisi paremmin hevoset, kuin hääauto.

Sulhasella olisi iso musta hevonen ja morsiamella siro valkoinen arabialainen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Sulhasella olisi iso musta hevonen ja morsiamella siro valkoinen arabialainen.

Hevosihmisenä vastaan, että varsinkin tuon vikan lauseen perusteella kuulostaa vähän naivilta, yltiöromantisoidulta idealta, jossa hevosten tehtävä on toteuttaa ihmisten satua, vaikka niistä ei oikeasti ymmärrettäisi mitään :) (Sori, mutta siltä se nyt vain mun korvaan kuulostaa).

Ratsastatteko oikeasti? Siis onko teillä kokemusta siitä? Mistä saisitte "ison mustan hevosen ja siron valkoisen arabialaisen", jotka pärjäisivät kirkkokansan keskellä? Millaiseen pukuun morsian pukeutuu: vannehameen ja ylipäätään valkoisen mekon kanssa on hiukka hankalaa kiivetä hevosen selkään ja pysytellä siellä? Ja mitkä juhlavaatteet ikinä säilyisivät puhtaana hevosten kanssa puljatessa? Ja minne sitten ratsastaisitte, juhlapaikalleko asti, onko pitkä matka?

Nim. just äsken tallilta tulleena - en tod sotkisi ratsastusta ja kirkosta siirtymistä yhteen... ratsastushousuissakin ja muuten asiallisissa kamppeissa, ilman väkijoukkojakin on ihan riittävän vaikea laji.

Toki jos harrastatte ratsastusta ja teillä on varmat hevoset (häiriötä kestävät) tiedossa, niin mikäs siinä sitten, siinä tapauksessa kuulostaa tosi hienolta ajatukselta. Mutta jos kokemusta ei ole, niin omat häät ovat varsin huono hetki ruveta harjoittelemaan ratsastusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan siksi käytin tuota edellä lainaamaasi lausetta, kun ajattelin, että "173cm. säkäinen musta pv-tamma ja kimo täysveriarabitamma" ei paljoa useimmille ei-hevosihmisille kerro  :)

Hevoset todellakin olisi omasta takaa. Minä olen ikäni ratsastanut, mies ei (eli hänellä olisi kovasti harjoiteltavaa).

Suunnitelmissa oli ratsastaa kirkon pihasta noin 200metrin matka (juhlaväeltä piiloon), jonka jälkeen matkaa jatkettaisiin autolla juhlapaikalle.

Kovasti järjestelyjähän tuo vaatisi ja siksi kyselinkin näin etukäteen mielipiteitä, vinkkejä tai mahdollisia kokemuksia.

Tuo hääpuvun kanssa ratsastaminen itseäkin vähän kyllä etukäteen arveluttaa, pitäisikö sitten koittaa ns. naistensatula-asentoa. Hameen likaantumista ajateltiin yrittää estää jonkilaisella ratsastusloimella, joka tulisi satulan taakse.

Paljon on vielä asioita, mitä pitää suunitella ja selvittää, mutta kovasti tuo vaihtoehto houkuttelisi...

Kiinnostaisi sekin tietää, että kuulostaako tämä muiden mielestä ihan lapselliselta ajatukselta tai liian "kauniit & rohkeat-meiningiltä"?

Olisin kiinnostunut mielipiteistä siis myös ei-hevosihmisiltä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No hyvä että taustalta paljastui oikeasti hevosihminen :), kun niitäkin löytyy, jotka ilman mitään harjoitusta kuvittelevat voivansa karauttaa villisti ja romanttisesti auringonlaskuun  ;D ;D ;D

Itse en muista koskaan kokeilleeni naistensatulassa istumista, onko se hankalaa? Ja miten puvun kanssa pääsee tyylikkäästi selkään :)? Ratsastusloimi on hyvä ajatus pukua suojaamaan, joku tyylikäs viininpunainen kultaisin somistein :) olisi hieno (mutta oliskohan häissä muutenkin ihan riittävästi rahareikiä, ettei enää ruvettaisi sellaista hankkimaan...?)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

moi

minusta idea kuulostaa hyvältä ja olisi ainakin erilainen nykypäivään verrattuna..mutta paljon siinä on varmaan vielä miettimistä..ja itse mietin juuri tuota että miten hankala puvun kanssa on tuo idea toteuttaa ja että onko se mahdollista, mutta ei idea minusta lapsellinen ole..ongelmaa tietnki tuottaa tuo ettei sulhanen ole ennen ratsastanut, mutta kerkiäähän sitä vielä opetella..samoin mietin myös sitä miten hevonen suhtautuu siihen kun häävieraita paljon ympärillä..Tälläiset asiat minulle tuli ensimmäisenä mieleen, vaikka itse en mikään kauhea hevosihminen ole..toki olen hevosia hoitanut ja tiedän niistä jotain miten ne käyttäytyy yms..mutta en ole itse koskaan ratsastanut hevosella..mutta tsemppiä suunnitteluun kuulostaa hyvältä idealta..

terveisin: Anzku79 tuleva morsian, h-hetki 29.7.06

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

villituuli:

Juu lueskelin jälkeenpäin tuota mun aloitusta ja huomasin itsekin, kuinka naivilta se kuulosti ;D

Mun mielestä ois kyllä ehkä tyylikkäämpää ratsastaa just naistensatulassa, ei tarvis jalkoja levittää sen hameen kanssa molemmille puolille kylkiä. On vain vähän harjoiteltavaa, kun itsekin olen viimeksi em. tyyliä koittanut joskus lapsena. Jos sais lainaan jostain sellaisen oikean naistensatulan (ks.kuva), niin sillähän oiskin helppo mennä, mutta eipä kai niitä tähän hätään taida mistään löytää.

ladysidesaddlelg1hb.jpg

Yks vaihtoehto ois länkkärisatula, siinäkin ois varmaan helpompi pysyä jalat samalla puolella, kun vois vähän ottaa tukea siitä nupista...

Tai sitten laitan tavalliseen satulaani vain sen lasten "kauhukahvan" ja koitan ottaa siitä tukea.

Oishan tuossa harjoittelemista, mutta jos se onnistuu, niin se vois olla aika upeeta.

Tietty vaarana on, että hevoset on ihan hermona ihmismäärästä ja suunnitelma osoittautuu ihan fiaskoksi ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Löysin netistä joitain kuvia morsiamista ratsailla.

Näyttää olevan lähes kaikki ilman kenkiä matkassa...

weddinghorse9cl.jpg

rbwed832yu.jpg

horse7mm.jpg

4827bridegroomandhorseeditenor1.jpg

bridalnew24a0pk.jpg

coupleonhorse420412a7ei.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos kerran sinä osaat ratsastaa ja sulho ei niin miksette menisi yhdessä samalla hevosella   ;D Ilman satulaa olis varmaan helpompi päästä puvun kans kyytiin kun joku vaan nostaa. Vois olla bestmanilla hieman kurainen puku tai sithän sillä vois olla joku hovijakkara mukana  8-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä idea kuulostaa hyvältä! Itse hevosihmisenä olisin halunnut lähteä kirkosta hevoskärryillä, mutta se menee liian vaikeaksi, kun paikka on mikä on eikä ole hevosta omasta takaa. Ei sua kiinnostaisi ratsastamisen sijaan mennä kärryillä? Silloin ei olis sulhollakaan hirveitä paineita opetella ratsastamaan...;D Ja sun ei tarttis miettiä likaantuuko puku vai ei tai miten kiivetä selkään. Vai osaako sun hepat ees kärryjä vetää.. entä onko sulla kärryjä olemassa? Jos ei niin se tuottaa taas ongelmia... ::) Itse oon kokenut kärryillä kirkkoon tulemisen ns. harjoitushäissä, oltiin sulhoni kanssa näytelmässä esittämässä hääparia! ;D

Mutta jos palataan siihen ratsastamiseen, naisten satula olis varmaan varmin vaihtoehto et olis puvun kans suht helppo olla selässä ja kyllä kannattaa laittaa joku loimi suojaamaan. Entä kuinka helposti säikkyviä sun hepat on? Ainakin kannattais varmaan totuttaa ne sun pukuun ennen varsinaista tapahtumaa, jos vaikka se aiheuttaa hepoissa hämmästystä! ;) Paljon on asiassa miettimistä, mutta mä kannatan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo kärryajelu ois myös hyvä vaihtoehto, mutta meillä ei ole sellaista hevosta, joka kärryjä olisi vetänyt, eikä kärryjäkään omasta takaa.

Tuo ratsastus ois meidän mielestä siksikin kivempi, että se ois tavallaan yllätys sulhasen puolen suvulle. Heissä ei juuri hevosihmisiä ole ja pidettäis salaisuutena, että sulhanen on opetellut ratsastuksen taidon.

