TiikeriNainen

14 vai 18 karaatin kultaa?

65 viestiä aiheessa

Onko sinun sormuksesi 14 vai 18 karaatin kultaa? Oletko ollut tyytyväinen? Miten kauan sormus/sormukset olleet ja kuinka hyvässä kunnossa (etenkin 18 karaatin sormukset)?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun kihla on 14 ja vihki 18. Vihki ei oo kauaa ollu ettei sillai kokemuksia vielä ole. Kihla on pysynyt ihan hyvänä parin vuoden käytön aikana, mitä nyt pari elämän tuomaa naarmua siinä on, muttei mitään mikä näkyisi kovin selvästi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on molemmat 18.

Vihki ei oo kauaa ollu ettei sillai kokemuksia vielä ole. Kihla on pysynyt ihan hyvänä parin vuoden käytön aikana, mitä nyt pari elämän tuomaa naarmua siinä on, muttei mitään mikä näkyisi kovin selvästi.

Juuri nain

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on 18K kihlasormus.. Ihan hyvännäköinen on vieläkin 2vuoden jälkeen  ;) Kyllähän siinä naarmuja on, mutta niin on muissa sormuksissani jotka on 14K. Valitsin 18K sen takia että sekä isoäidillä että mummulla on ollut 18K ja ovat kestäneet erinomaisen hyvin 50 vuotta   :-X  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihlasormus on 14 karaatin kultaa. Naarmuja siinä on - tietenkin, koska käytän sitä lähes koko ajan. Vihki tulee sitten luultavasti olemaan 18 karaattia, koska haluan Kalevala Korun sormuksen eivätkä he muunlaisesta kullasta valmistakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Te, joilla on 14k ja 18k kultaa olevat sormukset samassa sormessa, ni kuluttaako ne kaks toisiaan? Et kannattaako ottaa vihki 18k, jos kihla on 14k? Löysin aivan ihanan sormuksen, ja se sattuu oleen 18k. Entä kuluuko 18k nopeemmin ku 14k, ku ne joissain kaupoissa sanoo, et 18k on niin pehmeetä, et ei sitä kannata ottaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla kihla 14, mutta vihki tulee tod. näk. olemaan 18. En ole vihkiä vielä päättänyt, mutta monessa vaihtoehdossa on 18.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Te, joilla on 14k ja 18k kultaa olevat sormukset samassa sormessa, ni kuluttaako ne kaks toisiaan? Et kannattaako ottaa vihki 18k, jos kihla on 14k? Löysin aivan ihanan sormuksen, ja se sattuu oleen 18k. Entä kuluuko 18k nopeemmin ku 14k, ku ne joissain kaupoissa sanoo, et 18k on niin pehmeetä, et ei sitä kannata ottaa.

Monipiippuinen juttu tuo 14 ja 18 ka eli 585 ja 750-pitoisuudet. Eiväthän ne sormukset ihan vuodessa kulu ja kulumiseen vaikuttaa sormuksen muoto ja kuinka sormusta pidetään.

Timanttifoorumillakin on pohdittu miksi koruja tehdään näistä seoksista:

http://www.goldnet.fi/timanttifoorumi/viewtopic.php?t=674

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

14 karaatin kihlasormus. Onhan tuo jo ehtinyt naarmuja keräämään, vaikka on tämän vuoden puolella hankittu, mutta sehän on vain elämää, kun se kerran on lähes kokoaikaisesti sormessa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kihlat 18k ja vihki tulee valkokultaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omassa 14 k:n kihlasormuksessani on jo viiden vuoden ajalta jonkin verran kolhuja. Luulen, että vihkisormuskin tulee olemaan 14 karaattia, että varmasti kestää elämän menoissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Te, joilla on 14k ja 18k kultaa olevat sormukset samassa sormessa, ni kuluttaako ne kaks toisiaan?

Mulla on juuri näin, ja kyllä mulle uskoteltiin että eivät ne toisiaan kuluta sen enempää hinkatessaan kuin kaksi samanseoksista koruakaan. Meinattiin meinaan ostaa mulle vihkisormuskaupoilla uusi kihla, muttei ostettu kultasepän suosituksesta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

18 k on. Minusta kauniimpi väri ja kummatkin ne kuluu!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kihla 14 k ja vihkisormus tulossa sekin 14 k. samanlaiset jo senkin takia etteivät ne tosiaan kuluttaisi toisiaan ja kovempaa ainesta. naarmuja kyllä varmasti saa molempiin aikaiseksi jos vain sormukset ovat aina sormessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mullakin on molemmat sormukset 14 k. Otin varman päälle, ettei sit kulu liikaa mun käytössä ja 14 k on ihan yhtä hienoo ku 18 k.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle sormusostoksilla kultasepällä suositeltiin, että kumpikin on samaa kultaa, siitä syystä sekä kihla, että vihki on 14 K kultaa. Kihla on ollut sormessa ihan koko ajan 2,5 vuotta ja on pysynyt todella kirkkaana eikä naarmuja kyllä ole tullut, vaikka teen kaiken sormus sormessa puutarhatöistä halonhakkuuseen.  ;D Alunperinkin halusin 14 K kultaa, koska sopii käyttööni parhaiten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun n. 1½ vuotta vanha kihla 14 k kultaa, tuleva vihki 18 k kultaa. Hyvällä hoidolla ja säännöllisellä puhdistuksella 14 k kulta pysyy hyvänä. Mulla ainakin säihkyy niin, että ihmiset kysyy oonko just mennyt kihloihin... siis ne, jotka ei tunne  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

18K + 18K. Eikä mitään sormusten keskinäisestä hankaamisesti johtuvia kulumisen merkkejä, vaikka sormukset olleet käytössä jo useamman vuoden.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun kihla on 14 ja luultavasti tuleva vihkikin. Tuttu ammattilainen on sanonut, että ehdottomasti 14K on parempi päivittäiskoruissa. Tiedä sitten onko sekin makuasia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mulla on kihla 14K ja niin tulee olemaan vihkisormuskin.Teetän oman vihkisormukseni ja kultaseppä suositteli ottamaan 14K,koska 18K saattaa hieman kuluttaa kihlasormustani enemmän kuin 14K.

Ehkä kuitenkin toisin päin?  ;) Eli kihlasi olisi saattanut kuluttaa vihkiäsi, jos vihki olisi tehty 18 karaatin kullasta. 14K kulta on siis näistä se kovempi materiaali.

Itselleni tulee kaksi uutta sormusta, jotka molemmat ovat 18K. Vanha kihla (14K) siirtyy pöytälaatikkoon tai oikeaan käteen.

Muoks. Se, että olen vaihtamassa kihlasormuksen ei johdu siitä, että se on 14 karaatin kultaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

en nyt oikein ymmärrä, mitä eroa 14k ja 18k sormuksissa käytännössä on, muuta kuin että niissä erilaiset kultaseokset??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
en nyt oikein ymmärrä, mitä eroa 14k ja 18k sormuksissa käytännössä on, muuta kuin että niissä erilaiset kultaseokset??

Erittäin yksinkertaistetusti: 18 karaatin kullan kultapitoisuus on 750 ‰ = 75 % ja 14 karaatin kullan kultapitoisuus on 585 ‰ = 58,5 %. Puhdas kulta on pehmyttä metallia, joten mitä suurempi korun kultapitoisuus on, sitä helpommin se kuluu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään