Jump to content
Naimisiin.info

Miehelle vihkisormus?


Guest Tytti

Recommended Posts

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä:

Onko näin, että nykyään hankitaan miehelle uusi sormus vihkisormukseksi? Jos näin on, ja miehellä on vain yksi sormus, mitä sille kihlalle tehdään? Laitetaan kaappiin?

Kyselen vain, kun olemme olleet sillä linjalla ja luulossa, että tapana on hankkia vain morsiamelle vihkisormus, ja sulhanen tyytyy kihlasormukseen. Sormusta etsiessämme ja ihmisten kanssa jutellessamme on kuitenkin välillä voinut lukea rivien välistä, että mitens se sulhon sormus. Itse ajattelimme, että sulhon kihlaan voisi kaiverruttaa hääpäivämme naimisiin menon jälkeen. Ollaanko me ihan outoja?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 689
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sen kun kaiverrutatte vaan sulhon kihlaan vihkipäivän, jos ette halua uutta sormusta. Kyllä näin monet muutkin tekee.  :D  Meillä sulholle tulee uusi sormus ja vanha kihla menee mappi-ö:hön, sillä kihla on aivan soikea ja muutenkin jo kärsinyt.

Link to comment
Share on other sites

Me tehtiin niin, että myös ukkokullalle  :-X hankittiin vihkisormus eli hänellä on nyt kädessään sekä kihla- että vihkisormus. En tiedä tarkkaa syytä miksi näin, tuntui vaan hyvältä ajatukselta! Ja tuntuu edelleen... :-X

Napu

Link to comment
Share on other sites

Meillä miehelle ei osteta toista eikä uutta sormusta eli siis kihlalla hän pärjäilee.. :D

En oo kuullut, että nykyään olisi niin, että ostettaisiin vihkisormus miehellekin. Oon aina aatellut, että perinteinen juttu on se, että vaan naiselle ostetaan. En tunne ketään paria henkilökohtaisesti, jotka olisi ostaneet miehelle toisen sormuksen vihkisormukseksi ja mies käyttäisi kahta sormusta. Olishan se hienoa, jos miehelläkin olisi kaksi sormusta, mutta mun miehelle riittää vain yksi, ja sekin hyvässä kunnossa, joten.. ;D

Link to comment
Share on other sites

meillä miehelle ei kokonaan hommattu uutta sormusta mutta kun halus jotain muutosta naimisiin menon kunniaks niin kihlaan juotettiin uudet reunat.. nyt on jykevämpi kun ennen.. ja hääpäivä kaiverrettiin kans tohon uudistettuun kihlaan..

Sulho pitää tota sormusta sormessa jo vaikka vielä ei naimisiin olla ehdittykään, että sikäli ei uutta vihkisormustakaan ole, joka laitettais vasta elokuussa sormeen..

Link to comment
Share on other sites

Ozista kerrottiin että mies voi lisätä kihlasormukseensa esim. timantin. Tuttavapariskunnassamme mies lisäsikin  vihkipäivän muistoksi timantin sormuksen sisäpuolelle. Aika kiva muisto hääpäivästä...

Miehelleni tulee vihkisormus, mutta hänpä ei ottanutkaan kihlasormusta lainkaan.

Link to comment
Share on other sites

Niin, perinteisestihän suomalaisessa kulttuurissa miehellä on vain kihlasormus, eikä hän saa hääpäivänä toista/uutta sormusta lainkaan. Mutta viime aikoina tätä perinnettä, kuten monia muitakin, on kai alettu soveltaa kullekin mukavimmalta tuntuvalla tavalla. Niin meilläkin.

Me hankittiin miähelle uusi vihkisormus, koska kihlamme on kovin vaatimaton. Hääpäivänä miäs siis vaihtoi sormeensa uuden sormuksen ja kihla pantiin laatikon pohjalle oleilemaan.

MUTTA kävikin niin, että se vihkisormus on miähelle aivan liian suuri - vaikka on tasan saman kokoinen kuin kihla! Ilmeisesti se johtuu sitten siitä, että se on paksumpi ja pyöreämpi  ??? . Aikansa miäs kärvisteli ja haeskeli vähän väliä irronnutta sormustaan milloin mistäkin taskun tai kaapin pohjilta, mutta kun lähdimme häämatkalle, annoimme periksi (ei olisi ollut kivaa jos vihkisormus olisi kadonnut Persianlahden syövereihin). Joten nyt miäs käyttää taas pelkkää kihlaa ja se vihki odottaa laatikon pohjalla sitä kaunista päivää, että saamme aikaiseksi pienennyttää sen...