Olis kiva nähdä niiden ilmeet, kun sulhanen yllättäen kiipeääkin ison hevosen selkään ja poistutaan niin kirkon pihasta :-D

Ratsastusta hameen kanssa ollaan ajateltu harjoitella. Se voi olla kuitenkin hevosellekin pelottava kokemus, kun sellaisen kaavun kanssa selkään kiivetään. Hevoset itsessään on rauhallisia, molemmat kilpahevosia ja tottuneet hälinään ja ihmisiin. Koskaanhan kuitenkaan ei voi tietää, mitä tapahtuu, kuin elävät eläimet on kyseessä, eli kyllä tuota ratsastusosuutta tulis varmaan kovasti stressattua etukäteen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ootko lukenu tuolta rouvien osastolta sen hevoskärrykertomuksen missä hevonen pelästyy sateenvarjoa? Ratsastus sateella ei varmaan oikein onnistu. 200 m jälkeen on jo ihan märkä vaikka olis sateenvarjoki ja hevonen on joka tapauksessa märkä vaikka teillä olisi sadeviitat. Lisäksi pikkulapset on kirkon jälkeen täynnä energiaa kun ovat joutuneet istumaan paikallaan ja aiheuttavat lisähälinää, riisinheittokin voi säikyttää hevoset. Varmaan kannattas olla varasuunnitelma ja katsoa pari päivää ennen sääennusteet paikkakunnittain netistä. Yleensä ne pitää päivän heitolla, et jos ei sadetta ole luvattu päivää ennen eikä jälkeen niin on todennäköstä että säilytte kuivana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin hevosihmisenä kuulostaa todella ihanalta...

Mutta suunnittelisin sitten tämän mukaan koko teeman. Eli ainakin vaihtaisin varusteet ellen peräti koko asuani ainakin johonkin erittäin yksinkertaiseen asuun, vekkihameeseen tai englantilaistyyliseen ratsastusasuun (housut ja tweed-takki) ja sitten asettaisin kypärän kutreille ennen satulaan nousemista tai ainakin sulhon täytyy niin tehdä. Samoin sulhasen asu voisi olla joku perinneasu. Noi jenkkityyliset valokuvat ovat mun mielestä jotenkin imeliä ja epäaitoja... Mutta itse idea aivan ihana.

Mieheni aloitti ratsastamisen alkeiskurssilla viime keväänä. Ja täytyy sanoa, että se edellytti ainakin puolen vuoden tunneilla käyntiä, ennen kuin hän olisi voinut karauttaa mihinkään. Käynnissä matkustaminen onnistunee noin 10 oppitunnin / alkeiskurssin jälkeen.

Hääkakkuun heppakoriste ja hevosenkengän heittoa ohjemaan + muuta heppa-aiheista. Lapsille juhlapaikalla poniratsastusta?  :-?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hääkakkuun heppakoriste ja hevosenkengän heittoa ohjemaan + muuta heppa-aiheista.

Itse pitäisin hepat poissa hääkakusta, eiköhän ne kulkuvälineenä ja koristeenomaisina elementteinä kirkosta poistuessa ole riittävän näyttäviä.

Sanoisin kyllä, että hevoset tarvitsevat taluttajan, tai ainakin jonkun kokeneen hevosihmisen joka on valmiina hyppäämään suupieleen kiinni. (Mielellään jotenkin fiinisti, esim vanhoihin ajurinvaatteisiin pukeutuneena). Jos olet satulassa poikittain varoen hääpuvun hametta, et paljon pysty tekemään jos heppa alkaa tänttäröimään. Rauhallista kävelyä luulisi onnistuvan, ja kaiketi heppasi tunnet - yllättävän harva heppa loppujen lopuksi pelkää ihmisiä tai väkijoukkoja. Tarvitset kyllä riittävästi tukijoukkoja, varsinkin jos hepat tuodaan autolla paikalle, pitää olla useampi ihminen laittamassa niitä kuntoon ennen ja jälkeen esiintymisen.

Suurimman ongelman uskon olevan sen, että hame likastuisi. Satula sinällään jo yleensä vähän suttaa, kun siinä on ties mitä satulasaippuan jäänteitä. Kengät ovat toinen ongelma - ymmärrän hyvin miksi likat ratsastivat mallikuvissa ilman niitä. Se loimi on hyvä idea, tekisi vaikka valkoisesta kankaasta tms.. Mutta mistä suomessa saa naistensatulan lainaan?

Tosielämän tarinaa kertoakseni: Siskon häissä morsiuspari tuli sellaisella suklaanruskealla kirjahyllynkoriste-kauniilla orhilla kärrykyydillä kirkosta n 2km matkan juhlapaikalle. Länget oli löydetty lainaksi valjakkoajoa harrastavalta tutuntutulta, kärryt korjautettu sukulaisten nurkissa lojuneista ja ajurina oli tuttu nainen ajurinpuvussa. Komeasti tulttin hääpaikalle ja väkijoukko ihaili asianmukaisesti. Sitten polle alkoi kiukutella, ja sisko loikkas salamana alas rattailta ja karjaisi "Raketti PERKELE!!!" Niin että kaikui.. oli uskonnollisemmilla sukulaisilla ihmettelemistä  ;D. Eikä sisko yleensä kiroile, tais olla hermostunut tms.

Edit: Niin, ja siitä sulhon kouluttamisesta ratsastamaan vielä.. en uskoisi ihan valtaisa urakka olevan. jos sulla on omat hepat ja voit tehokouluttaa sitä ratsastamaan, niin nopeasti se oppii. Tuttu joka kisasi kansallisessa, opetti miehensä alle vuodessa niin että se kisasi menestyen aluekilpailuissa - helppoa tietty kun on sellaiset hevoset.. Toinen tuttu sai oman miehensä nollapisteestä puolessa vuodessa sellaiseksi, että se itsenäisesti ratsasti maastolenkkejä (=laukkasi täysillä peltoja ja metsäteitä pitkin). Hurjan näköistä se oli, mutta hepan hallitsi ja pysyi satulassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haluaisin kamalasti jonkin hevosaiheisen teeman häihin. Hevoskyyti meille tuleekin ja kakkuun hevoskoriste.

Miten muuten voisin pöytiä yms koristella tällä aiheella? Mietin jo oman heppani raahaamista juhlapaikalle kuvia varten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

eikö olisi helpompaa mennä esim. tallille ottamaan ne kuvat hevosen kanssa? hevosenkenkiä, heiniä, kunniakuja raipoista jne..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainakin tynnyreitä, heinäpaaleja, paksua köyttä, hevosenkenkiä tosiaan! Paljon sellaista murrettua beigeä/ruskeaa ja siihen jotain tehosteväriä/värejä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin vieraana häissä, jossa morsian oli ratsailla ja sulhanen talutti hevosta. Molemmat kyllä ihan ratsastustaitoisia :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten olette käyttäneet hevosenkenkiä koristelussa? Näin tuossa parisen viikkoa sitten tienvarressa ihan pahvista tehdyt tienvarsikyltit. Niissä tosin hirveästi hämäsi kun ei onni pysynyt sisällä eli olivat väärinpäin ;) Olisi kiva, että meidän harrastus näkyisi häissä muutenkin kun hevoskyytinä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainakin hevosenkenkäpikkuleipiä! Eli niitä joissa ne kengän päät on kastettu suklaaseen!

Ja tinahevosenkenkiähän voisi käyttää pöytäkoristeluissa. Ja miksei oikeitakin (uusia)? Ja heinäpaaleja voisi tuoda hääpaikalle, maljakkoihin kaurantähkiä..

Nämä tuli näin äkkiseltään mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samaa mietiskelin minäkin, kaurantähkät olis pöytäkoristeissa kyllä kivat.

ja juhlapaikan ovenviereen voisi asetella muutaman olkipaalin ja vaikka heihähangon.

saisikohan niistä hevosenkengistä seinäkoristeita, jos laittaisi keskelle rusetin teemaväreihin sopivasta kankaasta tai nauhasta, voisi olla ihan hauskat juhlapaikan seinillä (jos vaan saa kiinnittää).

Tai sitten pöytien päissä....

Meillä on tarkotus ratsastaa omalla hepalla juhlapaikalle, joten olisi kiva että jollain muotoa tuo hevosaihe tulisi mukaan somistukseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole tähän mennessä ratsastanut metriäkään ilman kypärää enkä sitä tekisi omissa häissänikään, vaikka olisi kuinka luotettava hevonen ja vaikka ratsastuskokemusta on useita vuosia. Kypärän kanssa (vaikka sellaisen säädettävän johon mahtuu kampaus) rauhallista lyhyttä reittiä pitkin voisin kyllä juhlapaikalle ratsastaa.

Muutenhan hevoset on mitä uljaimpia koristuksia ja jos häihin tulee lapsia, niin kun ne hevoset kerran on paikalle roudattu, niin jonkun kokeneen heppatytön voisi ehkä värvätä hetkeksi pitämään talutusratsastusta :) Näinköhän sitä malttaisi itse poistua jatkamaan juhlia hevosen luota :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hah :D Upea tuo kuva :) Onko kellään muilla päivitettyjä kokemuksia asiasta? Minullakin olisi haaveissa ratsastaa paikkalle, mutta nuo kypärä yms. asiat vaikeuttavat asiaa :/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jep.. itsellä myös ollut hevosia jo 20 vuotta, enkä kyllä lähtisi ratsastelemaan ilman kypärää ja hääpuvussa. Kai nahkasatulastakin joku jälki jää pukuun.. Mutta esim hevoskärryt voisivat olla kivat :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään