Jump to content
Naimisiin.info

Mitä pitäisi tietää timanteista ostoshetkellä?


Guest Mia K.

Recommended Posts

Tuossa hionnassa niin huonosti hiotussa timantissa voi oikeasti näyttää tummaa kohtaa, puhutaan silloin kalansilmä efektistä. (jos oikein muistan) Yksi syy on siihen että timantti on hiottu liian syväksi, jolloin se valo ei tule optimaalisesti esiin. Tarkoitus on kaupallisuus, liian syväksi hiottu timantti nostaa karaatteja ja pystytään myymään suuremmalla hinnalla, suuremman karaatti määrän mukaan. Loisto kärsii ja pahimmassa tapauksessa tulee juuri tuo musta juttu keskelle. Optimaalisesti ja ideaalisti hiottu timantti loistaa ja säkenöi kuin aah...  :-X Taivaan airut  :-X mutta huonosti hiotussa painoa on enemmän kuin loistetta.

Markiisi hiotuissa timanteissa samassa asiassa voi esiintyä rusetti, keskellä timanttia sivusuunnassa saattaa tulla rusetti "tummana" läiskänä timanttiin, vaikka timantti olisi puhdas, siinäkin hionta vaikuttaa.

Vaikka olisi täydellinen timantti puhtaus tms. River/Flawless mutta jos hionta on huono tai oikein tökerö, niin se ei loista kunnolla, ja silloin "heikompi" laatuinen timantti loistaa huomattavasti paremmin, eli timantissa ei kannata jäädä "tuijottamaan" vain karaatteja.

Jos esimerkiksi pyydät kaksi samanlaista rivaria (rivisormusta) vierekkäin, jopa niissä saattaa näkyä, että toinen loistaa kirkkaammin kuin toinen. Kirkkaammin loistava on yleensä sitten paremmin hiottukin.

Rivitimantti sormuksissa saattaa olla myös niinkin, että ihan sinne reunoille on saatettu istuttaa astetta tai paria huonompi kivi kun keskelle taas parempi, joka myydään taas parempana ja saadaan parempi kate. En yleistä, mutta mahdollista. Etenkin rivi timantti sormuksissa suosittelisin että pyytää myyjältä luuppia, jolla vaikka itse yhdessä myyjän kanssa katselee jokaisen timantin erikseen. Joissain liikkeissä on rivi timantti sormuksille jokaisesta kivestä erikseen mainittu puhtaus ja laatu. Joissain taas saattaa olla että ne on ilmoitettu keskiarvon mukaan, tai pahimmassa tapauksessa YKSI timantti on esim. W/VVS kun muut ovatkin sitten SI tai jotain sellaista.....

Etenkin jos katselee isompaa kiveä, 0,47ct isompaa, kannattaa jo kysellä todistusta timantista ja pyytää se ihan kaupan mukana. Samalla Kysellä mahdollisia ala indeksejä, koska ei ole siis pakollista mutta suositeltavaa että yli 0,47ct timanteissa aletaan käyttämään SI 1 ja 2, VS 1 ja 2 jne.... eli ne on tutkittu tarkemmin kuin pienet. Timantit.com sivustolla kerrottiin "yli tärkeilystä" eli pieni timantti esim. 0,02 myydään VS1 vaikka ala indeksejä käytetään isommissa kivissä. Toivottavasti oli joillekin apua.  :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Minäpäs olinkin roisi ja tilasin timantin netistä :) Olen kyllä saanut kuulla ettei kukaan muu ole niin hullu että tollasta tekee, vaan ihan sama. Halusin juuri tietynlaisen timantin ja halusin sille kokoakin ilman että siitä olisi tarvinnut maksaa 1500 euroa, minkä vastaava timantti olisi Suomessa maksanut. Itse asiasssa pikaisella kyselykierroksella en olisi kovin helposti edes saanut asscher -hiontaista kiveä, on kuulemma täällä päin maailmaa kohtuullisen harvinainen. Hintaa kivelle tuli tullimaksuineen n. 600 euroa ja se tuli kotiovelle asti toimitettuna jenkeistä. Odottelen vielä, josko laittaavat alvista laskun jossain vaiheessa, kun pikkasen jäi epäselväksi että miten se toimii, mutta eiköhän se sieltä tulene. Vastaavan kokoinen princess -hiontainen timantti olisi maksanut Suomessa pitkälti toista tonnia, joten olen tyytyväinen. Suomessa seppien tilaamat kivet taitavat myös olla huippulaatua, mistä johtuen hintakin sitten nousee, vai miten lienee.. Valitsin timantin mittojen, puhtauden, reunan paksuuden yms. perusteella tutkittuani erilaisia timanttisivustoja, oma kiveni ei ole mikään täydellinen kivi; väri ei ole täysin puhdas ja erittäin pieniä sulkeumia on, mutta minun silmääni kivi on mielettömän kaunis ja se riittänee.

Tietenkin on olemassa riski, että kivi ei ole aito. Valitsin kuitenkin mielestäni luotettavimman olosen sivuston ja yrityksen, ja varsin hienosti ovat ainakin tähän asti palvelleet. Minulla ei ole mitään syytä epäillä ettei kivi olisi aito, ja koska se on kaunis, olen siihen tyytyväinen. Aion sanoa sepällekin, että jos vaan saat kiven istutettua niin se on kaikki mitä minun tarvitsee siitä tietää. Jos se ei olekaan aivan sellainen kuin arvionti- ja takuupaperi sanoo, en halua tietää sitä. Kaikki tarvittava tieto minulla jo on.

Seuraavaksi vien kiven ja mummini kihlasormuksen sepälle ja pyydän häntä tekemään minulle vihkisormuksen :) Oi onnea!!

Link to comment
Share on other sites

Ihanaa UusioMorsian, asscherit on todella kauniita!! :-X

Katselin itsekin niistä tehtyjä sormuksia, mutta oman näköistä ei silmääni osunut. Niinpä ostin mieleiseni sormuksen briljantilla. Tai mieshän sen osti.

Katselin myös irtotimantteja, mutta en sitä uskaltanut jostain kumman syystä ostaa.

Mulla on ihan sama juttu, kun sulla. Timantin ei todellakaan tarvitse olla huippuluokkaa.

Mun kriteerit oli, että ei saa olla keltainen ja loistetta täytyy löytyä. Nyt mulla on kaapissa kaunis sormus, kauniilla timantilla, minun unelmieni sormus. :grin: Enkä todellakaan erota paljaalla silmällä onko se nyt se Si1 tai Si2 vai vvs, olen kyllä syynännyt sitä niin tarkasti kun vaan voi.

Ajattelin kysyä kultasepältä, kun menen sormusta pienennyttämään, onko timantti aito vai ei ja summittaisen kotoisen arvon. Hinta vain mielenkiinnosta ja timantin aitous kestävyyden kannalta. Jos olisikin tekotimantti ei se maata kaataisi, kunhan sormus vaan kestää.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

UusioMorsian: mistä nettikaupasta ostit timanttisi?? Olen itsekin todennäköisesti tilaamassa jenkeistä, varsinkin nyt kun dollareita saa niin halvalla. Mulle ei niin tärkeää ole se onko kivi/kivet varmasti puhtaimpia, toki jos muutaman satasen maksaa niin saisi aidoksi luvatut timantit olla aitoja.. Mahdollisesti olen tilaamassa koko sormuksen netistä. Se mikä mietityttää on sormuksen koko, itse kun en ole juuri sormuksia käyttänyt niin en tiedä mikä on mun nimettömän oikeia koko. Tosin jos sitten kuitenkin koko on väärä, niin voihan sitä pienennyttää/suurennuttaa Suomessakin, eikä tämä kokoasia nyt kuulu tähän :)

Tilasin kokeeksi keskuselupalstoilla epäluotettavaksi ja huijarihuutokaupaksi parjatusta bidz.comista 10K valkokultaisen sormuksen kolmella mustalla timantilla, ja hinta oli erittäin edullinen. Mustat timantit ovat läpinäkymättömiä, joten vaikka karaatteja oli yhteensä karvan yli yksi, niin halvaksi tuli, kaikkineen. Sormus tuli postilla kotiin, on mielettömän hieno ja kauniimpi luonnossa mitä osasin toivoakaan. Aitoudesta en nyt tiedä, ei ole tarkoitus sitä missään arvioittaakaan. Tuolta olisi lisämaksusta saanut jonkun todistuksen, mutta ei mielestäni maksanut vaivaa kun ei ollut minkään tunnetun labran paperi.

Muokattu: , käyttäjä: Porkkanoosi
Link to comment
Share on other sites

Tässä vielä kuva nettiostoksestani (jos onnistun liittämään). Kuva on vähän hassu väreiltään, mut jotain käsitystä siitä saa. Tuossa siis valo heijastuu kivistä, näyttävät hassuilta. Viirut ovat likaa, kivissä ei siis mitään naarmuja/viiruja ole mitä kuvassa hiukan näkyy. Timantit ovat aivan pikimustia, eli varmaan timanttiasiantuntijoiden mukaan silkkaa roskaa, mutta minä tykkään :) Kyse ei siis ole kihlasta eikä vihkistä, vaan ihan perussormuksesta.

post-14907-1204769302_thumb.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Porkkanoosi
Link to comment
Share on other sites

Vinkkinä Porkkanoosille ja muillekin.

Kannattaa käydä tarkistuttamassa, että kivet on kunnolla kiinni sormuksessa.

Mun pari kk vanhasta nettiostoksesta, ihanasta tansaniittisormuksestani, tipahti jonnekin yksi isoimmista kivistä. Ilmeisesti kävelylenkin välillä pois ottamani hanska on repäissyt kiven mukanaan. :(

Siinä on istutustapa juuri sama kuin sinun sormuksessasi.

Joka on muuten tosi nätti!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Haluaisin kovasti, että joku asiantuntija tulisi sulhon ja Eekkerin kanssa sormusostoksille... En muista yhtään puhtausluokkia, en osaa sanoa, onko hinta kiskontaa vai halpa, en sitä, millainen on huono leikkaus timantissa ja millainen ei. Voi taivas. Taidan mennä käymään Euromarketin purkka-automaattipisteessä, siellä myydään pömpeleissä sormuksia myös :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 11 months later...
  • 3 years later...

Pricescope.com on hyvä yhteisö, jos timantit tai korut ihan muuten vain kiinnostavat.

Lisäksi vähän linkkejä niille, jotka haluavat käyttää nettiä itsensä sivistämiseen aiheesta englanniksi.

 

Tässä hyvä linkki vertailuun Hearts&Arrows-tasoisen leikkauksen ja tavallisen leikkauksen välillä.

 

Hiontavideo aukeaa tästä.

 

Alla linkki timanttien väristä kertovaan videoon, jossa näytetään tosi hyvin se ettei kauneus suinkaan riipu väristä. Ainakin omasta mielestäni viimeinenkin timantti tuossa videossa oli kaunis, vaikka selkeän kellertävä olikin sävyltään. Näytin muuten tämän videon sulholleni ja huomattiin sellainen huvittava juttu, että minusta K-L:kin on vielä ihan riittävän valkoinen minulle... :D Hän oli sitä mieltä, että H on jo "liian likaisen" värinen (toisaalta murullani onkin poikkeuksellisen hyvä värinäkö).

 

Värivideo aukeaa tästä.

 

Tämä kaveri on tehnyt muitakin koulutusvideoita aiheesta runsaasti ja profiilista avaamalla saa näkyviin muitakin videoita, jos vain aihe jaksaa kiinnostaa.  :grin:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Timanttien leikkauksissa, väreissä ja kirkkauksissa oli yllättävän paljonki eroja joista en tiennyt.

Meinattiin ensin tilata ebay:stä, mutta en voinut varmistua minkä laatuisia timanttei ne käyttää niin ostettiin sitten ihan briteistä.   :girl_smile:  

Muokattu: , käyttäjä: Mirkku90
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 4 months later...

Hei te viisaammat: kuinka relevantti/ratkaiseva/tärkeä hionta on 0,01 kokoisissa kivissä? Entä 0,1? Koitin kovasti opiskella tuolta timantti.com.sivulta timanttitietoutta, mutta pakko silti kysyä: onko W/SI-luokkainen sormus hyvä/semihyvä/nounou..?

 

Nopsasti heitän oman mielipiteeni: Hionta on hyvin tärkeä tekijä, se vaikuttaa loisteeseen ja hyvä hionta voi saada timantin näyttämään paremmalta kuin speksinsä. Toisaalta taas, halvempiin pieniin kiviin ei yleensä tehdä todella hyvää hiontaa, koska se ei kannata. Tuo W/SI on erittäin tavallinen timantti, suurin osa kultaliikkeiden sormuksien timanteista on niitä ja kyllä kultasepätkin käyttävät pieniä SI:tä teetettyihin koruihin. SI on silmällä ihan fine. SI:n määritelmä, epäpuhtauksia havaittavissa ilman apuvälineitä, on mielestäni vähän hassu, kun puhutaan pienistä kivistä, ei 0,01 ct:stä mitään sulkeumia silmällä muutenkaan näe :D Pienissä kivissä on aika turhaa laatuluokittaa pilkulleen. VS on tietysti hieman näyttävämpi (olettaen, että muut speksit samat). Tähän vaikuttaa sekin, että yleensä parempi puhtaus > parempi hionta. Mutta sitten esim. VVS:stä maksaminen vrt. VS on kultaseppänikin mielestä turhaa. Kannattaa myös huomioida, että istutus vaikuttaa loistoon myös (saako kivi valoa). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...