Link to comment
Share on other sites

Meillä tulee silleen että myös sulho saa uuden sormuksen.. Se itse kysy että saakos hän sitten kanssa sormuksen.. mä sanoin et jos haluut ni tietty.. Ja nyt molemmat on ihan happy happy.. ;D

Link to comment
Share on other sites

Alunperin 5 vuotta sitten oli tarkoitus, että sulhanen tyytyy vihkimisen jälkeenkin pelkkään kihlasormukseen, mutta minä saan sormeeni toisen rinkulan. Kihlaus kuitenkin purkautui  ::) joten nyt sitten hankimme molemmille uudet sormukset - jotka ovat siis ainokaiset molemmille. Minä kun olen yhden miehen kanssa kihloissa vain yhden kerran  ;)

Link to comment
Share on other sites

Miehen kotimaassa vihkiseremoniaan kuuluu molempien sormusten siunaus, joten olemme yhdistelleet ja tulkinneet perinteitä niin, että molemille tulee kihla- ja vihkisormus. Niitä voi sitten pitää yhdessä tai erikseen sen mukaan miten sattuu huvittamaan. Meidän mutsilla ja faijalla on tapana ollut muutenkin aina pyöreitten hääpäivien kohdalla ostaa uudet sormukset. Avioliitto ei ole synonymi sormusten kanssa - kyllä niitä sormuksia saa vaihtaa mihen huvittaa...

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli alusta alkaen selvää, että miehelle hankittaisiin vihkisormus. Kihlana miehellä oli ennestään perinteinen keltakultakihla, josta ei oikein koskaan välittänyt (mutta joka aikoinaan hankittiin edullisuutensa vuoksi). Hankittiin siis uusi (ja kauniimpi) vihkisormus kihlan tilalle.

Vanhan kihlan hän laittoi korurasiaan ja korurasian kaappiin  :P

Link to comment
Share on other sites

Mulle ei ainakaan uutta sormusta tule - vaikka sitä onkin useampaan otteeseen :-XVaimokkeeni:-X taholta tarjottu.

Ajattelin vain teettää sormukseen jonkun itse suunnitellun kaiverruksen (siis päälle - sisälle tulee päivämäärä), koska tämä kihlasormus on nyt kiiltävä, valkokultainen ja melkoisen naarmuuntunut.

Kultaseppä lupasi kaivertaa alta kuukaudessa (sillä on melkoinen jono) minkä tahansa kaiverruksen ja samalla tehdä pyydetyt lisäykset :-XMorsion:-X sormukseen (eli liittää kihlasormukseen toisen sormuksen).

Link to comment
Share on other sites

Meillä hankittiin ihan sen takia uusi sormus/vihkisormus miehelle, kun vanha oli jo ihan soikea ja kuviot töissä silenneet. Eli ostimme jykevämmän/sileän sormuksen, johon kaiverrutettiin sitten sekä kihla- että vihkipäivämäärä. Molemmat sormukset pujotettiin alttarilla eli miehellä ei kirkkoon mennessä ollut enää vanhaa sormessa. Vanha sormus on muistona tallessa korurasiassani.  :-X

Link to comment
Share on other sites

Niin, perinteisestihän suomalaisessa kulttuurissa miehellä on vain kihlasormus, eikä hän saa hääpäivänä toista/uutta sormusta lainkaan. Mutta viime aikoina tätä perinnettä, kuten monia muitakin, on kai alettu soveltaa kullekin mukavimmalta tuntuvalla tavalla. quote]

Näin se minunkin mielestäni menee.  meille tulee molemmille uusi sormus ja vanhat kihalat pysyvät myös sormissa. Itse asiassa tulemme juuri sormusliikkeestä!

:-X Onnesta soikkena! :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
:-X Meillä mies ei halunnut erillistä vihkisormusta,sillä ei pidä koruja muutenkaan juuri.Kultaseppä infosi, että yleensä miehelle kaiverretaan (jos näin haluaa) kihlasormukseen vihkipäivämäärä kihlakaiverruksen lisäksi ja vihkisormus on yhteinen sormus jota nainen kantaa. Tietysti siinä tapauksessa jos ei ole kihlasormusta tai se on kulunut tms.niin miehellekin vihkisormus. :-X
Link to comment
Share on other sites

Meillä miehelle tulee uusi sormus eli se perinteinen keltakultasormus menee laatikon pohjalle. Mies haluaa jykevämmän sormuksen ja malleja ollaan katseltu Kalevalalta sekä Aurifaberilta. Itselleni tulee Aurifaberilta vihkisormus (valkokultainen timanttisormus) :D, ja miehelle luultavasti jonkinlainen hopeinen sormus "signs" -mallistosta.

Link to comment
Share on other sites

Meille on jotenkin sanomattakin selvää että perinteisesti edetään..en tiedä miksi, muut vaihtoehdot vain eivät ole tulleet edes puheeksi. Siis miehelle ei tule toista/uutta sormusta. Meille on sulhon kihlakin tullut kalliimmaksi kun hukkasi ekan kihlan ja ostettin uusi  samanlainen (kuvioitu valkokultainen) joten ei ole varaa heittää kaappiin..Kulta tykkää kihlastaa, ostan sitten joskus uuden vaikka hääpäivälahjaksi jos kihla kuluu! Tehköön kukin miten haluaa! Se on muuten kai jenkeistä tullut tuo uusi tapa hankkia molemmille vihkisormukset..Siellä homma on perinteisesti ihan päinvastainen kuin täällä: kihla on vain naisella ja se on se timattisormus. vihkisormukset on ne kultarenkaat molemmilla. Eli universaalisti ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa :) Sormus on joka tapauksessa ihana rakkauden sinetti on se sitten kihla-tai vihkisormus! :-X

Link to comment
Share on other sites

Tarjosin tuolle ukolle vaihtoehtoa, että tulisi sillekin toinen sormus, mutta hänpä haluaa pitää vain sileän keltakultaisen kihlan.

Minulle tulee toinenkin sormus, mutta joku samantyylinen kuin kihlasormuskin, selkeä ja keltakultainen.

Link to comment
Share on other sites

Sulhanen ilmoitti itte, että ei halua uutta sormusta ja mulle se ainakin käy varsin hyvin. Oon aina kuvitellut, että suurin osa sulhasista pitää vaan kihlasormuksen, mutta tämän linkin luettuani voin todeta olleeni väärässä. ;)

Link to comment
Share on other sites

Sulhanen ilmoitti itte, että ei halua uutta sormusta ja mulle se ainakin käy varsin hyvin. Oon aina kuvitellut, että suurin osa sulhasista pitää vaan kihlasormuksen, mutta tämän linkin luettuani voin todeta olleeni väärässä. ;)

Näin meilläkin!  :-X

Link to comment
Share on other sites

Ozista kerrottiin että mies voi lisätä kihlasormukseensa esim. timantin. Tuttavapariskunnassamme mies lisäsikin  vihkipäivän muistoksi timantin sormuksen sisäpuolelle. Aika kiva muisto hääpäivästä...

Kävimme juuri viikonloppuna sormuksia katsomassa ja kyseltiin tätä miehen vihkisormusasiaa. Päädyimme kuitenkin siihen, että kihlasormus kelpaa jatkossakin miehelleni. Myyjä tosin ehdotti myös sitä, että sulhasen sormuksen sisään upotettaisiin esim. miehekkäästi musta timantti. Ajatus on mielestäni ihan kaunis (sitten voi itse aina kurkkia ja muistella), mutta melkoisen TURHA  ::) En kylläkään siis tuomitse ketään, jos sellaiseen ryhtyy - kuten sanoin, kaunis ajatus  :-X

Link to comment
Share on other sites

Köh, täällä kyllä rikotaan perinteitä, niin että pitäkää tuolista kiinni...

Me ostettiin aikoinaan hopeiset Kalevala-kihlat, kun kumpikaan ei ollenkaan tykkää keltakullasta. Mutta eipä tullut silloin mieleen, että valkokulta kiiltää aivan erilailla, kuin hopea, ja että valitsemaamme malliin oli käytännössä mahdotonta löytää sopivaa vihkisormusta  :(

Ratkaisu: Kummallekin uudet vihkisormukset ja kummankin kihlat häiden jälkeen rasiaan ja laatikon pohjalle.

Eikä siinä vielä kaikki: Mulle hommataan yksivuotishääpäivänä timanttisormuksen viereen pelkkä valkokultarengas vähän niinkuin feikkikihlaksi... Kun nyt välttämättä haluan näyttää koko maailmalle, että olen nimenomaan _naimisissa_ enkä kihloissa...

Mitäs sanotte  ;) ?

Link to comment
Share on other sites

Ratkaisu: Kummallekin uudet vihkisormukset ja kummankin kihlat häiden jälkeen rasiaan ja laatikon pohjalle.

Eikä siinä vielä kaikki: Mulle hommataan yksivuotishääpäivänä timanttisormuksen viereen pelkkä valkokultarengas vähän niinkuin feikkikihlaksi... Kun nyt välttämättä haluan näyttää koko maailmalle, että olen nimenomaan _naimisissa_ enkä kihloissa...  

Minusta tuo on hieno idea, eikä siinä ole mitään pahaa. Perinnettä ei aina tarvitse noudattaa...

Meillä miehellä pysyy kihlasormus, kiillotetaan ja lisätään hääpäivä. Minulle ostetaan edullinen mutta nätti vihkisormus. Odotan innolla koruliikkeisiin menoa  :-X

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee sulhollekin sormus. Saamme hänen vanhempiensa vihkisormukset, joista meille molemmille teetetään rinkulat. Olen ymmärtänyt, että Virossa mies ei saa sormusta kun kihloihin mennään ja saa vasta sormuksen naimisiin mentäessä. Me kuitenkin teetätettiin sulhollekin sormus kihloihin mennessä (jota hänen kaverit vähän kummaksuivat...  ???) ja nyt siis saamme toiset sormukset kummatkin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...